Hoppa till innehåll
Anime.se

Ta över en ö.


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har suttit och tänkt på en sak ett ganska bra tag, hur svårt kan det egentligen vara att ta över en ö? Och hur olagligt kan det vara att göra det dessutom? Jag menar, det finns fler obebodda öar på Jorden än vad det finns fötter på en tusenfoting. Tillhör verkligen alla dessa öar något land? Jag skulle nog inte vara så säker på det... och även om de gör det, hur många miljoner tror ni att ett land skulle kunna tänka sig att sälja en liten ö för?

 

Och den stora frågan, varför vill man äga en ö? Simpelt, för att starta ett eget land. Och varför göra det? Dels för att det är tufft, och dels för att det ligger grymma pengar i det! Dessutom har man chans att få en toppdomän från ICANN på köpet.

 

Så, mina tappra krigare, hur svårt tror ni verkligen det är att leta upp en liten obebodd ö och claima den som egen utan att någon biffig armé dyker upp runt knuten och tar en?

 

Tråden är seriös, skicka den inte till lekparken!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm det här var inte lätt men jag antar att ön tillhör det landet som den ligger närmast till, om inte nu någon annan har köpt den eller något liknande.

 

Kom att tänka på två saker när jag läste den här tråden. Den första är, hur långt ut från ön är öns territorie? 1 km eller tills du inte längre når botten ute i vatnnet? Den andra tanken är om man kan förboka en ö, t.ex du vet vart och på ett ungefär när ön kommer att komma upp. Kan du då förboka den så att när den väl kommer upp är det bara att flytta dit direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kom att tänka på två saker när jag läste den här tråden. Den första är, hur långt ut från ön är öns territorie? 1 km eller tills du inte längre når botten ute i vatnnet?

 

Så vitt jag vet så verkar ett land kunna claima hur mycket vatten man vill, alla som känner till Sealand vet att det låg på internationellt vatten, men sedan kom England och påstod att de uttökat sitt vatten så att även Sealand ingick i England, och således Storbrittanien. Ingen aning vem som reglerar vad egentligen.

 

 

Nu hoppades jag mer att kunna få tag på en ö som inte är speciellt stor, några km2 kanske... och obebodd... man kan iaf hoppas att ingen vill kriga över den... >.>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge man inte blir erkänd av andra nationer så är det inte mer än en lek, precis som sealand.

 

Sätter du dig på en obebodd ö och påstår att den är din så kommer förmodligen ingen bry sig om dig. De kommer att låta dig leka kung hur mycket du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge man inte blir erkänd av andra nationer så är det inte mer än en lek, precis som sealand.

 

Sätter du dig på en obebodd ö och påstår att den är din så kommer förmodligen ingen bry sig om dig. De kommer att låta dig leka kung hur mycket du vill.

 

Skillnaden är att Sealand är en byggd ö, får man tag i en egen ö som inte något land bryr sig om är det tillochmed fullt möjligt, förmodligen svindyrt, att gå med i FN. Deras krav för att gå med sträcker sig inte så mycket längre än att man skall ha en okej infrastruktur, lite invånare (om det nu ens krävs) och, framförallt, en bit land.

 

Och får man en stol i FN tror jag inte att det skulle bli helt omöjligt att få resten av världen att erkänna en <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet så verkar ett land kunna claima hur mycket vatten man vill, alla som känner till Sealand vet att det låg på internationellt vatten, men sedan kom England och påstod att de uttökat sitt vatten så att även Sealand ingick i England, och således Storbrittanien.

Men spelar det någon roll hur mycket vatten som tillhör ett land? Även om britterna lr whoever skulle äga vattnet runt min ö borde det väl fortfarande vara min ö om jag köpt/claimat den själv?

 

Borde inte en ö vara som guldgruvor eller månen eller vad som helst? Finders keepers mer eller mindre, om man registrerar sitt ägarskap nånstans. Och så länge det är tillräckligt långt bort från fastlandet borde ju ingen kunna tjafsa om det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet så verkar ett land kunna claima hur mycket vatten man vill, alla som känner till Sealand vet att det låg på internationellt vatten, men sedan kom England och påstod att de uttökat sitt vatten så att även Sealand ingick i England, och således Storbrittanien.

Men spelar det någon roll hur mycket vatten som tillhör ett land? Även om britterna lr whoever skulle äga vattnet runt min ö borde det väl fortfarande vara min ö om jag köpt/claimat den själv?

 

Borde inte en ö vara som guldgruvor eller månen eller vad som helst? Finders keepers mer eller mindre, om man registrerar sitt ägarskap nånstans. Och så länge det är tillräckligt långt bort från fastlandet borde ju ingen kunna tjafsa om det heller.

 

I Sealandfallet klassas Sealand som en byggnad eftersom det inte är en riktig ö, men annars bör vem som helst kunna ta över en ö om ingen annan äger den, teoretiskt sett. Men nu finns alla dessa internationella organisationerna som satt upp regler över både det ena och det andra, så det skulle inte förvåna mig om man satt upp någon knasig regel att man inte får skapa nya länder...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa hävdar att "det har redan gjorts anspråk på alla öar", medan andra hävdar att det säkerligen borde finnas många oupptäckta öar i internationellt vatten. Det svåra är väl att hitta en ö som inte syns på kartorna och sen dubbelkolla så ingen annan äger ön. (Ett alternativ är att bygga en ö, som sagt.)

 

Att starta ett land när man väl har en ö är nog inte mycket enklare. Ett land är, som Largo skrev, ett land endast om andra länder håller med om att det är ett land. Det går de nog endast med på om man har deras sympati eller om man har makt, vilket man knappast har om man är 1-10 medelklassnubbar som vill bilda något anarkistiskt paradis. :P

 

Nä, man får nog vänta på att koloniseringen av rymden kommer igång först...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

There are widely varying politics regarding private islands, for instance islands outside the coast of China cannot be purchased, but only leased from the government with a maximum leasing period of 50 years. Virtually all islands in the world are claimed by the various governments in the world, so the laws of the claiming country would apply and gaining sovereignty would be virtually impossible, but some people still try to set up their own micronations on islands. Since islands can, under international law, only be claimed if they are at least 30 cm above the high tide point, some have even attempted to build sovereign islands, like real-estate millionaire Michael Oliver's attempt at building a libertarian city-state called the Republic of Minerva in the southern Pacific Ocean.

 

[...]

 

According to a BBC's Fast Track report about private islands aired on June 27 2007, buyers must keep in mind:

 

* How far away is the island from the Mainland? A distance of more than 90 minutes is not recommended because of the need for access to hospitals and other emergency facilities.

* Is ownership clearly determined? Some countries impose restrictions on foreign ownership; for example, most Asian countries forbid foreigners from owning islands, with the exception of Malaysia. Other countries impose restrictions on development. Few islands are free held.

* Is drinking water available? Some islands require desalination plants, which can be very expensive.

* Is the host country politically stable? Islands in volatile countries are cheaper but the risks are higher.

 

:(

 

Finns det inte föresten nån regel nu som säger att rymden tillhör alla och ingen? Fått för mig det.

 

Skit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det inte föresten nån regel nu som säger att rymden tillhör alla och ingen? Fått för mig det.

 

I USA hade man kommit på den smarta idén att "inget företag får äga en himlakropp", eller något i den stilen. Så en kille, som inte var ett företag, bestämde sig för att claima månen... han är svinrik idag iom att han säljer kvadratmetrar på månen för stora pengar... med lagen på sin sida. =)

 

Skulle tro att de där företagen som låter en sätta namn på stjärnor bygger på samma idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fråga: Vad hände med "jag ska skaffa ett bra jobb, köpa villa med fullt lån, skaffa fru, barn, volvokombi och en labrador och sen leva bara för att betala mina amorteringar tills jag går i pension"?

 

;D

Det ändrades till "jag ska skaffa ett acceptabelt jobb, köpa en liten lägenhet i stan och en katt och sen se på anime för resten av mitt liv".

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...