Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2007: Prisutdelningen


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

Valsedlarna har granskats med lupp och resultaten har färdigställts. Det har varit väldigt kul att jobba med det här projektet och jag hoppas att dessa resultat kan stimulera folk till att ge sig på någon anime som inte gavs chansen under 2007. Vallokalen tar återigen emot besökare, men man kan naturligtvis inte rösta längre. Vill man däremot se hur folk har valt att spendera sina röster så är man mer än välkommen in.

 

Nåja, jag ska inte hålla er på sträckbänken längre, utan sätter genast igång med presentationen av vinnarna i A3 2007. Såhär tyckte alltså Anime.se's användare om animeåret 2007:

 

 

 

kjFrpLEbG.png

 

40 röster: Lucky☆Star

 

26 röster: Seto no Hanayome

13 röster: Minami-ke

 

 

OQFssyUIW.png

 

41 röster: Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

24 röster: Code Geass: Lelouch of the Rebellion

22 röster: Seirei no Moribito

 

 

yNmFoOMYP.png

 

34 röster: ef - a tale of memories

 

25 röster: Kanon

22 röster: Byousoku 5 Centimeter

 

 

RBuDlXNCK.png

 

32 röster: Code Geass: Lelouch of the Rebellion

 

22 röster: Seirei no Moribito

19 röster: Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

 

EukyhPCjQ.png

 

29 röster: Kamina

 

28 röster: Lelouch vi Britannia <Code Geass: Lelouch of the Rebellion>

12 röster: Yagami Light <Death Note>

 

 

uIgoPjqmY.png

 

26 röster: Izumi Konata

 

15 röster: Balsa <Seirei no Moribito>

11 röster: Kallen Stadtfeld <Code Geass: Lelouch of the Rebellion>

 

 

DRLwQrtoU.png

 

13 röster: Hirano Aya

 

12 röster: Taguchi Hiroko

11 röster: Fukuyama Jun

 

 

yrjkyrHWq.png

 

21 röster: ef - a tale of memories

 

20 röster: Lucky☆Star

10 röster: Byousoku 5 Centimeter

 

 

hCnUmhRsg.png

 

40 röster: Byousoku 5 Centimeter

 

23 röster: ef - a tale of memories

16 röster: Seirei no Moribito

 

 

CsbPrXLzn.png

 

19 röster: Code Geass: Lelouch of the Rebellion

19 röster: ef - a tale of memories

19 röster: Seirei no Moribito

 

 

iBcomLzVD.png

 

31 röster: Kyoto Animation <Kanon, Lucky☆Star, Clannad>

 

17 röster: Shaft <ef - a tale of memories, Sayonara Zetsubou Sensei>

15 röster: Gainax <Tengen Toppa Gurren-Lagann>

15 röster: Production I.G <Seirei no Moribito>

 

 

hzomgfiuP.png

 

18 röster: ef - a tale of memories

 

13 röster: Nodame Cantabile

11 röster: Byousoku 5 Centimeter

11 röster: Seirei no Moribito

 

 

UdKRGzsnV.png

 

25 röster: Code Geass: Lelouch of the Rebellion

 

21 röster: Tengen Toppa Gurren-Lagann

13 röster: Seirei no Moribito

 

 

xnAHMUbjk.png

 

28 röster: Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

27 röster: Code Geass: Lelouch of the Rebellion

20 röster: ef - a tale of memories

 

 

 

Vinnarnas namn fungerar som länkar. Följ dessa om du vill besöka den delen av forumet som berör aktuell titel. Där finns det en liten presentation av animen, samt kommentarer från Anime.se's användare.

 

På väg hem från stan såg jag för övrigt en löpsedel där det stod "Vann rätt titlar i A3 2007?" med fet stil. Det tål definitivt att diskuteras, men tänk på att spoilers fortfarande ska gömmas under väl namngivna hide-tags.

 

Vi vill slutligen passa på att tacka alla som medverkat. Hoppas att ni håller intresset vid liv och väljer att vara med oss igen om ett knappt år då det blir dags att utvärdera animeåret 2008. Ett stort personligt tack går till Mezangath som har skapat dessa banners till de fjorton kategorierna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vägrar tro att ef - a tale of memories har bättre soundtrack än Byousoku 5 Centimeter. Ska lyssna på det snart så får vi se om det stämmer.

Det är samma person (Tenmon) som har skapat musiken till båda så det skulle väl inte vara så konstigt?

 

ef = Minori = Makoto Shinkai och en del av folket bakom hans filmer.

 

Nu så assisterar bara Shinkai själv i animering av sekvenser etc i Minoris spel så inga misstag uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime året 2007 var mycket bra.

De flesta serier som röstades fram som bäst år 2007 har jag sett.

Men nu efter att ha sett vad alla andra medlemar har röstat på, ser man vilka serier man har missat under året.

 

Två serier som jag lite till och från under 2007 har funderat på att se är Code Geass och Tengen Toppa Gurren Lagann, och nu efter at ha sett resultatet från röstningen har jag nu bestämt för att se dessa serier.

 

Låt oss hoppas på ett minst lika bra anime år 2008.

Året har iallafall börjat bra med serier som True Tears, Spice & Wolf och Shigofumi, så chansen finns att detta år kan överträffa det förra ;).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att Hirano Aya blev framröstad som bästa röstskådespelare när hon inte ens är märkvärt bra -.-

 

Nu får du tänka på att Hirano Aya sitter på var och varannans läppar nowadays. Så givetvis får man räkna med popularitetspoäng och inte bara egenskaper oavsätt hur bra/dålig man tycker Aya är som röstskådis.

 

Roligast var "Bästa produktion och regi"! 19/19/19 är inte dåligt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara en vinst gjorde mig väldigt överraskad, så där överraskad att jag faktiskt måste undra om det inte har röstats med fel motiveringar i åtanke:

 

Bästa ljudspår till ef? Även om jag inte hade röstat på den själv så förstår jag dess höga placeringar i drama/romantik, röstis, OP/ED, visuella prestation och produktion/regi... Där kan jag se motivationerna. ef hade en historia som jag förstår tilltalar vissa, en speciell presentation som faktiskt fungerade, bra öppnings- och slutlåtar, och röstisar som faktiskt tangerade till att vara trovärdiga emellanåt.

 

Men bakgrundsmusiken var verkligen inget som jag tyckte var det allra minsta anmärkningsvärt. :x

 

Nej, tacka vet jag till exempel Gurren Lagann. Rap-opera för fan! Rap-opera!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis, det var på främst den fronten som jag blev förvånad. De andra kategorierna såg jag ju anledningen till varför det röstades på den. Heck, i Drama och OP/ED röstade jag till slut själv på den, om än inte som #1. Bakgrundsmusiken däremot... nja. Jag var tvungen att skaffa soundtracket och lyssna igenom hela, men jag hittade inget spektakulärt. Nu rör det sig ju visserligen och tycke och smak, och därför är det ju tur att alla inte tycker likadant eftersom det skulle bli bra trist då.

 

Jag funderade faktiskt ett tag på om vissa missade texten som beskrev kategorierna, och som sade att OP-låtar och ED-låtar inte räknas till "ljudspåret". Enligt mig var just dessa låtar riktigt bra och därför röstade jag på serien i OP/ED, men ser man till bakgrundsmusiken så hittade jag inget att hänga i granen... inte ens på de lägre grenarna. (Observera att jag inte säger att efs soundtrack var dåligt. Jag säger bara att jag inte hittade något jag gillade på det, och då fanns det gott om andra som lyckades bättre i min bok)

 

Det kanske bara är så att jag har lite dålig och/eller udda smak. Det var trots allt nästan inga som röstade på det ljudspår som enligt mig sopade banan med alla andra 2007. ;)

 

Edit: Och jag får hålla med kakan om Bästa Produktion & Regi. Jag satt och log för mig själv när jag hade räknat 19 röster på både ef och Code Geass, men brast ut i skratt när summan för Seirei no Moribito också slutade på 19. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 5 months later...

Det kan bli obalanserat om man går på när första engelska textningen kom -- då hade exempelvis Zambot 3 varit en giltig 2008-serie. Därtill finns det forummedlemmar som inte behöver översättningar.

 

Men det är sant, det är verk som kommer i kläm på grund av det här. Det ska diskuteras mer bakom kulisserna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, blir väl en balansgång. Tvivlar på att Zambot 3 får några röster alls ändå, men kanske ser fel ut att den är bland giltiga 2008 animeer. Flesta äldre verk som översätts nu lär inte vinna nåt ändå. Gäller mest filmer som visas i Japan för att sedan släppas på DVD eller dylikt. Här kan det finnas några intressanta bidrag varje år, om man bara tittar 1-2 år tillbaka.

 

Lycka till hur ni än bestämmer er, ska nog inte påverka så mycket trots allt. Betydligt mindre jobb att lista alla animeer som slutar under 2008 än att hitta alla som fått en översättning 2008. Blir nog bara ett fåtal relevanta titlar som hamnar i kläm varje år, och har ni sett dem och tycker de är bra kan ni ju bara lägga till dessa seperat om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! *Skriker mot skyarna*

 

Hur kunde jag missa detta?! *Slår förtvivlat med händerna i backen*

 

Jag är ett misslyckande som mänsklig varelse! *Åskan klyver himlen*

 

Jag har ingen rätt att leva längre! *Regnet börjar falla*

 

Jag skulle ha gjort en skillnad! NEJ, åh nej, nej, nejnejnej NEJ! *Försvinner in i skuggorna igen*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! *Skriker mot skyarna*

 

Hur kunde jag missa detta?! *Slår förtvivlat med händerna i backen*

 

Jag är ett misslyckande som mänsklig varelse! *Åskan klyver himlen*

 

Jag har ingen rätt att leva längre! *Regnet börjar falla*

 

Jag skulle ha gjort en skillnad! NEJ, åh nej, nej, nejnejnej NEJ! *Försvinner in i skuggorna igen*

 

Herid, detta var 2007 års prisutdelning du får en ny chans om nån vecka eller så...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 Share

×
×
  • Skapa nytt...