Hoppa till innehåll
Anime.se

Samlingstråd för Nicovideo-länkar


TheFluff
 Share

Rekommenderade inlägg

(notera: detta är en skamlös piratkopia av ADTRW-tråden om niconico)

 

Vad är Nicovideo?

Nicovideo.jp eller NicoNico Douga (eller oftast bara niconico) är den japanska motsvarigheten till YouTube, fast mycket bättre. Videon har högre kvalitet, det finns mycket häftigare grejer än på Youtube, det är mer anonymt än Youtube och, antagligen bäst av allt:

nicokommentarer-1.png

När man postar en kommentar hamnar den direkt på videon! Ofta leder detta till bisarr ASCII-konst och liknande, som på bilden (ja, denna svenska musikvideo har setts en halv miljon gånger på niconico).

Populära videoklipp blir ofta helt täckta av kommentarer på intressanta ställen, så därför kan man stänga av dem med knappen "comment" brevid volymkontrollen i spelaren.

 

Varför bör jag ägna timmar åt att snurra runt på niconico när jag inte kan ett ord japanska?

Därför att det finns otroliga mängder vansinnigt roliga videoklipp som inte går att hitta någon annan stans (de blir inte direkt sämre av kommentarerna, även om man inte fattar vad det står).

 

Tror ni mig inte? Några exempel kanske. Det finns allt från Basshunter-remixar med dansande tjejer från spelet IDOLM@STER, en oändlig mängd animationer, remixer och andra variationer av Caramelldansen, cosplayare eller folk med hästmasker som spelar anime- spel- eller touhou-musik eller annat (ibland hela cosplayande orkestrar), otroligt professionellt gjorda animerade eller handritade "AMV:er" eller vad man nu ska kalla det, en ytterligare oändlig mängd animemusik fast gjord i Mario Sequencer, all världens Vocaloid-musik (Hatsune Miku med familj), till fåniga Michael Jackson-parodier, Toyama Koichi-tal, folk som spelar två spel med en kontroll eller folk i kostymer och höga hattar som målar på väggar och så vidare och så vidare i all oändlighet.

 

OK det låter ju coolt, men man måste visst registrera sig för att kolla? Hur gör jag?

Gå till www.nicovideo.jp och klicka på "registrera mig"-knappen (stor röd knapp uppe till höger, till vänster om flaggorna; sajten går att få på spanska eller tyska om man trivs bättre med det än japanskan).

Fyll sedan i formuläret, skriv in captchan och tryck på knappen UNDER captchan för att komma vidare. Om du inte kan se vad det står i captchan så ger knappen till höger ett nytt ord. Efter detta får du ett aktiveringsmail, klicka på länken i det så är du igång! Efter det kan du logga in med email (inte nick) och lösenord.

 

Hjälp jag är jättevilsen!

Hav förtröstan, här är två bilder stulna från ADTRW:

Navigation 1

Navigation 2

 

Är du fortfarande förvirrad, se tråden i ADTRW jag länkade överst, den är en guldgruva (fast 30 sidor lång så lite jobbig att navigera).

 

Sätt igång och posta länkar så jag får mer saker att kolla på!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucky Star + Michael Jackson = ??????? (tack flaskis för länken)

 

 

 

Edit:

ett av de mer populära niconico-memena är NicoNico Douga-medleyt (組曲『ニコニコ動画』), ett rent osannolikt potpurri av en oherrans massa musik, från remixar av IDOLM@STER-låtar, Touhou IOSYS-flashgrejer, Hare Hare Yukai och bossteman från Megaman till allmänna internetfenomen som Levan Polka och Tsurupettan, och random anime-musik som Uninstall (från Bokurano), nowhere (Madlax), you (Higurashi), och öppningstemat till ett av Super Robot Wars-spelen.

 

Det finns två varianter, den ovan nämnda vanliga medleyt som är lite drygt 10 minuter långt och en annan variant kallad "niconico-stjärnfallet" (ニコニコ動画流星群) som är något längre (lite drygt 14 minuter) och har lite andra låtar. Dessa båda har gjorts i trettioelvatusen olika varianter med olika animeringar och inspelningar/insjungningar/invocaloidiseringar.

 

Här är originalversionerna, bara musik utan sång och animering:

Korta medleyt

Långa medleyt (stjärnfallet)

 

Sen finns det som sagt en rent absurd mängd varianter. Några av de bättre för det korta medleyt är:

Super Mario-variant (inte gjord i Mario Sequencer utan med en banredigerare och faktiskt spelad; tydligen tog det sex månader att göra)

Variant sjungen av ett drygt dussintal Niconico-internetkändisar, med video där musiken kommer från

Solopiano-variant

Flöjtvariant

 

Långa medleyt:

Vocaloid-version

Fullständigt otrolig version med cosplayande symfoniorkester (även lite andra grejer med)

Vansinnigt hysterisk "AMV"-variant med ALLT inklippt

Väldigt proffsigt gjord Idolmaster-variant

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Satte mig och knåpade ihop en lista på vad NicoNico Douga medlyt (組曲『ニコニコ動画』) innehöll för låtar, har säkert lyckats missat någon eller gjort något fel så rätta mig gärna ifall ni hittar något.

 

Formatet är:

Nummer - Låtnamn - Artist - Låtnamn med alfabetet (ursprungskälla)

 

1 - エージェント夜を往く - LindaAl-CUE - Agent yoru o iku (Idolmaster)

2 - ハレ晴れユカイ - 平野綾、茅原実里、後藤邑子 - Hare hare yukai (Suzumiya Haruhi no Yuuutsu)

3 - 患部で止まってすぐ溶ける - IOSYS - Kanbu de tomatte sugu tokeru

4 - Help me, ERINNNN! - ビートまりお

5 - Nowhere - FictionJunction YUUKA (MADLAX)

6 - クリティウスの牙 - 光宗信吉 - Critius(?) no kiba (Yu-gi-oh)

7 - GONG - JAM Project (Super Robot Wars Alpha 3)

8 - 森のキノコにご用心 - 下村陽子 - Mori no kinoko ni goyoujin (Super Mario RPG)

9 - Butter-Fly - 和田光司 (Digimon Adventure)

10 - 真赤な誓い - 福山芳樹 - Makka na chikai(Busou Renkin)

11 - エアーマンが倒せない - せら - AirMan ga taosenai

12 - 勇気VS意地 - 佐橋俊彦 - Yuki VS Iji (Prince of Tennis Musical)

13 - アンインストール - 石川智晶 - Uninstall(Bokurano)

14 - 鳥の詩 - Lia - Tori no Uta(AIR)

15 - You - Dai (Higurashi no naku koro ni)

16 - 魔理沙は大変なものを盗んでいきました - IOSYS - Marisa ha taihen na mono wo nusunde ikimashita

17 - 思い出は億千万 - 蒼い牙 - Omoide ha okusenman (Megaman 2 Dr Wilys bana)

18 - God knows - 平野綾 - God Knows(Suzumiya Haruhi no Yuuutsu)

19 - もってけ!セーラーふく - 平野綾、加藤英美里、福原香織、遠 藤綾 - Motteke! sailor fuku(Lucky star)

20 - ガチャガチャへるつ・ふぃぎゅ@ラジオ - MOSAIC.WAV - Gacha gacha Hz, Figu@ radio(Figu@ate Carnival)

21 - 創聖のアクエリオン - AKINO - Sousei no Aquarion(Sousei no Aquarion)

22 - ふたりのもじぴったん - 神前暁 - Futari no Mojipittan

23 - つるぺったん - Silver Forest - Tsurupettan

24 - Here we go! - 近藤浩治 (Super Mario World)

25 - True my heart - 佐倉紗織 (Nursery Rhyme)

26 - Rodeo Machine - HALFBY

27 - 序曲 - すぎやまこういち - Jokyoku(Dragon Quest)

28 - Final Fantasy - 植松伸夫 (Final Fantasy)

29 - ガチャガチャきゅ~と・ふぃぎゅ@メイト - MOSAIC.WAV - Gacha gacha cu~te, Figu@mate(Figu@mate)

30 - あいつこそがテニスの王子様 - 佐橋俊彦 - Aitsu koso ga tenis no oujisama(Prince of Tennis Musical)

31 - レッツゴー!陰陽師 - 矢部野彦麿 - Let's go! Onmyoji

32 - さくら - 山田耕筰 feat. Fooさん - Sakura

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tar och länkar ett par videos också som kanske kan vara underhållande.

 

Erogame ga owaranai

Parodier/covers på gamla animelåtar etc från spelhuset äge

Samlingsvideo med höstens nya animer

 

Sen två stycken Idolmaster videos som jag gillar också.

 

Denkare/Yousei Teikoku (låt 3 och 6 är guld...)

Masami Okuis Total Eclipse

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ah, den där är så jävla skön, speciellt katten som själv tar på sig ett par solglasögon B)

 

Men vad heter låten? Gillar den starkt

 

Edit: Glömde totalt bort alla sköna klipp som finns i den där videon D:

 

Edit2: Neko x GONG

http://www.nicovideo.jp/watch/sm4506095

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...