Hoppa till innehåll
Anime.se

Macross Frontier


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

JIWFHRhgm.jpg

 

Titel: Macross F eller Macross Frontier.

År: 2008.

Studio: Satelight.

Antal avsnitt: 26?

Genre: Drama, science fiction.

Tema: Mecha, krig/militär, skola.

Öppningslåt: Triangular, framförd av Maaya Sakamoto.

Slutlåt: Diamond Crevasse, framförd av May'n.

 

Anime.se Anime Awards 2008:

 

IEMlGdCBD.pngusGBOuAic.pngYrlsWBHxj.png

 

Året var 2009 när ett krig mot utomjordiska jättar kallade Zentradi bröt ut. Efter att ha fått erfara och överlevt hotet om utrotning vid det första mötet med en utomjordisk civilisation, anförtrodde mänskligheten sin framtid åt att breda ut sig i rymden och färdas mot nya marker i galaxen. Nu, år 2059, är 25:e koloniflottan Macross Frontier på väg mot galaxens outforskade mittpunkt.

 

IOsTFzlZe.png

 

Koloniflottorna består av enorma, självförsörjande rymdskepp med kompletta ekosystem, städer fulla med civila medborgare, och livliga kulturer. Inte minst märks detta när galaxens sångfågel, superstjärnan Sheryl Nome, kommer på långväga besök från kolonin Macross Galaxy på turné, några tusen ljusår från människans hemplanet jorden. Hennes medianärvaro är total och hennes konsert slutsåld.

 

En av de lyckliga som lyckats få tag på biljetter är Ranka Lee, en femtonårig tjej som, om än munter, visar sig vara något tankspridd och klumpig. Detta exemplifieras av att hon på sin väg till konserten virrar bort sig i en skog och blir neddränkt av ett sprinklersystem. Hjälp får hon av Alto Saotome, en lokal sextonårig pojke som tillsammans med sina vänner anlitats att utföra en liten flygshow under Sheryls konsert.

 

utNvnzhWt.png

 

Samtidigt går spaningsfarkoster förlorade i ett närbeläget asteroidbälte, och de obemannade stridsrobotarna som därefter skickas ut besegras snabbt av vad som visar sig vara enorma insektsliknande varelser -- eller är det farkoster? De går hur som helst till anfall lagom till konserten, som avbryts i panikartat manér. Snart hamnar Alto och Ranka i en livshotande situation...

 

CuMLUAEYU.png

 

Macross är en av de större och mer inflytelserika animéfranchiserna. Sedan den första TV-serien hade premiär 1982 har de olika verken alltid lockat nya tittare med det klassiska Macross-receptet: Kärlekstrianglar, akrobatiska flyg-/rymdplansstrider och popmusik, ofta med god kritik från både animéfans och recensenter. Och Macross Frontier ser inte ut att svika: Det första förhandsavsnittet fick väldigt bra gensvar, inte minst för den visuella biten som på ett snyggt sätt smälter samman den vanliga 2D-animationen med välgjorda 3D-modeller och -effekter. Även de mest renodlade och skeptiska Macross-fansen har värmts upp -- för vem kan väl inte uppskatta de fantastiska nya stridsplanen VF-25 och VF-171? (Att det visade avsnittet hade en mängd små vinkar och referenser till gamla Macross-verk var en hjälpsam faktor.)

 

(För mer information om föregångarna, se här.)

Spoiler
1982, Superrumtidsfästning Macross (2009-2012)
Spoiler
En 36 avsnitt lång TV-serie som blev så mycket mer än den lättsamma, semiparodiska berättelse skapad av några Gundam-fantaster den började som. Handlar om hur mänskligheten hamnar i krig mot en mäktig utomjordisk armé som tappat förmågan till allt annat än krig. I berättelsens centrum står popstjärnan Lynn Minmay, unge stridspiloten Hikaru Ichijou och hans kvinnliga befäl Misa Hayase.
1984, Macross: Minns du kärleken? (2009)
Spoiler
Den fantastiska, välanimerade biofilmversionen av TV-serien gjorde storsuccé när den kom. En äkta "kärleken erövrar allt"-berättelse. På grund av vissa ändringar i handlingen anses den ur berättelsens synvinkel inte vara officiell, utan sägs vara en långfilm i Macross-universumet -- något som visas i Macross 7.
1986, Macross: Flash Back 2012 (2012)
Spoiler
En halvtimmeslång samling videor till filmens musik och ett slut som planerades som epilog till filmen men inte animerades förrän då. Visar hur det första koloniskeppet påbörjar sin resa, en resa som avbryts när skeppet enligt officiella källor blir spårlöst försvunnet nära galaxens centrum år 2016. Kanske detta kommer förklaras i Macross Frontier.
1992, Macross II: Lovers Again (2092)
Spoiler
En OVA på sex avsnitt som gjordes utan originalskaparnas inblandning, och anses därför inte höra till den officiella kontinuiteten. Istället är det ett "alternativt universum". Handlar om hur jorden hotas av den nya utomjordiska rasen mardook som använder emulatorer, sångerskor, för att kontrollera Zentradi till att vara deras soldater. Reportern Hibiki lyckas tillfångata en emulator, Ishtar, och lär henne vad kultur är.
1994, Macross Plus (2040)
Spoiler
Med inspiration av amerikanska flygvapnets verkliga ATF-projekt där Lockheed-Martin och Northrop-McDonnell Douglas stod som konkurrenter om att få utveckla ett nytt jaktplan, skrevs denna fyra avsnitt långa OVA-serie. Den koloniserade planeten Eden är skådeplatsen för detta drama, där två testpiloter och fiender, Dyson och Bowman, återförenas med en kvinna från deras förflutna: Myung, producent av en virtuell popidol. De tre var bästa vänner, men något hände...1995, Macross Plus: The Movie (2040)
Spoiler
Macross Plus skrevs ursprungligen som långfilm, och i denna version går de tillbaka till det planerade formatet med några extra klipp och omgjorda scener.
1994, Macross 7 (2045-2046)
Spoiler
Denna TV-serie på 49 avsnitt handlar om hur rymdrockaren Basara Nekki försöker bringa frid åt universum med sin musik. På fartyget Macross 7 sjunger han i gruppen Fire Bomber tillsammans med fjortonåriga Mylene Jenius, samtidigt som en ny fiende uppenbarar sig, kallad protodeviln.

1995, Macross 7 Encore (2046)

Spoiler
En tre avsnitt kort OVA som tar plats ungefär mellan avsnitt 39-42 i TV-serien.
1995, Macross 7: Galaxen kallar på mig
Spoiler
En halvtimmeslång film, utspelar sig mellan avsnitt 42-43.
1997, Macross Dynamite 7 (2047)
Spoiler
En OVA på 4 avsnitt som, om det sägs att Macross 7 sägs bara kan ses av Macross-fans, så kan Macross Dynamite 7 bara ses av Macross 7-fans...
2002, Macross Zero (2008)
Spoiler
En föregångarversion som utspelar sig under FN-kriget. Stridspilot Shin Kudo kraschar vid en ö i södra Stilla havet där en mystisk isolerad stam infödingar lever. Unga prästinnan Sara Nome är kritisk mot utomstående och det våld de för med sig, och visar sig ha mystiska förmågor bundna till öns uråldriga ruiner och artefakt. Macross Zero introducerade ett mer "new age"-aktigt element i Macross-universumet (eller byggde ut det som lagts upp i Macross 7) vilket kritiserades starkt av många fans.
(Liten ordlista.)
Spoiler
Deculture (el. dekerlchuun): Ett zentradiskt kraftuttryck. (Zentradi var inte så mycket för kultur...)

Fold: Macross-världens överljushastighetsteknik. Går ut på att man går in i ett "subuniversum", men det är inte viktigt. (Se även: Superrumtid.)

Macross: Namnet som gavs åt rymdskeppet som kraschade på jorden 1999.

Protoculture (el. protokerlchuun): Den förhistoriska civilisation som dominerade galaxen men gick under. Hade kopplingar till jorden...

Superrumtid: Den underliggande eller alternativa rymden under vår egen. Tid och rum är annorlunda där -- en timme i superrumtiden motsvarar tio dagar i vanlig rymd. Dessa egenskaper används i fold-tekniken.

VF, Variable Fighter: En typ av stridsplan som kan användas i tre lägen: Fighter-läget är ett vanligt jaktplan, GERWALK-läget ser ut som ett jaktplan med ben, och Battroid-läget är en humanoid robot. Blev den första realistiskt transformerande robotleksaken. Originalskapare är mechadesigner Shoji Kawamori.

Zentradi: Den utomjordiska ras jättar som krigade mot mänskligheten men besegrades och assimilerades. Saknade "kultur".

 

AhsIoEvwh.png

Sheryl Nome är en bossig och självmedveten sjuttonårig diva, och omåttligt populär. Är det bara en slump att attacken sker just när hon anlänt? Spelas av Aya Endo, som gjort Miyuki Takara i Lucky Star och Kinue Crossroad i Gundam 00. Sången framförs dock av artisten May'n.

 

QMmTCdQML.png

Ranka Lee idoliserar Sheryl, men kommer Ranka själv att bli en stjärna? Röstskådis är 18-årige nykomlingen Megumi Nakajima, som vann rollen genom en landsomfattande tävling i sång och skådespel.

 

WLtDqbeNT.png

Alto Saotome, även kallad "Prinsessan", är en duktig flygare, men väldigt känslig vad gäller sitt feminina utseende. (S-så vacker...!) Röstas gör han av Yuuichi Nakamura, som ni bland annat kan höra som Clannad:s Tomoya Okazaki och Gundam 00:s Graham Aker.

 

Fler bekanta röster är Aya Hirano (Haruhi Suzumiya), Jun Fukuyama (Lelouch Lamperouge), Houko Kuwashima (Clare), Kikuko Inoue (Belldandy), Megumi Toyoguchi (Revy), Rie Tanaka (Lacus Clyne), Tomokazu Sugita (Kyon) med flera.

 

25-årsjubileumsprojektet Macross Frontier har premiär 4 april 2008, och ser ut att kunna bli en av årets mest omtalade och omtyckta serier. Med Macross-mannen Shoji Kawamori (översikt, mechadesign), mästermusiker Yoko Kanno (Macross Plus, Escaflowne, Cowboy Bebop), och regissör Yasuhito Kikuchi (Aquarion, The Legend of Black Heaven, Saint Seiya) vågar faktiskt även jag vara optimistisk.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj oj, snyggt skrivet vill jag bara säga till att börja med. Sen till den kommande serien då. Längtar längtar! Får se vilken som lyckas bäst, CG eller Macross, båda har nog lika stora förväntningar på sig, åtminstånde från min sida. Det första avsnittet var riktigt bra och man ville bara ha mer efter att ha sett de. Kan det inte bli april snart?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj oj, snyggt skrivet vill jag bara säga till att börja med. Sen till den kommande serien då. Längtar längtar! Får se vilken som lyckas bäst, CG eller Macross, båda har nog lika stora förväntningar på sig, åtminstånde från min sida. Det första avsnittet var riktigt bra och man ville bara ha mer efter att ha sett de. Kan det inte bli april snart?

 

som blå sa, i stort sett ordagrannt.

tror jag ska se om första avsnittet igen...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det första avsnittet som sänds nu kommer nog vara annorlunda än förhandsavsnittet, som hade benämningen "Deculture edition", så det kan bli intressant att jämföra om så bara ur en produktionssynvinkel.

 

Vad jag hoppas och förväntar mig av Macross Frontier ur handlingssynpunkt.

Spoiler
* Som jag skrev under Flash Back 2012, i den officiella kronologin försvann det första koloniskeppet med hjältarna från gamla TV-serien någonstans nära galaxens centrum 2016. Jag hoppas på någon sorts förklaring.

 

* Sheryl Nome... Sheryl Nome... Nome... "Nome" var efternamnet på Macross Zero-Sara och hennes lillasyster, kanske Sheryl är släkt? Inte med Sara, av uppenbara skäl (se Macross Zero), men kanske lillasystern. I så fall kanske Sheryl har dolda förmågor som kommer spela stor roll i Frontier.

 

* Insektsfienderna med sina märken var inte heller långt från vad man såg i Macross Zero, och de styrande på kolonin verkade veta vad som väntade. Händelserna i Macross Zero tystades ner, men kanske efterforskningarna fortsatte i hemlighet. Jag tror åtminstone att det kommer fortsätta på Zero-mytologin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet nån här när nästa episod släpps?

Serien börjar som sagt från början 4 april, så avsnitt 2 blir sisådär 11 april. Lägg till några dagar för att beräkna när du kan se det. :P

 

bör man se all den gammla macrossen innan denhär?

Jag har itne riktigt koll på macross röran. en massa olika serier som utspelar sig i helt andra ordningar än de sänts :?

Är din förvirring från före eller efter du läst min beskrivning ovan? :P

"(För mer information om föregångarna, se här.)", som det står.

 

Du kommer knappast att behöva ha sett något annat -- det hade varit ganska dåligt affärssinne att göra animéer som kräver att man ska ha sett 25 år gamla serier för att förstå -- men om du vill få lite kött på benen så kan du se Macross-filmen Do You Remember Love? och Macross Zero, då tror jag att du får en bild av seriernas historia och nuvarande mytologi. Det blir bara 2 + 2,5 timmar, och det ska väl hinnas med på två veckor? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är din förvirring från före eller efter du läst min beskrivning ovan? :P

"(För mer information om föregångarna, se här.)", som det står.

 

nja. jag skummade igenom mest och läste kommentarerna. var rätt trött i hjärnan då så det blev wall of text syndrome. haltade förbi den hide taggen helt.

ber om ursäkt för min ingorans. :surprised:

 

Känns som jag får ta och kolla igenom endel av detdär först ja. verkar vara en intressant serie.

Jag är bra sugen på något av detdär stuket efter att ha läst igenom enders game. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte lång tid kvar nu. Känns riktigt skönt. Och att den börjar efter Gundam 00 gör att jag kommer ha betydligt enklare att hänga med.

 

Jag ser väldigt mycket fram emot att få höra Yoko Kannos musik i Macross F. Jag gillar alla hennes andra skapelser i stort sett och jag tvivlar att jag kommer bli besviken den här gången, men man vet ju aldrig.

 

Det där provavsnittet som släpptes i början av året bådade gott också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Macross F - 01

Det nya avsnittet hade inte så mycket nytt att bjuda på. Lite andra scener och omplacering på vissa var det som man bjöds på. Men jag gillar det. Man fick en bättre förklaring till varför de byter om i parken och så fick man se lite mer av konserten. Handlingen som sagt var ändrades inte något och avsnittet avslutades med samma lilla cliffhanger som till de special-avsnitt man har bjudits på tidigare.

 

Framtiden ser ljus ut tycker jag och det gjorde den redan för några månader sen. Macross F kommer nog vara den serie tillsammans med CG som jag längtar till mest. Animationen är riktigt läcker och musiken är faktist också den bra, tänker dock mest här på konsertlåtarna som man fick höra. OP låten fastna jag inte riktigt för men jag gillade däremot ED låten. Och så fick man både se och höra Nyan nyan-reklamen! (love?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt ni aldrig undrat och inte vågat fråga om gällande skillnaderna mellan förhandsavsnittet och det riktiga första avsnittet.

Spoiler
S: Scen. B: Borttaget. K: Nedkortat. L: Förlängt. O: Omklippt. E: Extra innehåll i scen. N: Ny scen. U: Utbytt scen.

NYA FÖRSTA AVSNITTET                          GAMLA "DECULTURE EDITION"
------------  ------------                    [00] B1: Sheryl på väg till MF
------------  ------------                    [00] S8: Sheryls skepp defold
------------  ------------                    [00] B2: Sheryls skepp vaknar
------------  ------------                    [01] B3: Staden
------------  ------------                    [01] B4: MACROSS FRONTIER
[00] S1: Historik                    [01] S1: Historik
[00] S2: OP                          ------------  ------------
[02] S3: "Sponsras av"...            ------------  ------------
[02] S4: Skolans ingång              [02] S4: Skolans ingång
[02] S5E: Avsnittstitel              ------------  ------------
------------  ------------                    [02] B5: Alto gör pappersflyg
------------  ------------                    [03] S7: Ranka pratar med bror
------------  ------------                    [04] B6: Ranka skämmer ut sig
------------  ------------                    [04] S9: "Departures"
------------  ------------                    [04] B7: Sheryls livvakt
------------  ------------                    [04] S10: Sheryl kommer ombord
------------  ------------                    [05] S11: Ranka Lee byter om
------------  ------------                    [05] B8: Alto kastar flyg
[02] S6: Alto flyger iväg            [05] S5: Alto flyger iväg
[03] S7: Ranka pratar med bror       ------------  ------------
[04] S8K: Sheryls skepp defold       ------------  ------------
[04] S9: "Departures"                ------------  ------------
[04] S10K: Sheryl kommer ombord      ------------  ------------
[04] S11: Ranka Lee byter om         ------------  ------------
[05] S12: Sheryl till konserthuset   ------------  ------------
[06] S13K: Samtidigt i rymden        [06] S13: Samtidigt i rymden
[06] S14K: Lee till konserthus       [07] S14: Lee till konserthus
[08] S15D: Alto pratar m lillen      [09] S15: Alto pratar m lillen
[08] S16D: Alto pratar m lillen      ------------  ------------
------------  ------------                    [09] B9: Lillkillen svarar
[08] S17: Monster skjuter plan       [09] S17: Monster skjuter plan
------------  ------------                    [09] B10: Lillkillen sticker
[09] S18: CIC tappar kontakt         [09] S18: CIC tappar kontakt
------------  ------------                    [10] B11: Planet i spillror
[09] S19: Ranka träffar Alto         [10] S19: Ranka träffar Alto
------------  ------------                    [10] B12: Planen besegras
[10] S20L: Alto leder Ranka          [11] S20: Alto leder Ranka
[11] S21: Macross-flottan            [12] S21: Macross-flottan
[11] S22: Stridsplan lyfter          ------------  (inklippt i Sheryls sång)
[11] S23: Nyan-Nyan-reklam           ------------  ------------
[12] S24OE: Sheryls sång             [12] S24: Sheryls sång
[13] S25N: Missödet på konserten     ------------  ------------
------------  ------------                    [14] B13U: Mer av Sheryls sång
------------  ------------                    [17] S31: Fajting i rymden
[14] S26: CIC                        [14] S26: CIC
------------  ------------                    [15] B14: MF-direktör i tfon
[14] S27K: MF-direktör i kontor      [15] S27: MF-direktör i kontor
[15] S28: Mer fr konsert, SMS        [15] S28: Mer fr konsert, SMS
------------  ------------                    [16] B15: Larm går utanför
[16] S29: Larmet går i staden        [17] S29: Larmet går i staden
------------  ------------                    [17] B16: Mer larm i staden
[16] S30: Sheryl lmnr konsert        [17] S30: Sheryl lmnr konsert
[17] S31: Fajting i rymden           ------------  ------------
[17] S32: Mer fajting i rymden       [17] S32: Mer fajting i rymden
[17] S33: Evakuering o fajting       [18] S33: Evakuering o fajting
------------  ------------                    [20] B17: Mer från CIC
[19] S34: Piloten följer efter       [20] S34: Piloten följer efter
------------  ------------                    [20] B18: Monstret landar
[19] S35: Piloten beskjuts           [20] S35: Piloten beskjuts
------------  ------------                    [20] B19: Monstret kommer in
[19] S36K: Monstret anfaller         [21] S36: Monstret anfaller
[20] S37: Monstret anfaller          [22] S37: Monstret anfaller
------------  ------------                    [23] B20: Monstret tar planet
[21] S38K: Alto tar planet           [23] S38: Alto tar planet
[23] S39: ED-låt                     [24] B21U: ED-låt (temporär)
[24] S40: "Nästa avsnitt..."         ------------  ------------
[24] S41: "Programmet sponsrades..." ------------  ------------
[24] S42: "See You Next Deculture"   ------------  ------------

 

* I den allra första scenen i Deculture Edition har Sheryl något slags utomkroppslig upplevelse när skeppet är i foldrymd. Är det något som händer alla passagerare, eller bara henne för att hon är "speciell"? Är det kanske därför den inte var med?

 

* Altos samtal med den där lilla killen i parken var nedkortat och lite omklippt. En dialogändring genomfördes, för att behålla en replik: "Ore wa koko ni itakunainda. Konna ikiyatsu sumari sono basho ni wa" (eller något sådant). Troligtvis för att etablera karaktären. Dock har jag glömt vad det betyder. ;)

 

* Ett missöde under konserten lades till. Detta etablerar bättre att Sheryl är ett "proffs" -- hon tog kontroll över situationen --, samt ger en första koppling mellan henne och Alto. Början på kärlekstriangeln, alltså.

 

* Rankas kompis med glasögon, hennes lilla biroll i Deculture Edition togs bort, säkert för att hon ska få en ordentligare introduktion i något senare avsnitt.

 

* I allmänhet var det intressant att se ändringarna. Narrativet blev bättre, mer följsamt. Och vi fick mer Yoko Kanno-musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu en serie att följa och har set fram imot den här mer än Codes Geass :D

Avsnitt 1

Som Blå sa så var avsnittet i stort sätt det samma som Förhandsvisningen med bara lite omflyttade scener och några nya.

Det ändrar dock inte på den härligt pirriga känslan man får när en Valkyre förvandlas och börjar kicka ass! >:D.

Ser fram imot nästa avsnitt som borde komma nån gång nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

orkar inte repetera vad alla skrivit innan, så nöjer mig att skriva att jag är helt nöjd med avsnittet. Och ser fram emot nästa avsnitt, om än inte lika mkt som jag ser framemot avsnitt 2 av code geass r2 :P

likväl så är detta en serie att njuta av.

OM jag ska nämna nåt jag ogillar så är det väl lite rymdstriderna, visst det är bra gjorda men gillar det bättre i den gamla goda stilen i SDF Macross, eller jänkarnas version robotech.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

avsnitt 2

Ja... det var ett väldigt trevligt avsnitt! Verkar vara Kärlekstriangel på gång nu också. En sångerska-/girlfight kommer att bli intressant. Vet inte ifall jag uppskattar alla referenser till SDF Macross, men de som fans var definitivt inte dåligt gjorda.

 

Ranka verkar iaf. ha stött på Varja innan. Sen sättet som varja reagerade på när hon skrek efter att ha blivit tagen på brösten av prinsessan.

 

 

Men detta är en serie att följa!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3
Nu börjar det verkligen ta fart i serien verkar det som, och jag är faktiskt hel nöjd med utvecklingen hittills. Den blandar gammalt med nytt och gör en perfekt mix av de två. Börjar misstänka att Ranka inte är så mkt människa som vi har blivit ledda att tro, hon har ju en speciell koppling till Varja som blir tydligare för varje avsnitt som går.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3

Ja som du sa Dread det är något fuffens pågång i bakgrunden där. Ska bli intressant och se vart det leder men personligen (som gammal Valkyrie galning) kan knappt vänta till Alto för styra en Valkyre på riktigt :D

 

Flygplan som förvandlas till robotar = BALLT >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 3.

Spoiler
Ja, man fattar ju att det är något med Ranka (och Sheryl). Kanske något hände när hon kom i kontakt med dem som 4-åring. Men jag är desto mer nyfiken på flera av karaktärerna man fått se i OP som jag tycker ser ut som från en annan art än människan och zentradi.

 

Kanske är de bara zentradi... eller så kanske de är Vajra-piloter! =:-O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...