Hoppa till innehåll
Anime.se

Toradora!


Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

Anime.se Anime Awards 2008:

 

BpPOgHEvM.png

 

Anime.se Anime Awards 2009:

 

WQctjxxsn.png BwJxNDskW.png

aEZzrSIlG.png

 

Måste... ha... tråd. Måste skriva av mig.

 

Lite MAL love för den som inte redan känner till serien. Känner inte för att skriva nåt utförligt själv:

http://myanimelist.net/anime/4224/Toradora!

 

Det finns tre saker som jag tycker om speciellt med den här animen.

 

1. Dom omvända könsrollerna. Killen är bra på att städa och laga mat och tjejen lappar till folk till vänster och höger och skrämmer lärarna. Inte något jag sett mycket av i den här genren.

 

2. Taigas cute scener. Vem kan inte älska henne när hon rodnar och vänder ner blicken? She's just adorable ^^

 

3. Minori. Hon är ju bara ultimat. Som... som mig fast rent instinktiv. Hon ger uttryck för alla sina impulser. Höjdpunkten är nästan hennes dramatiska skratt, inte sällan i duo med Kitamura. Det finns dock en jobbig grej med henne, och det är att hon får mig att vilja ha så mycket mer av henne. Mycket mer än vad hon faktiskt ger. Såna karaktärer är aldrig lätta att hantera.

 

Now för vad jag egentligen tänkte skriva, och det är att jag verkligen inte hoppas på något Ryuuji <3 Taiga någon gång snart. Jag skulle allra helst vilja se han bli tillsammans med Minori. Det skulle vara en sådan twist, och det skulle vara intressant att se hur Taiga skulle reagera. Om dom två hjälper henne att få Kitamura. Kommer hon fortfarande vilja ha honom? Kommer hon fortfarande äta hos Ryuuji, och vara hos honom i tid och otid?

 

Fast jag är inte så hoppfull. It sounds too good to be true :/

 

Så vad tycker anime.se om Toradora?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Efter att ha hört Taiga tjata om Kitamura minst 2000 gånger på ett par avsnitt ville jag tejpa igen munnen på henne så jag slutade följa den, men av det jag såg och har senare sett på bilder så gillar jag Minori.

 

Har det varit så illa? Har inte tänkt på det alls. Men Minori är den tjej serien skulle kunna få lägga mest tid på om jag fick jag ville.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När Taiga ojar sig över Kitamuras förehavanden är väl det enda roliga med henne.

Nja du har nog hennes tsundere sida som är menat att vara rolig också, även om jag nog aldrig såg dere delen utan bara tsun så antar jag att den finns där. Har sett för lite för att avgöra om hon är rolig på andra ställen eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Naw, come on. Hon är så söt när det handlar om Kitamura :)

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... b24330.png

 

Efter att ha sett 11 & 12

Just apologize already! Den här tekoppen börjar nästan ändra färg. Vill jag se något allvarligt letar jag upp något allvarligt. Har jag snokat upp humor så förväntar jag mig humor, mestadels :/

 

Och det är verkligen något fiskigt med den där pappan. Blev nästan ledsen när hon bestämde sig för att gå ner och prata med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Naw, come on. Hon är så söt när det handlar om Kitamura :)

 

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... b24330.png

Du får ju inte glömma scenen som kommer strax efter heller ;)

 

CNWkudARn.jpg

<3

 

Men personligen gillar jag konstigt nog Amis personlighet bäst. Kan inte sätta fingret på det, men något tilltalar mig där :o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoho, tänkte på den scenen först, men mitt zoom fuckade, och det bästa med scenen är nästan hur hon pratar.

 

"Kitamura said my hair was cute... ehe. Ehehehe~"

 

Myeah, Ami är väldigt tilltalande. Hon känns verklig på något sätt. Och hon är ju inte helt bitchig egentligen. Bara... halvbitchig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoho, tänkte på den scenen först, men mitt zoom fuckade, och det bästa med scenen är nästan hur hon pratar.

 

"Kitamura said my hair was cute... ehe. Ehehehe~"

 

Myeah, Ami är väldigt tilltalande. Hon känns verklig på något sätt. Och hon är ju inte helt bitchig egentligen. Bara... halvbitchig.

 

Hon äger, shit, hela serien äger, synd att det inte blev en Blå post om den här serien bara för den är så bra, ska titta på den på väg till happyland idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

?

 

...

 

Anyways.

 

15

Oh yeah. Mera uveckling runt paren. Kan inte säga att jag gillade Kitamuras personlighetsturn, fast det fick ju Taiga att tänka lite, vilket händer rätt sällan.

 

Men... är han kär i hon president?

 

Trots simtävlingsavsnittet så har jag svårt att se Taiga och Ryuuji bli tillsammans. Dom är så casual med varandra och ser inte den andra på det sättet alls. Som syskon. Nära syskon.

 

Men ändå så är det så självklart att dom kommer bli tillsammans. Mou -.-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag visserligen bara sett ett par avsnitt, men jag ställer mig hundraprocentigt oförstående till er förbehållslösa kärlek till Minori. Kan någon förklara på vilket sätt hon skiljer sig från den infantila, impulsiva standardkaraktär som det går tretton på ett dussin av i kärleks-/haremanime? Blir hon mindre irriterande/stereotyp längre fram?

 

EDIT: för att göra ett längre utlägg om varför jag inte riktigt gillar den typen av karaktärer (bortsett från att de är FÖR MÅNGA, då givetvis,) så ligger de alldeles för nära någon sorts nördideal. Alltid uppåt, alltid positiv, alltid snäll, trevlig, go och glad. Det är helt enkelt ingen riktig personlighet. Nu kan det givetvis diskuteras om andra animepersonligheter är särskilt realistiska, men de är åtminstone inte konstruerade för att fylla bilden av en idealkvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hör ju till dem som gillar Minorin, men jag tycker definitivt att de bägge andra kvinnliga "huvudrollerna" är betydligt mer intressanta, och då särskilt Ami. Med andra ord är jag nöjd med karaktärerna i serien. Det var lite tråkigt att de valde att ta bort en extremt viktig Ami-scen ur handlingen i och med avsnitt 15, men med tanke på vad hon fyller för roll senare i serien kan det tänkas att de gjorde det valet för att hon ska bli lite lättare att tolka.

 

Nåja, jag är nöjd med serien än så länge, även om den enligt mig har befunnit sig i en liten svacka de fem (ish) senaste avsnitten. Det enda tråkiga med serien är att källmaterialet är "ongoing", vilket innebär att man kommer få vänta flera år på något som liknar closure.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag visserligen bara sett ett par avsnitt, men jag ställer mig hundraprocentigt oförstående till er förbehållslösa kärlek till Minori. Kan någon förklara på vilket sätt hon skiljer sig från den infantila, impulsiva standardkaraktär som det går tretton på ett dussin av i kärleks-/haremanime? Blir hon mindre irriterande/stereotyp längre fram?

Nästan alla animekaraktärer har väl mycket mer extrema personligheter än riktiga människor, men åtminstone jag ter mig inte till en viss karaktär för att han/hon är realistisk. Den superglada/galna genren av flickor är något jag alltid gillat, varför orkar jag inte försöka ta reda på.

 

Om Minori blir mindre irriterande/stereotyp vet jag väl inte, men nog visar hon på lite mer djup och "normal people"-stuff längre fram.

 

Edit: Yeah, angående varför jag tycker om dom. Jag är ju också rätt sprallig, men också blyg. Dom kanske symboliserar hur jag själv skulle vilja vara.

 

Och att det finns för mycket av något är nog bara nåt man märker om man ogillar det. Tex tycker jag det finns för många oskylidga meganekkos. Eller för många SGA avsnitt som börjar med hur avsnittet slutar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Åhå, jag fick nyss reda på en sak om serien som gjorde mig glad. Serien är ju, precis som exempelvis FMP, en Light Novel-adaption där författaren även gillar att släppa sidestory-böcker med kortare historier som delvis knyter an till huvudhandlingen. Faktumet att även denna Light Novel-serie är "ongoing" gjorde att jag fruktade FMP-syndromet - helvetet kommer frysa till is innan man får se något slut animerat. Nu verkar det dock som om det finns en chans till riktigt slut ändå.

 

9 Light Novel-volymer har släppts än så länge och animen har precis börjat rota i den 7:e. Varje volym avhandlas i generellt sett 2-3 avsnitt. Visst sidestory-material har även letat sig in i animen. Volym 7 ser ut att resultera i 3 avsnitt vilket skulle innebära att 6 avsnitt återstår. Nu till upptäckten som gjorde mig glad - volym 10 ser ut att kunna bli den sista då historiens klimax utlovas av den boken. Författaren ska ha givit studion tillgång till handlingen i denna tionde (ej än släppta) volym redan i förväg.

 

Releasedatumet för volym 10 är satt till 10:e mars 2009. Det är dagen innan animen rundar av volym 9 om de mest seriösa fansens bok-till-anime-beräkningar stämmer. Det ser alltså ut som om den potentiellt sista volymen släpps den 10:e mars och att avsnitten som lär behandla den går på TV den 18:e respektive 25:e mars. Om detta nu är vad de har planerat ihop kan jag inte göra mycket annat än att lyfta på hatten. Jag har aldrig själv följt en adaption som utförts på ett så välplanerat sätt.

 

Man ska väl inte ta ut något i förskott, men det känns som om det lutar åt att det är såhär det kommer gå till. Håller tummarna för closure! o/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åhå, jag fick nyss reda på en sak om serien som gjorde mig glad. Serien är ju, precis som exempelvis FMP, en Light Novel-adaption där författaren även gillar att släppa sidestory-böcker med kortare historier som delvis knyter an till huvudhandlingen. Faktumet att även denna Light Novel-serie är "ongoing" gjorde att jag fruktade FMP-syndromet - helvetet kommer frysa till is innan man får se något slut animerat. Nu verkar det dock som om det finns en chans till riktigt slut ändå.

 

9 Light Novel-volymer har släppts än så länge och animen har precis börjat rota i den 7:e. Varje volym avhandlas i generellt sett 2-3 avsnitt. Visst sidestory-material har även letat sig in i animen. Volym 7 ser ut att resultera i 3 avsnitt vilket skulle innebära att 6 avsnitt återstår. Nu till upptäckten som gjorde mig glad - volym 10 ser ut att kunna bli den sista då historiens klimax utlovas av den boken. Författaren ska ha givit studion tillgång till handlingen i denna tionde (ej än släppta) volym redan i förväg.

 

Releasedatumet för volym 10 är satt till 10:e mars 2009. Det är dagen innan animen rundar av volym 9 om de mest seriösa fansens bok-till-anime-beräkningar stämmer. Det ser alltså ut som om den potentiellt sista volymen släpps den 10:e mars och att avsnitten som lär behandla den går på TV den 18:e respektive 25:e mars. Om detta nu är vad de har planerat ihop kan jag inte göra mycket annat än att lyfta på hatten. Jag har aldrig själv följt en adaption som utförts på ett så välplanerat sätt.

 

Man ska väl inte ta ut något i förskott, men det känns som om det lutar åt att det är såhär det kommer gå till. Håller tummarna för closure! o/

Det där låter ju som otroligt bra nyheter! Jag har helatiden, sen Toradora! började, varit orolig över att denna utmärkta kvalitetsanime skulle få ett tråkigt och öppet slut som brukar ske i fall som dessa.

 

<3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där låter ju som otroligt bra nyheter! Jag har helatiden, sen Toradora! började, varit orolig över att denna utmärkta kvalitetsanime skulle få ett tråkigt och öppet slut som brukar ske i fall som dessa.

 

<3

 

Japp, det låter onekligen som goda nyheter, men man kan ju inte vara säker på att det är såhär det kommer gå till. Eller ja, det man vet är att J.C uttalade sig om att de nu är på väg in i den "oskrivna delen" och att de hade fått ta del av den grundläggande handlingen (antagligen något synopsis-liknande) för volym 10.

 

Vissa fans tror att det även kommer komma en elfte bok, men de flesta verkar ändå tro att bok nummer tio kommer avsluta Toradora!s main story. Eftersom studion bara har fått en översikt av handlingen i volym 10 kan man nog förvänta sig att animen kommer skilja sig en del från boken, även om de bör ha samma flow (det är studions mål enligt uttalandet).

 

Nåja, vi får vänta och se helt enkelt. Det är inte alltför långt kvar. Folk lär uttala sig om den tionde boken senast ett par dagar efter release och det bör innebära att vi vet huruvida serien slutar där eller ej innan de två sista avsnitten visas i TV.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gött!

 

UNqBEoqqF.jpg

 

Jag hittade precis denna på AnimeSukis Toradora!-forum. Den tionde volymen som kommer i mars avslutar serien, vilket innebär att animesäsongen kommer följa den av författaren upptrampade stigen hela vägen in i mål. Annars skulle faktumet att de faktiskt fick ramhandlingen till volym 10 (samt deras egna uttalande) vara helt i onödan.

 

3 volymer på 6 avsnitt. Hoppas att det inte blir alltför påskyndat, men det bör nog inte bli några problem. Många av volymerna har adapterats till två animeavsnitt hittills. Jag tror att volym 5 och 7 är längst, och volym 7 täcks av episoderna 17, 18 och 19. Det blir nog bra i slutändan det här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En adaption som kommer vara cool alltså? Gött.

 

17 & 18

En del fun stuff en del srs stuff. Jag får väl vänja mig vid att det är så Toradora är... Men jag gillar att det faktiskt är väldigt svårt att försöka säga vilka som kommer bli tillsammans i slutet (om några).

 

Although, var det bara jag som inte fick något intryck alls av när granen föll? Om något jag jobbat ett tag på brakade ihop sådär skulle jag gapskratta så jag hade svårt att se det seriösa i det =|

Well, kanske inte om jag såg stjärnan gå sönder, men annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18

Although, var det bara jag som inte fick något intryck alls av när granen föll? Om något jag jobbat ett tag på brakade ihop sådär skulle jag gapskratta så jag hade svårt att se det seriösa i det =|

Well, kanske inte om jag såg stjärnan gå sönder, men annars.

 

Svar

Nja, det gjorde intryck på mig måste jag säga. För mig symboliserade Taigas stjärna vänskapen mellan Minori och Taiga (ur Minoris synvinkel). Att hon har känslor för Ryuuji är sedan länge uppenbart, men hon vågar inte komma honom nära då hon är rädd att förlora Taiga. Det ska bli intressant att se hur hon agerar nästa avsnitt, eftersom jag antar att hon inte kommer kunna fly undan längre. Avsnitt 19 kommer avsluta volym 7, och jag vet att många som läser böckerna ser fram emot avsnitt 19 då "något" de sett fram emot kommer ske. Frågan är bara vad...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18

Although, var det bara jag som inte fick något intryck alls av när granen föll? Om något jag jobbat ett tag på brakade ihop sådär skulle jag gapskratta så jag hade svårt att se det seriösa i det =|

Well, kanske inte om jag såg stjärnan gå sönder, men annars.

 

Svar

Nja, det gjorde intryck på mig måste jag säga. För mig symboliserade Taigas stjärna vänskapen mellan Minori och Taiga (ur Minoris synvinkel). Att hon har känslor för Ryuuji är sedan länge uppenbart, men hon vågar inte komma honom nära då hon är rädd att förlora Taiga. Det ska bli intressant att se hur hon agerar nästa avsnitt, eftersom jag antar att hon inte kommer kunna fly undan längre. Avsnitt 19 kommer avsluta volym 7, och jag vet att många som läser böckerna ser fram emot avsnitt 19 då "något" de sett fram emot kommer ske. Frågan är bara vad...

Jag tänkte också i de där banorna. Tror vi diskuterade det över telefon igår va? ;o

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18

Although, var det bara jag som inte fick något intryck alls av när granen föll? Om något jag jobbat ett tag på brakade ihop sådär skulle jag gapskratta så jag hade svårt att se det seriösa i det =|

Well, kanske inte om jag såg stjärnan gå sönder, men annars.

 

Svar

Nja, det gjorde intryck på mig måste jag säga. För mig symboliserade Taigas stjärna vänskapen mellan Minori och Taiga (ur Minoris synvinkel). Att hon har känslor för Ryuuji är sedan länge uppenbart, men hon vågar inte komma honom nära då hon är rädd att förlora Taiga. Det ska bli intressant att se hur hon agerar nästa avsnitt, eftersom jag antar att hon inte kommer kunna fly undan längre. Avsnitt 19 kommer avsluta volym 7, och jag vet att många som läser böckerna ser fram emot avsnitt 19 då "något" de sett fram emot kommer ske. Frågan är bara vad...

Jag tänkte också i de där banorna. Tror vi diskuterade det över telefon igår va? ;o

 

Hmm, jag minns inte om jag ska vara ärlig. Det blev en del Toradora!-snack så det är nog mycket möjligt. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, Toradora-snack över telefon :D Själv så har jag ingen lust att spekulera faktiskt utan låter avsnitten tala för sig själva. Kan ju mycket väl vara som köttis säger men jag vill hålla förhoppningarna nere, låter dock väldigt intressant om t.o.m. novel-läsarna ser fram emot nästa avsnitt (annars brukar det ju spy galla över allt vad adaptioner heter och tvekar inte med att jämföra originalet mot denna).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18

Although, var det bara jag som inte fick något intryck alls av när granen föll? Om något jag jobbat ett tag på brakade ihop sådär skulle jag gapskratta så jag hade svårt att se det seriösa i det =|

Well, kanske inte om jag såg stjärnan gå sönder, men annars.

Svar

För mig symboliserade Taigas stjärna vänskapen mellan Minori och Taiga (ur Minoris synvinkel).

Oh,

I like that. Det passar ju jättefint in i "It can be fixed no matter what".

Jag vet inte om jag egentligen gillar att Ami är så allvetande. Väntar spännt på när hon bryter ihop men låtsas som att inget är fel... Eller har det redan hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

18

Although, var det bara jag som inte fick något intryck alls av när granen föll? Om något jag jobbat ett tag på brakade ihop sådär skulle jag gapskratta så jag hade svårt att se det seriösa i det =|

Well, kanske inte om jag såg stjärnan gå sönder, men annars.

Svar

För mig symboliserade Taigas stjärna vänskapen mellan Minori och Taiga (ur Minoris synvinkel).

Oh,

I like that. Det passar ju jättefint in i "It can be fixed no matter what".

 

Japp =)

Jag var tvungen att se om scenen efter att ha dragit den parallellen och jag tycker att den fick en långt mycket djupare innebörd då. Som jag ser det - Minori har känslor för Ryuuji men tror att Taiga (troligtvis utan att själv inse det) älskar honom och tillåter inte sig själv att komma honom nära då hon inte vill såra sin bästa vän. I mina ögon är Ryuuji och Taiga som ett par som varit gifta i en massa år. De hoppade över fasen då de förälskar sig i varandra, blir tillsammans och agerar som ett kärlekspar... en fas som skulle kunna triggas av att de förstår sig på sina egna känslor och vad de betyder för varandra. Amis samtal med Ryuuji i avsnitt 18 knyter ju direkt an till detta.

 

Ryuuji har ju börjat förstå att han inte förstår sig på sina egna känslor i och med avsnitt 17, men frågan är hur det kommer utvecklas. Avsnitt 19 avslutar ju volym 7 som av läsarna beskrivs som "tung", så att något kommer hända råder det väl inga som helst tvivel om. Jag tror inte att Minori kan ducka för problemet så särkilt mycket längre och jag antar därför att det som händer i avsnitt 19 antingen är starkt relaterat till henne eller också att antingen Ryuuji eller Taiga börjar komma till insikt. Bah, vill ha avsnitt 19 på direkten. =P

 

Jag vet inte om jag egentligen gillar att Ami är så allvetande. Väntar spännt på när hon bryter ihop men låtsas som att inget är fel...

 

Jo...

... visst framstår hon som något allvetande. Enligt mig ÄR hon den mest mogna av huvudkaraktärerna, även om omgivningen troligtvis tvingar henne att spela en mer mogen roll än vad som passar henne personligen. En "stor" AmixRyuuji-scen sken med sin frånvaro i avsnitt 15 där den skulle ha varit med och jag skulle tro att den togs bort för att hon skulle bli något lättare för oss i animepubliken (som inte har en chans att förstå oss på karaktärerna ens tillnärmelsevis lika bra som de som läser böckerna) att tolka hennes karaktär och den roll jag skulle tro att hon främst kommer spela i seriens "end game".

 

Jag kan hålla med om att hon ibland verkar förstå lite väl mycket. Hon tycks förstå sig på de andras känslor på ett sätt de inte ens gör själva. Hennes budskap till Ryuuji i avsnitt 18 insinuerar (enligt mig) att hon, trots att hon själv har känslor för Ryuuji, vill att de ska sluta upp med charaderna och att han ska slå upp sina ögon och acceptera sina egna känslor innan de blir ordentligt sårade. Hon hävdar ju att han har haft fel från första början. Att hon bara mumlar att han faktiskt kan ta och inkludera även henne gör att jag får känslan att hon mer och mer drar sig tillbaka. Hon vet (och har väl egentligen vetat ända sedan strand-avsnittet i början) att Ryuuji är förälskad i Minori, men troligtvis ser hon det publiken ser mellan Ryuuji och Taiga. Ibland känns det som om författaren använder sig av Ami för att få publiken att inse det som Ami själv får sina vänner att inse.

 

Nåja, Ami är ändå min favoritkaraktär i serien, men trots det håller jag på RyuujixTaiga och det är nog första gången någonsin som jag "skeppar" ett pairing som innefattar en loli. Seriens karaktärsgalleri är onekligen det jag gillar bäst med den. De är så oerhört mycket bättre utformade än jag hade förväntat mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...