Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

kom precis hem från en Mackmyra Preludium provning.

godis! :D

 

men preludium i all ära. kvällens höjdpunkt kom efter provningen när conferensiern bjöd av sitt egna lager med b.l.a Rökt korn bryggt på svensk ek fat.

jösses. det var det bästa sedan Ardbeg 1975.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klarade uppkörningen idag, tredje gången gillt som man säger. De 2 tidgare körningarna hade jag haft lite otur med att komma in i svåra situationer som jag inte hade varit med om förr. Dock gick det riktigt smooth den här gången fast det var rätt så mycket trafik (körde upp mellan 15.30-16.15).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fick ledigt för att åka till Japan en vecka i Mars :)

 

Jaså du fick det, nice!

Ola, ska du köpa lika mycket Eroge som du gjorde sist eller?

Sedan dess har du varit känd som Erogola i hela Stockholm. :-@

 

Försök inte mörklägga det.

 

har ingen aning om vad en Eroge är, förmodligen något mex "ero" att göra...

men jag ska förhoppningsvis inte köpa fler virvlar :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag läste jag ut Frankenstein (orginalromanen).

 

Det var meningen att vi skulle läsa denna bok till Science Fiction-klassen jag går i. Men såhär i efterhand kan jag för mitt liv inte förstå hur boken kan klassas som Science Fiction. Visst, han skapar en människa/monster (hoppas detta är tillräckligt med allmänbildning för att slippa sätta en spoiler-tagg), men man får inte veta ett dugg hur han gick tillväga. Fokuset i boken ligger i huvudpersonens och monstrets respektive känslor.

 

Det där med genrestudier är knepigt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att poängen med science fiction är tekniska underverk i sig. Det finns förvisso böcker som utvecklar makalösa idéer på grandios skala som stimulerar fantasin bara för sakens skull, men jag tycker huvudsakligen att science fiction är bäst som ett verktyg för att utforska situationer och mänskligt beteende. Det grundläggande för namnet är förstås att vetenskapen i den är fabulerad.

 

Ur den synvinkeln har jag inga problem med att kalla Frankenstein för science fiction.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Squeee!

 

Idag köpte jag en sån här:

 

e1258900.jpg

En Wacom Intuous3 Special Edition, A4. (huuj långt namn)

Jag är såååå ivrig att få den på posten.

 

Uj uj uj, Min lilla graphire är så utsliten. Och nu äntligen är jag villig att kosta på mig något. Jag hoppas på att det ska vara en "Oh wow" upplevelse när jag får den. För den sägs vara 100 resor bättre än graphire.

 

Jag är SÅ STOLT!

iaf, det var vad jag ville dela med mig. Nu är det dags för skolan. ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Squeee!

 

Idag köpte jag en sån här:

 

e1258900.jpg

En Wacom Intuous3 Special Edition, A4. (huuj långt namn)

Jag är såååå ivrig att få den på posten.

 

Uj uj uj, Min lilla graphire är så utsliten. Och nu äntligen är jag villig att kosta på mig något. Jag hoppas på att det ska vara en "Oh wow" upplevelse när jag får den. För den sägs vara 100 resor bättre än graphire.

 

Jag är SÅ STOLT!

iaf, det var vad jag ville dela med mig. Nu är det dags för skolan. ;_;

 

oj. grattis. den kan inte varit billig.

*snegla på min gammla graphire*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att poängen med science fiction är tekniska underverk i sig. Det finns förvisso böcker som utvecklar makalösa idéer på grandios skala som stimulerar fantasin bara för sakens skull, men jag tycker huvudsakligen att science fiction är bäst som ett verktyg för att utforska situationer och mänskligt beteende. Det grundläggande för namnet är förstås att vetenskapen i den är fabulerad.

Den uppfattningen jag har fått av genren Science Ficion är att den fokuserar mer på vetenskapen i sig, medan exempelvis fantasy lägger mer krut på känslor hos karaktärerna. I Frankensteins fall nämns det vetenskapliga i hans bedrift mest i förbifarten; fokuset läggs mer på att han gör det, inte hur han gör det. Jag har även sett boken kategoriserats som "horror", vilket - om än också missvisande - är lite närmare sanningen.

 

Jag skulle vilja påstå att bara för att en bok nämner ordet Vetenskap, blir det inte automatiskt Sci-Fi. Å andra sidan kan man säga att psykologi också är en sorts vetenskap, och det i såfall skulle göra Frankensteins SF-stämpel rättvisa. Men skulle man inte då kunna klassa en del Fantasy som SF?

 

I ärlighetens namn finner jag genreindelningen förvirrande, och nöjer mig gärna med två genrer: Bra och Dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den uppfattningen jag har fått av genren Science Ficion är att den fokuserar mer på vetenskapen i sig, medan exempelvis fantasy lägger mer krut på känslor hos karaktärerna. I Frankensteins fall nämns det vetenskapliga i hans bedrift mest i förbifarten; fokuset läggs mer på att han gör det, inte hur han gör det. Jag har även sett boken kategoriserats som "horror", vilket - om än också missvisande - är lite närmare sanningen.

 

Jag skulle vilja påstå att bara för att en bok nämner ordet Vetenskap, blir det inte automatiskt Sci-Fi. Å andra sidan kan man säga att psykologi också är en sorts vetenskap, och det i såfall skulle göra Frankensteins SF-stämpel rättvisa. Men skulle man inte då kunna klassa en del Fantasy som SF?

Man borde nog göra skillnad på "genre" och "genre". Science fiction och fantasy, till exempel, är bara användbara i att de beskriver vissa sorters miljöer, och inte vilka specifika teman eller vilken fokus de har. Man brukar väl dock säga att scifi ska vara "relativt trovärdig" med dagens moderna kunskap i åtanke (eller då verket i fråga skrevs, förstås). Fantasy bör väl då å andra sidan inte ha den begränsningen -- fantasin släpps fri. (Dumt och otillräckligt uttryckt är det scifi om det är vårt universum, fantasy om det är en påhittad värld.)

 

Men jag tycker inte att scifi är speciellt mycket värt om de bara är future shock-material, om de inte har människan i fokus. Om vi tar den respektable SF-författaren Robert Heinlein som exempel. The Moon is a Harsh Mistress handlar om en fångkoloni på månen som gör uppror. Det är en god bakgrund för att lägga fram socialkritiska idéer om individualism och frihet. I Time Enough for Love är inte det viktiga att huvudpersonen är odödlig, utan temat som är kärlek. I Starship Troopers verkar Heinlein måla upp ett militäristiskt idealsamhälle (väldigt rakt-på-sak-diskussion om saker som historia, samhällsbyggnad och barnuppfostran en bit in i boken).

 

Det som gör att jag kan godta Frankenstein som science fiction är att Shelley försatte historien i vår värld men tog en viss frihet som ändå inte var helt vetenskapligt otänkbar tidigt 1800-tal. Men det som gör att jag tycker att Frankenstein verkar hyfsad som SF-roman (har inte läst) är att den tar upp skapelsefrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag tycker inte att scifi är speciellt mycket värt om de bara är future shock-material, om de inte har människan i fokus.

Sant; en Sci-Fi-historia måste (borde) alltid ha människan i fokus, annars blir det inte mycket till en historia. Men för att det i mina ögon ska bli en äkta SF måste den på något vis kretsa kring teknologi som ännu inte har uppfunnits men som ändå känns trovärdig, alternativt den moderna tidens (ur utgivningssynpunkt) teknologi. Det bör också förklaras kort om hur denna teknologi fungerar; inte nödvändigtvis hela mekaniken bakom, men lite om vad den används till, när den uppfanns och/eller vilka teorier den bygger på -- när tillfället ges, förståss.

 

Det är lite på grund av det sistnämnda jag inte riktigt kan se Frankenstein som Science Fiction; under de scenerna som vetenskapen har betydelse förklaras den helt enkelt inte. Jag säger inte att detta är dåligt -- huvudpersonen har trots allt en mycket bra anledning att inte dela med sig av kunskaperna -- men jag tycker att det gör SF-delen i boken är mycket vag (om man inte ser det psykologiska som den vetenskap i fokus). Vilket är som sig bör; man bör inte bygga en historia runt en genre. Det är ofta de berättelserna som är svåra att placera som blir bäst.

 

Ett exempel hur det kan gå med genrebaserade böcker kan ses i Philip K. Dicks "Do Android Dream of Electric Sheep?" Denna känns verkligen bara som Sci-Fi för Sci-Fi:ns skull; obskyra högteknologiska uppfinningar förekommer en efter en -- humörsorgan, svävarbilar, androider, befruktningsplasma, ect -- vars enda existensberättigande är att "det är ju i framtiden." Jag håller med om att man ska fokusera på själva plotten än på det tekniska, men i detta fall resulterar den flamsiga teknologin i ett antal stora plot-hål. Så det gäller att vara försiktig som SF-författare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Close-up utnämnde mitt band till Sveriges bästa osignade ;)

 

"Print or it didn't happen" :wink:

 

Nej då, men fan va kul för er! Har ni någon sida där man kan lyssna på er?

 

de skriver intervjun sen när de har skrivit den... :D

 

www.myspace.com/thespringthisautumn

 

vi är med på någon HardCore festival i Gbg med typ Millencolin, skulle vara roligare om de placerat oss på MetalTown, Opeth, Inflames, Nightwish, Dimmu Borgir etc ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag känner mig skadad.

Ef- soundtracket bara snurrar i huvet på mig om och om igen.

Nej. Nu får dom ta och göra en uppföljare så jag kan bli botad från min mani! Gårdagen blev spenderad på att lyssna på soundtrack, se om utvalda scener och tanka bakgrundsbilder, istället för att se någon av de andra serier jag hade tänkt ge mig på.

Telefon scenen i slutet på ep 7 är så jävla bra.

 

Jag var 5 cm (hoho) ifrån att slänga ur mig en massa rekomendationer precis, när två äldre damer på jobbet diskuterade film och konstaterade att de ville se någon riktig snyftare.

Jag antog dock att de inte skulle vara mottagliga för konceptet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har WT bränna. >:(

 

 

förtydligande:

när man avvärjer ett slag med hjälp av ett slag, så glider underarmarna mot varandra. Tränar man detta länge så blir armarna helt röda av friktionen och det svider som värsta solbrännan.

 

4-timmars seminariet blev 5 timmar. Kom precis hem från malmö, klockan halv tre på natten XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...