Hoppa till innehåll
Anime.se

Tror folk man är puckad?


Whitefame
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej,jag undrar om det är ok om man skulle ta på sig en cosplay dräkt och bara gå ut på stan,tror folk man är puckad?

 

min kompis sa att man inte fick göra detta men man borde väll få bära vad för kläder man vill om det bara inte är störande för omgivningen.?

 

obs kompis och jag tänkte göra detta någon gång :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

min kompis sa att man inte fick göra detta

 

Lol, det finns lagar för sådant här.

Farbror polisen skulle komma och hämta dig direkt. =)

Obs, inga bilder i signaturen enligt reglerna. =O

 

Och inget jädra Cosplay utomhus! Det är ju farligt, som att Streaka...

Hamna inte i fängelse nu, lycka till!

om man nu får ha på sig vad som helst ute har jag nog missat något, kanske jag sovit under en sten i tvåtusen år.

Har man varit ute minst någon gång borde man ha sett....Äh skitsamma5435436363

 

=))))

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

-------------------------------------------------

4. Signaturer

 

B) Får inte innehålla bilder

 

Vet inte hur många gånger jag har postat det här till nya.

 

LÄS REGLERNA!

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=1636

-------------------------------------------------

 

 

Nej, det finns inga lagar som säger hur du får klä dig.

 

Det borde du kunna lista ut själv.

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så vitt jag vet så finns det väl några lagar, dels att den inte får vara symbolisk. alltså inte fungera som hets mot folkgrupp. Sen måste du ju ha nåt på dig, då att vara naken kan väcka anstöt, osv... hos folk

Och ja folk tror man är puckad, eller minst 80% gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror ju helt på hur kostymen ser ut. Det finns inga lagar som reglerar hur man får se ut, bortsett från sånt som kan innefattas som uppseendeväckande beteende. Exempelvis som att gå naken endast iförd gladpack, eller kanske utklädd till KKK'are. En vag gräns, men ganska uppenbart när man passerar den.

 

Hur som helst så ska du vara beredd på att folk kommer kolla riktigt konstigt på dig och undra vilken del av världen du kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror nog på vad du kommer ha på dig för utstyrsel.

Och vilken stad du bor på.

Här i rebro finns så många, euhmm specielltklädda människor (ni skulle bara veta hur många lollis det springer här med lollikläder och heeela köret) så det är ingen som bryr sig längre.

Många delar av Stockholm, Linköping/Norrköping, Malmö/Lund och Norra delen av västgötaland, det är områden där det är vanligare med lajvare och människor som spexar ut sig.

Lite andra orter kan nog folk reagerar kanske mer på, peka och kommentera.

 

Men åter igen, beror på vad det är för cosplay.

Springer du runt iklädd som Pikaxu 7 dagar i veckan så tror jag folk kommer snarare tro du är försäljare och inte mer än så.

Klär du ut dig till Sailor Moon som kille med tiara och hela paketet 7dagar i veckan så tror jag nog du kan både få negativa och positiva kommentarer.

 

 

Även om svenskar är kända för vara främlingsfjäntliga och vill bry sig om sig själva så har Sverige i allmänhet blivit aningen mer öppna för individualismen idag.

 

Ha bara i åtanken att alla kommer inte älska ditt påhitt/stil. I värsta fall, beroende graden av "extrem" man vill vill gå, så finns det risk för just det som föregående skrivare skrev om, att ma anmälls för förargelseväckande beteende.

 

 

Anyhow, go for it!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, chansen är en på miljonen att någon skulle anmäla dig om du cosplayar (vad du än må cosplaya som*), och sedan en på miljarden att du blir dömd för det. Så ha inte ens det i åtanke. Never gonna happen.

 

Se till att ta lite pics istället och visa här. =)

 

*Så länge du, som nämnt tidigare i tråden, inte har något rasistiskt på dig eller springer helt naken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle tycka att det var kul att se cosplayare på stan, men om du är orolig för vad folk ska tycka kanske du kan hitta någonstans du kan byta om innan och efter du vandrar runt på gatorna eller var du nu cosplayar. Det vet jag att flickorna nästan alltid gör i Japan, för att slippa störa folk på tåg och så. Men här borde vi väl vara lite öppnare...?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som redan sagts, är du bara försiktig med VAD du tar på dig (inte för "osedligt", inga symboler som kan uppfattas som rasistiska eller liknande, inga verklighetstrogna vapen mm) så behöver du nog inte oroa dig för polisen.

Däremot är det nog en och annan som tycker du är puckad, eller åtminstone tror att du är på väg till maskerad eller lajv. Men det är deras problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inga verklighetstrogna vapen mm

Det där vet jag väl inte men, må så vara att risken finns att någon ringer polisen om dom tror att dom ser en utklädd stolle med en katana. MEN, det är inte olagligt att gå omkring med t.ex. en oslipad katana då den inte är mer av ett vapen än en plåtbit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inga verklighetstrogna vapen mm

Det där vet jag väl inte men, må så vara att risken finns att någon ringer polisen om dom tror att dom ser en utklädd stolle med en katana. MEN, det är inte olagligt att gå omkring med t.ex. en oslipad katana då den inte är mer av ett vapen än en plåtbit.

Jag har för mig att polisen kan ta in dig om man har ett vapenliknande föremål, vilket gör en väldigt fyrkantig och svartmålad banan till någonting man inte bör ta med sig och vifta med på stan. Om du däremot har en katana i ett fodral så är det helt lugnt, man måste ju få transportera sina saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så du menar att polisen skulle gripa t.ex. cosplayare utanför ett event för att dom bär vapenliknande föremål?

 

Kan de göra. Jag hörde om någon som skulle till maskerad, klädd som värsta actionhjälten. Han tänkte byta om där men gick med sin maskingäversreplika över axeln och farbror polisen tog med honom till stationen för undersökning och förklaring.

 

Även liveare, skådespelare m.fl. har fått problem ibland om deras vapen ser för äkta ut. Och hur ska polisen på förhand veta att katanan är slö eller Alucard-pistolen av plast? Vanligt folkvett duger långt, ser det ut som ett riktigt vapen så lämna det hemma tills cosplaytävlingarna

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom rån (i USA iaf, vet inte hur det är i Sverige) har genomförts med plastvapen, förstår jag att de är lite känsliga.

 

Tror inte att folk är så känsliga idag faktiskt, själv gick jag runt och högg folk med en fejk-kniv på halloween för ett par år sedan och inte blev jag tagen av polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag även varit lajvare (jag är inte bara manga/anime-nörd) i 20 år så har jag sett, hört, och läst om ett _antal_ tillfällen då polisen ingripit för att någon gått runt med ett alltför naturtroget "vapen". Den som tvivlar kan ju höra av sig till SVEROKs kansli i Linköping och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan får vi inte glömma att Sverige inte direkt är det land i världen som har mest patrullerande poliser, om ni förstår vad jag menar. Men om en polis ser dig gå omkring med någonting som ser ut som ett prickskyttegevär på ryggen så plockar de dig på studs, inget snack om saken.

 

Dock om du har ett tre meters Final Fantasy-svärd ála Cloud av papiermaché som är ganska uppenbart fejk så kan polisen bara vilja ta en titt för säkerhetsskull eller rent utav bara ignorera det.

 

Det är trots allt olagligt att inneha fungerande vapen i Sverige utan tillstånd för det, åtminstone har jag för mig det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan får vi inte glömma att Sverige inte direkt är det land i världen som har mest patrullerande poliser, om ni förstår vad jag menar.

Sant, men detektiven Allmänheten har ögonen med sig! Jag har varit med om ett par lajvare som satt på ett café (caféföreståndaren var t.o.m. invigd i vad som pågick), men en annan gäst noterade att den ena hade något som tycktes vara en pistol, så gästen ringde polisen, som dök upp civilklädda och tvingade ner lajvaren på golvet. Eftersom de var civilklädda fattade inte lajvaren att de var poliser, utan trodde antingen att de ville bråka, alternativt att de också ingick i lajvet, så det blev tumult.

 

Efteråt sa poliserna lite surt till honom "SÅ nära att bli skjuten har du nog aldrig varit förut..."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan får vi inte glömma att Sverige inte direkt är det land i världen som har mest patrullerande poliser, om ni förstår vad jag menar.

Sant, men detektiven Allmänheten har ögonen med sig! Jag har varit med om ett par lajvare som satt på ett café (caféföreståndaren var t.o.m. invigd i vad som pågick), men en annan gäst noterade att den ena hade något som tycktes vara en pistol, så gästen ringde polisen, som dök upp civilklädda och tvingade ner lajvaren på golvet. Eftersom de var civilklädda fattade inte lajvaren att de var poliser, utan trodde antingen att de ville bråka, alternativt att de också ingick i lajvet, så det blev tumult.

 

Efteråt sa poliserna lite surt till honom "SÅ nära att bli skjuten har du nog aldrig varit förut..."

 

Civilklädda poliser? Säkerligen jourpoliser eller något. Dock så förvånar de mig att de inte presenterade sig som poliser innan, visade någon form av ID eller något. Sedan citatet bör man nog ta med en nypa salt, polisen har ju massvis med andra vapen innan de tar till med pistolen. Exempelvis pepparspray och batonger. Skulle vart lite knasigt om det blev som:

 

[12] * polis1 has joined #café

[12] * polis2 has joined #café

[12] * <+polis1> Upp med händerna!

[12] * ?? lolwut ?_?

[12] * <+polis2> UPP MED HÄNDERNA!!!

[12] * +polis1 slår ner lajvare

[12] * lajvare gör motstånd

[12] * <+polis1> Han gör motstånd, vi skjuter!

[12] * pistol has joined #café

[12] * <@pistol> PANG!

[12] * AJ MITT BEEEEN!!

[12] * <+polis1> Han utstöter knasiga ljud... skjuta igen?

[12] * <+polis2> Varför inte?

[12] * <@pistol> PANG!

[12] * lajvare has quit LIFE (Quit: AAAJ!!)

[12] * @pistol has left #café

[12] * +polis1 has left #café

[12] * +polis2 has left #café

 

Kände mig bara tvungen att göra en IRC-logg över scenariot... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...
Sedan får vi inte glömma att Sverige inte direkt är det land i världen som har mest patrullerande poliser, om ni förstår vad jag menar.

Sant, men detektiven Allmänheten har ögonen med sig! Jag har varit med om ett par lajvare som satt på ett café (caféföreståndaren var t.o.m. invigd i vad som pågick), men en annan gäst noterade att den ena hade något som tycktes vara en pistol, så gästen ringde polisen, som dök upp civilklädda och tvingade ner lajvaren på golvet. Eftersom de var civilklädda fattade inte lajvaren att de var poliser, utan trodde antingen att de ville bråka, alternativt att de också ingick i lajvet, så det blev tumult.

 

Efteråt sa poliserna lite surt till honom "SÅ nära att bli skjuten har du nog aldrig varit förut..."

 

Civilklädda poliser? Säkerligen jourpoliser eller något. Dock så förvånar de mig att de inte presenterade sig som poliser innan, visade någon form av ID eller något. Sedan citatet bör man nog ta med en nypa salt, polisen har ju massvis med andra vapen innan de tar till med pistolen. Exempelvis pepparspray och batonger. Skulle vart lite knasigt om det blev som:

 

[12] * polis1 has joined #café

[12] * polis2 has joined #café

[12] * <+polis1> Upp med händerna!

[12] * ?? lolwut ?_?

[12] * <+polis2> UPP MED HÄNDERNA!!!

[12] * +polis1 slår ner lajvare

[12] * lajvare gör motstånd

[12] * <+polis1> Han gör motstånd, vi skjuter!

[12] * pistol has joined #café

[12] * <@pistol> PANG!

[12] * AJ MITT BEEEEN!!

[12] * <+polis1> Han utstöter knasiga ljud... skjuta igen?

[12] * <+polis2> Varför inte?

[12] * <@pistol> PANG!

[12] * lajvare has quit LIFE (Quit: AAAJ!!)

[12] * @pistol has left #café

[12] * +polis1 has left #café

[12] * +polis2 has left #café

 

Kände mig bara tvungen att göra en IRC-logg över scenariot... :)

 

Realistiskt, kanske det e såhär framtiden kommer se ut? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[12] * polis1 has joined #café

[12] * polis2 has joined #café

[12] * <+polis1> Upp med händerna!

[12] * ?? lolwut ?_?

[12] * <+polis2> UPP MED HÄNDERNA!!!

[12] * +polis1 slår ner lajvare

[12] * lajvare gör motstånd

[12] * <+polis1> Han gör motstånd, vi skjuter!

[12] * pistol has joined #café

[12] * <@pistol> PANG!

[12] * AJ MITT BEEEEN!!

[12] * <+polis1> Han utstöter knasiga ljud... skjuta igen?

[12] * <+polis2> Varför inte?

[12] * <@pistol> PANG!

[12] * lajvare has quit LIFE (Quit: AAAJ!!)

[12] * @pistol has left #café

[12] * +polis1 has left #café

[12] * +polis2 has left #café

 

hahahahahahahaha...................

Detta har hänt i verkligheten.

Lajvare dog inte, men blev sjuten i benet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...