Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Fick äntligen min HTC desire efter månader av väntan och uppskjutna release datum gång på gång. Fast nu när jag har den i min hand så var det nog värt den, otroligt skön telefon och det är alltid lika roligt med nya saker att utforska. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Clannad-som-anime är ett roligare skämt.
0/10
Vill du vara så snäll och avlida ? ^^

Nu tror jag inte riktigt att ni förstod mig...

 

Death-metal-kille-som-får-Clannad-som-anime-som-förslag är ett roligare skämt än death-metal-kille-som-får-Clannad-som-irländsk-folkmusik-som-förslag. Om inte gruppen Clannad har några speciella bemärkelser som gör att det finns någon speciell koppling till death metal (typ att death metal-fans har råkat köpa Clannad-album av misstag sedan gammalt) så finns det inte direkt något skämt i det som sådant.

 

I min vana är det däremot ganska många death metal-fans som är ganska stora mjukisar och därmed säkert skulle kunna tycka om animéserien. (Många jag träffat brukar i alla fall vara tillräckligt nördiga för att åtminstone känna till den.) Det kanske till och med är så att Lise (tecknaren av Nemi) har sett eller fått höra om sådana rekommendationer. "Kunder som har köpt den här har även köpt..."

 

Alltså:

* Death metal-kille beställer death metal-album, blir rekommenderad irländsk folkmusik. Det är väl inte ett skämt.

* Death metal-kille beställer death metal-album, blir rekommenderad japansk tecknad serie om söta flickor. Det är ett skämt.

* Death metal-kille beställer death metal-album, blir rekommenderad irländsk folkmusik, men tror att de menar en japansk tecknad serie om söta flickor. Det är också ett skämt, men osannolikt då det förutsätter kunskap om både animéserien och gruppen.

 

Om så bara för att det första är ett så obefintligt skämt, så lutar det nog åt att det är animén som avses. Om det inte är något jag missat, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mitt "0/10" var mer menat på att det inte alls är roligare med Clannad som anime i skämtet.

 

Att han blir rekommenderad irländsk folkmusik är relevant för skämtet. Hur många känner till Clannad som anime (eller anime ö.h.t) som läser en dagstidning? Däremot så lyser skämtet fram fallet att shoppingsiter bara halvvägs lyckas rekommendera något relevant för det man har köpt. I detta fall så lyckas siten åtminstonde rekommendera något i musikform. Sen att det är något totalt annorlunda än det han lagt i kundvagnen är just poängen med skämtet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

    "Du har beställt: 2001 - ett rymdäventyr.
    Vi rekommenderar även: Harry Potter och de vises sten."

Ahaha, vad kul, han har beställt en scifirulle från 1968 och de rekommenderar en fantasy-barnfilm från 2001.

 

Förutom att det inte är kul. Det är inte direkt samma sorts stoff, men det är knappt någon kontrast att tala om. Det finns ingen anledning att tro att man inte kan tycka om 2001 och Harry Potter. Eller dödsmetall och irländsk folkmusik.

 

Om skämtet är om bristfällig rekommendationsfunktionalitet på shoppingsajter hade det varit sjukt mycket roligare med "Vi tror även att du tycker om: Smurfhits vol. 1" eller var som helst som blir en kontrast som gör att man säger "nämen vafan, hur kan A leda till B?! Haha!" Dödsmetall kontra irländsk folkmusik ger inte det. Och därmed är det helt enkelt inte roligt.

 

Tolkat som ett skämt om köpvanor är det en mycket, mycket roligare observation om det handlar om mjukistecknat, vilket inte hade varit otänkbart i en serie som redan spelar mycket på "subkultur"-grejen. Men visst, man ska väl kanske inte förvänta sig att Nemi ska vara rolig på riktigt, så det kan mycket väl vara gruppen som avses.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...