Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur började du se på anime?


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

Det hela började inte direkt då, men under klassens timme som jag hade i grundskolan så fick vi välja vad vi skulle göra. En polare hade fått tag på Silver Fang och alla killarna i klassen ville såklart se den efter att ha hört vad den handla om. Detta var runt tvåan på lågstadiet så i början på 90-talet. Kommer ihåg också att han inte hade alla VHS banden så vi slutade efter tredje bandet tror jag det var och de flesta var riktigt hysteriska och undrade var vi kunde få tag på resten. Vilket vi tyvärr då aldrig fick.

 

Efter Silver Fang så var det att kolla på massa filmer som min kusin hade köpt. Filmerna som jag såg var Venus Wars, Dominion Tank Police, Wicked City samt Appleseed vill jag minnas. Något år senare hade kusinen igen skaffat lite filmer så det fortsatte där med Ninja Scroll, Ghost in the Shell samt några andra titlar jag inte kommer ihåg namnen på. Detta var ungefär 96.

 

Mitt riktigt stora intresse för anime och manga kom runt 99 när jag började se på Dragonball samt dess uppföljare och filmer. Sedan dess har det blivit en hel del och nu på senare år så föredrar jag manga framför anime. Jag finner det mycket härligare att läsa en bra manga än att sitta och glo på TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt började med att TV4 visade sailor moon/pokémon när jag var en 12-13år sen dess har jag alltid varit intresserad av detta fenomen kallat anime. Kommer följa animen tills jag är död(eller nedfryst).

 

:sleep:

 

Samma här. Visste dock inte att det var anime (tittade på Sailor Moon i hemlighet då det var tabu i min skola ^^') men jag vet att jag gillade stilen. Det var inte förens vid typ 2005 som jag började titta på anime på riktigt då iom Tenchi Muyo som än idag är min favoritserie.

 

Nu ser jag på det mesta men på senare tid har jag dragit emot mycket Yuri serier som Simoun och Utena, vi får se hurvida det håller i sig eller om jag hittar någon ny nicsh.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär började det :)

 

6 - 8år: Bad min moster spela in Sailor Moon på 5:an och köpte min första anime/manga pryl

(En Sailor Mars Barbie docka)

Sen när Pokemon började blev jag helt beroende och köpte upp allt jag hade, lärde mej alla namn och alla attacker och sån skit.

Hittade Digimon när vi fick boxer nått år senare (räknas som anime?) men var fortfarande super beronde av Pokemon.

Hade ingen aning om att jag tittade på anime(Ödet? :surprised: )

 

11 eller 12: Tittade på barnkanalen och såg första avsnittet på CardCaptor Sakura, såg min första hela anime klart och hittade lite info om vad jag faktiskt såg på

 

13 eller 14: Såg Tokyo Mew Mew på Bokia och tänkte what the heck, så jag köpte den och sedan alla i serien (första hela manga samligen!)

Såg några screenshots från animen på google och såg den

Sedan försvann anime intresset i ett halvår men sedan vid nyår såg jag Air och älskade den.

Började tanka hem massa anime och blev jätte beronde av anime och manga

 

Det var väll det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det allra första jag såg var Starzinger, när jag typ 10 kanske. Sen såg jag Metropolis några år senare. Men det var när jag såg NGEvangelion som jag började gilla anime på riktigt. Sen efter det tog det ett tag men sen började jag se på anime igen för jag har inget att göra :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bortsett från Sailor Moon och sånt som man såg på när man var liten innan man ens hört ordet "anime" så började jag kolla på det när jag var runt... tja... i början av tonåren.

 

På den tiden hatade jag anime, det var löjligt och overkligt. En kompis till mig älskade det och kollade konstant på Naruto, jag kollade någon gång över axeln och fnös över hur ofantligt dåligt det var. En dag så lyckades han, efter en hel del övertalning, få mig att kolla på första avsnittet av en riktigt rolig serie han hade, Love Hina. Drygt 20 minuter senare så var jag helt lyrisk och en stund senare så åkte vi korståg genom DC++ (vet inte ifall man använde torrents på den tiden, vi gjorde det i alla fall inte) för att få hem alla avsnitt av detta guldkorn.

 

Inte för att jag gillade anime, jag hade bara gjort ett undantag. Ett par dagar senare när jag sett hela Love Hina så fick jag abstinens och fann de fyra första avsnitten av Chobits i min "Mina mottagna filer"-mapp. Knappt en och en halv timme senare så vart jag fast i sträcket. Det gick till och med så långt att jag började kolla på Naruto någon månad efter händelsen, någon som jag lyckats ta mig ur.

 

Det var så det gick till för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade ingen aning vad varken Sailor Moon, Gits eller Pokemon var när jag började.

 

Det började med disney och diverse japansk barnprogram som vi hade där vi bodde genom satellit.

Att mycket av barnprogrammen jag fann roande råkade vara på japanska hör inte hit....

 

..jag var ett barn och minns inte vad jag såg på för serier. Dock har jag vagt minne om Totoro..

 

Flera år senare behövde jag bostad i Stockholm och blev inneboende hos en person som är en mycket stor anime och manga (och för inte tala om Disney) samlare. Jag var 17 då.

Han introducerar mig till Ranma och Kimagure Orange Road. Visst jag gillade det men fastnade inte så mycket för det. Vi såg nog på en hel del annat också men det fångade inte mitt intresse så där jätte mycket

 

Något eller några år senare så bor jag i Lund. går på en fest och på efterfesten såg vi på lite anime och jag+min dåvarande sambo introducerades till Fushigi Yugi och där blev jag såld.

Vi gjorde inget annat än såg på hela serien i ett sträck.

Följt sedan av Gundam, 3x3 och en rad andra.

 

2003 blev jag sjuk och jag började låna, laddar ner samt rent av få tag i anime på egen hand. Mitt mål var att hitta saker jag faktiskt gillade med det.

 

2007 är det nu och har varit sjuk till och frå sedan 2003 vilket gett mig tonvis med tid att se på anime och antal titlar är fler än jag minns eller kan räkna till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man fick se lite när man vara liten så klart men inget som jag verkligen fastnade för. Det gick vidare med lite vapyranime, såsom Hellsing och Blood the last vampire. De är förvisso ganska bra men inte så fängslande.

 

Fastnade gjorde jag dock när jag fick se Elfen Lied, mer opera, tårar och blod i en serie får man kanske leta efter. Kort därefter också Hotaru no haka som var ännu bättre.

 

Lyckades säga detta till Sayasom genast brännde hela sin samling till mig. Därefter är det anime regelbundet som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som så många andra som har skrivit här såg jag Starzinger, cobra och Ray grottponken när jag var en liten Baka.

 

Sedan dröjde det väl tills jag började nian då jag blev intreasserad av manga och anime, jag antar att det var den vackra teckningsstilen som lockade. På den tiden var det inte helt lätt för mig att få tag på anime, men jag såg Ghost in the shell på bio, hyrde armitage och starzinger och köpte två filmer rätt dyrt som visade sig vara hentai (det var ingen större hit). Jag såg sailormoon och pokemon också när de började visas på tv.

 

Det var dock först tre år sedan som jag blev riktigt frälst av anime. Det var min kusin som visade mig Ranma hemma hos honom, och jäklar vad jag garvade åt den serien! Kort efter det hände det sig att jag skaffade en redig dator och bredband, och som av en slump började jag samtidigt se mycket mer anime. Och tyckte jag om anime efter att ha sett Ranma, älskade jag det efter att ha sett serier som Fullmetal Alchemist och Great Teacher Onizuka.

 

Så nu för tiden är jag en inbiten animefan, och har till och med börjat posta på suspekta forum om mina animeerfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag såg Ghost in the shell på bio

 

?????? Har Ghost in the Shell gått på svensk bio?!

 

 

mm, den hade en visning under kiruna filmfestival (jag kommer från kiruna) för en massa år sedan. Vet inte om den har visats i andra städer, under andra filmfestivaler men det vore väl inte omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag såg Ghost in the shell på bio

 

?????? Har Ghost in the Shell gått på svensk bio?!

 

 

mm, den hade en visning under kiruna filmfestival (jag kommer från kiruna) för en massa år sedan. Vet inte om den har visats i andra städer, under andra filmfestivaler men det vore väl inte omöjligt.

 

Jag vill minnas att den visades på ett flertal biografer ja.

Den första animen som lanserades ordentligt som en riktig film och inte bara något konstigt tecknat man kunde handla i importbutiker.

 

Den visades tillochmed på Filmnet någon månad senare.

Har en gammal knastrig inspelning på VHS. minns hur jag satt uppe och väntade för att starta inspelningen klockan 3 på natten, då timern på videon hade gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ju inte alltid varit medveten om att det var anime jag tittade på. Men Sailor moon var ju en stor hit när man var mindre (och nu också), sen kom ju Pokémon.

 

Men jag började kolla på anime straxt efter att jag hittat en mangatidning i skolan och hittade Love Hina... så det var då så klart den första animen jag såg. ^^

Det var väl runt ett år sen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag såg Ghost in the shell på bio

 

?????? Har Ghost in the Shell gått på svensk bio?!

 

 

mm, den hade en visning under kiruna filmfestival (jag kommer från kiruna) för en massa år sedan. Vet inte om den har visats i andra städer, under andra filmfestivaler men det vore väl inte omöjligt.

 

Jag vill minnas att den visades på ett flertal biografer ja.

Den första animen som lanserades ordentligt som en riktig film och inte bara något konstigt tecknat man kunde handla i importbutiker.

 

Den visades tillochmed på Filmnet någon månad senare.

Har en gammal knastrig inspelning på VHS. minns hur jag satt uppe och väntade för att starta inspelningen klockan 3 på natten, då timern på videon hade gått sönder.

 

Det var som fan. När var detta? För jag har alltid haft ett vagt minne utav att Ghost in the Shell har visats på svensk bio, men trott att det var önsketänkade från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

stuff...

 

Det var som fan. När var detta? För jag har alltid haft ett vagt minne utav att Ghost in the Shell har visats på svensk bio, men trott att det var önsketänkade från min sida.

 

Från moviemix.nu:

Vintern 1995 släpptes "Ghost In The Shell" - ytterligare en animerad långfilm efter Masamune Shirow's Manga. Den gick upp på biografer runt om i världen och slog publiken med häpnad och detta var just när Anime-vågen hade dragit igång. Aldrig tidigare hade man i en tecknad film sett den graden av realism som "Ghost In The Shell" uppvisade.

jag råkar faktiskt just nu ha två exemplar av GITS - Special Edition DVDn påväg i posten just nu.

Måste ju ha filmen som, iallafall för mej, startade allt, i sin sammling.

 

En att titta på. En att lämna inslagen i plasten.

Kommer stå på en fin pedestal när jag väl har min egen hemmabio salong *drömma*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vintern 1995 släpptes "Ghost In The Shell" - ytterligare en animerad långfilm efter Masamune Shirow's Manga. Den gick upp på biografer runt om i världen och slog publiken med häpnad och detta var just när Anime-vågen hade dragit igång. Aldrig tidigare hade man i en tecknad film sett den graden av realism som "Ghost In The Shell" uppvisade.

 

Jo. Men när i Sverige? Om den nu visades på biograf här. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm. svårt att hitta exakt information på detdär tydligen. men vad jag kan tolka det som så gick den på bio i sverige 1996.

Dock inte på alla biografer.

Mins att min lokala biograf valde att inte visa den iallafall. tråmånsar. Fast de hade bara en salong också.

 

Någon som har mer koll som kan verifiera?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Det var nog min tremänning som fick mig i det hela... Som barn såg jag vla Silver Fang, Starzinger, men favoriten var ändå Min Granne Totoro. Självklart, likt alla andra, visste jag inte att det var anime då.. men sen fortsatte det med Princess Mononoke, Moldiver, och andra små korta serier.

 

Men det som startade det stora hela var väl ändå när jag började läsa DragonBall. Vilket tydligen är ganska normalt :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha pluggat till ett prov hela kvällen för ungefär ett år sedan, så slog jag mig ner i soffan, knäppte på tvn. Efter att ha låtit sega apparaten varva upp i några minuter så zappade jag runt lite på kanalerna, tills jag kom fram till ztv. På informationen kunde man läsa, Black lagoon.

 

Efter att ha suttit och kolla i några minuter så var man helt fast. Den planerade halvtimman framför tvn, ökade till timmar. Och efter att Black lagoon hade sänts klart så kunde man njuta av flera serier, Ninja scroll, Gungrave, FMA och några fler. Vid den tiden så hade man blivit beroende av anime. Och i den stilen har det varit fram tills nu, och kommer säkert vara ett bra tag framöver också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att ha pluggat till ett prov hela kvällen för ungefär ett år sedan, så slog jag mig ner i soffan, knäppte på tvn. Efter att ha låtit sega apparaten varva upp i några minuter så zappade jag runt lite på kanalerna, tills jag kom fram till ztv. På informationen kunde man läsa, Black lagoon.

 

Efter att ha suttit och kolla i några minuter så var man helt fast. Den planerade halvtimman framför tvn, ökade till timmar. Och efter att Black lagoon hade sänts klart så kunde man njuta av flera serier, Ninja scroll, Gungrave, FMA och några fler. Vid den tiden så hade man blivit beroende av anime. Och i den stilen har det varit fram tills nu, och kommer säkert vara ett bra tag framöver också.

Wow, so ZTV verkar åtminstonde ha gjort något bra sedan "återstarten" för ett år sen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag läste manga innan jag började med animé.

Läste manga som One Piece, DragonBall och Conan. Sedan hoppade jag över till Shonen Jump och blev bara mer och mer intresserad. Gick till biblan och lånade böcker om Japans osv och såg att dom är mest kända för anime.

Blev lite smånyfiken och hittade en serie som hette Naruto. Såg lite av den, och lite mer serier och sedan var jag fast. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...