Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja, jag är inte så fåfäng att jag måste censurera dem som påpekar mina fel, men när man lägger ned tid och energi på att skriva så känns det trist att enda responsen gäller en grammatisk rättning.
Tja, det är viktigt att kunna skilja på olika ordklasser. Dessutom kanske det inte är så många som har råd (eller tid) att ta flyget till Japan, se på tv i en halvtimme och sedan flyga hem igen, så det kanske inte blir så många andra kommentarer just på grund av den anledningen. Hur bär sig folk åt för att se på dessa tv-serier egentligen?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hoppas på en vitare jul än förra året! Var underbart att köra bil (eller för den delen ens befinna sig) i småtäta bostadsområden. All snö har skottats upp på trädgårdarna bredvid vägen, över staket, upp på bilar. Kort sagt var snövallarna en bra bit högre än en själv, så när man gick på vägarna var det bara stora vita väggar varthän man kollade.

 

Ungefär som att befinna sig en ett Pac Man-spel, eller en vanlig labyrint... underbart! Kommer dock skaffa mig en riktigt varm jacka om det skulle bli så... <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag berättade jag för Yukiko som går i min klass (ja, det går en japan i min japanskaklass; för lärarutbildningssyfte) att här i västvärlden läser de flesta manga-fans oftast både Shonen-manga och Shojo-manga, oavsett kön, och det förvånade henne ordentligt. Jag förklarade att många av mina favoritserier är Shojo och att min systers favoritmanga är en Shonen, och hon kunde knappt tro sina öron. Det blev en kulturchock för oss båda.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förklarade att många av mina favoritserier är Shojo och att min systers favoritmanga är en Shonen, och hon kunde knappt tro sina öron. Det blev en kulturchock för oss båda.
Tyvärr, så verkar det ofta vara i Japan: folk fattar inte att man kan uppskatta en serie även om den skulle råka vara riktad till personer av ett annat kön eller tillhörande en annan åldersgrupp. Eller åtminstone vågar folk inte öppet erkänna att man kan uppskatta sådana serier. Jag har själv märkt av samma sak. Själv tycker jag att det är underligt att folk kan välja bort en bra serie bara för att ett förlag råkat skriva dit "blom- och drömserier" eller "princesserier" eller något liknande på framsidan...

 

Jag roar mig lite av att titta på listan över saker som jag nyligen har beställt. Där står det att jag beställt något som heter "×××HOLiC 18 KC DX", vilket är väldigt intressant i det här avseendet: om man envisas med att strikt följa kön- och åldersklassificeringen, skulle ingen som läser denna volym ha kunnat läsa någon av de tidigare volymerna (eller vice versa) eftersom serien plötsligt byter åldersgrupp mellan volym 17 och 18 (eller möjligtvis mitt i volym 18).

 

Det kanske är därför som Furuhon ichiba anger att yaoi har storleken "herrserie" så att män ska tro att boken är riktad till män och först upptäcka sitt misstag efteråt. Nåja, boken handlar ju i alla fall om män, även om män kanske inte skulle råka tillhöra den från förlagets sida avsedda läsekretsen. :shappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...