Hoppa till innehåll
Anime.se

Olagliga innehåll av postar


dengo
 Share

Rekommenderade inlägg

F) Fansubs, DVD-rippar, Scanlations och annat olagligt

Posta inte länkar till webbsidor där man kan ladda hem piratkopierade filmer och serietidningar. Detta gäller även webbsidor som uppmanar till nedladdning alternativt erbjuder länkar till dylika webbsidor, fildelningsnätverk, hubbar och liknande. Anime.se's officiella policy är att inte tillhandahålla, uppmuntra eller underlätta nedladdning eller distrubition av piratkopierade filmer, TV-serier och serietidningar.

 

Att ställa frågor om vart man kan ladda ner eller diskussioner om fansubs¹ får inte förekomma på anime.se. Detsamma gäller även scanslations. Vill du få reda på det så får du använda dig utav någon av de sökmotorer som finns på internet.

 

¹ - Amatöröversättningar (fansub) som distribueras i digital form där texten är inlagd i en videofil.

 

------------------

 

Så Video on demand, länkar till youtube, länkar till diverse butiker eller kanske till sites med info om en viss produkt blir inte heller möjligt då?

För per hårklyveri enligt detta forum är det också "olagligt".

 

Speciellt om man efterfrågar efter manga/anime med översättning.

Skulle vilja ha en diskussion om detta.

 

 

För om man ska spinna vidare (verkar vara en specialitet på detta forum) på det så vet jag inte hur tex svensk myndighet skulle se på vårt lilla 18+ forum....

...om man nu ska diskuttera olagligheter.

 

Förlåt jag är korkad, så upplys mig dessa enorma skillnader på vad som ÄR olagligt eller inte

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"18+" content är mig veteligen inte det minsta olagligt i sverige.

Det är väl bara amerikanarna som har hud-fobi?

 

Jag är själv medlem i piratpartiet, så ni kan ju räkna ut vad jag anser om saken. Men man får ju följa de regler som finns uppsatta. Jag tycker att reglerna för dethär forumet käns ganska så tydliga.

 

Att länka till youtube klipp, som du nämnde, borde ju vara ok av den enkla anledningen att youtube själva ansvarar för sitt innehåll och regelbundet rensar bort olagligt material. (nåja. de ska göra det iaf. men fortfarande. deras ansvar. inte vårt.)

 

Hur får du det till att video on demand inte får länkas till? Är det en laglig sida så är det ju inga problem?

 

En översättning är inte olaglig i sig. det är när du distribuerar själva mangan eller raw filmen tillsammans med översättningen som det blir problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"18+" content är mig veteligen inte det minsta olagligt i sverige.

Det är väl bara amerikanarna som har hud-fobi?

 

Jag är själv medlem i piratpartiet, så ni kan ju räkna ut vad jag anser om saken. Men man får ju följa de regler som finns uppsatta. Jag tycker att reglerna för dethär forumet käns ganska så tydliga.

 

Att länka till youtube klipp, som du nämnde, borde ju vara ok av den enkla anledningen att youtube själva ansvarar för sitt innehåll och regelbundet rensar bort olagligt material. (nåja. de ska göra det iaf. men fortfarande. deras ansvar. inte vårt.)

 

Hur får du det till att video on demand inte får länkas till? Är det en laglig sida så är det ju inga problem?

 

En översättning är inte olaglig i sig. det är när du distribuerar själva mangan eller raw filmen tillsammans med översättningen som det blir problem.

 

Ptja det var inte JAG som fick det till att VOD inte var något man kan länkas till.....

..inte heller jag som tolkade att efterfråga efter subbad anime till att det syftats till fansub....

 

Och 18+ content i all ära. Vi kan alltid vara dumma å leka leken:

Ska vi anmälla sajten för olagliga innehåll och låta valfri myndighet som pysslar med sådant bedömma hurvida det är olaligt eller inte å se vad som händer?

 

Men nu var inte mitt syfte med detta inlägg att skapa någon krig om detta, snarare att uppmana små snabba kritiker att kanske vara lite mer försiktiga i hur De tolkar inlägg och att låsa en tråd fortare än blixten...

...det har funnits så många dumma trådar och inte fan låstes det fast det borde.

 

Jag har letat efter den där förbaskade animen på amazon och andra sajter och volym 6 verkar inte finnas någonstans.

Dumt av mig att tro att jag kunde efterfråga sådant här i forumet.

 

*sur*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förlåt jag är korkad, så upplys mig dessa enorma skillnader på vad som ÄR olagligt eller inte

Olagligt: Distribution eller försäljning av material för vilket upphovsrätten tillfaller annan person.

Undantag: Privat bruk, eller med uttryckligt tillstånd från upphovsrättsinnehavaren.

 

Användare får ej länka till (bl.a.):

Webbplatser som erbjuder nedladdningar av material utan upphovsrättsinnehavares tillåtelse.

Butiker som bedriver försäljning av produkter tillverkade utan upphovsrättsinnehavares tillåtelse ("bootlegs").

Videosajter som visar fullständiga kommersiella filmer utan upphovsrättsinnehavares tillåtelse.

 

(YouTube innehåller "illegalt material", men vad som är otillåtet är exempelvis direktlänkar till underavdelningar eller -sidor med avsnitt, inte alla länkar till YouTube över huvud taget.)

 

Ett visst mått av upphovsrättsbrott är faktiskt tillåtet. De allra flesta bilder utanför Konstplanket-forumet, exempelvis avatarer eller bilder i seriepresentationer, visas utan tillåtelse från deras egentliga ägare.

 

För om man ska spinna vidare (verkar vara en specialitet på detta forum) på det så vet jag inte hur tex svensk myndighet skulle se på vårt lilla 18+ forum....

...om man nu ska diskuttera olagligheter.

Menar du 18Plus-tråden? Förutom upphovsrättsskyddade bilder som visas utan upphovsrättsinnehavarnas tillåtelse tror jag inte det ska vara något problem, så länge det inte postas tecknad barnporr (olagligt). Även direktlänkar (d.v.s. att man länkar direkt till en bild istället för sidan där bilden ligger) kan vara olagligt, vet inte riktigt. Utöver det känner jag inte till att man exempelvis måste vidta åtgärder för att omöjliggöra att minderåriga kan se bilderna. Att vara föräldrar är deras föräldrars jobb.

 

Dumt av mig att tro att jag kunde efterfråga sådant här i forumet.

Om du syftar på detta inlägg var det dåligt uttryckt. Allt i inlägget tyder på att det var illegala nedladdningar du ville få tag på.

1: "Subbade" (svenska) är i grund och botten ett ord som på Internet mest associeras med inofficiella översättningar. För animé: Fansubs.

2: "Torrent" används nästan uteslutande för piratkopiering, i synnerhet när det gäller animé. (På vissa håll finns exempelvis trailers att ladda ned lagligt med BitTorrent.)

3: "Online"-video vad gäller animé är nästan uteslutande otillåtna videor på webbplatser som YouTube, Stage6, Veoh etc. Det finns vissa lagliga streaming-sajter med starkt begränsat utbud och begränsad popularitet.

4: "Köpes [...] kvittar" tyder på att legitimiteten inte spelar roll för din förfrågan. Laglig animé är nästan uteslutande bara tillgänglig till salu. Ibland har lagliga nedladdningar dykt upp, men oftast begränsat till ett första provavsnitt.

 

Ordvalet, tonen och skrivstilen gör inte att det ser ut som att du är intresserad av att få tips om var du kan få tag på Shounen Onmyoji på laglig väg. Om vi missförstått dig har du i detta fall dig själv att skylla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså för att efterfråga om översatt anime åste man alltså välja sina ordval noga. Man måste i detta fall hellre ha efterfrågat i Köp och sälj avdelningen för det skulle godtas som "icke slarvigt" skrivet som öppen för missförstånd.

 

Att jag valde att skriva ordet torrent, ord såsom sub och vips gjorde det mig till en bov och att jag ska skylla mig själv?

Jisses, snacka om eskalerad hårklyvning.

Men visst, får väl anpassa mig i framtiden.

 

Ska jag köpa/hyra anime och kanske har frågor om åtkomst av svårare material får jag göra som jag gjorde förr i tiden, ringa/mejla de som lisensrierat och hoppas på ett svar i närmaste århundranden.

Alternativt fråga i andra forum.

 

Tråkigt.

 

Ledsen att jag är en rutten människa med dålig svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du överreagerar.

ja för jag blir irriterad när folk får för sig läsa mellan rader där det inte finns några mellan rader.

Men skit samma. Det löser sig. Får väl vänta ett par år tills skiten kommer ut på någon video butik någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså för att efterfråga om översatt anime åste man alltså välja sina ordval noga.

Ja. "Var kan man köpa Shounen Onmiyoji avsnitt 21-26?" är en bättre fråga än "på vilka websidor kan jag ladda ner Shounen Onmyoji gratis?" när ordvalet i fråga mest är förknippat med piratkopiering och vi ofta får in personer som just efterfrågar piratkopierad animé.

 

Man måste i detta fall hellre ha efterfrågat i Köp och sälj avdelningen för det skulle godtas som "icke slarvigt" skrivet som öppen för missförstånd.

Nej, Pryltorget är i huvudsak till för handel mellan privatpersoner. En egen tråd i Anime-forumet är okej.

 

Att jag valde att skriva ordet torrent, ord såsom sub och vips gjorde det mig till en bov och att jag ska skylla mig själv?

"Bov", nej. Gör dig inte till ett offer. Men ja, misstaget begicks av dig, så visa nu lite ödmjukhet och självinsikt och reflektera över vad som gick snett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...