Hoppa till innehåll
Anime.se

Konsoll hjälp


Klona
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej, nu har jag brutit upp mitt blodskontrakt med World of warcraft och tänkte gå tillbaka till de härliga konsollerna och till de fantastiska spel som kommer till dem. Eftersom jag har mest spelat WoW under de tre senaste åren så har jag gått miste om väldigt många bra spel och jag tänkte jag skulle undvika det med den nya generationsens. Problemet är dock att jag inte vet vilken konsoll jag ska välja. De spel jag absolut älskar mest är rpg spel, men action, fighting, äventyr och fps funkar även det. Valet står mellan Xbox 360 och PS3 och som jag har läst och hört är båda konsollerna riktigt bra, men de variera en hel del i pris. Så nu till frågan, vilken konsoll skulle ni rekomendera för mina önskemål? Om ni orkar så får ni även motivera varför.

 

Om en liknande post har gjorts tidigare så ber jag om ursäkt, jag sökte men hittade ingen så jag antog att det inte fanns en. Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De flesta RPG-spel finns till båda konsoller, t.ex som Oblivion. Men om du syftar på J-RPG:s så skiljer sig det där. Final Fantasy 13 kommer endast till PS3, men samtidigt finns ett grymt bra J-RPG till 360:n, nämligen Eternal Sonata.

 

Men om du ska välja mellan PS3 och 360 så tycker jag att du ska kolla på hela spelutbudet och se vilka spel du helst vill spela av dem som är exlusiva för den ena konsollen eller den andra. Grafikmässigt är det liten skillnad, ungefär som att välja ATI eller Nvidia på grafikkortsmodell på en dator. Vad som skiljer är att 360:n har grymt mycket mer kringtjänster, och deras onlinemöjligheter är mycket mer flexibla och bra uppbyggda, samt att du har MSN Messenger integrerat och har större nätverksmöjligheter mot din hemmadator, t.ex stöd för Windows Media Center.

 

PS3:an har övertaget på det grafiska, men samtidigt släpps det många gemensamma speltitlar till dessa två konsoller, och ur spelprogrammerarnas synvinkel är PS3 svårare att göra spel till, därav blir aldrig spelen mycket "snyggare" än på 360:n. Däremot har du Blurayspelare på PS3, vilket är bra om du i framtiden ska köpa blurayfilmer.

 

Min rekommendation är 360, men det är något du själv borde avgöra. Kolla runt på nätet och bli påläst innan du gör ditt köp så kommer du bli nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då så kommer jag med motparten till Flaskis.

PS3 är ett klart inköp. Det är dyrare men ack så värt. Jag är en Final Fantasy avgudare så jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta mig ner med ett XBOX . Jag tar för givet att du har missat dom största titlarna som kommit, typ Kingdom Hearts 1 och 2, Final Fantasy 12, 13 kommer ju och det kommer vara 3 spel totalt varav 2 till PS3. Det är i min åsikt dom tyngsta titlarna, och för mig räcker det till att göra PS3 det solklara valet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då så kommer jag med motparten till Flaskis.

PS3 är ett klart inköp. Det är dyrare men ack så värt. Jag är en Final Fantasy avgudare så jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta mig ner med ett XBOX . Jag tar för givet att du har missat dom största titlarna som kommit, typ Kingdom Hearts 1 och 2, Final Fantasy 12, 13 kommer ju och det kommer vara 3 spel totalt varav 2 till PS3. Det är i min åsikt dom tyngsta titlarna, och för mig räcker det till att göra PS3 det solklara valet.

 

instämmer ps3an är gudomlig. sen att majoriteten av alla jrpg/korearpg kommer till ps3an gör än ännu mer positiv till ps3an. Klart om man vill lira mycket online så tror jag titlarna (för online spel) till 360:n är bättre, nackdelen är då att man får pröjsa för att spela online.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill tipsa om denna länk till M3s test av de tre konsolerna.

 

Personligen spelar jag mest jrpgs på konsol, så jag ser ingen anledning att köpa någon nextgen konsol ännu. Det görs fortfarande mer och bättre jrpgs till PS2:an så jag håller mig till den.

Men om du nu tvunget vill ha något just nu att lira så skulle jag lägga min röst på Xbox360 då den har de största och bäst spelbiblioteket inom de genrer du gillade.

 

Med en Xbox360 så kan ni chatta med mig medans jag spelar Forza Motorsport 2, vad mer kan ni begära?

:sleep:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min röst går på Xbox360'n i dagsläget, den har bäst utbud av spel just nu plus att den har bäst online möjligheter. PS3'an får visserligen FF13 och MGS4 (någon gång) men det går ju alltid att byta konsoll när dom kommer ;). I dagsläget så är det enda intressanta PS3 exklusiva spelet Uncharted (IMO).

Till Xbox360 har du bla Mass Effect(ett av dom bästa rpg'n jag spelat och en ren dröm för sci-fi fans), Eternal Sonata(troligtvis det bästa nya jrpg'et till next-gen), Halo 3(grym online action), Gears of War m.m samt en jäkla massa roliga nerladdningsbara Arcade spel. :)

 

Fast det viktigaste är ju alltid att fråga sig själv vad som är viktigt att ha på kosollen, kommer jag verkligen spela så mycket online?, kommer jag ha användning för Blu-Ray(förutom spelen så klart)? vad är dom viktigaste spel-titlarna för mig? etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tar för givet att du har missat dom största titlarna som kommit, typ Kingdom Hearts 1 och 2, Final Fantasy 12, 13 kommer ju och det kommer vara 3 spel totalt varav 2 till PS3.

 

Faktisk spelade jag Kingdom hearts 1 och det var undebart, men körde endast 2:an lite grann. Gillar Final Fantasy men av någon anledning har jag inte uppskttat de andra så som Final Fantasy 7.

 

Tack för alla tipps jag har fått och väldigt bra att ni motiverar varför jag ska välja just den konsollen. Det som talar för Xbox:en är att jag tänkte chippa den och därav få billigare spel (då menar jag såklart inte alla men de mindre intresanta tittlarna), sen är den billigare och har det största spel utbudet. Sen om jag har förstått det rätt så har fler japanska spelföretag börjat utveckla spel till den vilket är bra eftersom jag prioriterar jrpg eftersom jag ser de som mest underhållande och har för det mesta längst levnadstid. Det som avsckräker mig är att den kanske inte håller så länge och kanske blir dött mot slutet då Plastation 3 är på sin topp.

 

Det som talar till Playstation:s 3 fördel att maskinen är väldigt kraftfull och som jag ser det väldigt framtids säker. Den har även Blueray och kan användas till mer än att bara spela (men jag har dator så det kan jag göra med den). Sony har fortfarande många trogna spelutvecklare och tunga spel i ryggen så som MGS4 och FF (som flera har nämnt). Nackdelen med Playstation 3 är den är dyrare än Xbox 360, verkar ha lite problem med sina tredjeparts utvecklade spel, samt att den inte har så många spel för tillfället.

 

Nej det blir till att fundera mer på det här så det inte blir som när jag köpte Gamecube (bra konsoll men spelen som jag hellst ville spela kom inte till den). Jag har ju trotsallt rätt så mycket tid nu när jag har slutat med WoW :).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ju trotsallt rätt så mycket tid nu när jag har slutat med WoW :).

 

Önskar jag hade din kraft oh du mäktige. :P

 

Haha slutat kanske är att överdriva eftersom jag bara har varit utan det i 2 dagar men jag säger slutat eftersom jag inte har kontot kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...