Hoppa till innehåll
Anime.se

Var inhandlar jag anime? [Länkar]


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Är dessutom lagom glad över att min ordet hos planetaxel inte blev skickad innan konkursbeslutet, undrar om man får se de 900kr igen.
Om du betalat med kort kan du eventuellt reklamera köpet hos din bank. Fråga banken hur man går tillväga.

 

Är det inte Planet Axel som har en stor videobutik på Köpenhamns centralstation? Vad händer med den nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som Anonym2 sa så kan man reklamera hos banken men enligt Planetaxel själva så ska de betala tillbaka själva (i den kapacitet de kan) och det är först om man inte fått betalning efter den 25e som man ska behöva göra det. Tur att man själv enbart hade en liten förbokning på lite mer än en hundralapp. Tänkte dock så sent som igår lägga en ny betydligt större order, jisses vilken tur att jag inte gjorde det :tireddrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon här som har fått tillbaka pengar för beställda varor (från Axel alltså)? Jag fick mail om att de återbetalat pengarna (600 kr), men nu har det gått en vecka utan att jag sett till ett öre. Bör man avvakta ett par dagar till innan man tar kontakt med banken?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ta det jag skriver med en nypa salt, men allt som allt skulle jag nog kontakta banken. Men om jag var du skulle jag kolla på mer ställen - det finns ju flera utländska människor som har samma problem som du har just nu. De har antagligen svaret du letar efter, men kanske någon här har det också :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Väldigt synd att Axelmusic / Planetaxel gått i konkurs. Det var min absoluta favoritsida när det gällde amerikanska utgåvor av både film och spel. Dels för de förmånliga priserna, men allra mest för den otroligt proffsiga kundtjänsten samt servicen i att de tydligt listade region/regionsfrihet på produkterna.

 

Som tidigare talare skrev, var handlar man animé bäst nu för tiden? Finns ju ett par länkar i huvudinlägget, men vilken är folks favoritsida numera?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både på spelforum och animéforum diskuteras att det inte verkar finnas någon sajt som är lika bra som PlanetAxel var... :(

 

I fortsättningen blir det nog för min del mest Amazon.co.uk för europeiska släpp, och Rightstuf för amerikanska. (Amazon.co.jp och CDJapan för japanska.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skall nog försöka använda UP1. Otroligt ful förstasida-figur, men om jag inte har fel så kommer det bli mycket billigare än att beställa ifrån USA. Fast såklart, när Amazon har rea kan det nog vara rätt okej att köpa därifrån.

 

Blir krångligare att beställa dock eftersom man måste kontakta dem -- "For European orders & orders outside Europe please contact us for quote".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skall nog försöka använda UP1. Otroligt ful förstasida-figur, men om jag inte har fel så kommer det bli mycket billigare än att beställa ifrån USA. Fast såklart, när Amazon har rea kan det nog vara rätt okej att köpa därifrån.

Vet inte om jag har läst tråden noggrant nog, men vad/vilka är "UP1"?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.up1.co.uk/

 

Säg inte att jag inte varnade er. Figuren på förstasidan skrämde mig nästan till döds. Men vad gör man inte för att få anime lagligt...

Har du hunnit med att beställa därifrån än? De skriver att man ska kontakta dem för fraktpris utanför England, vet du vad de tar i frakt för t.ex. en DVD?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du hunnit med att beställa därifrån än? De skriver att man ska kontakta dem för fraktpris utanför England, vet du vad de tar i frakt för t.ex. en DVD?

 

Nej, men jag tror inte fraktpriset är vansigt dyrt, det skulle vara konstigt. Inte heller behöver man betala 100kr för att de ska gå igenom paketen. Dessutom - "All prices exclude delivery, and include Value Added Tax for EU customers, unless exempt.". Kortfattat - ingen moms, ingen tull, inga avgifter ifrån posten - och det skickas inte från Antartika - jag tror inte att det kostar så mycket att beställa därifreån.

 

Ta Code Geass S2 på UP1 här som exempel och jämför med Rightstuf. Jag tror man tjänar rätt mycket att beställa därifrån.

 

Men fråga gärna dom och berätta, skulle vara intressant att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste fråga gällande RightStuf - är det verkligen säker att skicka ID- och bankkortsuppgifterna till dem på det sätt som dom beskriver? Är dom pålitliga?

Jodå. För det första använder de standardmässiga krypteringskanaler för överföringen av uppgifterna, det vill säga uppladdning av fotografier på kreditkort, ID-handling (t.ex. körkort) och något annat dokument som visar ens namn (jag tog någon faktura jag hade liggandes). För det andra får man censurera de flesta av kreditkortssiffrorna, det mesta av ID-handlingen (man kan exempelvis censurera sitt ansikte) och det stödjande dokumentet. För det tredje är de ett välkänt, seriöst företag med många kunder i och utanför USA: de är rent ut sagt en av grundvalarna i amerikansk animéförsäljning.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Trevligt. Hittade ett gäng skivor för en ovanlig billig peng. Någon här som har koll på hur ofta Amazon, Rightstuf och andra amerikanska nätbutiker har rea på anime och hur ofta dom erbjuder gratis frakt till Europa (om dom överhuvudtaget har gjort det)? Aldrig haft koll på det där faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Righstuf brukar väl ha rea på lite vad som helst lite när som helst. Om man vill göra ett klipp får man försöka hålla sig uppdaterad.

 

Fraktkostnaden verkar ha ändrats sen senast jag bestälde därifrån, men den står för internationell frakt längst ner på den här sidan: http://www.rightstuf.com/rssite/customerService/shipping/

Tror aldrig de erbjuder gratis till någon så långt borta som oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...
  • 1 month later...

En lista på alla anime-Blu-ray-släpp på brittiska Amazon. Eller, nästan alla: orättvis som jag är hoppade jag över en del 3DCG-filmer och sånt som Afro Samurai.

 

Siffrorna är priset i brittiska pund på Amazon.co.uk. Multiplicera med 10 för att få priset i svenska kronor.

Spoiler
48.99    Akira - Collector's Edition Steelbook [blu-ray + DVD] [1988]
08.25    Akira [1988]
25.31    Angel Beats Complete Series Collection
04.99    Appleseed: Ex Machina [Region Free]
12.68    Arrietty
12.28    Arrietty Deluxe Collector's Edition - Double Play (Blu-ray + DVD)
16.10    Berserk - Film 1: Egg of the King Blu-ray
23.11    Berserk - Film 1: Egg of the King Collectors Edition Blu-ray
15.50    Berserk: Movie 2 - The Battle For Doldrey
24.25    Black Lagoon Complete Season 1 Collection Blu-ray
20.09    Bleach: The Movie 4 - Hell Verse
15.88    Blood - The Last Vampire [2000]
21.71    Blood C: Complete Series Blu-ray
26.03    Blue Exorcist: Definitive Edition Part 1 Episodes 1-13 Blu-ray / DVD
14.00    Casshern Sins Vol. 1
13.93    Castle Of Cagliostro (Blu-ray + DVD) [1979]
26.00    Code Geass: Lelouch Of The Rebellion - Complete Season 1
26.00    Code Geass: Lelouch Of The Rebellion - Complete Season 2
24.71    Cowboy Bebop Collectors Edition Part 1
24.70    Cowboy Bebop Collectors Edition Part 2
24.84    Deadman Wonderland: The Complete Series
14.99    Devil May Cry
14.03    Eden Of The East
11.10    Eden Of The East - Movie 1 - King Of Eden
24.18    Eden Of The East: The Definitive Collection
07.50    Eureka Seven The Movie [2009]
07.25    Evangelion: 1.11 You Are (Not) Alone
07.50    Evangelion: 2.22 You Can (Not) Advance
10.25    Evangelion: 2.22 You Can (Not) Advance Collector's Edition Combi Pack
15.50    Fate Stay Night: Unlimited Blade Works
07.88    Final Fantasy VII - Advent Children [2009] [Region Free]
08.00    First Squad [2012] [Region Free]
14.00    Freedom Collector's Edition Double Play (Blu-ray/DVD)
16.84    Fullmetal Alchemist The Movie: Conqueror Of Shamballa Blu-ray
25.21    Fullmetal Alchemist Movies 1 & 2 Double Pack (The Sacred Star Of Milos/Conqueror of Shamballa)
14.00    Fullmetal Alchemist Brotherhood Vol 1 (Eps 1-13)
14.00    Fullmetal Alchemist Brotherhood Vol 2 (Eps 14-26)
19.85    Fullmetal Alchemist Brotherhood Vol 3 (Episodes 27-39) Blu-ray
18.90    Fullmetal Alchemist Brotherhood Vol 4 (Episodes 40-52) Blu-ray
19.79    Fullmetal Alchemist Brotherhood Vol 5 (Episodes 53-64) Blu-ray
15.77    Fullmetal Alchemist Brotherhood 4 OVA Blu-ray/DVD Combi with Digital Comic
30.04    Fullmetal Alchemist Brotherhood Complete Collection Blu-ray (Episodes 1-35)
05.75    Ghost In The Shell 2.0 Redux
10.25    Ghost In The Shell 2.0/Ghost In The Shell - Innocence
06.56    Ghost In The Shell Innocence
10.25    Ghost in The Shell: SAC Solid State Society OVA Double Play
22.87    Hellsing Ultimate Parts 1-4 Collection Blu-ray
23.18    Hellsing Ultimate Parts 5-8 Collection Blu-ray
13.00    High School of the Dead
10.42    High School of the Dead: Drifters Of The Dead Edition (Series & OVA) Blu-ray
22.84    Horizon On The Middle Of Nowhere: Season 1
23.99    Journey To Agartha
15.10    Journey To Agartha
21.66    Kids On The Slope Collection
16.02    King Of Thorn Blu-ray / DVD Combo Pack
15.07    Laputa: Castle In The Sky - Double Play (Blu-ray + DVD)
23.12    Last Exile: Fam, The Silver Wing Part 1 Blu-ray
08.00    Legend of the Millennium Dragon [2011] [Region Free]
15.95    Loups Garous Blu-ray & DVD Combo Pack
23.12    Lupin 3rd: The Women Called Fujiko Mine
17.75    Mardock Scramble - The First Compression
15.76    Mardock Scramble: The Second Combustion
12.25    Musashi - The Dream of The Last Samurai
14.44    My Neighbour Totoro (Blu-ray + DVD) [1988]
11.46    My Neighbours The Yamadas - Double Play (Blu-ray + DVD)
15.50    Naruto Shippuden Movie 3: The Will of Fire Blu-ray / DVD Combo Pack - Limited Edition
26.03    Naruto Shippuden Movie Trilogy Box Set Blu-ray
10.18    Nausicaa Of The Valley Of The Wind
16.86    Oblivion Island: Haruka And The Magic Mirror Double Play [DVD & Blu-ray]
05.75    Origin Spirits Of The Past - The Movie
28.40    Panty And Stocking With Garter Belt: The Complete Series
07.44    Paprika [2008] [Region Free]
21.35    Perfect Blue - Collectors Edition Combi pack
20.65    Persona 4: The Animation - Box 1 - Blu-ray/DVD Combo Pack
20.00    Persona 4: The Animation - Box 2 (Blu-ray + DVD)
21.43    Persona 4: The Animation(Blu-ray/DVD Combo Pack)
11.40    Ponyo [blu-ray + DVD Combi Pack]
08.50    Professor Layton And The Eternal Diva
24.25    Puella Magi Madoka Magica Complete Series Collection
14.00    Redline
17.75    Redline Blu-ray/DVD Double Play
22.50    Samurai Girls
14.00    Sengoku Basara: Samurai Kings
17.03    Shigurui - Death Frenzy - The Complete Series
23.12    Steins Gate Part 2 Blu-ray (Episodes 13-25)
24.84    Steins Gate: Part 1
15.91    Street Fighter II: The Movie Blu-ray
10.60    Summer Wars
17.75    Summer Wars / The Girl Who Leapt Through Time
18.52    Sword Of The Stranger
07.50    Tekkenkinkreet [2008] [Region Free]
05.75    The Girl Who Leapt Through Time
21.19    The Place Promised in Our Early Days / Voices of a Distant Star Twin Pack
05.75    The Sky Crawlers [2008]
22.99    Tiger & Bunny: Part 1 [DVD + Blu-ray]
24.17    Tiger & Bunny: Part 2 Blu-ray & DVD Combo Pack (Episodes 8-13)
24.70    Tiger & Bunny: Part 3
23.12    Tiger & Bunny: Part 4 Blu-ray & DVD Combo Pack (Episodes 20-25)
22.75    Un-Go: Complete Box Set Blu-ray / DVD Combo Pack
15.00    Welcome To The Space Show Double Play (Blu-Ray)
17.75    XAM'D Lost Memories Collection 1

 

Varför bry sig? Ja, alltså, förr, från åren kring 2000 och uppemot ett årtionde, så var det ju DVD som gällde. Valen stod i princip mellan att köpa svenskt/europeiskt, importera från Japan, eller importera från USA. Japanska DVD-skivor såg bäst ut, till viss del för att de inte tryckte in så mycket film per skiva att de var tvungna att sänka videokvaliteten, men då var (är!) de japanska släppen också dyrast.

Europeiska släpp såg ofta dåliga ut, för att europeiska och japanska-amerikanska DVD-formaten skiljer sig, så att europeiska bolag var tvungna att behandla filmen på ett visst sätt som de tydligen inte kunde hantera eftersom det ofta såg dåligt ut. Ett annat problem var, tror jag, att japanerna ofta skickade källvideorna, som senare skulle sättas på DVD, i sämre format. Kanske på videoband eller liknande, jag vet inte.

Amerikanska släpp såg bättre ut än europeiska, och priset var bättre än japanska. USA och Europa är i olika DVD-regioner, så man måste ha en spelare som kan spela upp USA-skivor, men det var enkelt att fixa.

 

Nu däremot, med Blu-ray, så är kvaliteten bättre överallt. Till att börja med så är det ett enda videoformat istället för flera. Jag tror dessutom att formaten som japanerna skickar källvideon i är digitala, så att videon inte måste behandlas. Det ska alltså mer till för att ett europeiskt släpp ska illa ut jämfört med japanska, än under DVD-åldern. (Blu-ray ser också bättre ut än TV-sändningar, vilket inte alls alltid var fallet under senare hälften av 00-talet.)

Japanska släpp är fortfarande dyrast, och har ytterst sällan översättningen som många av oss behöver. Problemet med amerikanska släpp är att de är regionskodade, och regionsfria spelare kostar tusentals kronor, medan att importera och använda en amerikansk spelare är väl ett projekt i sig självt. Så europeiska släpp duger ofta alldeles tillräckligt nu!

Dessutom är de ofta billigare än amerikanska släpp, kanske delvis för att japanerna kräver mer pengar av amerikaner på grund av storleken på den amerikanska marknaden, kanske på grund av rädslan för "omvänd import" (där japaner importerar billiga utgåvor från USA istället för att köpa de dyra japanska).

 

Sååå, jag är rätt intresserad av europeiska Blu-ray-släpp. Men det finns som synes inte så himla många ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...