Hoppa till innehåll
Anime.se

Var inhandlar jag anime? [Länkar]


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Tull behöver du inte betala om priset inklusive frakt understiger 150 euro (1600 kr). Är det över 1600 kr men under 4300 kr och markerat som gåva är tullen 2,5%. Om det är över 4300 kr och markerat som gåva eller över 1600 kr och inte markerat som gåva är tullen 3,5%.

 

Moms är 25%. För moms finns det två regler:

1: Om priset är under 22 euro (300 kr) och du inte handlar per postorder slipper du betala moms.

2: Om tull+moms tillsammans är under 10 euro (100 kr) och du inte handlar per postorder slipper du betala såväl tull som moms.

 

I praktiken skiter Tullverket i att kolla om det är postorder eller inte när de bedömer enligt regel 1, utan släpper igenom allt under 300 kr utan att ta ut någon moms. Det verkar som att de inte heller bryr sig om att kolla upp om det är postorder eller ej när de bedömer enligt regel 2. Åtminstone har jag kunnat föra in serier för över 1000 kr hur många gånger som helst utan att någonsin åka på att betala moms. 100-kronorsregeln skulle därmed göra det riskfritt att köpa DVD-skivor upp till 399:99 kr, serier och böcker ej märkta som gåva upp till 1666:66 kr samt serier och böcker märkta som gåva upp till 1626:01 kr. Tänk också på att Tullverket alltid har rätt att skita i att kolla upp om det är postorder eller ej, så i praktiken kan du åka på moms för en billig försändelse.

 

Tänk även på att om du får betala tull och/eller moms kan du också åka på att få betala en administrativ avgift som leverantören (t.ex. Posten) tar ut för besväret att förtulla varan och kräva dig på pengarna. Denna avgift varierar från distributör till distributör. Posten själv tycker att det är för svårt att hålla reda på vad Posten tar ut i administrativ avgift, så företaget har valt att lägga upp två PDF-filer på sin hemsida som säger emot varandra. Filerna anger olika administrativa avgifter för brev+paket från USA och för EMS+EPG från andra länder än USA. Frågar man Postens kundtjänst om vilken, om någon, av PDF-filerna som är korrekt, får man svaret att man ska kontakta Tullverket, trots att det är Posten som ensam bestämmer sina avgifter. Om det f.ö. är någon annan som vet vad det är som gäller på Posten, skulle jag gärna vilja veta det. Framför allt: Är det 0 eller 63 kr i administrativ avgift på EMS från Japan?

 

Tänk även på att det aldrig är några avgifter i efterskott om du handlar från butiker inom EU. I så fall betalas momsen direkt till butiken istället för att debiteras när du hämtar ut försändelsen. Vet inte var butiken du undrade om ligger.

 

Belopp i euro anges i något EU-direktiv någonstans. Belopp i kronor är beloppen i euro omräknade enligt Riksdagens/Regeringens/Tullverkets växelkurs. Och ja, jag vet att växelkursen är skum, men det är politikerna som har hittat på det.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hittar du inte det du letar efter ens hos Amazon?

 

Jo,Amazon har ju ett riktigt fint utbud. Problemet är att det än sålänge fortfarande är DVD som gäller i de allra flesta fallen vilket leder till regions problem för mig i Singapore. Vet att det finns lagliga sätt att kringå detta, t.ex. att bränna ner dem utan regionslåsningen eftersom jag äger orginal DVDn så är det inte något tokigt etc men skulle vara trevligt att slippa sånt meck när man pungar ut 60 USD+tullavgifter+frakt per Anime :/

 

Ingen som har en smidig lösning på detta problem?

 

Vänligen

 

Fyf

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen som har en smidig lösning på detta problem?

Det allra smidigaste tror jag skulle vara om du skaffade dig en regionsfri DVD-spelare, vet inte hur det är nu för tiden, men förr kunde man ändra ändra regionskodningen på vissa DVD-spelare efter eget behag (samt ställa in 0, för regionsfritt) genom en serie knapptryckningar på fjärrkontrollen =D

 

Snabbgooglade lite, fann den här sidan som en bit ner länkar till sajter som hanterar "lås-upp-koder" för dvd-spelare: http://www.moneysavingexpert.com/shopping/dvd-unlock

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det allra smidigaste tror jag skulle vara om du skaffade dig en regionsfri DVD-spelare, vet inte hur det är nu för tiden, men förr kunde man ändra ändra regionskodningen på vissa DVD-spelare efter eget behag (samt ställa in 0, för regionsfritt) genom en serie knapptryckningar på fjärrkontrollen =D

 

Snabbgooglade lite, fann den här sidan som en bit ner länkar till sajter som hanterar "lås-upp-koder" för dvd-spelare: http://www.moneysavingexpert.com/shopping/dvd-unlock

 

Tusen tack för hjälpen Klibbnisse, jag hade hoppats att slippa köpa ny utrustning då jag precis inhandlat TV och ps3 (som jag trodde skulle funka eftersom jag inte tänkte till mer än en gång), men vafan, lika bra o smälla på antar jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

www.serieborsen.se

 

Går utmärkt att besöka i Linköping, affären ligger vid brandstationen. Stort sortiment manga och serier och anime!

 

En fin affär som koncentrerar sig mest på manga men har även dvd och har bra kontakter att ta hem allt i animeväg. En affär som bör nämnas enbart för respekten också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Varför är Haibane Renmei så dyr? :unhappy:

Den är väl out-of-print. Det brukar bli så då. Funimation ska väl ha köpt upp licensen härom året, men de verkar inte ha släppt den ännu...

 

Om du myyyycket vill ha den så kanske jag kan sälja dig boxen jag köpte av Negi... men jag vet inte. :V

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

När serierna slutar produceras, då går priserna upp väldigt snabbt. Jag var försen med Ouran High School på BluRay, liksom Kamichu tyvvär.

 

I vilket fall som helst, medan detta redan har nämnts så rekommenderar jag extremt mycket Planetaxel (Axelmusic). Jag har beställt ett femtiotal gånger där, och varenda gång jag haft problem så har folket där hjälpt mig. När jag beställde en serie och upptäckte att omslaget var lite skadat, skickade Planetaxel ett helt nytt exemplar och sa åt mig att jag kunde behålla den trasiga. När jag hade problem med en eller två DVD skivor som inte gick att läsa, skickade de nya skivor utan problem. När DVD fodralen hade gått sönder, skickade företaget nya på momangen. De kommunicerar med kunden, det garanterar jag baserat på min erfarenhet.

 

Deras service personal svarade snabbt och proffesionellt, och jag har faktiskt bara beröm att ge butiken. Det enda som är en aningen tråkigt är att de inte säljer all anime, men det är knappast realistiskt.

 

Jag handlar faktiskt nästan enbart därifrån nu för tiden - priserna är nästan alltid bland de bästa och man behöver inte oroa sig för tullavgifter då de skickar produkterna inom EU. Leveranstiden brukar inte vara lång, det längsta jag behövde vänta var nog tre veckor, och det minsta fem dagar. Jag tror det är tyldligt vid det här laget, men jag kan inte rekommendera företaget tillräckligt. Även om de inte alltid är billigaste så är deras kundservice mer än värt det extra man lägger ut.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oho, jag har handlat från Axel sedan 2004, och nog har jag fått några kantstötta filmer, men jag har alltid tänkt att det inte varit värt mödan eftersom jag säkert skulle behöva skicka tillbaka artiklarna... men nu börjar jag ju ångra mig lite! :o Åtminstone så ångrar jag att jag inte klagade på att de skickade Cowboy Bebop: Remix volym 2 utan pappfodral, vilket de andra hade. Det ser så dumt ut i hyllan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick hem Fullmetal Alchemist:brotherhood vol 1 igår som var skada både så att det inte låser sig på den över sidan av fodralet och sen hade plasten på ryggen/baksidan blivit uppriven. Funderade om jag skulle prata med dem om det men nu är jag övertygad att göra det efter ha läst ditt inlägg Venoz, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Är det nån som har erfarenhet av att handla här eller har koll på företaget?

Har inte hört talas om dem förut, men det där är bara bootlegprodukter, det vill du inte ha. Förutom att det är otrevligt att ge pengar åt kriminella (det sägs till och med att bootlegföretagen, de som trycker upp filmerna, ofta drivs av kinesisk maffia) istället för företagen som gör det lagligt, så är det rysligt dålig kvalitet. Sailor Moons 200 avsnitt och 3 filmer på 9 DVD, till exempel, det är störtlöjligt. Inget seriöst bolag trycker in så mycket video på en skiva, det är kanske en tredjedel av vad som krävs för att det inte ska se helt blockigt och dåligt ut. Dessutom har piraterna bara laddat ner fansubbar och bränt ut.

 

Nej, hellre då att du laddar ner grejerna gratis och bränner ut DVD själv. :P

 

Kännetecken på olaglig animé: alldeles för mycket video per skiva (redan 6-8 avsnitt är i överkant), regionsfri DVD, "för bra för att vara sant"-pris och kinesisk textning. (Det finns f.ö. massor av bootleganimé på auktionssajter, så det är inte bara nya webbutiker man ska akta sig för.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev lite misstänksam efter att ha snokat runt lite där och sett att de har flera serier på DVD till försäljning som hade sista avsnittet härom veckan i Japan. Tex. Another och Amagami SS+ mfl. :blank: Dessutom så var det lite märkliga frontbilder på en del serier... Så jag började dra öronen åt mig rätt fort där.

 

Det som var läskigast var att länken jag fick till sidan finns på Amazons hemsida under produktsidan för K-on! Undrar om Amazon vet om att de faktiskt gör reklam för en piratförsäljare? Eller de kanske inte bryr sig sålänge folk betalar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...