Hoppa till innehåll
Anime.se

Spelåret 2007


JockeII
 Share

Var 2007 ett bra spelår?  

29 medlemmar har röstat

  1. 1. Var 2007 ett bra spelår?

    • Självfallet
      20
    • Medelmåttigt
      8
    • Ack nej
      1


Rekommenderade inlägg

Japp, snart är året över och jag tror inte att vi kan förvänta oss några mer bra titelsläpp i år.

 

Lista helt enkelt dom spel du tycker varit bäst under året i respektive kategori, vilket format det är till spelar ingen roll. Jag tycker att det räcker med dom mer vanliga kategorierna, annars går det ju att hitta på hur många som helst i princip. Skriv gärna motivering under.

 

-------------------------------------------------

 

Årets bästa JRPG - Eternal Sonata (360)

Detta är den kategori som ligger mig närmast hjärtat, och Eternal Sonata var ett mästerverk rakt igenom.

 

Årets bästa RPG - Mass Effect (360)

Har tyvärr inte kört klart det än p.g.a. andra prioriteringar, men det är helt klart ett fantastiskt rymdäventyr. Hade det varit fantasy istället så hade det varit i princip fulländat.

 

Årets bästa Strategi - The Eye of Judgment (PS3)

Lätt ett av dom unikaste spel någonsin, och rena drömmen för CCG fans. Är verkligen ett spel som timmarna bara flyger förbi i. Underbart att spela online.

 

Årets bästa Action - Heavenly Sword (PS3)

Började spela det nyss så har ej kört igenom det än, men det är verkligen ett storslaget spel av episka mått! Lätt snyggaste spelet i år, imo.

 

Årets bästa Shooter - Time Crisis 4 (PS3)

Skulle vilja påstå att den nya Guncon 3 är näst intill fulländad med sina knappar och joystickar utplacerade på pistolen. Inte bara kan du köra det i klassisk arkadstil, snyggare än någonsin, utan du kan även köra FPS med den vilket ger rätt fräck känsla när man styr siktet med pistolen samtidigt som man går med joysticken. Det nya vapensystemet är riktigt fräckt det med.

 

Årets bästa FPS - Halo 3 (360)

Är inte överdrivet förtjust i denna kategorin i allmänhet, men Halo 3 är onekligen ett bra spel. Dock så känns det som att single-player fokusen förlorade till den väldigt stora multi-player fokusen. MP kan dock vara väldigt kul när man spelar med rätt personer.

 

Årets bästa MMORPG - World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)

Finns tyvärr ingen utmanare än så länge och TBC var en bra expansion, med några undantag.

 

-------------------------------------------------

 

Det finns naturligtvis mer kategorier, men kände inte direkt att jag ville utnämna några i dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har varit ett sjukt bra spelår för oss 360,ps3 och wii ägare, jag tvivlar faktist på att nästa år kommer bli bättre. Personligen tror jag det kommer färre men tyngre titlar nästa år, det finns ju en del exempel så som MGS4, GTA4, och FF13 är bara några av de tyngre.

 

 

------------------------------------------

 

 

Årets JRPG - Eternal Sonata (360) / Final Fantasy 12 (PS2)

JRPG är min favoritgenre utan tvekan och detta året har varit snällt mot mig. Jag kan inte bestämma mig för vilket av ES och FF12 som är bäst så jag lägger dessa på delad.

 

Årets RPG - Mass Effect (360)

Mass Effect, enligt mig det bästa som har hänt inom sci-fi sen Star Wars. Personligen är detta årets spel för mig, bioware har gjort det igen.

 

Årets Strategi - World in Conflict (PC)

Har inte spelat alls många RTS i år så valet blir rätt lätt. Ett lyckat spel från svenska tillverkare som visar var skåpet ska stå. Extremt roligt i MP med.

Årets Action - Call of Duty 4 (360)

Det har kommit en del spel inom action genren i år men varken Halo 3, Crysis eller The Orange box rår på CoD 4 enligt min mening. Ett grymt bra spel som äntligen bryter sig fri från andra världskriget, även en MP del som är värd och nämna.

 

Årets Plattform - Super Mario Galaxy (Wii)

Det är något speciellt med Mario. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad men galaxy lyckas verkligen.

 

Årets MMORPG - World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)

Det har kommit en del mmorpg men inget har lyckats stå emot det WoW, det är fortfarande kungen på tronen.

 

Årets Äventyr - Uncharted: Drake's Fortune (PS3)

Det har varit rätt svagt med äventyr i år så Uncharted tar den här platsen lätt, det är även ett av årets bästa spel faktist(bästa till PS3 just nu).

 

 

Jag delade in mina lite annorlunda men kände att det passade bättre såhär. Ska bli kul och se vad andra tycker. :)

 

-_-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets bästa Visualnovel - Little Busters (PC)

Nu känns det lite fel att utnämna Little Busters som årets spel eftersom jag fortfarande håller på med Eternal Fantasy och det kan vara en utmanare, men eftersom det spelet verkar vara på gränsen till överdrivet långt så gör jag det.

 

Kändes kanske lite onödigt men fler genres än så spelar jag inte så det får räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra initiativ, speciellt med tanke på det gångna spelåret som varit magnifikt, även om jag inte hunnit med att spela så mycket. Den översta punkten på min lista kommer du att gilla Jocke ;)

 

Årets bästa bilspel - Forza Motorsport 2 (360)

Vad vi bilspelsfantaster har väntat på. Äntligen finns det ett bilspel till Xbox som kan utmana Polyphonys Gran Turismo. 60 fps, tillräckligt med kvalitétsbilar för att tillfredsställa vem som helst, bra fysikmotor, bra ljud. Lite för lite banor men detta håller på att förbättras eftersom DLC kommer jämt och ständigt. Två packs har redan släppts med totalt 20 nya bilar och 2 nya banor. Keep up the good work Turn 10!

 

Årets bästa FPS - BioShock (360/PC)

Snyggt. Atmosfäriskt. En dos RPG-element. Tilltalande story. Gulliga småbarn. Pedobear arrives. Oops, erase that. Maffigt kort och gott!

 

Årets bästa Action - God of War 2 (PS2)

Synd att det inte kom till PS3 men det är fortfarande ett förbaskat bra spel. Precis som ettan dessa härliga kontextberoende actions som kräver att man trycker vissa knappar i rätt följd. Härliga kontroller också och lagom svårt. Kunde kanske varit lite längre men man kan inte få allt.

 

Har inte spelat alls mycket i år så nöjer mig med dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets bästa MMORPG:

tbc? pfff. Eve Online: Trinity!

Pimp my rymdskepp, hell yea! Alla andra MMOs hade kallat en sådan uppdatering "del 2" och tvingat dig köpa den. men inte CCP. B)

 

Andra kategorier kan jag tyvärr inte uttala mig om. Har inte tuggat på de nya spelen något alls där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets bästa JRPG - Eternal Sonata (360)

Sedan jag såg trailern för spelet tidigt under 360's livstid så visste jag att det här var ett spel jag ville ha, och som tur var så fick jag veta att det var sjukt jävla bra när jag köpte det.

Spelet slår konkurenterna på fingrarna både vad gäller musik, karaktärer och story så är det här ett spel man kommer att minnas.

 

Årets bästa RPG - Mass Effect (360)

Grymt bra spel, kan bli en aning repetetivt om man satsar på sidequests, men allt som allt så är det helt klart i en klass för sig, oavsett genre.

 

Årets bästa Fighting - Virtua Fighter 5 (360)

360 fick till slut VF5, med Ver.C samt online läge så man kan inte göra annat än att bara vara glad.

 

Årets bästa Racing - Forza 2 (360)

Nice grafik, bästa customization motorn hittills i något racingspel, skön körkänsla som fan, många bilar, bra banor.

Hmm, ja, det låter som att det är lyckat.

 

Årets största överaskning - Street Fighter IV (PS3/360)

Ja, med tanke på att det var circa 10 år sedan en ny siffra kom ut i Street Fighter-serien så blev jag onekligen shockad när Capcom kom ut med att ett nytt spel var i görningen. På andra plats på shock-listan kommer när de visade dom första bilderna och man fick se vilken ful design det var på skiten ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäller detta spel som man har spelat som har kommit ut i år, eller gäller det också äldre spel som man har råkat spela (för första gången, givetvis) i år?

 

I vilket fall tänker jag vänta med min egen lista. I jul kommer jag förmodligen få Naruto: Rise of a Ninja och Metroid Prime 3, och dessa är helt klart kandidater till årets spel.

 

Eternal Sonata = me wantz T_T

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Årets bästa RPG - Mass Effect (360)

Fantastiskt rymdäventyr. Hade svårt att slita mig från TV:n, och när spelet väl var över kände jag för att spela igen.

 

Årets bästa FPS - Call of Duty 4 (360)

Fick FPS att bli roligt igen. Realistiskt äventyr som där man kämpar emot terrorister, utan amerikansk propaganda.

 

Årets bästa MMORPG - World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)

Det var inte det bästa expansionet, men det var bättre än allt annat som släpptes under året.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2007 har varit rätt överraskande bra. Även om jag själv bara fått ta del av kakan på den bärbara fronten. Så, ni får banne mig bara svar på två grejer.

 

-------------------------------------------------

 

Årets bästa bärbara - The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (DS)

Trots att ett visst tempel var olidligt och att det inte var det svåraste så bjöd Phantom Hourglass på ett par riktigt bra timmar med underhållning. Och så världens skönaste sidokaraktär, Linebeck.

Värt att nämna också: Taiko no Tatsujin DS, BLEACH DS 2nd: Kokui Hirameku Requiem

 

Årets bästa FPS - Portal (PC/PS3/360)

Nog för att spelet såg ut att bli intressant från början, men, wow. Kakan var en lögn, och inte för att tala om det så förändrade spelet på mycket. Nu vet jag inte om spelet passar i FPS, utan borde egentligen vara ihop med pussel delvis.

Värt att nämna också: Halo 3, Half-Life 2: Episode Two

 

-------------------------------------------------

 

Och mer har jag nog inte att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2007 har varit rätt överraskande bra. Även om jag själv bara fått ta del av kakan på den bärbara fronten. Så, ni får banne mig bara svar på två grejer.

 

Årets bästa FPS - Portal (PC/PS3/360)

Nog för att spelet såg ut att bli intressant från början, men, wow. Kakan var en lögn, och inte för att tala om det så förändrade spelet på mycket. Nu vet jag inte om spelet passar i FPS, utan borde egentligen vara ihop med pussel delvis.

 

Ställer alltid upp! Men jag gillar inte att du kallar mig för lögn. .__.

 

--------------------------

 

Årets bästa bärbara - Luminous Arc (DS)

Underhållande och smidigt RPG-spel med röster och fina färger. En del animesekvenser med en lagom underhållande story. Karaktärernas personligheter är dock inte avdammade utan de känns igen från andra spel.

 

Årets bästa RPG - Eternal Sonata (360)

Har inte kommit så himla långt i spelet än eftersom jag införskaffade det för bara nån dag sen så var det kärlek vid första ögonkast. Värderar detta spel högre än Mass Effect som RPG-spel, ES ligger mig närmre om hjärtat på nåt vis. Med tanke på risken att glömma nämna något så säger jag att allt är bra med Eternal Sonata, ES=<3.

 

Årets bästa FPS - Call of Duty 4 (360)

Grymt underhållande ensamspelarläge och om ännu grymmare flerspelarläge på Xbox Live. Vajert Infinity Award, ni piskade Bungie Studios med sitt Halo 3.

 

Årets bästa plattform - Super Mario Galaxy (Wii)

Maximal spelglädje från första stund, Super Mario Galaxy är det bästa Mario-spelet sedan Super Mario 64 och ett spel Wii inte kan klara sig utan.

 

Årets bästa MMORPG - World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)

Jag har provat en del MMORPG:s detta år men inget har slagit expansionen till det mest framgångsrika onlinerollspelet genom tiderna.

 

Årets besvikelse - Assassin's Creed (PS3)

Ni fick mig att gråta floder Ubisoft, gör inget dumt med Prince of Persia 4 nu bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets bästa bärbara - Luminous Arc (DS)

Underhållande och smidigt RPG-spel med röster och fina färger. En del animesekvenser med en lagom underhållande story. Karaktärernas personligheter är dock inte avdammade utan de känns igen från andra spel.

agreed, håller på att lira det är förvånansvärt svårt, då man måste powerlevla (iaf har jag behöft göra det hittills), har dock inte varvat det än.

 

Årets bästa FPS - Call of Duty 4 (360)

Grymt underhållande ensamspelarläge och om ännu grymmare flerspelarläge på Xbox Live. Vajert Infinity Award, ni piskade Blizzard med sitt Halo 3.

 

say what? blizzard?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets bästa FPS - Call of Duty 4 (360)

Grymt underhållande ensamspelarläge och om ännu grymmare flerspelarläge på Xbox Live. Vajert Infinity Award, ni piskade Blizzard med sitt Halo 3.

 

say what? blizzard?

 

Ops! Hade visst tankarna på WoW när jag skrev det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sju timmar kvar på året. Kanske hög tid att fixa fram en lista. Notera att jag inte alls har spelat alla dessa toppspel (t.ex Halo 3, Mass Effect, Zelda: Phantom Hourglass, Eternal Sonata...) som har kommit ut i år, så listan blir ganska begränsad.

 

 

Årets Rollspel - Final Fantasy XII

Ingen hög konkurens här. Vacker design och grafik, djup (om än vag på sina ställen) story och ett inuitivt stridsystem gjorde detta till ett äventyr som med råge uppehöll Final Fantasys goda rykte. Frans bunnykostym till trots.

 

Årets Action - Metroid Prime 3

Visserligen har jag inte klarat spelet än, men jag kan redan nu konstatera att detta spel uppfyller alla krav man kan önska sig av ett actionspel. Intensiva bossfighter, smarta pussel, urläcker design samt en spännande story står på menyn, vilket faktiskt räcker för att väga upp avsaknaden av äkta Metroid-känsla.

 

Årets Besvikelse - Naruto: Rise of a Ninja

Jag jade väntat mig ett spel som går igenom historien i Naruto grundligt, så att man lika gärna kunde välja att spela spelet än att se på animen. Istället fick jag en ursäkt att lalla runt i Konoha, samla mynt och hjälp folk att återskaffa potatissäckar och annat från banditer. Storyn har så gott som helt skjutits åt sidan; de har till exempel helt ignorerat hela grejen med Itachi. Nu säger jag inte att det var tråkigt att springa runt i Konoha, och visst hade jag riktigt kul under vissa fighter. Men åtta av tio? Nej.

 

Årets Bärbara - Castlevania: Portrait of Ruin

Först i år har jag börjat spela den underbara spelserien som heter Castlevania. Dawn of Sorrow är än så länge favoriten, men det andra DS-spelet i serien är inte fy skam den heller. Jonathan var visserligen inte lika kul att spela som Soma (Charlotte passade inte riktigt min spelstil), och världdesignen var inte lika klockren som i DoS, men definitivt nära nog. Även musiken höll världsklass.

 

Årets Plattform - Super Mario Galaxy

Tja, vad mer kan jag tillägga än det jag redan har skrivit om spelet? För trots att spelet var på tok för lätt i mestadels fall (samtidigt som det blev frustrerande svårt under enstaka banor), ändrar det inte det faktum att Mario även denna gång är kung över plattformsgenren.

 

Årets FPS - Portal

Lagom svårt, lagom långt och makalöst inuitivt. Portal var en spelupplevelse utan like; ett FPS med pussel istället för action. Trots den lugna atmosfären blev det aldrig tråkigt, och stämningen var ständigt på topp. Spelet har dessutom bidragit med det bästa spelcitatet genom tiderna - jag tror inte jag behöver nämna vad det är.

 

 

Slutligen: Årets Bästa Spel, alla kategorien - Portal/Super Mario Galaxy

Vore det här en lista över alla de bästa spelen jag har spelat i år, oavsett utgivningsår, skulle jag ha satt Castlavania: Dawn of Sorrow. Men så är inte faller, och därför hamnar SMG och Portal i rampljuset. Spelen är så olika som det går, men jag har inte hjärta att utnämna vilken av dem som är bäst. Båda är nytänkande spel som bygger på gamla principer. Portal vinner väl på storyn, men SMG vinner på plattformsmomenten. Båda är värdiga ettor, och därför får de gott dela på förstaplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Årets bästa: Okami

 

Att Okami är det bästa som jag har spelat av de spel som släpptes i år är ett som är säkert. Faktum är att det är ett av de bästa spel som jag någonsin har spelat. Det är en skam att Capcom bestämde sig för att bara ge någon tillåtelse för att fixa en konvertering av spelet till Wii (då jag inte tycker att det egentligen behövs) istället för en uppföljare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...