Hoppa till innehåll
Anime.se

Citat på omslag.


Ludde
 Share

Rekommenderade inlägg

Som bekant så citeras journaliser ibland på omslaget av filmer, själv avskyr jag sådant eftersom det är menigslöst och fult så jag protesterar genom att inte läsa det. Hur som helst, igår plockade jag fram Spirited Away dvdn och så fick jag sån på följande citat " Japan har fått sin Walt Disney"(Sydsvenska Dagbladet).

 

Jag är inte en person som lätt blir arg men nu är jag riktigt förbannad.

 

Hej föresten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej och välkommen ludde!

 

Jag döpte om din titel på tråden till en mer passande sådan. Jag rekommenderar att du tar och läser igenom forumreglerna som du finner här.

 

Orginal titeln: 'Fy fan vad jag blir förbannad!'

Nya titeln: 'Citat på omslag.'

 

ontopic: Det citatet saknar ju inte precis grund då Ozamu Tezuki (animé guden) ville skapa/hylla/kopiera (stött på många olika saker som ja läst) något som kunde mäta/jämnföra (?) sig med Walt Disney. Det är mycket möjligt att jag har läst fel, isf så får ni gärna rätta mig.

 

 

mvh/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har helt rätt anji ^^ (hans namn stavas dock med "s" i Osamu och "a" Tezuka vad jag vet)

 

Tezuka skall ofta ha blivit kallad för "Japans Walt Disney" för att få utlänningar att förstå hur stor han var i Japan, även om de var helt annorlunda så gav det ju en någorlunda bra bild.

 

Osamu skall när han varit på besök i Amerika ha sett Walt Disney själv, sprungit upp till honom och introducerat sig :D När de pratade hade Walt sagt att han var mycket medveten om Osamus verk (bla Astro Boy), och att han en dag skulle vilja göra något liknande.

Så ja, Tezuka såg verkligen upp till Walt Disney... även om jag tycker att det kan vara långsökt att dra en parallell här men ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som bekant så citeras journaliser ibland på omslaget av filmer, själv avskyr jag sådant eftersom det är menigslöst och fult så jag protesterar genom att inte läsa det.

 

Alla de där citaten är skittirriterande, oavsett var de kommer ifrån. Det ser så fasansfullt löjligt ut när omslaget är tapetserat med inlägg som "by the team behind 'The Professional'" och "A must for the whole family" och annan ointressant skit. Klart man vet att folk sagt goda saker om filmen, men det är så otroligt patetiskt att skylta med det på själva skivomslaget.

 

Att Miyazaki jämförs med Disney är förståeligt ur ett västerländskt perspektiv men ett hån mot Ghibli som gör filmer av helt annan kvalitet och som inte alls är lika leksaksbaserade. Att Tezuka jämförts med Disney är kanske mindre underligt, men det är ingen vidare bra jämförelse heller. Disney är ingen person utan ett mångmiljardsbolag. Det som det står Tezuka på har faktiskt Tezuka själv gjort i mångt och mycket, något man inte kan säga om Disney.

 

Disney var en god och kreativ man, det går inte att säga annat. Hade det inte varit för Disney hade förmodligen inte animé varit var det är idag. Kommer man med ett initiativ som Fantasia redan år 1941 och fullföljer det, då är man en visionär som förtjänar en ordentlig applåd, så är det bara. Men koncernen Disney är en helt annan sak. Det ger numer bara intryck av en föråldrad och fullkomligt fantasilös koloss som inte längre har tillstymmelsen till vision eller vilja att göra något bra med sina pengar. Det är sorgligt att se hur mycket som skyfflas ner på att lansera Disneys filmer som inte innehåller ett dugg av det som gör en bra film. Det är nästan en bragd att lyckas använda så mycket pengar utan att få tag på folk som verkligen kan göra film. Det går att göra bra filmer i Disney-anda (se bara på Don Bluths "The Secret of Nimh", men Disney själva verkar helt ha tappat tråden.

 

Jaja. I vilket fall som helst är jag oändligt glad över att alla japanska DVD:er är underbart befriade från löjlig självreklam. Den japanska utgåvan av Spirited Away lyder på framsidan:

 

Ghibli ga ippai collection

SEN TO CHIHIRO NO KAMIKAKUSHI

en film av Hayao Miyazaki

 

och baksidan:

 

PÅ ANDRA SIDAN TUNNELN FANNS EN UNDERLIG VÄRLD

En otänkbar plats

En otänkbar händelse.

Världen som den tioåriga Chihiro förvillat sig in i var en värld dit människor inte ägde tillträde.

Det Chihiro upplevde i denna mystikens och överraskningarnas stad var en känsla av maktlöshet... och en liten strimma hopp.

LÅT MIG ARBETA HÄR

Chihiros slumrande levnadskraft vaknar långsamt till liv.

och så de vanliga faktarutorna

 

Inte ett uns av löjliga "en film för hela familjen" eller "En film Du kommer minnas i hela ditt liv" eller "Fantastiskt bra --DN" eller annan patetisk skit. Det är fan ta mig värt varenda en av de extra hundralappar som den japanska utgåvan kostar för att slippa tönteriet på omslaget. Det enda man ibland kan se är en liten reklamruta för vad för extramaterial som finns med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går att göra bra filmer i Disney-anda (se bara på Don Bluths "The Secret of Nimh", men Disney själva verkar helt ha tappat tråden.

 

Jepp, tråkigt att hans filmer inte fått mer uppmärksamhet än många av disneys andefattiga skräp produkter fått.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jamen det är väl ändock västerlänningar som har skrivit det?

Kanske inte direkt så underligt att de då relaterar till Walt Disney som är störst för de flesta västerlänningar.

Dessutom försöker de ju få folk att köpa filmen. Och om folk inte känner till anime tror jag att det citatet kan vara en drivande kraft att få folk att köpa.

Just my five cents..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...