Hoppa till innehåll
Anime.se

Guitar Hero-tråd


Voltaire
 Share

Rekommenderade inlägg

Ok, det verkar som det finns ingen tråd om Guitar Hero-spelen, så nu istället finns en åt alla.

Alla vet nog vad är Guitar Hero är. I enklaste termen är GH ett musikspel som släpper loss kraften att rocka loss >:D

 

guitar_hero_2_03.jpg

 

Ända sen det första spelet släpptes i slutet av 2005 så kan jag gissa att den största majoriteten av Sverige rockar loss på förfesterna, bakfullesöndagar samt på helt vanliga vardagar efter skolan/arbetet. Rättare sagt vore det att Guitar Hero är ett fenomen som WoW. Alla är med och spelar och fattar.

För nuvarande väntar jag ivrigt på att få min PS3 för att kunna köra några goda favoriter med den goa guitarren t.ex Queens Of The Stone Age, Disturbed och Scorpions på GH3

.Men jag har provkört lite av GH3 och ett av intrycken är frågan varför de på Harmonix hoppade av utvecklingen. De kunde ha gjort spelet ännu bättre!

 

Men hursomehelst, här ska man kunna snacka om allt möjligt om Guitar Hero och senare om releasen av Guitar Hero 4 som kommer nog släppas nästa år.

 

http://www.gametrailers.com/player/24457.html

En av de svåraste låtarna på GH3.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu testat både PS3- och PS2-versionen av GH3. Det är faktiskt lättare att spela på PS2, vilket dels måste bero på att det inte finns något lagg där. Gitarren jag spelade med var även väldigt lik den man fick med första spelet (kanske till och med var den?) och den kändes lättare att trycka på knapparna med. Det är ju inte så bra om de satsade på att göra gitarren mer snygg än funktionell.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu testat både PS3- och PS2-versionen av GH3. Det är faktiskt lättare att spela på PS2, vilket dels måste bero på att det inte finns något lagg där. Gitarren jag spelade med var även väldigt lik den man fick med första spelet (kanske till och med var den?) och den kändes lättare att trycka på knapparna med. Det är ju inte så bra om de satsade på att göra gitarren mer snygg än funktionell.

Jag vill motsäga mig ditt uttalande angående PS2-versionen. Vi på EBGames har fått ta emot många defekta PS2-versioner av GH3 där i de flesta fall en av de fem knapparna inte fungerar, eller att det i allmänhet är lagg som gör det hela ospelbart. PS3/360/Wii-versionerna har vi inte fått in några som helst defekter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu testat både PS3- och PS2-versionen av GH3. Det är faktiskt lättare att spela på PS2, vilket dels måste bero på att det inte finns något lagg där. Gitarren jag spelade med var även väldigt lik den man fick med första spelet (kanske till och med var den?) och den kändes lättare att trycka på knapparna med. Det är ju inte så bra om de satsade på att göra gitarren mer snygg än funktionell.

Lol? Påstår du att spelet laggar på PS3'an men inte på PS2'an? Rena dumheterna, det är precis tvärtom.

Gitarren ska även den vara sämre till PS2, som flaskis säger. Jag har 360 versionen, och det är samma version för PS3 som för 360 och den lider inte det minsta av nedanstående problem.

 

The unfortunate thing about the PS2 version of GH3 is that it seems to be a pretty direct port from the PS3 version, and suffers from the fact that the interface and controls seem to have been designed for PS3 processing power and PS3 peripherals and are less well supported by the PS2. So far, the game has crashed completely on me three times (an error I have never before encountered on my PS2). The graphics seem to take an age to load and the game itself takes a good 5 minutes to get from power switch to song select.

 

The control system seems also to have suffered. Hitting the strum bar with any kind of force now results in hitting the note you intended to hit plus an unwanted miss as the strum bar rebounds - ruining your multipliers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nu testat både PS3- och PS2-versionen av GH3. Det är faktiskt lättare att spela på PS2, vilket dels måste bero på att det inte finns något lagg där. Gitarren jag spelade med var även väldigt lik den man fick med första spelet (kanske till och med var den?) och den kändes lättare att trycka på knapparna med. Det är ju inte så bra om de satsade på att göra gitarren mer snygg än funktionell.

Lol? Påstår du att spelet laggar på PS3'an men inte på PS2'an? Rena dumheterna, det är precis tvärtom.

Gitarren ska även den vara sämre till PS2, som flaskis säger. Jag har 360 versionen, och det är samma version för PS3 som för 360 och den lider inte det minsta av nedanstående problem.

Vilket är lustigt då jag lyckades hålla en streak på exempelvis Paranoid, så länge jag inte tryckte ner fel knappar, vilket jag finner betydligt svårare på min version till PS3. Också lustigt att jag lyckades få högre poäng den enda gången jag körde TtFaF (practice, så klart) på PS2 än vad jag någonsin har fått på PS3. Och då skall jag tillägga att jag spelade i butik. Med inte den direkt ideala volymen på TV:n.

 

Sedan undrar jag om ni förstod vad jag menade med "lagg". Lagg = fördröjningar. Att det händer att PS2-versionen hackar i vissa tillfällen där man använder stjärnkraften känner jag till. (Även om jag aldrig upplevde det själv) I PS3-versionen känns inte ljudet, bilden eller gitarren helt synkroniserade med varandra, vilket faktiskt är ett välkänt faktum. Ibland är man helt säker på att man satte en not, men spelet registrerade det inte. Ibland sätter man en sån där utdragen not, men även om man fortfarande håller in knappen och inte rör strängknappen så registrerar spelet att man har tryckt och avslutar kombon. Jag har inte hört ett ljud om att det här förekommer på andra konsoler. Det spekuleras att det är på grund av gitarren, då den av någon okänd anledning har sämre trådlös teknologi (inte bluetooth), men folk som spelar med Dolby Digital 5.1 eller annat verkar ha det ännu värre.

 

Som jag sa kan det ha varit GH1-gitarren jag spelade med, men den kändes då bättre än den nya. Att komma åt knapparna var mycket skönare och lagget kände jag inte av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan det inte ha med input lag och sådant att göra på själva spelen. Olika ljudanläggningar och displayer har olika mycket lag och det man ser på skärmen behöver inte stämma överens med det interna läget för spelet. Det krävs ju mer bandbredd och blir således också mer input lag för att visa bild i HD. En PS2 behöver ju inte lida lika mycket av detta då bilden som bäst är 480p. Men jag vet inte... kan väl vara hårdvara och dålig programmering också...

 

Eller placebo...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I PS3-versionen känns inte ljudet, bilden eller gitarren helt synkroniserade med varandra, vilket faktiskt är ett välkänt faktum.

Källa, eller ren bullshit. :)

 

Jag skulle snarare tro att det är så att spelet helt enkelt går långsammare på PS2'an för att den inte klarar av dom tänkta hastigheterna eftersom spelet utvecklades för PS3/360 och sen portades till övriga konsoler.

 

Eller så beror det helt enkelt på elektroniken du använde det till på PS3'an. Input lag, som induce nämnde. Om du kollar i options på GH3 så ser du att det finns korrigeringar att göra där för både ljud och bild, för att en billig och kass LCD t.ex. kan få seriösa problem med det spelet.

 

Sen är det även tydligt att du favoriserar den gamla GH gitarren som du använt innan, och självklart är vanare att spela på. Kan också göra det lättare för dig att spela, desho?

 

All logik talar emot dig, så simpelt är det. Ett spel laggar på en konsol som är ett år gammal, men inte på en konsol som är sju år gammal? När spelet i fråga dessutom utvecklades med den nya konsolen i åtanke? No wai.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag testade PS3 versionen igår hos en polare och konstaterade ganska så direkt att det var en massa dryga laddningstider på allt möjligt, som jag aldrig sett röken av på min Wii.

lite konstigt med tanke på att PS3an ska ha så mycket bättre prestanda.

 

Synkningen kan jag inte uttala mig om då jag inte var helt nykter när jag spelade, så jag skulle snarare tro att det var därför det var svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I PS3-versionen känns inte ljudet, bilden eller gitarren helt synkroniserade med varandra, vilket faktiskt är ett välkänt faktum.

Källa, eller ren bullshit. :)

Det finns inget officiellt uttalande, men med tanke på att det i princip bara är PS3-ägare som klagar så vore det märkligt om det inte är något som är fel. Varsågod, varsågod och varsågod.

 

Jag skulle snarare tro att det är så att spelet helt enkelt går långsammare på PS2'an för att den inte klarar av dom tänkta hastigheterna eftersom spelet utvecklades för PS3/360 och sen portades till övriga konsoler.

 

Spelet har en funktion som låter en kalibrera lagget, men det lyckas inte åtgärda problemet. Kanske till en viss del, men inte helt. Jag har tur och upplever bara marginell lagg, men det är klart märkbart. Vad har jag för anledning att hitta på? Jag har för fasen lagt ut ett och ett halvt tusen kronor på spelet och vill inte gärna tänka att jag lagt ut så mycket pengar på en produkt som är dåligt programmerad.

 

Sen är det även tydligt att du favoriserar den gamla GH gitarren som du använt innan, och självklart är vanare att spela på. Kan också göra det lättare för dig att spela, desho?

Javisst är det ju den gamla gitarren jag är van vid. Men vad säger det om kvalitén hos gitarren om en van GH-spelare har svårt att vänja sig vid den? Det måtte ju bli ännu svårare för nya spelare och när trean ändå är den svåraste delen i serien förstår jag inte poängen med att göra gitarren klumpigare att spela med.

 

All logik talar emot dig, så simpelt är det. Ett spel laggar på en konsol som är ett år gammal, men inte på en konsol som är sju år gammal? När spelet i fråga dessutom utvecklades med den nya konsolen i åtanke? No wai.

Återigen undrar jag om du förstod vad jag menade med "lagg". Detta har inte med maskinens prestanda att göra.

Lagg = fördröjningar.

Jag menar inte att spelet hackar på något vis, jag menar att spelet inte reagerar precis som det skall när jag trycker på strängknappen på min gitarr. Det råder en tidsfördröjning, vilket gör det svårare att ha långa streaks. Det är främst i partier i låtar där det bara gäller att hålla en viss takt (exempelvis stora delar av Paranoid av Black Sabbath) som man märker att det är något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En del random forumposter är dock inte mycket till faktakällor. Det kan ju likväl vara dom som köpt fattigmans TV-apparater eller är dåliga och vill ha något att skylla på, det vet ju inte vi? Om däremot en seriös spelsite gjort ett grundligt test hade det varit en annan femma.

 

Men men, jag har inte spelat det på PS3 utan bara på 360 och är ingen van GH3 spelare heller. Det kan mycket väl stämma, men isåfall är det riktigt riktigt dåligt skött utav dom som hade hand om PS3 portningen.

360 versionen, som har samma gitarr och borde ha samma mjukvara i grund och botten, fungerar i alla fall perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en av? det är DEN svåraste, no contest ;)

 

Du borde posta in flames riktiga video istället. solot är riktigt läckert där.

 

Inte sant! Jag kan nämna One, Cliffs of Dover och Knights of Cydonia som otroligt svåra. Försökt spela de på expert?

 

Förresten, spelar någon GH3 på PS3? Den som vill kan ha en match med mig. Mitt användarnamn kehshin så kom an bara >:D

 

P.S Vad är eran favvolåtar på GH3?

 

Mina 5-topp

 

1. Helicopter

2. My name is Jonas

3. When we were young

4. Stricken

5. Im in the Band

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...