Hoppa till innehåll
Anime.se

Casshern Sins


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Ok nu ska jag häda:

Jag kan tycka att "mörkret" i serien påminner lite om CodeGeass...

 

Ett par som får mystisk makt som kan eller förändrar världen.

De som är giriga som vill utnyttja det.

Politik.

Maktbegär.

 

Visst den är kanske inte lika "genialiskt" skapad. Men Jag tycker än madHouse (Det är väl de som ansvarar för serien?) framför sig att jämnföras med tex Code Geass.

Inte samma sak men i klass som det.

 

Att den inte vinner lika mycket publik kan ha göra med världen.

Människan kanske inte kan identifiera sig lika lätt med robotarnas "krig".

 

Men storyn handlar trots allt om moralen om raser.

Vem har rätt att leva, vem måste dö för att resten ska ha det bättre?

Vems fel är vad?

Klassiska ämnen.

 

Jag såg ett par teaser för ett tag sen och gillade sättet det var tecknat på. Att storyn känns stimulerande med tiden är bara plus.

 

 

För er som ännu inte har börjat se kan jag bara säga att: "döm inte så mycket, det är en serie som växer"

 

Flum dengo out

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok nu ska jag häda:

Jag kan tycka att "mörkret" i serien påminner lite om CodeGeass...

 

En intressant tanke du har där, jag ser det dock inte som att häda.

 

Fast jag måste erkänna att jag missar var de två serierna påminner om varandra, de mystiska krafterna: geass = cassherns odödlighet? Makt och politik: hmm tja code geass genomsyras ju av det men casshern? tja de vill ju ha evigt liv i och för sig...

 

Som sagt en mycket intressant tanke tycker jag.

 

Dock tycker jag att båda serierna är mycket bra och helt klart värda att kolla upp.

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saken är att det är uppenbart om man nu varit lite uppmärksam, att Casshern INTE är odödlig. mer än så vill jag inte spoila.

Precis som lelouch så har båda karaktärerna fått en mäktig kraft.

I CG så förstår han kanske lite bättre hur han kan använda det, medans Casshern är lite mer av en "puppet" i det anseende. Men han är en dockpjäss av övre makt, hans finns för någon annan beordrat...

i CG så handlar om maktspelet mellan det Brittiska imperiet och det Japanska. I Casshern handlar det om maktspelet mellan människorna och robotarna.

På så sätt är de lika.

 

Det är båda världar hårt utsatta, båda med mystik i bakgrunden bortom deras förståelse.

 

I båda serierna så händer det tidigt att de ersätter nuvarande makthavare mot något annat och sen blir det bara kaos efteråt.

I båda serierna är det den här dystra resultatet av det.

I båda serierna är det mystiskt kraft som gav den möjligheten.

I båda serierna letar huvudkaraktärerna(lelouch kanske inte brydde sig så fullt om det då) efter vad som gav dem kraften och hur man kan använda det på ett bättre sätt.

 

Klassiska temor. Annorlunda berättelser, men bra sätt att göra det på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med dig dengo.

 

Jag tycker att korta fristående avsnitt kan fungera så otroligt bra som avkoppling, där man inte "måste" se nästa avsnitt för att se hur det går. Givetvis känner jag mig dragen att se mer men inte lika pressad.

 

Min slutsats är alltså jag vill få ungefär vad jag har, lite halv rött av mig känner jag.

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...