Hoppa till innehåll
Anime.se

ef - a tale of memories


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

UAfMeuuLa.png

Studio: Shaft

Regissör: Shin Ōnuma

Karaktärsdesign: Nobuhiko Sugiyama

Musik: Tenmon

 

CsbPrXLzn.png

 

yNmFoOMYP.png

 

yrjkyrHWq.png

 

hzomgfiuP.png

 

Tidigare idag skrev jag ett inlägg i identifikationstråden där Orrin på två röda gav mig titeln på spelet med ett helt fantastiskt intro, ef ~a fairy tale of the two~, vilket finns att beskåda här. Introt är animerat av Makoto Shinkai, någon annan anledning behöver ni inte för att se den.

 

Vi har alltså den unge mangakan Hiro Hirono som en julafton blir bestulen på sin cykel av Miyako Miyamura, som i sin tur förföljde tjuven av hennes handväska. Men cykeln går isär, och efter att ha blivit liggandes en stund början hon att prata med Hiro, vilket leder till att när det visar sig att hennes nycklar var i handväskan så följer hon med honom och börjar så småningom att umgås.

 

Kei Shindou har ett förhållande till Hiro väldigt lik det av Mana till Yorito i sola. Vi har även den lätt feminine aspirerande författaren Renji Asou som på en öde järnvägsstation träffar Chihiro Shindou, Keis syster. Chihiro lever tillsammans med Yu Himura (som känner Renji) i en kyrka, samma kyrka där Hiro en sen kväll träffar Yuko Amamiya. Både Yu och Yuko säger sig vid olika tillfällen "vänta på någon". Krångligt värre.

 

ksMXMpZCn.pngpYinkeCZC.png

 

Både till handlingen och utseendet skulle jag främst jämföra ef med sola.

 

Musiken är komponerad av Tenmon (Hoshi no Koe, The Place Promised in our Early Days, 5 Centimeters per Second) så vi får mycket violinsolon, piano och stämningsfull klassisk musik. Något jag är särskilt förtjust i är Shafts lite egna stil som ibland används i en del scener, ofta i gråskala utan bakgrunder och överflödigt krafs.

 

Det är länge sedan jag såg en serie som fängslade mig så snabbt. ef ~a tale of memories~ börjar med att introducera de olika karaktärerna, men de sista två minuterna av avsnitt #2 ger samma "wow"-effekt som det gjorde i Kimi ga Nozomu Eien. Därefter är man hopplöst fast. Jag vill inte avslöja något kritiskt av handlingen, men själva titeln tål att funderas över.

 

Det här är en otroligt fin serie som är på god väg att bli en av årets bästa.

 

jMvndeqcT.png

 

Officiell hemsida

Trailer: Prologue (Se den!)

 

Många fler bilder!

 

HGIeKWZxl.png

lZclzbZCT.png

jAXmdrqDe.png

qDyVGsXEx.png

axGmGYzeK.png

QxkaXNxxj.png

PpIEQLsQM.png

dtsbTXcaF.png

CDSbVXFRp.png

BIQHBqlXY.png

BupuYdZaN.png

RsrfYKMZK.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Av din post att dömma så verkar ef (känns skumt att bara skriva "ef") väldigt mysig. Är den på något sätt sorglig eller inte nödvändigtvis sorglig men har den en sorts "ensam" känsla över sig? För i så fall kommer den utan vidare svårighet etsa sig fast hos mig. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja den här kommer jag definitivt se. Jag inväntar det sista avsnittet innan jag börjar titta. Anledningen till att jag valde att göra så var att jag helt plötsligt satt med inte mindre än 17 olika serier som jag följde veckovis, och för att bereda så pass mycket emotionellt utrymme och fokus som möjligt för Clannad (som är överlägset viktigast för mig den här hösten) så valde jag att vänta med serier som ef, Myself; Yourself, Kimikiss osv. Jag hann i varje fall med att se de två första avsnitten av ef innan jag lade ner verksamheten, och den verkar i varje fall riktigt lovande. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utan tvekan den mest intressanta serien just nu. Shaft's animation är helt underbar, älskar även dialogen som känns väldigt välskriven och flertalet intressanta karaktärer.

 

Av din post att dömma så verkar ef (känns skumt att bara skriva "ef") väldigt mysig. Är den på något sätt sorglig eller inte nödvändigtvis sorglig men har den en sorts "ensam" känsla över sig? För i så fall kommer den utan vidare svårighet etsa sig fast hos mig. ^^

 

Unique

Tror jag är det bästa(enda?) ordet att beskriva den med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ef är också helt klart en av mina favoriter den här säsongen, speciellt Kei och Hiros del gillar jag väldigt mycket och det verkar vara den som serien har tagit störst fokus på. Jag gillar Shaft en hel del och deras stil fungerar verkligen förvånansvärt bra här och förstärker scenerna rejält. Jag har inte spelat ef heller så här vet jag ingenting om vad som kommer hända, men jag kan garantera att jag kommer spela det efter jag har sett animen.

 

Slutet på avsnitt 2 var verkligen superbt, användandet av vinklar ljud och introt i slutet av allt gjorde scenen till en av dom starkaste jag har sett på ett bra tag nu.

 

Sen så gör även Hiroko Taguchi rösten till Miyako, hon vart en av mina favoriter efter sin roll som Sumika i Muvluv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag följer denna serie lika stenhårt som Clannad, Shana 2 och Kodomo no Jikan. Även om det visuella är riktigt fint så tycker jag att den ibland går lite till överdrift, dvs man känner att man tappat "kontakten" med karaktären som är i fokus en scen.

 

Den ligger bland dem fem bästa detta år i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag följer denna serie lika stenhårt som Clannad, Shana 2 och Kodomo no Jikan. Även om det visuella är riktigt fint så tycker jag att den ibland går lite till överdrift, dvs man känner att man tappat "kontakten" med karaktären som är i fokus en scen.

 

Den ligger bland dem fem bästa detta år i alla fall :)

 

MM det är lite därför jag är lite tveksam att börja se den redan nu, samma med Clannad. De verkar vara rätt lika på stilen; många körsbärsträd, urgulliga flickor i skoldräkter, kärleksdueller eller erkännande.

För min del så blir det tjatigt att se samma typer av serier på raken (med tanke på hur mycket jag ser på anime).

För det finns väl inget som antyder på att varken clannad eller ef~.. kommer vara dramatisk olika från varandra eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

MM det är lite därför jag är lite tveksam att börja se den redan nu, samma med Clannad. De verkar vara rätt lika på stilen; många körsbärsträd, urgulliga flickor i skoldräkter, kärleksdueller eller erkännande.

För min del så blir det tjatigt att se samma typer av serier på raken (med tanke på hur mycket jag ser på anime).

För det finns väl inget som antyder på att varken clannad eller ef~.. kommer vara dramatisk olika från varandra eller?

 

Förutom att den innehåller "urgulliga flickor i skolkläder" så är ef och Clannad dramatiskt olika om du frågar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både ef och Clannad är baserade "gråtspel", men jag finner dom inte direkt lika. Clannad fokuserar än så länge mest på humor och i ef kommer det inte direkt många skämt. Man kanske skulle kunna säga att ef och Clannad kommer påminna om varandra lika mycket som Kimi ga nozomu eien och Air påminner om varandra, fast nu kan jag inte tala med 100% säkerhet för ef eftersom jag aldrig har spelat spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både ef och Clannad är baserade "gråtspel", men jag finner dom inte direkt lika. Clannad fokuserar än så länge mest på humor och i ef kommer det inte direkt många skämt. Man kanske skulle kunna säga att ef och Clannad kommer påminna om varandra lika mycket som Kimi ga nozomu eien och Air påminner om varandra, fast nu kan jag inte tala med 100% säkerhet för ef eftersom jag aldrig har spelat spelet.

 

Även om storyn måhända är annorlunda så verkar teknarstinel lika sockersött. Man kan få hål i tänderna av för mycket godis har jag hört ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh med tanke på att det är Shaft så var dom väl nästan tvungna att ha med den, annars så har det inte varit så många referenser i ef som det brukar vara i deras serier vilket är tur det för det skulle inte riktigt passa. Men den här var trotsallt bara en frame så då går det bra utan att förstöra stämningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

#5 - outline

Fint avsnitt som vävar vidare på relationer kors och tvärs. Favoriten var självklart Keis flashback. Man kunde ana att det låg något sådant bakom Chihiros skada, men Keis roll i det hela var oväntad. Extra eloge för hur Chihiros situation beskrivs som "att vara fastkedjad i en cirkel med en radie på tolv år", där hennes arm bara kan nå tretton timmar utanför. Renji är ett fån.

 

Vad jag väntar att få reda på är hur stora roller Yu, Yuko och Kuze kommer att spela. Alla är "mystiska", å andra sidan är tolv avsnitt väldigt lite.

 

Jag gillar seriens nya ED (sedan #4?) också.

 

"rain" sänds den 11:e november.

Bilder

sPitasUsy.png

pDORWolKN.png

dQbRYHque.png

FsOuHMToZ.png

Synepuwwi.png

SjTcoFJnm.png

dNZctwkyb.png

BSVJOqqjI.png

fgRHLezwo.png

BJGzExcGF.png

XetphIyoI.png

qyUCRlkKp.png

UtyFCdBKI.png

GtagmdKqa.png

ChsQLflGc.png

qMuLPMmXw.png

pyCVtIfSO.png

DCndgPRAa.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

#6 - rain

Mer av allt. Bråk konstnärer emellan, eh. Nya stilistiska utsvävningar av Shaft. Hela delen om "Hiro lovar att gå på en basketmatch där Kei spelar, men går i stället på en träff med Miyako" kändes extremt kondenserad, tre fyra minuter? Den alltför korta insertlåten vid 18:30 gillas starkt, medan avsnittets nya ED är ett steg bakåt.

 

Om Shaft ska hinna få ordning på alla trådar på de resterande sex avsnitten får de öka, "rain" gav som mest en försmak på framtida konflikter (Kei vs. Miyako och Chihiro vs. hennes minne).

 

Välgjord scen #1, #2, #3

Bilder

BwhAswMTd.png

EuheUkgCl.png

kEbianBIm.png

LdwILoYAW.png

nXLxTIplv.png

JfuOoMVfX.png

INmbLbPui.png

yNxrwVMeV.png

JBYjpOjty.png

bSuHsmKrc.png

VezIkkVHq.png

BETnHxDuo.png

bAxBXtpJs.png

nrOCAflnM.png

BUgjVlItp.png

NJqbMryQA.png

JWhozfdHK.png

XXRvFUjHJ.png

HUNtaaIIp.png

CkbowiSIs.png

SsKWHjNLe.png

uJPRJnFZr.png

xMfWjIpgB.png

jSSQohuua.png

FKIouTyMu.png

OKOPdLbEB.png

sSYaSVPLx.png

wDzoObFVm.png

reCGhtfDC.png

kDCWjLtnR.png

qreWXhRRJ.png

GravEUTsJ.png

nqlaWRpys.png

ZorDOZfYD.png

VFgsnMBYG.png

iRTIAErfp.png

hFjSosJId.png

RMnICZoaH.png

OVoHyrjws.png

lbgDqIKmJ.png

DNmBsphzA.png

ORFZFRpjV.png

Några sändningsdatum, namnen på avsnitten låter lovande.

  • [*:25tg8aje]07 - "I..." - 18 november
    [*:25tg8aje]08 - "clear colour" - 25 november
    [*:25tg8aje]09 - "forget me not" - 1 december
    [*:25tg8aje]10 - "I'm here" - 8 december

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Episod 07

Sugoi!

Satt på helspän hela episoden, andades knappt :surprised:

 

Mer av Chihiro's tankar förmedlas iom hennes berättelse och Renji börjar förstå vad Himura menade när han varnade honom i ep 2.

Vi fick även veta mycket mer om Miyako, mycket överraskande tyckte jag, har en helt ny bild av henne nu.

 

Shaft's animation är toppklass! (kan inte säga det nog)

Scenerna när man ser Renji's med Chihiro tillbakablickar(har samma konversationer om och om igen) var verkligen lysande.

Hela Miyako's berättelse som var (näst intill) färglös var klockren!

 

Hela avsnittet var som ett enda långt konstverk allt från musik, dialog och animation kändes helt rätt(skulle jag iof kunna säga om alla avsnitt hittils :))

 

Allt som allt bästa avsnittet hittils om jag vore tvungen att rangordna dom!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

EP 07

Mitt hjärta stannade under hela avsnittet.

Detta avsnitt var verkligen som ett konstvärk.

Alla dessa konstnärliga scener som dyker upp under varje avsnitt är helt perfekta.

Man sugs in i handlingen, man släpper allt omkring sig och är helt fokuserad på vad som händer på skärmen.

 

I just avsnitt 7 var denna känsla större än tidigare, jag var helt i trans.

 

Under andra delen av avsnittet då Miyako försökte ringa Hirono, var skrämmande och konstnärligt framfört, både bild och dialogmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

#9 - Forget me not

Där fick Kei vad hon förtjänar. Miyako framför henne, lätt. Scenen på stranden var perfekt på alla sätt, från musik över animation till utförande. Renji ska jag inte ens kommentera, han gör Chihiros hela scenario jobbig att se på.

Bild

MZHmFLiQt.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...