Hoppa till innehåll
Anime.se

Shojo Stars


Marcus
 Share

Rekommenderade inlägg

Sökte men hittade ingen egen tråd för tidningen. Nu när första numret har hunnit att vara ute ett tag så kanske vi kan starta en tråd där vi kan disskutera dess innehåll?

 

Vad tycker ni om valet av serier?

 

Var det redaktionella materialet bra?

 

Och så vidare....

 

Jag tycker att valet av serier är bra, speciellt Skip Beat, Fruits Basket och God Child. Jag har redan läst Fruits Basket tidigare och håller på att läsa Skip Beat i den amerikanska utgivningen och God Child är helt ny för mig. Lite trist att God Child inte börjar från början med The Cain Saga. W Juliet är lite för tidigt att säga någonting om men jag blev inte så värst imponerad.

 

Det redaktionella materialet var av varierande kvalité. Johhnys Boys-reportaget var klart bäst och mest intressant/underhållande att läsa.

 

Det mest negativa med första numret är den där äckliga rosa färgen som mittensidorna har i tidningen. Dels blir texten svår att läsa och det är svårt att se fotografierna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev positivt överraskad. Gillade faktiskt alla serierna, även om jag så klart håller den ena mer kär än den andra. Jag hörde några klagomål om att översättningarna i Shojo Stars skulle vara dåliga, men jag har inte fått klart för mig vad som är dåligt och jag hittade inget att klaga på själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är säkert den gamla vanliga klagosången: "Åh nej, det är översatt till svenska!" :rolleyes:

 

Jag hoppas att tidningen ska lyckas locka in lite nya mangaläsare personligen. Den är rätt lockande formgiven, så nog borde folk bli sugen på att köpa den när de ser den i tidningsstället. Tillgängligheten har varit lite varierande. I vissa pressbyråer har jag sett fler än 10 ex uppställda, jättesynliga, men i andra affärer har tidningen inte synts till alls, trots att jag tittat flertalet gånger sedan första numret släpptes. Jag gissar att vissa affärer inte vågar köpa in den, eftersom att MMs lösnummerförsäljning gick ner. Hoppas dock att de börjar ta in de efterföljande numrena.

 

Hur har ni andra upplevt tillgänligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker Shojo Stars var en bra tidning med riktigt bra serier. Fruit Basket var väl den jag gillade mest men alla var bra. Jag fick min Manga Mania prenumeration överförd til Shojo Stars och efter första numret verkar det som om jag kommer fortsätta att prenumerera på tidningen.

 

Artiklarna var okej men enligt mej blev Johnnys artikeln blev lite väl tradig man orkade inte riktigt hålla koll på alla olika Johnnys band. Hade kanske varit bättre att fokusera på två band eller så. Kanske beror på att jag inte lyssnar på den sortens musik och därmed var ganska ointresserad av artikeln. Sen är det som sucraM sa den rosa färgen gör det jobbigt att läsa artiklarna och svårt att se bilderna.

Skulle gärna se någon artikel om anime och manga i stil med den Manga Mania hade i början av varje tidning, aktuellt i manga och anime. Men i nästa nr verkar det bli lite manga, anime och dvd tips eftersom att det blir en halloween-special. Det ska bli intressant att se hur redaktionen reagerar på responsen som de säkert fått. Nu är man nyfiken på nästa nr som kommer den 1 november.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Hur har ni andra upplevt tillgänligheten?

 

Det varierar rätt kraftigt tycker jag. Den finns tillgänglig i rätt många exemplar i dom flesta Pressbyrån som jag varit inne i. Samma sak gäller Press Stop här i stan. Men i en del vanliga mataffärer så lyser den med sin frånvaro trots att flera butiker har Shonen Jump och även sålde Manga Mania när den fanns, vet inte varför dom inte tar in Shojo Stars? Dom kanske inte tror det är lönsamt eller så vet dom kanske inte ens om att Shojo Stars finns?

 

På större stormarknader finns dock Shojo Stars i rätt många exemplar. Det verkar vara i mindre kiosker/mataffärer som den inte riktigt har hittat fram till, lite synd att en del närbutiker missar detta.

 

Man kan alltid tala om för den lokala butiken om tidingen och se om dom kanske inte kan ta in den.

 

Jag hoppas att tidningen ska lyckas locka in lite nya mangaläsare personligen. Den är rätt lockande formgiven, så nog borde folk bli sugen på att köpa den när de ser den i tidningsstället.

 

Jag tycker att designen på omslaget var väldigt fint och lockande. Sedan kanske necessären lockar lite?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur har ni andra upplevt tillgänligheten?

Jag har inte tänkt så mycket på det, men det är kanske en följd av att jag har upplevt den som dålig, eller något. Jag vet i alla fall att den finns, men angående min lokala Presstop (Umeå) kan jag säga att den inte direkt syns så bra. Flera exemplar av sista numret av Manga Mania, samt senaste numret av Shonen Jump, syns tydligt medan det bara låg ett exemplar ovanpå Manga Mania. Jag kanske blandar ihop det, men jag tror att det såg ut ungefär så i alla fall.

 

För övrigt tolkar jag det som att Shojo Stars utkommer var tredje månad. Kommer den komma oftare efter årsskiftet eller beror det på hur pass bra den säljer?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

För övrigt tolkar jag det som att Shojo Stars utkommer var tredje månad. Kommer den komma oftare efter årsskiftet eller beror det på hur pass bra den säljer?

 

Den ska komma ut med 12 nr. per år enligt vad som står i det första numret. Det är nog bara för att tidningen är ny som gör att det blir lite extra tid mellan nr. 1 och 2.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Hittade den på Coop här ute på vischan igår.

  • [*:xitcgjbe]Ful tryckskada på baksidan som doldes av necessären.
    [*:xitcgjbe]Rosa sidor är onödigt mycket shojo overkill.
    [*:xitcgjbe]Sudoku -> Aftonbladet.
    [*:xitcgjbe]Felstavning på
http://www.shojostars.se/shojo_stars/?p=prenumerera, torde vara lätt att hitta.
[*:xitcgjbe]Intressant läsning annars. Första gången jag läste Fruits Basket, extra kul då jag såg om animen för inte länge sedan.

Blir till att köpa lösnummer, "en väska" och "Manga Media AB lagrar och bearbetar kunduppgifter för att ge god service och lämna erbjudanden om nya produkter" är inte nog för att övertyga mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att du gillade den nog att vilja läsa vidare. Var det även första gången du läste Skip Beat? Gillade du de andra serierna?

Åjo, jag gillar shojo i allmänhet, en av anledningarna till att jag köpte den (den andra var väl att det var det första animeliknande jag såg här efter tre månader). Köpte tidningen främst för metainnehållet, dvs för att läsa om manga. Inget ont emot serierna, de uppskattades lika mycket och kanske kan övertyga mig att köpa dem i seperata volymer någon gång.

 

Vad jag däremot hoppade över var vinnaren av den där tecknartävlingen för amatörer. Jag vet att japanska amatörer är precis lika illa, men för mig går det inte ihop. På samma sätt som koreansk "manga" kallas för manhwa så finns det ingen "svensk manga" för mig. Det är kul att ungarna tecknar, tar efter sina idoler och försöker att göra bra ifrån sig, men jag gillar inte att läsa det. Precis så som jag inte gillar att läsa dålig manga. Å andra sidan ska jag, som inte kan rita en streckgubbe, inte döma ut andras talang. Ensidesserien alldeles i början (med hunden) var helt OK.

 

Jag ska som sagt fortsätta att köpa tidningen när den dyker upp. Utan någon som helst koll på målgrupp (shojo, d'uh), demografi och åldersfördelning så skulle mer androgyna tillbehör kanske uppskattas. Visst, Fruits Basket är bra på alla sätt, men en rosa necessär har en starkt begränsad attraktivitet. Folk kan få konstiga tankar om mig.

 

Nog med svammel, och då det känns som om jag låter väldigt negativ vill jag säga att så inte är fallet... Tidningen är i överlag bra, kritiken ovan väger inte tungt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

My, har du sagt till om felstavandet av ditt efternamn?

 

Har du hört om redaktionen fått in tankar och funderingar från läsarna och är det något dom redan nu tänker förbättra?

 

Hoppas dom tar till sig av kritiken på dom rosa sidorna, dom flesta verkar ju övertygade om att innehållet på dessa sidor blir bättre om man kan läsa texten och se bilderna bättre än nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev lovad att namnet skulle bli fixat till #3. ;)

 

Tanken var väl från början att variera färgerna, och nummer 2 var väl blå, men jag har för mig att de pratade om att lägga färgerna på ett annat sätt, tex bara själva texten och inte hela sidorna. Det var ett tag sedan, så jag minns inte riktigt, och de kan ha ändrat sig sedan dess. Har varit upptagen med att flytta den senaste månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Köpte #2 för någon dag sedan. Serierna är ju fortfarande bra hittils har väl inte reportagen imponerat. Därmed inte sagt att de är dåliga då jag är totalt ur fokus när det gäller målgruppen. Men däremot så har jag gett upp mittensidorna klarar inte av färgningen. Skulle gärna se att bilderna fick ha sin riktida färg i mittensidorna. Sen bör bakgrundsfärgen vara lite klarare och själva texten borde sticka ut lite mer. Så det inte blir så ansträngande för ögonen att läsa. Enligt mej, undrar vad de flesta av de andra läsarna tycker och hur många av läsarna som tillhör gruppen dvs tjejer i åldrarna 12-18. Vore kul att veta om tidningen slår eller inte.

Ett stort problem är nog att den finns på så få ställen, själv gick jag in på 20-talet 7-eleven och pressbyrån butiker utan att hitta den så jag fick åka till gamla stan för att få tag på #2.

 

Hur ser det ut i andra städer är det lätt att få tag på Shojostars?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm..är det bara jag som är kritiskt till Shojo Stars?

Hmm... vet inte. Jag har väntat på det se jag hörde från någon av redaktionen för något år sedan att det plannerades göra en tidning mer inriktade för tjejer....

...att det sedan blev en tidning a la "Stallet" kändes hjärtekrossande.

Det fick mig att undra om vem som bestämde målgruppen osv.

Visst, Manga Mania kändes inte heller var för någon äldre publik, men jag kände ändå att det gjorde inte ont i ögonen att blädra genom dess artiklar...

 

Som någon annan redan nämde så var hela yber-rosa-koncept inte någon hit.

Inte för mig.

Jag tacka roch bockar att tidningen inte förstördes vidare med rosa sidor inpå självaste serierna, tack!

 

Och det var i princip det som var det enda (more or less) positiva med tidningen; serierna!

Det är bra val. Riktigt bra val. Serierna kändes som tur var inte alls lika barnsliga. Att bjuda på Fruits Basket kan jag nog tro är ett säkert kort.

Har själv läst mangan och den är riktigt bra.

Skip Beat är också riktigt populär i många andra länder så jag tippar det kommer gå bra här i Sverige med.

 

Att ha felstavningar på första/andra tidningen känns nästan som tabu.

Det känns att det borde väl ha funnits tid med sådana saker.

Kanske inget än 12-åring reflektar så mycket, men det känns ändå lite..

..som ett hån som läsare.

Manga må vara nytt i Sverige och det må vara mestdels flickor/tonårs tjejer som läser men det finns vi äldre också....

 

Nog om flame.

 

Men rent konrekt:

 

+För val av serierna

+För leksak (oavsett vad det är för tidning, så är medföljande "leksak" alltid ett plus)

+För engagemanger som trots allt varit rätt stor

+För att tidningen görs mestdels av tjejer :)

+För omtanken för oss samlare oh därmed verka ha en vettig tidningsrygg

+För med tanke på innehållet, inte ha skrikig rosa eller annan "locka barn publik" layout, utan jag tycker den är snygg faktiskt, i varje fall de senaste två numren

+ Priset, trots allt så är det rätt mycket läsning. Även om styck mangan kostar aningen mer så är det än bra budget alternativ.

 

- Dom äckliga rosa sidorna som ger en huvudvärk att läsa. Tråkigt eftersom artiklarna är säkert intressanta i någon mån att läsa.

- (detta är egentligen mest det som en poäng) Uppenbara felstavningar

- Att uppenbarligen så riktades tidningen till tonårsflickor, vilket får mig som är äldre att undra om det ens är värt att köpa tidningen.

Ingen tvingar mig att köpa den, förvisso, bara synd att kommersiell girighet verkade ha större drivkraft än publiceringskraft.

 

Men jag är dum i huvudet och är intresserad av hur Skip Beat kommer översättas och kommer därför köpa tidningen. Kommer den ut som singel-manga så kommer jag skita i tidningen i samma ögonblick.

Möter jag på flickor i tonåren eller yngre som gillar manga, kommer jag nog rekommendera den. Äldre- inte en chans.

 

 

(Jag skyller alla språkfelaktigheter i ovanstående text på brist på förstånd. Skyller också min regn av kritik för jag vaknade på fel sida..)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag är dum i huvudet och är intresserad av hur Skip Beat kommer översättas och kommer därför köpa tidningen. Kommer den ut som singel-manga så kommer jag skita i tidningen i samma ögonblick.

 

Tackar för förtroendet. Det är en jäkligt kul serie att översätta. :)

 

Det skulle vara intressant att spekulera i hur tidningen hade sett ut om den kom ut för två år sedan (var det väl), som det var tänkt från början. Jag fick tyvärr aldrig se det första provnumret 2005. Men den nuvarande designen kommer säkert att påverkas av läsarnas åsikter. Om jag förstod det rätt skulle de testa något nytt med de färgade sidorna längre fram, men inte säker på vilket nummer det blir. I övrigt vet jag inte så mycket om det redaktionella arbetet, annat än att alla är väldigt engagerade och peppade. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska bli intressant och se vad som det är dom ska testa med dom färgade sidorna. Förbättrar man det lyfter tidningens helhetsintryck och kvalitét avsevärt i mina ögon i alla fall.

 

Den är fortfarande köpvärd även om man bara läser serierna och hoppar över det redaktionella materialet men om man får ordning på utseendet av detta så erbjuder tidningen ett större mervärde och gör att man får ännu mera för sia pengar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fick se hur tidningen såg ut digitalt, innan tryck, och där såg det skitsnyggt ut med de färgade sidorna. Men eftersom det inte trycktes på blankt papper, utan på vanligt papper, så blev det inte alls samma sak.

 

Jag minns dock mina gamla penny och Mulle-tidningar från slutet av 80-talet, där trycket på de redaktionella sidorna alltid var halvdant och svårläsligt. Jämfört med det håller ju Shojo Stars en rejält mycket högre kvalitet, även om det förstås behöver fixas till lite just nu. ;)

 

Är det bara jag som gillar Yoshs illustrationer förresten? Jag tyckte framförallt om den i senaste numret, med sjöjungfrun. Det känns som om illustrationen i sig berättar en hel historia med hjälp av sitt motiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att det ser betydligt bättre ut digital än vad det sedan gör på papper. Men jag nöjer mig med att veta att dom jobbar på att förbättra detta och vill gärna ha en förändring framöver, dock är det inget jag kräver omgående.

 

Jag tycker att merparten av Yoshs illustrationer håller hög klass och är fina. Passar perfekt i en tidning som Shojo Stars.

 

Jag glädjs åt att SF-Bokhandelns har ett litet utbud av Yokaj Studio's verk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Fick hem senaste numret för någon dag sedan. Man blev nästan överlycklig då de har tagit bort de färgade sidorna. Tycker det är starkt av redaktionen att våga ändra sig på den punkten.

Sen var det ett bra reportage om utbytesstudenter i mittensidorna som gjorde det extra skönt att ändringen kom till det här numret. Ska bli intressent med den tjejen som åker till Japan på utbytesår och som ska skriva i varje nr av Shojo Stars. Konceptet är väl antagligen från Manga Mania där det fanns en liknande spalt som skrevs någon som hette My (misstänker att det var My här på forumet).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...
Är det jag som missar något eller har de hoppat över ett kapitel av Skip Beat! i det senaste numret? Jag menar, plötsligt har de
klarat auditionen för reklaminspelningen utan att man har fått veta hur det gick till.

 

har inte läst tidningen än men vart nyfiken på detta och kollade upp det.

 

 

akt 28 i nr 2 och nu akt 30 i nr 3 så vad hände med akt 29?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...