Hoppa till innehåll
Anime.se

Macross Frontier


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Första Macross serien jag såg och jag måste tyvärr säga att jag inte blev speciellt tagen av den och själva idén med att sjunga tuggumipop och sedan få stora resultat i strider känns lite sisådär. Nu kommer jag säkert få mycket skit av mitt uttalande men det får jag ta. Dock var det bättre gjort i Macross DYRL, då kändes det som att låten verkligen gjorde skillnad och hade en mening.

 

Nästa gång jag ser en Macross serie så blir det helt klart originalet, den har man ju bara hört bra saker om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Macross F, några slutord.

Jag tycker att det har varit en helt okej serie från början till slut. Låtarna och en hel del mechastrider har lyft upp den lite halv tråkiga (i mina ögon sett) historian. Alto vart aldrig heller den huvudperson som jag ville att han skulle utvecklas till och att han aldrig heller tillslut kunde välja mellan Ranka och Sheryl gör bara saken en värre. Ranka hade jag också svårt för att tycka om som person, men sjunga kunde hon verkligen och hade förvissa några bra scener. Men även Ranka kändes lite "meh" och gick bara framåt lite. Sheryl å andra sidan tycker jag var den som visade mest vad hon gick för. Från att vara på topp till botten för att sedan resa sig igen!

 

Nästa mechaserie att se fram emot blir utan tvekan Gundam 00´s andra säsong.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ju inget superstort Macross-fan, och har bara sett lite av den svenska dubben av Robotech och Macross Plus förut (fick läsa mig till en rätt så stor portion av vad saker och ting i Frontier egentligen berodde på). Jag tyckte nog inte att Frontier lyckades komma ens i närheten av hur jag känslomässigt upplevde Macross Plus. Men Frontier var trots det en oerhört läcker visuell upplevelse och alla sångerna gjorde det ändå värt att se serien till sitt slut.

 

Bu för att de lämnade så många trådar lösa dock. Jag tycker inte att man fick svar på så mycket som jag hade önskat. Vi får väl se om det kommer några svar i filmen, eller om det kanske byggs vidare på det i en framtida serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Om man ska se alla Macross serierna, vart börjar jag? kan någon skriva en lista på vilken ordning allt kommer? :)
(För mer information om föregångarna, se här.)
Spoiler
1982, Superrumtidsfästning Macross (2009-2012)
Spoiler
En 36 avsnitt lång TV-serie som blev så mycket mer än den lättsamma, semiparodiska berättelse skapad av några Gundam-fantaster den började som. Handlar om hur mänskligheten hamnar i krig mot en mäktig utomjordisk armé som tappat förmågan till allt annat än krig. I berättelsens centrum står popstjärnan Lynn Minmay, unge stridspiloten Hikaru Ichijou och hans kvinnliga befäl Misa Hayase.
1984, Macross
Spoiler
Den fantastiska, välanimerade biofilmversionen av TV-serien gjorde storsuccé när den kom. En äkta "kärleken erövrar allt"-berättelse. På grund av vissa ändringar i handlingen anses den ur berättelsens synvinkel inte vara officiell, utan sägs vara en långfilm i Macross-universumet -- något som visas i Macross 7.
1986, Macross
Spoiler
En halvtimmeslång samling videor till filmens musik och ett slut som planerades som epilog till filmen men inte animerades förrän då. Visar hur det första koloniskeppet påbörjar sin resa, en resa som avbryts när skeppet enligt officiella källor blir spårlöst försvunnet nära galaxens centrum år 2016. Kanske detta kommer förklaras i Macross Frontier.
1992, Macross II
Spoiler
En OVA på sex avsnitt som gjordes utan originalskaparnas inblandning, och anses därför inte höra till den officiella kontinuiteten. Istället är det ett "alternativt universum". Handlar om hur jorden hotas av den nya utomjordiska rasen mardook som använder emulatorer, sångerskor, för att kontrollera Zentradi till att vara deras soldater. Reportern Hibiki lyckas tillfångata en emulator, Ishtar, och lär henne vad kultur är.
1994, Macross Plus (2040)
Spoiler
Med inspiration av amerikanska flygvapnets verkliga ATF-projekt där Lockheed-Martin och Northrop-McDonnell Douglas stod som konkurrenter om att få utveckla ett nytt jaktplan, skrevs denna fyra avsnitt långa OVA-serie. Den koloniserade planeten Eden är skådeplatsen för detta drama, där två testpiloter och fiender, Dyson och Bowman, återförenas med en kvinna från deras förflutna: Myung, producent av en virtuell popidol. De tre var bästa vänner, men något hände...1995, Macross Plus
Spoiler
Macross Plus skrevs ursprungligen som långfilm, och i denna version går de tillbaka till det planerade formatet med några extra klipp och omgjorda scener.
1994, Macross 7 (2045-2046)
Spoiler
Denna TV-serie på 49 avsnitt handlar om hur rymdrockaren Basara Nekki försöker bringa frid åt universum med sin musik. På fartyget Macross 7 sjunger han i gruppen Fire Bomber tillsammans med fjortonåriga Mylene Jenius, samtidigt som en ny fiende uppenbarar sig, kallad protodeviln.

1995, Macross 7 Encore (2046)

Spoiler
En tre avsnitt kort OVA som tar plats ungefär mellan avsnitt 39-42 i TV-serien.
1995, Macross 7
Spoiler
En halvtimmeslång film, utspelar sig mellan avsnitt 42-43.
1997, Macross Dynamite 7 (2047)
Spoiler
En OVA på 4 avsnitt som, om det sägs att Macross 7 sägs bara kan ses av Macross-fans, så kan Macross Dynamite 7 bara ses av Macross 7-fans...
2002, Macross Zero (2008)
Spoiler
En föregångarversion som utspelar sig under FN-kriget. Stridspilot Shin Kudo kraschar vid en ö i södra Stilla havet där en mystisk isolerad stam infödingar lever. Unga prästinnan Sara Nome är kritisk mot utomstående och det våld de för med sig, och visar sig ha mystiska förmågor bundna till öns uråldriga ruiner och artefakt. Macross Zero introducerade ett mer "new age"-aktigt element i Macross-universumet (eller byggde ut det som lagts upp i Macross 7) vilket kritiserades starkt av många fans.

Från förstainlägget. Du kan välja att se dem i ordning de kom ut eller i den ordning de utspelar sig, det är upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

För sisådär 9 månader:

Vid sändningen av sista avsnittet utannonserades en filmversion. Om det blir en uppföljare eller en summering/omstöpning av TV-serien vet jag ej.

 

Nu har Macross F-filmen, som bara ska vara en omstöpning av TV-serien med någon förlängd musikscen, äntligen fått ett existensberättigande -- det har tillkännagjorts att det kommer en annan film som följer upp, med en sprillans ny berättelse som inte är tagen från TV-serien.

 

Det lät ju konstigt att de skulle göra bara en summeringsfilm, men det är mycket rimligare att göra en sådan för att täcka upp den möjliga publiken som inte har sett TV-serien.

 

http://www.animenewsnetwork.com/news/20 ... -confirmed

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
According to Bandai Collector's Section official twitter, Macross Frontier ~Sayonara no Tsubasa~ was announced to be premiered on February 26th, 2011.

Tror dock inte att första filmen har ett DVD-/BD-släppdatum ännu.

Nu har den det: 7 oktober kommer den på DVD. Blu-ray vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Och nu har CDJapan lagt upp ett releasedatum för andra filmen på DVD, den 20 oktober. För den som vill ha filmen på Buru-rei så får de köpa PS3-spelet Macross: Last Frontier, som också kommer ut den 20 oktober. Spelet är inledningsvis det enda sättet att få tag på filmen på Buru-rei.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...
  • 1 year later...

ett år senare. Har det kommit nån mer info?

Ursäkta om jag är blind och missade om det finns en annan tråd om det. Jag letade. :)

 

Om kommande verket?

  • Format: TV-serie
  • Handling: utspelar sig 2067, åtta år efter Macross Frontier
  • Arbetsnamn: Macross Δ (delta)
  • Sångerska/sångerskor: okänt/obestämt; 8000 lyckosökare medverkade under provspelningsperioden (3000 fler än för Macross F-provspelningarna) december till och med februari, och sista urvalet börjar runt slutet på april.

Så om vi väntar nån månad till så kanske de kommer med fler detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...