Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad är en bra DVD? (kanske en undersökning)


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag vart i stan idag och började tänka på en ganska intressant sak, de flesta av oss som köper anime på DVD föredrar region 1 DVDer, eller? Det som dock gjorde mig fundersam är varför... är omslagen bättre eller vill vi bara ha engelsk text?

 

Hur som helst, det som tråden egentligen skall handla om är vad som gör en bra DVD, en DVD som köps och säljs i Sverige villsäga. Skall texten på baksidan av DVD-omslaget, där serien beskrivs, vara på engelska eller svenska? Vad tycker vi om dubbning på skivorna, slöseri med tid och pengar eller bra att ha? Dubbning på engelska eller svenska eller båda två? Textning på DVDn, skall det bara finnas svensk text, eller bara engelsk... eller båda två...

 

Sammanfattat, hur tycker du att en bra DVD-skulle vara?


  • [*:2314zppg] Omslag, vilket språk skall omslaget ha?
    [*:2314zppg] Dubbning? Endast japanskt original, eller svenska/engelska? Annat språk? Slöseri med pengar?
    [*:2314zppg] Textning? Vilka språk behövs?
    [*:2314zppg] Allt annat som hör DVD-er till

 

Notera att denna DVD skall vara något som man INTE skäms för att ha i bokhyllan. Så, svara gärna på min ultimata fråga... vad är en bra DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det låter kanske konstigt, men jag köper faktiskt inte DVD:er för att se innehållet. De är ett rätt uselt medium för ren spridning. När jag väl köper en DVD så är det istället för att jag vill ha någonting mer än bara själva serien, typ extramaterial, merchandise eller liknande. Ett fodral med endast en ensam liten DVD-skiva i känns helt meningslöst. Så, vad jag förväntar mig av ett DVD-inköp:

 

* Vettig förpackning. Detta innebär ett snyggt omslag och något mer robust än ett genomskinligt plastfodral med ett litet pappersinstick. Svenska är att föredra, men så länge jag kan läsa vad som står så känns det sekundärt till själva utformningen.

 

* Ingen dubbning. I dubbländer som USA, Tyskland m.fl. och för barnprogram är det förståeligt, men jag är av uppfattningen att en helt ny voicecast är ett stort ingrepp med stora konsekvenser för hur karaktärer - och därigenom serien - uppfattas. Jag har också vissa problem med att två personer som sett samma serie i två olika regioner i praktiken har sett två märkbart skilda saker. Jag vill inte att det ska finnas ett valbart dubbljudspår - det tar värdefull bitrate som istället bör läggas på bildkodning eller originalljudspåret.

 

* Svensk textning. Inga &¤"%# dubtitles eller översättningar av översättningar. Engelsk går bra, det begriper jag trots allt också, men ser inte varför det vore att föredra framför svenska.

 

* Extramaterial. Kort sagt någonting utöver själva serien. Öppnings- och slutteman utan eftertexter och ljudspårsamlingar räknas inte -- jag vill ha någonting intressantare än så.

 

Över allt detta står egentligen bara det självklara; bra bild och bra ljud. Tyvärr är det just här och i översättningen som svenska animésläpp misslyckas fatalt... :/

 

Ta en titt på Bethesda's Morrowind och Oblivion-fodral för ett par goda om än inte animérelaterade exempel. Materialet känns exklusivt, det ligger med extraprylar, och det finns en skiva med extramaterial.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser nästan aldrig på det jag köper, så deras största värde för mig är att sitta i filmhyllan och se söta ut. Och då känns det lite mer värt med utgåvor av ägarbolagen, istället för av sublicensierande bolag. Förutom exempelvis Criterions utgåvor känns sånt ärligt talat lite B-igt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...