Hoppa till innehåll
Anime.se

Era skrivbord


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Donera lite cash så kan du tanka obehindrat sen, plus kan ladda hem många fina scans. Donerade 10 dollar och fick 5000 papers.

 

Snygg affärside.

Samla ihop gratisbilder med copyright som man sedan tar betalt för att användare ska ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är ju bara smaklöst.

 

 

------------------------------------------------

Nåja, för att inte gå för mycket offtopic:

http://www.galge.com/galge/nomember/sbp/wallpaper/index.html#200711

 

Fem årgångar skrivbordsunderlägg gjorda av diverse illustratörer åt Vectors galge.com sida. Smaklig måltid.

Lätt varning för boda-material där dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lätt varning för boda-material där dock.

whatever can u mean ^^ Den sidan har många fina pic trust me ^^

 

ja menar de... Boda-material = dread-material, helt klart en hel del att spara på datorn! Även om jag är rätt så förtjust i mitt nuvarande så kan det förekomma ett byte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk lite innan ni postar era inlägg. Copyright-saken är kanske att dra saker ilte långt, även om killen förvisso äger rätten till scannen, men ja. Har inte hundra koll på hur det funkar med äganderätt, upphovsrätt och sådant så jag tänker inte uttala mig. Däremot måste ni inse att sidan kräver en hel del tid att utveckla och administrera. Vidare kostar hosting förmodligen en förmögenhet då bilderna tar en mängd utrymme och lika mycket bandbredd för att leverera ut till slutanvändaren. Gillar ni inte siten är det väl bara att strunta i att besöka den men vill man ladda hem dess innehåll är det väl minst lika smaklöst att klaga på att de livnär sig på att folk donerar. Det är det många sidor som gör numera. Personligen tycker jag sidan är kanon med många trevliga funktioner och bra utbud på skrivbordsunderlägg och scans. Har man inte råd att lägga tio dollar på något som folk lägger ner stor möda på (utveckla, administrera, scanna, redigera etc) är man bara snål.

 

My two cents.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänka på vad? Att man klagar på att en sida kräver pengar för att man ska se på material de inte gjort eller ens duplikerat själva?

 

Nej, jag har inget övers för sidor som antingen laddar ner fritt innehåll från sidor tillhörande företag som gör innehåll tillgängligt gratis eller laddar ner inscannade sidor (du tror väl ärligt inte att animepapers köper tidningar som Megami och scannar in själva?), förändrar detta lite själva, sätter sitt namn på och sedan kräver en form av betalning för att detta ska bli tillgängligt för dess medlemmar?

 

Det är den mest sunkna formen av parasitism och det är för mig obegripligt att någon ens försvarar sådant beteende.

 

Det finns hur många sidor som helst som tillhandahåller liknande material helt gratis i betydligt större omfattning (och därmed kostnader) än den där sidan. (moe.imouto, 4chan etc)

 

Jag har inget emot att sidor som lever på eget kreativt innehåller försöker få donationer, men när man kräver det för material som någon annan gjort är det smaklöst och inget annat.

Jag har heller inget emot att personer använder officiell artwork och sätter ihop själva, men när det blandas in ekonomisk kompensation för tjänsten att se dessa är det inget annat än ren och skär parasistism.

 

(Och nej, jag får ingen copyright på en bok om jag scannar in alla sidor och sedan distribuerar dessa digitalt)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänka igenom hur systemet egentligen fungerar och vad tanken med sidan egentligen är.

 

Precis som namnet antyder erbjuder sidan skrivbordsunderlägg inom anime-kategorin. Dessa skrivbordsunderlägg skapas av folk som lägger ner mycket möda på att göra något bra. För att sidan skall gå runt använder den ett papers-system som bygger på att användare skall bidra med egna skrivbordsunderlägg, kommentera, tagga, markera färgscheman och så vidare. Detta är till för att sidan skall bli bättre för allihopa, och för att just hålla parasiter borta. Folk som bara besöker sidan för att leecha hem. Sidan kan vara helt gratis för den som är villig att lägga ner tid på att bidra med saker till övriga användare. Att donera och på den vägen få papers är bara ett alternativ.

 

Anledningen till att scans kostar papers är som sagt för att de är väldigt stora och är inte till för att tjäna pengar på något sätt. Min gissning är att scans inte var en stor del från början utan bara vara en minoritet av sidan, och inte hade särskilt många besökare. Allt eftersom efterfrågan på dessa ökade var man tvungen att lägga till paperskrav på denna sektion eftersom sidan annars skulle duka under. Många sidor lever som sagt redan på att folk donerar pengar och Animepapers går ett steg längre och ger användaren något i utbyte mot att du skänker pengar till dem. En schysst deal om du frågar mig. Jag är väldigt skeptisk till att de skulle tjäna pengar på det.

 

Vad gäller den rättsliga aspekten kan jag inte uttala mig, men jag bara gissar på att sidan har täckt in detta och tagit det med i beräkningen. Hade det varit olagligt att erbjuda scans och annat från japanska tidningar hade sidan förmodligen legat nere för längesedan, eller så hade det inte erbjudits alls.

 

Om du frågar mig tycker jag paper-systemet är riktigt smart. Det uppmuntrar folk till att donera och gör det enklare för sidan att fortleva. Gillar man det inte, eller inte tycker att det är värt det kan man som sagt helt ignorera sidan och hämta sitt material från något annat ställe.

 

Mig veterligen tjänar inte skaparna av sidan någonting på det utan använder donationer enkom för att förbättra sidan eller sidans prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Copyright-saken är kanske att dra saker ilte långt, även om killen förvisso äger rätten till scannen, men ja. Har inte hundra koll på hur det funkar med äganderätt, upphovsrätt och sådant så jag tänker inte uttala mig.

Upphovsrätt fungerar på så sätt att när man skapar något (en bild, film, sång, webbsida, ...) som uppfyller "verkshöjd" -- en viss nivå av originalitet -- så får man ett statligt monopol på mångfaldiggörande, framförande och försäljning av det verket. Det betyder att ingen annan får göra något med verket -- förutom i begränsad, privat omfattning -- utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse. Bearbetningar av andras verk kan också bli upphovsrättsskyddade, men ibland bara "delvis". Ett exempel: Upphovsrätten till en översättning av en bok tillfaller översättaren, men översättaren måste ändå ha originalets upphovsrättshavares tillåtelse för att få framföra eller sälja översättningen.

 

Inscanning av en upphovsrättsskyddad bild räcker inte för att uppnå verkshöjd, utan räknas bara som tillgängliggörande för allmänheten av annans upphovsrättsskyddade material. Med andra ord är det olagligt. Allt detta betyder förstås också att inte heller bakgrundsbilderna, de som baseras på andras redan existerande material, är lagliga. (Upphovsrätt sträcker sig längre än bara själva originalbilderna. Karaktärsdesignen kan i sig vara upphovsrättsskyddad -- jag får knappast inte börja sälja tröjor med C.C.-tryck på, ens om jag ritat bilden själv.) Vad du säger om systemet på webbplatsen, och att det krävs (eller åtminstone är hjälpsamt med) någon viss form av pengainflöde stämmer nog, men helt lagligt är det inte.

 

Tro nu bara inte att jag med detta inlägg dömer ut Anime Paper eller andra webbplatser! :) Jag vill bara leka professor och ge min uppfattning av den hårdaste tolkningen av lagen, och förutom det uppenbara IANAL så vill jag även meddela att jag tycker att upphovsrättslagen i sin nuvarande form är långt ifrån perfekt -- vanliga privatpersoner bryter praktiskt taget mot upphovsrätten flera gånger per dag, även om de inte laddar ner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, och det har jag inte heller påpekat någon gång under någon av mina poster. Dock har det aldrig varit tal om huruvida det är lagligt eller ej, utan huruvida Animepaper är parasiter och svin som 'tar betalt för sina scans'. Jag ville bara bevisa att systemet används för att finansiera sidans utgifter och inte för att generera intäkter till någon privatperson eller dylikt. Därför jag inte heller ville göra något konkret uttalande vad gäller upphovsrätten och det skydd som finns på de bilder som ligger ute. Men som sagt, nu var det tal om hur mycket sämre Animepaper var än andra sidor som också medgav åtkomst till scans och dylikt material.

 

Jag hyser största respekt för upphovsrätt och äganderätt eftersom jag själv vet hur tråkigt det är när någon snor ens idé eller produkt. Har själv råkat ut för det flera gånger. Dock tycker jag den i sitt nuvarande skick är näst intill meningslös då, som du säger, folk bryter mot den jämt och ständigt, medvetet eller omedvetet.

 

Men detta känns lite off topic nu. Tycker bara det är tråkigt när man skall behöva bli bashad för att man försvarar ett system som faktiskt fungerar. Ni får ursäkta mig men jag gillar inte etik&moral som existerar för syns skull. Tycker man det är vedervärdigt med scans som läggs ut på nätet utan tillåtelse borde man väl inte ladda hem de oavsett.

 

Tänker inte smutskasta några namn dock. Jag tror säkert att jag och DB har samma inställning till vad som är rätt och fel men att vi granskar det hela ur två olika perspektiv. Hoppas vi kan lämna saken där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror säkert att jag och DB har samma inställning till vad som är rätt och fel men att vi granskar det hela ur två olika perspektiv.

 

För att klargöra:

Så fort pengar är inblandat för att tillgängligagöra copyrightat material av tredje part så anser jag att personen/erna i fråga förtjänar evig rektal smärta. Oavsett vilka ädla skäl man än påstår ligga bakom. Är det för att få medlemmar att lägga ner sig med photoshop, så erbjud inte möjligheten att köpa till sig det hela. I det ögonblicket säljer man någon annans arbete i eget vinstsyfte.

 

Är det helt fritt så har jag inga som helst problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...