Hoppa till innehåll
Anime.se

Varför!?


CopyNinja
 Share

Rekommenderade inlägg

Kändes att detta behövdes ta upp.

 

En 16åring dog strax innan sin födelsedag, misshandlad av killar i sin egen ålder. Våldet mellan ungdomar i Sverige ökar. Varför? Läste i metro idag om två killar, en 16åring och en 15åring som misshandlade och torterade en handikappad man till döds i hans lägenhet. Varför får ungdomar idag för sig att göra nått sånt?

 

Diskutera!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar, jag. Jag undrar vilka slutsatser man kan dra av att inte veta detaljerna kring dåden. Är det en uppgång av antalet våldsdåd? Av brutaliteten i dem? Vad är orsaken? Kanske alla förutsättningar ändrats så mycket att man inte kan peka på enstaka skillnader som "TV-spel fanns inte på 1940-talet" eller "ungdomar super mer". Kanske det inte finns en orsak att peka på.

 

Kanske en diskussion i ämnet bara blir som alla diskussioner om piratkopiering: En massa inlägg från människor som inte kan tillräckligt om de inblandade faktorerna, utan bara kan föra fram bestämda åsikter. :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också reagerat på den där händelsen. Jag har ingen konkret information, bara det som stod i tidningarna.

 

Det var ett gäng om fem stycken från något fint gymnasium som slog ner och dödade en kille. I Intervjuer (från metro) skyllde alla på varandra utom en som kallade det nödvärn. Lite fakta i samband med artikeln var att våldet blir brutalare och kryper ned i åldrarna.

Det noterades även att det ofta är överklassgäng som begår brotten, men det stod inte varför.

 

Personligen kan jag inte förstå allt det meningslösa våldet (finns det egentligen något meningsfullt våld förresten?). Det är så otroligt onödigt, det finns inga vinster utan bara förluster.

 

Såg idag på programmet hitta hem som handlar om vanvårdade/övergivna djur som sedan omplaceras till vettiga ägare. I dagens avsnitt så visades en katt som hade blivit övergiven. Den förra ägaren hade inte nöjt sig med att släppa ut den stackaren i skogen, han/hon hade även tagit sig det stora "nöjet" att binda fast den med en elkabel i ett träd och lämnat den åt sitt öde.

 

Om någon kunde förklara varför allt dessa idiotiska gärningar utfördes (både mot människor och djur) så skulle jag vara evigt tacksam. Jag kan inte förstå det totala avsaknandet av empati som gärningsmännen har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en av killarna som misshadlade grabben var hög på Amfa. jag gissar att de andra var fulla. Det finns ingen ordentlig förklaring, en skulle ju kunna vara att alla bär på sina laster och vissa (se: välställda barn, missanpassade ungdomar) låter dom styra när de blir utråkade. Sen handlar det om uppväxt och en annan massa faktorer.

 

Ingen av oss är experter i dessa områden så det sceleris sa är rätt resonabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen kan jag inte förstå allt det meningslösa våldet (finns det egentligen något meningsfullt våld förresten?).

 

Meningsfullt våld = självförsvar eller försvara någon annan.

Tänk dig att man går förbi en gränd och ser en tjej som håller på att bli våldtagen, så spöar man upp killen.

Tror inte det finns någon som kommer komma fram och säga "Hörrö, det där var väll ändå ganska onödigt!" =P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag går på Sven Granaths linje.

Sydsvenskan[/url]":38tlyzme]Även om den brutala misshandeln under natten mot lördagen är ovanlig är våld mellan unga personer inte sällsynt. Runt 150 tonåringar döms varje år för grov misshandel, enligt Sven Granath, doktorand i kriminologi vid Stockholms universitet.

- Brottsdeltagandet är som allra högst just i åldrarna 15-17 år. I den åldern är man spänningssökande och kanske i behov av bekräftelse samtidigt som man inte har konsekvenstänkandet, säger Granath.

 

Ofta är det en kombination av alkohol, grupptryck och låg impulskontroll som ligger bakom det grova våldet, menar han.

- Ungdomar som samlas och dricker triggar igång varandra. De ser inte följderna utan dras med av varandra. Det handlar om att visa sig tuff helt enkelt.

 

Våldet kan utlösas av ett förfluget ord eller en förolämpning.

- Ett vanligt motiv vid grov misshandel är att man uppfattat sig bli kränkt eller känt sig tillplattad inför sina kompisar. Det är ofta ganska kortsiktiga motiv som handlar om anseendet i just den situationen, att visa vem som bestämmer på gatan, säger Granath.

Att tonåringar dödar varandra är mycket ovanligt, det sker i ett eller högst två fall per år, enligt Granath.

Har ungdomar för mycket frihet? För lite kontroll?

 

Vad är det som ändras? Har något ändrats?

Dagens Nyheter[/url]":38tlyzme]Enligt statistiken har det ju egentligen inte hänt något. Ungefär samma antal 15-16-åringar gör sig skyldiga till grovt, dödligt våld i dag som alltid (mellan tre och fyra per år, cirka 150 döms för grov misshandel) - ändå upplever många i min omgivning att våldet blivit råare, attityden grymmare och unga människor allt mer utsatta - både för varandra och för ett svårdefinierat tryck som det omgivande samhället står för.

På något sätt känns det ju som det... men det känns för mig inte som att våldet är ett isolerat fenomen. Snarare som att tusentals faktorer samverkar på för en vanlig människa oförutsägbara sätt. Man kanske behöver superdatorer och kaosteori för att få någon förståelse. :P

 

Hur som helst tycker jag inte att ungjävlar ska supa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur som helst tycker jag inte att ungjävlar ska supa.

 

Det känns ganska självklart att alkoholen har haft stor betydelse på fallen med misshandel. En 15- eller 16åring ska inte vara ute och supa sig full. Man ska inte ens dricka förren man är 18. Med vissa undantag, men vi tar inte det här.

 

Ofta så verkar det som om det handlar om att de ofta tycker att de har blivit kränkta och spöar då upp han eller hon som har gjort det.

Men en annan teori jag har är att man känner sig starkare och mer överlägsen än den som man misshandlar. Och om det är på det viset så är ens logik helt åt skogen. En 6åring kan sparka på nån som ligger ner i synnerhet om man är fler än en.

 

När det gäller nödvärn så finns det en gräns om hur mycket våld man får använda i självförsvar. Om nån går fram och ger en rak höger så börjar man inte misshandla han eller henne så att den behöver åka in till sjukhus. Man kan ju ta det exemplet om pappan som sköt mot två ungdomar som hade mobbat och misshandlat han son. Ja jag kan förstå hur han känner när inget händer fastän att han har anmält till polisen flera gånger.

Det finns ett talesätt som går "bättre fly än illa fäkta", blir man anfallen så ge förövaren en spark i skrevet eller nånting och rusa sen därifrån.

Men blir man anfallen så ska man inte ge efter utan kämpa emot, men det finns en gräns för hur mycket våld man får använda i nödvärn!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Återinför aga. Det är för lite vett i generation Y, och dagens lattjande med noll kontroll och fika hos kuratorn hjälper föga. I takt med att det blev förbjudet att visa sina ungar vem som är chef i hemmet har det genomsnittliga folkvettet bland ungdomar störtdykit. Nittiotalisterna är helt dumma i huvudet. Visst finns det undantag, men nu generaliserar jag. Höj straffskalan för langning till x år i fängelse. Det är illa nog att vuxna tillåts att supa sig redlösa, men när högstadieungar gör det är något fel.

 

Å andra sidan tycker jag att detta bara är en dödsmisshandel i mängden som har blivit uppblåst bortom all proportion, http://www.flashback.info/showthread.php?t=555992 berör mig mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser en koppling även i ungdomsgenerationens syn på rättigheter/skyldigheter, de prestationskrav de känner på sig, och bristen på ansvar de fått ta.

 

Låt mig förklara vad jag menar:

 

Rättigheter/Skyldigheter

Jag ser många unga idag som skriker högt om vilka rättigheter de har, att de "minsann har rätt till" både det ena och det andra. Men ytterst sällan hör man någon ung som medger att de har skyldigheter gentemot samhället också. Om någon kommer emellan dem och det de anser sig ha "rätt" till, blir det lätt en konflikt.

 

Prestationskrav

Unga idag känner en väldig press (mest från sina jämnåriga) att ha "rätt" attityd, "rätt" prylar mm. Den som inte har det får inte "respekt". Samtidigt har de unga även krav från föräldrarna att ha rätt umgänge, rätt pojkvän/flickvän, göra bra ifrån sig i skolan osv.

Ofta kolliderar dessutom dessa krav från vuxen- och ungdomsvärldarna och blir oförenliga, och tonåringen känner en massa press & stress.

Tagga ner ungdomar, man MÅSTE inte ha lyxbil, fett jobb och snygg brud för att vara lycklig och lyckad som människa! Tvärtom; har man såna sneda mål är sannolikheten större att man blir olycklig, för väldigt få når dem.

 

Bristen på ansvar

Är man ung idag är sannolikheten stor att man aldrig fått ta ordentligt ansvar för sina handlingar. Först när något går RIKTIGT på tok reagerar familj, skola, polis mm. Väldigt många kriminella idag säger att "Hade jag bara fått en ordentlig markering i början hade jag aldrig hamnat i det här..."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sant, pressen på ungdomar idag är stor. Man ska se ut på ett sätt, ha pengar, prylar m m.

 

Grejen som nu blir är att se vad "experterna" kommer med för teorier. Förmodligen kommer det att bli något med våldsamma tv/data - spel. Och personligen tror jag inte på den teorin då man som 16åring förstår skillnaden mellan verklighet och spel - världen.

 

Jag tror att det är bristen på kunskap på vad en människas liv är värt och att ens handlingar inte kan tas tillbaka som kan vara boven i dramat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen som nu blir är att se vad "experterna" kommer med för teorier. Förmodligen kommer det att bli något med våldsamma tv/data - spel. Och personligen tror jag inte på den teorin då man som 16åring förstår skillnaden mellan verklighet och spel - världen.

 

Precis nu sitter de och diskuterar detta på tv4. De nämnde föräldrarskap, barnen springer omkring mitt i natten osv. Igår visades statistik på hur många barn en "dagisledare" har. Det har ökat kraftigt sedan tidigt 90-tal. De nämnde även att vissa föräldrar ofta inte har så mycket tid för sina barn.

 

En person från en ungdomsgård intervjuades även och nämnde att hon känt en allmän kyla hos dagens ungdomar.

 

 

[ Jag drar slutsatsen till att det behövs mer kärlek. Dagens värld föder hat. Religion, maktgalna individer, lögner osv. Mycket har hänt det senaste. Se tex på det omdiskuterade folkmordet i Armenien som turkarna fortfarande vägrar att erkänna. Nu har Turkiets ambassadör i Amerikaland lämnat landet pga att "den resolution som utrikesutskottet i USA:s representanthus antagit och som säger att Turkiet 1915 utsatte armenier för folkmord under första världskriget". Det är mycket spänt mellan turkar, assyrier och armenier. ]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Yup, föräldrar ger sina barn mindre tid och verkar inte ta sitt ansvar och verkligen kolla vad barnen har försig på kvällarna. Är man 16 år ska man inte vara ute kl 2 på kvällen utan vara hemma. Och ska man ha fest så ska det finnas en ansvarig vuxen i närheten. Och då menar jag inte nån som är äldre si så där runt 18 utan en som kan ta ansvar för det som händer och se till att de sköter sig, gärna ska man vara två.

Föräldrarna måste ge mer uppmärksammhet åt sina barn, framförallt vad dom gör när dom inte är hemma och inte ta för givet att det de säger är sant i alla lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, det vore jättebra om föräldrar hade mer tid att ägna åt sina barn. Men idag krävs - särskilt i storstäderna - att båda föräldrarna jobbar heltid för att ha råd med boendet (någon bank hade väl räknat ut att i Stockholmsområdet skulle familjen behöva ha en årsinkomst på ca 900 000 kr för att ha råd med villa). Liksom, vem når upp till det?

 

Förr gick det (eller ja, även nu men på landsbygden går det) att leva på en lön (eller två halvtidsjobb om man föredrar det), så att man har tid och ork att ägna åt barnen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...