Hoppa till innehåll
Anime.se

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)


Ashaz
 Share

Rekommenderade inlägg

Blev precis uppringd på jobbet av en säljare som ville sälja lasertoner, har haft med dem att göra tidigare och störde mig på deras fula säljteknik. Så bestämde mig för att googla dem, ganska kul vad man hittar:

 

http://www.christerhedberg.se/2008/06/18/millenium-computer-services/

 

Ibland måste man bara älska internet och google =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Höst är strömavbrottens tid, tre gånger de senaste 10 dagarna

 

Från min ups-logg

2012-10-05 03:22:39 +0200 Power failure.

2012-10-05 03:22:43 +0200 Power is back. UPS running on mains.

 

2012-10-08 20:08:55 +0200 Power failure.

2012-10-08 20:10:33 +0200 Power is back. UPS running on mains.

 

2012-10-14 12:07:05 +0200 Power failure.

2012-10-14 12:08:11 +0200 Power is back. UPS running on mains.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Höst är strömavbrottens tid, tre gånger de senaste 10 dagarna

 

Jag håller inte med. För mig så är det vintern strömavbrottens tid. Jag vet inte hur många gånger ström har gått hemma för att det ligger snö på ledningarna. Men olika delar av Sverige olika väderförhållanden.

 

Mitt meningslösa fakta: Började min praktik på kiosken på halmstad sjukhus i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Dagens sensmoral från Claes Uggla.

 

När världens flygbolag ense bytte till GPS-navigering så skar man globalt ner flygbränsleförbrukningen med 20% vilket är den största miljöinsats som gjorts, men GPS skulle inte fungera utan relativitetsteori. Både för att satelliterna påverkas mindre av jordens gravitation och för att de rör sig så snabbt så upplever de tiden annorlunda från oss på marken, och om man inte tar hänsyn till det skulle en GPS visa fel med flera kilometer. Det tog 90 år för Einsteins teorier att få praktisk applikation, men fortfarande säger politiker att man ska satsa på "praktiskt applicerbar vetenskap". Resultat inom en mandatperiod siktar man på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 5 months later...

1947 började etologen (djurbeteendeforskaren) John Calhoun att experimentera med råttor och möss. Frågan var vad som händer vid överbefolkning. Ett av de mest kända experimenten skedde 1972, i den stora råttburen "Universe 25". Utgångspunkten var att man skulle ge mössen all mat och allt vatten de behövde, och se vad som hände. De valdes för att vara fria från sjukdomar, man hade inga rovdjur, temperatur hölls konstant. Teoretiskt skulle buren kunna husera fler än 3000 möss.

 

Det som hände var i korthet (läs eller se video)...

Spoiler
...förstås att djuren började föröka sig, efter en viss period av utforskning och etablering av sociala roller och revir. Men när de fortsatte dubbla befolkningen varannan månad så blev det svårare och svårare att hålla uppe sociala interaktioner. Mushannar fick så många motståndare att skydda sitt revir mot att de till slut gav upp. De som gav upp om att hålla sociala relationer började samlas i grupper kring mitten av buren, där deras apati endast avbröts ibland av omotiverat våld. De anfallna blev anfallare. Mushonor började anfalla och överge sina ungar; andra honor isolerade sig högre upp.

 

Vissa hannar, som Calhoun kallade "de vackra", blandade sig inte i sex och våld, utan ägnade bara sin tid med att sova, äta och vårda sig själva. I det övriga mussamhället florerade abnormt och destruktivt beteende.

 

Befolkningen steg aldrig över 2200 möss, trots att det fanns rum för över 3000, och den började sjunka. "De vackra" och de isolerade honorna tappade den sociala förmågan till fortplantning, och var inte till hjälp. Efter 600 dagar var det få havande möss, och inga ungar som överlevde. Kolonin gick mot utrotning.

 

Enligt Calhoun är detta vad som skulle kunna vänta även människan: överbefolkning som leder till förlust av sociala roller som leder till utbredd nihilism och våld och, ja, utrotning.

 

 

Jag tänker dock att mänskligheten lyckligtvis verkar begränsa sin fortplantning ganska mycket ju rikare och mer utbildad den blir. (Vem har fler barn, en fattig bonde eller en rik ingenjör?) I ett samhälle som motsvarar överflödssamhället i "Universe 25" så har man väl med tiden ingen fattigdom, och troligtvis hög utbildning, så då kanske folkökningen stannar av. Kanske till och med går tillbaka. (Speciellt om man kan sakna ned åldrande. Varför skaffa barn innan man fyllt 100?!) Å andra sidan så blir ju städer bara större, och då hamnar väl fler och fler i sociala situationer de inte kan hantera, kanske.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

"Så vad sysslar du med på fritiden då?"

 

MXch.jpg

Porrspel och internet ligger ju fett nära varandra...

 

Så bör TV/Dataspel delas upp i 2 delar, konsol och PC-gaming. Hört att Japan ser konsolspelandet som mer casual pga nintendo, sony osv medan de ser på PC-gamers som äckliga nördar. Kan ju till och med dela upp det i 3 delar om man vill ha med "arkadgaming" som sägs vara jävligt hype där

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, det där behandlade ju vad man säga att man har som hobby eller gör på fritiden, till människor i samhället rent allmänt. Antag att man är på en fest...

 

Hög klass och högt diskussionsvärde:

– Så vad brukar du göra på fritiden då, Satō-san?

– Tja, jag är ju rätt intresserad av klassisk musik. Så det brukar ju bli en del Albinoni, Dvorak och Strauss, och Mahler förstås. Symfoniorkestern här i staden är faktiskt väldigt kompetenta med Mahler, så jag och min hustru har säsongsbiljetter. Deras senaste framförande av Uppståndelsesymfonin var helt sublim!

– (Wow, den här Satō är kultiverad!)

 

Låg klass och högt diskussionsvärde:

– Så vad brukar du göra på fritiden då, Satō-san?

– Tja, det brukar ju bli en hel del karaoke. Jag och polarna brukar dra ut och sjunga oss hesa åtminstone en gång i veckan!

– Haha, ja, det är ju kul. Brukar ni sjunga västerländska låtar nåt då?

– Nja, inte jag, jag är så dålig på engelska. Men min kompis Nishi pluggade i utlandet ett tag, han kan det.

­– (Trevlig figur, den här Satō!)

 

Hög klass och lågt diskussionsvärde:

– Så vad brukar du göra på fritiden då, Satō-san?

– Öh, jo, jag pysslar med bonsaiträd...

– Jasså... Så... Eh... Så det är inte bara gamla gubbar som pysslar med bonsai då, ha ha.

– Näe...

– ...

– ...

– (Den här Satō verkar trevlig, men en aning mysko...)

 

Låg klass och lågt diskussionsvärde:

– Så vad brukar du göra på fritiden då, Satō-san?

– Öh... Du vet... Grejer...

– Vad?

– ...Porrspel...

– Va?

– Porrspel.

– Po-...

– ...

– Jag tyckte jag hörde någon ropa på mig, om du ursäktar...

 

 

 

Om du är över 20 år så kanske du drar dig för att berätta att ditt huvudsakliga intresse, det du lägger det mesta av din tid på, är att spela Battlefield 4 online, eller att du nöter Monster Hunter med din kompis, eller att du tillbringar all din tid i arkadhallen.

 

Och brukar du prata om tåg så kommer de nog mest att tro att du har autism.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Då jag är lat och inte orkar läsa igenom hela tråden, så får jag hoppas att denna inte redan har blivit postad här. (Förlåt om den har det QQ)

Det finns en sjukdom eller form av depression som kallas Paris Syndrom. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_syndrome

Min förklaring skulle nog vara värdelös i jämförelse.

 

Om denna redan finns så vill jag tillägga att varenda plats i VN:n/Animen Clannad existerar eller existerade på riktigt.  

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...