Hoppa till innehåll
Anime.se

National Novel Writing Month


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

November nalkas i knutarna. Och vad innebär det? Nej, jag syftar inte på alla efterlängtade spel som kommer då – såsom Assassin’s Creed, Naruto: Rise of a Ninja, Super Mario Galaxy. Jag syftar inte heller på Novemberlov eller närmande juletider. Nej, jag pratar om NaNoWriMo.

 

För er som är för lata för att klicka på länken kan jag ge en kort sammanfattning. NaNoWriMo – National Novel Writing Month – är en utmana-dig-själv-event som går ut på att under november månad skriva en roman på 50000 ord. Det är minst 1667 ord per dag under 30 dagar. Denna tidspress tvingar dig att strunta i editeringen och bara skriva på. Plotten får man tänka ut medan man skriver.

 

Varför utsätta sig för detta, kanske du frågar? För det första blir man delaktig i en community med tusentals andra författare och kan surfa på ett (ytterst beroendeframkallande) forum fullt med likasinnade. För det andra är det en fruktansvärt bra brainstorm-träning. För det tredje är det helt enkelt kul att skriva ^^

 

För er som inte gillar att skriva fiktion, eller har mycket att göra i november, är detta dock inte att rekommendera. Men för er andra är det bara att hoppa på forumet och förbereda er för en häktig månad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gick med. Jag har några idéer som jag skulle vilja utveckla. Återstår att se om man hinner skriva... :x

 

Edit: Svashfiffelz? Efter att man klickade på länken gick det upp för en att det hela var på engelska.

Klart att man kan språket men äh...

Man måste inte skicka in sina texter. Man behöver inte visa något för någon. Så man kan skriva på vilket språk man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man behöver inte visa något för någon. Så man kan skriva på vilket språk man vill.

 

Det finns även en svensk avdelning av forumet.

 

Kan också nämnas att det kommer att bli ett kickoff-möte i stockholm för alla participanter den 28:e Oktober. Om ni råkar bo i stockholmsområdet; kom vetja!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>:)

Hur är det fatt?

 

Writer's block?

 

För nu är nämligen November igång! Själv har jag för närvarande skrivit drygt fyra tusen ord, och plotten rullar på i fin rytm. Ett utdrag ur romanen kan hittas på min användarprofil. Denna historia är dock en fortsättning på förra årets NaNo, så ni kommer med andra ord inte känna igen karaktärerna.

 

Är dock inte hundra på hur mycket tid jag egentligen kommer att ha att skriva på de senaste dagarna. Har nämligen två inlämningsuppgifter samt en tenta uppkommande ganska snart. Men nog det ska nog ordna sig på något vis ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan att det händer nu. Jag läser 200% atm, så mina chanser att hinna med någonting dylikt är mindre än chansen att vinna 50k i månaden i 25 år utan att köpa en trisslott.

 

Men det låter jättekul. Det står numera på listan över "saker att göra när jag har slutat plugga och fortfarande inte fått jobb".

 

Bleh.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det du har skrivit so far Hikari var jättebra! Intressant, mkt frågetecken och mer man vill veta mer om!

Borde ta tag i mitt eget skrivande. Har joinat utmaningen men inte tagit tag i skrivandet för jag kom tillbaka från Kairo-turen först inatt. Men får ta tag i det nu när jag kommer från kontoret!

Du har nog sparkat igång oss andra! :D

Mig i vart fall!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du skriver 2000 ord per dag blir du klar på 25 dagar. Än så länge har det bara gått två dagar, så nog hinner du ^^

 

Om någon har lust att läsa det jag har skrivit från förra året (vilket är förgångeren till vad jag skriver i år) får ni PMa mig så skickar jag den till er. Den är faktiskt någorlunda rättad, men ack fortfarande en NaNo.

 

Ligger för övrigt på 5300 ord nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte hunnut skriva mycket alls under de senaste dagarna. Jag har nämligen en tenta på fredag, vilket har tagit sin tull.

 

Ligger för närvarande kring 8500 ord, och satsar på att nå 10000 innan fredag. Efter tentan tänker jag dock dra igång på alvar och skriva ett minimum av 3000 i någon vecka eller så. Så oroa er inte allt för mycket om ni anser er ligga efter ^^;

 

Har någon av er kollat in forumen än? Själv hänger jag där dagligen, och om jag ska vara ärlig är jag mer aktiv där än här...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

...och där vann jag NaNoWriMo 2007! 50780 ord blev det slutgiltiga resultatet.

 

Måste säga att det är ganska jobbigt skriva en auto-episk högfantasy med SF-twister under tidspress. Hade ett himla jobb med slutscenen; skulle det sluta lyckligt eller sorgligt? Vem skulle få leva och vem/vilka skulle dö? Fast även om det blev ganska krystat, och en aning Deus Ex Machina, så blev det ett slut till sist. Ska bli kul att edittera historien om ett par månader...

 

Någon annan av ni som började som hann avsluta sina verk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...

Bump! Ty snart är det ju dags igen, och denna gång får jag förhoppningsvis inte datorproblem (se ovan).

 

Hm, jag känner att jag vill förbereda skrivandet mer, men jag vet inte hur. Jag vet vad jag vill skriva om, men just nu har jag mest en bunt lösa idéer och grunden till ett persongalleri.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, jag känner att jag vill förbereda skrivandet mer, men jag vet inte hur. Jag vet vad jag vill skriva om, men just nu har jag mest en bunt lösa idéer och grunden till ett persongalleri.

Det enda jag kan tänka mig, förutom att bolla idéer men någon, är att sätta sig ner och fila på sitt koncept. Själv har jag upptäckt att idéer redan nu börjat formas i hjärnan när jag sitter på tunnelbanan eller i klassrummet (inte helt optimalt, ska erkännas), så förhoppningsvis har jag väl något konkret till första November. En grej vore ju annars att skriva ner sina lösa idéer i ett textdokument eller liknande. Om inget annat hjälper finns alltid forumen.

 

Det jag har nu i koncept-väg...

...är att historien ska utspela sig i samma värld som i mina två tidigare NaNo, fast ca. 500 år in i framtiden. Magin har utvecklats såpass mycket att det nu används för att driva ett modernt futuristiskt samhälle. I detta samhälle finns magiska nätverk som kan liknas med vår världs Internet, vilket givetvis ger upphov till online-spel. Förmodligen kommer historien på något sätt kretsa kring något online-spel, men jag har ännu inte bestämt mig till vilken grad. Karaktärer har jag i nuläget två av, varav huvudpersonen är stum.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Där flög första dagen av NaNoWriMo förbi. För min del blev det en rivstart klockan 00:01 på natten den 1:a November, då jag fick upp tusen ord innan jag gick och la mig. Nu när den andra dagen är i full gång har jag i skrivande stund fått upp 4494 ord, och har något som liknar en plan för hur historien ska se ut. Det konceptet jag skrev om i posten ovan slängde jag ut genom fönstret: istället skriver jag parodi-fantasy som vanligt (det första stycket kan du läsa i min profil på NaNo-sidan).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Funderar på att göra ett försök i år igen. Blev så avtänd ifjol när jag fick ett "motivationsbrev" från NaNoWriMo som i princip sade att man inte kan skriva om man inte läser massor. Moar liek demotivation, liksom...

 

Om det blir, så blir det något slags fantasy-aktigt trams som jag funderat på i typ tio år. Och så blir det nog på engelska, för jag har inte självdistans nog att klara det på svenska. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Funderar på att göra ett försök i år igen. Blev så avtänd ifjol när jag fick ett "motivationsbrev" från NaNoWriMo som i princip sade att man inte kan skriva om man inte läser massor. Moar liek demotivation, liksom...

Verkligen? Det la jag inte på minnet. Kanske beror det på att jag får samma tips av min bror varje gång jag nämner mina skrivambitioner, och jag vet att det inte är hela sanningen. Visst hjälper det att läsa mycket, men det viktigaste är trots allt att skriva. Och i NaNo behöver man inte direkt få ur sig ett mästerverk.

 

För min del blir det nog fantasy-aktigt trams för mig med (i år igen; slår liksom aldrig fel). Jag har länge velat skriva en lång historia baserad på Ragnarök Online-världen, och nu börjar det bli tids nog. Ska dock försöka dra ner på parodi-känslan för den här berättelsen, och få det att kännas lite mer verklighet och mindre som spellogik. Har redan en huvudperson i sinnet, och något som i mörkret ser ut som en metahandling.

 

Lustigt mönster tråden har fått förresten: Hikari två poster-Sceleris två poster-Hikari två poster-Sceleris två poster. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har planerat ganska mycket av årets Nano, jämfört med förra året då jag första gången deltog (det blev runt 70000 ord allt som allt den gången). Men då var det en gammal idé som jag använde. I år börjar jag från scratch med en helt ny och outvecklad idé. Det ska bli spännande att se hur det går. Vill ni lägga till mig så har jag namnet Momiji_mii.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...