Hoppa till innehåll
Anime.se

ef - a tale of memories


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Vad glad jag är att jag inte såg den här tidigare. Nu har jag fått massa roligt att se på under kvällen. Det händer saker hela tiden, och idén med att ha 5-6 stycken personer som man följer näst intill samtidigt fungerar jävligt bra. Man kommer inte alls bort sig och hänger med bra hela tiden i handlingen.

 

Shaft är riktiga mästare föresten. Deras sätt att förmedla en historia visuellt är mästerligt. Kan inte direkt komma på att jag sett någon seriös historia från dom förut utan det har bara varit i humor delen, och det har funkat superbt. Så jag är skitglad att det här är rena godiset för ögonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ef - 10

Det där telefonsamtalet hade räckt för hela avsnittet, sjukt bra. När det blev mer intensivt där i själva samtalet kändes det också som sekundrarna gick bra mycket fortare och jag trodde fan hela tiden att han skulle lyckas säga de där förlösande orden i tid hela tiden, hehe.

 

Aja, slutet gott allting gott. För den här gången.

 

dUVkUYFib.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Vet någon när seriens soundtrack släpps? Sista avsnittets ED, med avstånd seriens bästa, är en remix av låten i spelets OP, men det hjälper mig inte vidare.

 

-- OK, Wikipedia gav mig svar, den 8:e februari 2008.

 

Gillade slutet i övrigt, passade serien väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slutet

Tyckte själv att slutet saknade lite av ett klimax och var ganska tamt, så det var lite av en besvikelse. Synd för annars hade det nog varit den här säsongens bästa serie enligt mig.

 

Resten av serien var så klart mycket bra dock som jag har sagt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Flytta över min post till den här istället

 

Visuellt ögongodis med en gripande handling. När jag förut skrev ner top 5 anime jag sett 2007 kom jag bara på 4 st. ef bli den 5:e. Shaft lyckas åter igen med sin visuella berättar konst få en handling som kanske inte skulle vara lika gripande att bli fruktansvärt bra.

 

 

 

Två scener som kommer förbli ihåg kommna.

Lämna ett meddelande efter signalen *piiip*

RzycbylCO.jpg

Här är det som att följa en emotionell ballong som bara fylls och fylls tills den spricker.

 

Få fram det du vill ha sagt snabbare!

tFUjaQfwu.jpg

Mjukstartar med en lätt konversation för att inte riktigt nå upp till klimax. Grymt bra scen där jag satt som fängslad.

 

Vissa saker gillade inte jag riktigt dock.

  • 1. Hiro valde Miyako.
    2. Chihiro verkade ignorera helt att fast än hon glömmer allt och tar den enkla vägen ut så kommer Renji att för alltid komma ihåg det som hände. Jag som tyckte hon sa att hon älskade honom men istället så lämna hon honom bara med massa emotionell sår.

 

Och eftersom jag aldrig skrev ner något betyg förut tänkte jag försöka mig på ett här. 7,8/10 - Det fanns vissa saker som jag redan skrivit om som jag inte gillade samt att slutet var lite "för bra".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag tog mig precis igenom detta mästerverk under två kvällars sträckkollande.

Min slutsats är att jag, för att kunna ge denhär en 10 i betyg, måste göra om hela min lista och flytta ner alla andra ett steg.

FY FAN VA BRA rent ut sagt.

Musiken är fantastisk.

Det grafiska är riktigt vackert och originellt.

Allt fullkommligt skriker av skaparglädje.

Och som grädde på moset är storyn en riktig ädelsten.

Halvvägs igenom käns det som man har en polygrip i magen. Och därefter griper den bara hårdare.

Som alltid så betygsätter jag, inte på givna kriterier, utan på känslan jag får för animen.

Jag fullkomligt älskar denhär! Tårar rullade både av sorg och glädje.

10/10. vad annars?

 

/me klickar iväg för att omverdera hela min anime lista....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tog mig precis igenom detta mästerverk under två kvällars sträckkollande.

Min slutsats är att jag, för att kunna ge denhär en 10 i betyg, måste göra om hela min lista och flytta ner alla andra ett steg.

FY FAN VA BRA rent ut sagt.

Musiken är fantastisk.

Det grafiska är riktigt vackert och originellt.

Allt fullkommligt skriker av skaparglädje.

Och som grädde på moset är storyn en riktig ädelsten.

Halvvägs igenom käns det som man har en polygrip i magen. Och därefter griper den bara hårdare.

Som alltid så betygsätter jag, inte på givna kriterier, utan på känslan jag får för animen.

Jag fullkomligt älskar denhär! Tårar rullade både av sorg och glädje.

10/10. vad annars?

 

/me klickar iväg för att omverdera hela min anime lista....

 

Vad roligt att du också älskar den här serien ;).

 

Själv tycker jag att Ef - a tale of memories är en av 2007 år bästa anime:r.

Jag kan hålla med till 100% att musiken och framförallt den mästerliga grafiska stilen är på toppnivå.

Helt "outstanding" helt enkelt >:(.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Inte riktigt. bara att andra delen av spelet kommer den 30/5. Sen är det väl också inte alltför osannolikt att det kommer en anime till som täcker den delen.

Men täcker inte redan animen den delen som inte fanns i första delen av spelet? Chihiro, Renji etc fanns i alla fall inte i dess CGs, själva spelet har jag ju inte kört.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men täcker inte redan animen den delen som inte fanns i första delen av spelet? Chihiro, Renji etc fanns i alla fall inte i dess CGs, själva spelet har jag ju inte kört.

 

Jag har faktiskt ingen aning, har aldrig spelat spelet eller nogrannare befattat mig mig med vad det tar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Till er som inte besökte IRCn under gårdagen, här är en länk till spelet ef - the latter tale:s intro som kom under gårdagen. Det är på gränsen till så mycket "visuell porr" man bara kan komma (Makoto Shinkai och Tenmon).

 

http://www.broccoli.co.jp/download_movi ... o_wide.zip

 

Finns även att ladda hem på Getchu, en liten varning dock reklamen på sidan kan innehålla 18+ material.

 

Exempel bild

RDEUNGEWv.jpg

 

Att animera så här detaljerat i 24 fps är nästan larvigt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...
Att animera så här detaljerat i 24 fps är nästan larvigt...[/hide]

Ja verkligen, larvigt snyggt. Han har ett helt makalöst öga för detaljer. Om det blir en anime adaption så skulle det vara skam om de inte behöll den här öppnings scenen, visserligen skulle den då med all sannolikhet att överglänsa resten av serien när det kom till animationer. Sen så är det nästintill omöjligt att göra en hel serie som håller samma klass som Makoto Shinkais animationer...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nu var det bestämt att det ska komma en uppföljare på ef animen med namnet ef - a tale of melodies. Antagligen kommer den ta upp dom 3 delarna av spelen som första säsongen aldrig hade med.

Källa : Moonphase

 

För dom som inte känner till det och vill veta så är spelen uppbyggda så här.

 

ef spelens uppbyggnad

Kapitel 1 - Miyako

Kapitel 2 - Kei (ej med i första säsongen)

Kapitel 3 - Chihiro

Kapitel 4 - Mizuki (ej med i första säsongen)

Kapitel 5 - Yuuko (ej med i första säsongen)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...