Hoppa till innehåll
Anime.se

Ett lättare sätt att ta sig till Japan?


kalleb
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

 

Jag har startat en namninsamling för att visa på intresset för ett working holiday avtal mellan Sverige och Japan och på så sett sätta press på utrikesdepartementet att ta upp den här frågan. Det borde inte vara en omöjlighet för oss svenskar att åstadkomma detta då Danmark och Japan inte allt för länge sedan skapade ett avtal.

 

Klicka på länken och skriv upp dig.

 

http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2541

 

 

Tack på förhand

 

Kalle B

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart kan jag utveckla. Med ett working holiday avtal menar man att man får ett arbetsvisum för ett år i i landet i fråga, i det här fallet Japan, utan att ha en anställning.

 

Man ansöker om working holiday visum tar sig sen till Japan och söker jobb,a rbetar och lär känna landet i ett år. Har man skött sig bra på jobbet kanske man kan ha turen att få visumet förlängt om man känner för att stanna.

 

Som det ser ut i dagsläget är det ju grymt svårt för utlänningar att få jobb i Japan, speciellt svenskar. De flesta utvecklade europeiska länder har redan avtalet med Japan och dess invånare kan med lätthet ta sig dit. Det enda kraven förutom att man gör en ansökan förstås är att man har 2000 dollar att spendera i Japan samt en returbiljett hem.

 

Jag skickar med en länk: http://www.mofa.go.jp/j_info/visit/w_holiday/index.html

 

Om du/ni undrar över något mer så fråga på.

 

Kalle B

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som det ser ut i dagsläget är det ju grymt svårt för utlänningar att få jobb i Japan, speciellt svenskar.
Varför "speciellt svenskar?"

 

De flesta utvecklade europeiska länder har redan avtalet med Japan och dess invånare kan med lätthet ta sig dit. Det enda kraven förutom att man gör en ansökan förstås är att man har 2000 dollar att spendera i Japan samt en returbiljett hem.

 

Jag skickar med en länk: http://www.mofa.go.jp/j_info/visit/w_holiday/index.html

 

Om du/ni undrar över något mer så fråga på.

 

Kalle B

Fyra länder av runt 25-50 är knappast "de flesta"...

 

Men visst, det vore trevligt. Dock tycker jag verkligen du bör uppmana folk att skicka brev, på papper, utöver namninsamlingen. Ett e-mail är värt hundra namnunderskrifter, och ett pappersbrev är värt hundra e-mail, brukar man ju säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag missade den sista biten om pappersbrev. Den här namninsamlingen är bara en del i något större. När den skickas iväg så hade jag samtidigt tänkt skicka med material som visar på att Japanska verkligen år något som växer som ämne på svenska universitet/högskolor.

 

Att få folk att skicka pappersbrev tror jag är rätt så svårt, sett till hur svårt det är att få folk att skriva på en digital namninsamling. Men självfallet skulle jag uppskatta om du skrev ett pappersbrev eller lyckades övertyga folk om att göra det. Se till att adresserade det till handläggaren för syd-ost asien frågor på UD, Magdalena Hansson.

 

Vi hörs.

 

Kalle B

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehehe, vad är på gång? Vaknat på fel sida? :)
Jag tenderar att ha en ganska brysk framtoning även på mina bästa dagar, och idag har jag inte sovit på sisådär en 30 timmar, så jag ber om ursäkt om jag framstår som negativ. Det är inte medvetet.

 

Jag missade den sista biten om pappersbrev. Den här namninsamlingen är bara en del i något större. När den skickas iväg så hade jag samtidigt tänkt skicka med material som visar på att Japanska verkligen år något som växer som ämne på svenska universitet/högskolor.
Ta med lite statistik om antagningspoäng. När jag läste i Lund var lägsta antagna japanen (i HP-kategorin; betyg vet jag inget om) 1,6. Vi var dessutom runt 90 pers i klassenm vilket är mer än dubbelt så många som vi var i början på min nuvarande utbildning.

 

Dock behöver du kanske inte nämna att 70-80% av alla japaner hoppar av innan andra året. :P

 

Att få folk att skicka pappersbrev tror jag är rätt så svårt, sett till hur svårt det är att få folk att skriva på en digital namninsamling. Men självfallet skulle jag uppskatta om du skrev ett pappersbrev eller lyckades övertyga folk om att göra det. Se till att adresserade det till handläggaren för syd-ost asien frågor på UD, Magdalena Hansson.

 

Vi hörs.

 

Kalle B

Just därför är det så mycket mer värdefullt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...