Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

23-34 Watt (i timmen, antar jag)
Vad menar du med "watt i timmen"? Låter skumt. Ungefär som att säga att en bil kör i hundra knyck i sekunden...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wattimme
Det där är "wattimme" (Wh), inte "watt i timmen" (W/h).
Om du läser artikeln så ser du att det är samma sak. Wattimme är bara ett myntat begrepp.
Om du också läser artikeln, ser även du att det inte alls är samma sak.

 

Wattimme (Wh) är en form av energi. Om en apparat drar 23 W, har den på en timme gjort av med 23 Wh.

 

Watt i timmen (W/h) verkar vara någon form av ökning av energiförbrukningen. Om en apparat ökar sin energiförbrukning med 23 W/h och börjar på 0 W, drar den efter en timme 23 W och efter två timmar 46 W. Totalt har den gjort av med 10,5 Wh efter en timme och 46 Wh efter två timmar. Om man stoppat in en 20 A-propp i proppskåpet och man inte använder några andra elprylar, pajar proppen efter en dryg vecka:

7286e05d6f9f8338ed2982c7ff4f71e7.png

Låter som en riktigt läskig apparat...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mm, anonym2 is quite right. Energi mäts i joule. Om en apparat drar 1 joule per sekund går den på effekten 1 watt (energihastighet if you will).

 

Watttimme är ett större energimått bara för att det är mer praktiskt att använda i vardagen antar jag. Som sagt, går man på effekten 1 watt i en timme har man dragit 1 Wh = 3600 joule.

 

Även Hikari misstog väl watt för energi från början :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men ändå inte. W/h verkar vara lika givande som att skriva km/h per timme.

Wh är tydligen det enda korrekta att skriva, även om det vanligtvis skrivs som bara W eller Watt. En glödlampa på 40 Watt drar alltså 144000 Wh om man ska läsa av det som står på förpackningen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wh är tydligen det enda korrekta att skriva, även om det vanligtvis skrivs som bara W eller Watt. En glödlampa på 40 Watt drar alltså 144000 Wh om man ska läsa av det som står på förpackningen :O

Det är det enda korrekta sättet att skriva, beroende på vad man menar. :P

Watt är energi/tid. Wattimme är total energi.

Ungefär som fart är längd/tid medan sträcka är total längd. Farttimme skulle man ju kunna säga och beräkna: ((100 km)/h)(24 h) = 2400 km = 2400 farttimmar.

 

En glödlampa på 40 W som förbrukat 144 000 Wh måste ha gjort det på 3600 timmar = 150 dygn. Det hade varit en lite lustig sak att nämna på förpackningen. ^^'

 

Wattimmarna är intressant för exempelvis elpriserna. Hikari no Hohenheim säger att Xbox 360:n tar 270 W. Om han spelar 360 i genomsnitt tre timmar per dag i ett år så är det ((3 h)/dygn)((365 dygn)/år)(270 W) = (295 650 Wh)/år.

Det är ungefär (296 kWh)/år. Om elpriset är (1,25 kr)/kWh så kostar spelandet omkring (370 kr)/år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En glödlampa på 40 W som förbrukat 144 000 Wh måste ha gjort det på 3600 timmar = 150 dygn. Det hade varit en lite lustig sak att nämna på förpackningen. ^^'

Det jag menade är att när det står "40 W" på en förpackning så menar de "40 Wh". Men en Watt är ju 1 joule per sekund medan en Watt-timme är 1 joule per timme. En glödlampa förbrukar ju 40 Wh, inte 40 W (eller 40 Ws om man nu vill skriva det så.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag menade är att när det står "40 W" på en förpackning så menar de "40 Wh".
Inte alls.
Men en Watt är ju 1 joule per sekund medan en Watt-timme är 1 joule per timme.
Inte alls. En wattimme är 3600 joule (ingenting per timme eller så).
En glödlampa förbrukar ju 40 Wh, inte 40 W (eller 40 Ws om man nu vill skriva det så.)
Inte allso. 1 Ws = 1 J, så jag fattar inte riktigt varför någon skulle vilja prata om Ws överhuvudtaget...
Wattimme är total energi.
Enheten wattimme kan användas för att beskriva alla former av energi (till exempel rörelseenergi' date=' värmeenergi och elektrisk energi) och inte bara total energi. Total energi är ett speciellt begrepp inom relativitetsteorin:

[img']http://upload.wikimedia.org/math/0/3/d/03d0c20a57d621062756e95688ce9502.png[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur mycket förbrukar en 40-watts lampa på en timme?

40 watt-timmar

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Watt#Confu ... s_per_hour

Alltså drar en 40-watts lampa 0,04 kWh, dvs 0,04 * 1,25 ~= 5 öre under en timme.

 

Jag ska inte försöka att hålla på med dessa saker samtidigt som jag jobbar. Blandar ihop allt bara :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wattimme är total energi.
Enheten wattimme kan användas för att beskriva alla former av energi (till exempel rörelseenergi, värmeenergi och elektrisk energi) och inte bara total energi. Total energi är ett speciellt begrepp inom relativitetsteorin:

03d0c20a57d621062756e95688ce9502.png

Eftersom diskussionen inte gällde relativitet och partikelenergi och så vidare så borde du ha förstått att det inte rörde sig om det begreppet, utan om den vardagliga betydelsen av ordet "total": fullständig, hel, i sin helhet, helhets-.

 

Det jag skrev bör alltså förstås som "wattimme är total uppräknad energi (ofta givet effekt och tidsperiod)."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

W/h verkar vara lika givande som att skriva km/h per timme.

Nope. Det skulle vara lika givande som att skriva km/h/h. Watt är redan en "hastighet".

Det var ju det jag skrev: "km/h per timme".

Oj, missade det.

 

Men dåså :)

 

men lägg ner nu.

Vadårå? Det här är väl så meningslös fakta man kan hitta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska jag vara helt ärlig har jag egentligen ingen koll alls på elfysik (är det ens ett ord?). Jag tänkte inte på att Watt kanske redan hade en tidsenhet inbakad i begreppet. Det har gått ungefär tre år sedan jag pluggade fysik, och jag var dålig på det redan då.

 

I vilket fall, för att ge lite mer onödig fakta, har min stora dator en annan nackdel än att dra mycket ström: den går inte igång hälften av gångerna. "Error loading operating system," säger den. Och när den väl går igång har den börjat slöa ner sig av okänd anledning. Försöker man sedan sätta den på stand-by är risken stor att den får blåskärm och startar om sig. Jag som har på pricken noll sinne för datorkrångel finner det här inte lite frustrerande; jag kan pröva att defragmentera datorn, kanske uppgradera till Windows 7, men om det inte hjälper har jag slut på idéer.

 

Min lilla dator energisnåla dator är däremot jättesnäll. Den klarar inte Crunchyrolls streamande särskillt bra, och kan låsa sig om den blir för stressad, men annars så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I vilket fall, för att ge lite mer onödig fakta, har min stora dator en annan nackdel än att dra mycket ström: den går inte igång hälften av gångerna. "Error loading operating system," säger den. Och när den väl går igång har den börjat slöa ner sig av okänd anledning. Försöker man sedan sätta den på stand-by är risken stor att den får blåskärm och startar om sig. Jag som har på pricken noll sinne för datorkrångel finner det här inte lite frustrerande; jag kan pröva att defragmentera datorn, kanske uppgradera till Windows 7, men om det inte hjälper har jag slut på idéer.

Om du får det där felet ofta och upplever att datorn är seg så skulle jag formatera dator direkt och lägga in ett nytt operativsystem. Tar lite tid att få till allt igen men är helt klart värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...