Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2008: Omröstningsfas med diskussion


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

nfjceBkhC.png

 

Jaha gott folk! Då januari drog sin för året sista suck avslutades även nomineringsfasen av A3 2008. I och med skapandet av denna tråd inleds fasen för omröstning och diskussion. Då arbetet med omröstningssidan drog ut lite på tiden har vi valt att låta denna andra fas sträcka sig till och med söndagen den 8:e mars. Nu kan ni däremot välja bland över 150 animeer, 2300 karaktärer, 800 röstskådespelare och 60 studior!

 

Man får självfallet rösta precis när man vill. Vitsen med att denna fas pågår under en hel månad är inte bara att man ska få gott om betänketid, man ska också ha tid på sig att titta på nominerade titlar som man ej än har sett. Om man nu vill komplettera sitt tittande vill säga. Man kommer kunna ändra/komplettera sin "valsedel" så länge "vallokalen" är öppen. Tänk bara som sagt på att omröstningen stängs natten mellan den 8:e och den 9:e mars.

 

Information om hur ni går tillväga finns tillgänglig efter att ni har loggat in, med ert anime.se-konto, på omröstningssidan. Något som kan vara värt att nämna är att den lista som dyker upp för kategorierna Bästa Manliga Karaktär och Bästa Kvinnliga Karaktär laddas från samma del av databasen. Med andra ord kommer både manliga och kvinnliga alternativ finnas tillgängliga i båda kategorierna. Då ni kan ändra er valsedel fram tills dess att vallokalen stänger behöver ni inte oroa er för att råka klicka fel, men vi ansåg att det var lika bra att informera om detta här i tråden.

 

Hur fungerar det då med omröstningspoäng i A3 2008? Jodå, det kommer fungera precis som förra året. Varje anime.se-användare har tre röster att disponera inom varje kategori. Rangordna helt enkelt de tre titlar eller namn som enligt dig har presterat bäst inom det aktuella området.

 

#1 sätts som A och tilldelas därmed 3 poäng

#2 sätts som B och tilldelas därmed 2 poäng

#3 sätts som C och tilldelas därmed 1 poäng

 

En annan sak som gäller även i år är följande; man deltar i precis den utsträckning man känner för. Har man exempelvis bara sett en anime med minnesvärt ljudspår behöver man inte rösta på fler. Har man inte sett någon anime med minnesvärt ljudspår över huvud taget kan man hoppa över kategorin helt.

 

Nedan följer en presentation av kategorierna samt lite kort information om vad de fokuserar på.

 

 

Bästa Komik

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst komik. Animens definierande genre behöver således inte vara "komedi".

 

Bästa Action

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst action, inte "de tre bästa titlarna som bland annat innehöll action".

 

Bästa Drama/Romantik

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst drama och/eller romantik.

 

Bästa Handling

 

Rösta på de tre titlar vars handling tilltalade dig bäst.

 

Bästa Manliga Karaktär

 

Rösta på de tre manliga karaktärer du gillade bäst.

 

Bästa Kvinnliga Karaktär

 

Rösta på de tre kvinnliga karaktärer du gillade bäst.

 

Bästa Röstskådespelare

 

Rösta på de tre röstskådespelare som enligt dig har presterat bäst.

 

Bästa OP/ED

 

Rösta på de tre titlar som bjudit på bäst OP och/eller ED. Du får naturligtvis basera din röst på ett specifikt OP eller ED till den aktuella serien, men det är serien som tilldelas poäng.

 

Bästa Visuella Prestation

 

Rösta på de tre titlar som enligt dig presterade bäst rent visuellt.

 

Bästa Produktion & Regi

 

Rösta på de tre titlar som i dina ögon bjöd på bäst produktion och regi.

 

Bästa Studio

 

Rösta på de tre studios som enligt dig har producerat bäst material under året.

 

Bästa Ljudspår

 

Rösta på de tre titlar som bjöd på bäst musik. Observera att musik som används i OP/ED inte räknas hit.

 

Bästa Karaktärsdesign

 

Rösta på de tre titlar vars karaktärer stoltserade med bäst design.

 

Bästa Nykomling

 

Rösta på de tre bästa titlarna som har dragit igång under 2008 men som ej avslutades under aktuellt år.

 

Bästa Anime

 

Rösta på de tre bästa titlarna från 2008!

 

(Bonuskategori) Sämsta Anime

 

Rösta på de tre 2008-titlar som i dina ögon var sämst. Rangordna precis som vanligt. Den titel som i dina ögon främst har utmärkt sig inom aktuellt område sätts som #1 och tilldelas 3 poäng, precis som i övriga kategorier.

 

 

En lång lista över samtliga nominerade titlar döljer sig under en så kallad "hide-tag" nedan. Klicka på den gröna texten för att visa listan. Observera att titlarna är på japanska. Om ni är mer vana med alternativa titlar kan ni använda er av exempelvis Anime News Network eller MyAnimeList för översättning.

 

LISTA ÖVER SAMTLIGA NOMINERADE TITLAR

  • .hack//G.U. Trilogy
    Akane-Iro ni Somaru Saka
    Allison to Lillia
    Amatsuki
    Appleseed Saga Ex Machina
    Aria the Origination
    Ayakashi
    Bamboo Blade
    Batman: Gotham Knight
    Bihada Ichizoku
    Biohazard: Degeneration
    Blassreiter
    Bounen no Xamdou (nykomling)
    Casshern Sins (nykomling)
    Chaos;Head
    Chi's Sweet Home
    Chocolate Underground
    Clannad
    Clannad After Story (nykomling)
    Code Geass Hangyaku no Lelouch R2
    Crystal Blaze
    D.C.II S.S.: Da Capo II Second Season
    D.Gray-man
    Detroit Metal City
    Dragonaut: The Resonance
    Druaga no Tou: the Aegis of Uruk
    ef - a tale of melodies.
    Evangelion Shin Gekijouban: Jo
    Eve no Jikan (nykomling)
    Eyeshield 21
    Freedom
    Ga-Rei: Zero
    Gake no ue no Ponyo
    Gekijouban Aquarion
    Gekijouban Kara no Kyoukai: Fukan Fuukei
    Gekijouban Kara no Kyoukai: Garan no Dou
    Gekijouban Kara no Kyoukai: Satsujin Kousatsu (Zen)
    Gekijouban Kara no Kyoukai: Tsuukaku Zanryuu
    Genius Party
    Goku Sayonara Zetsubou Sensei (nykomling)
    Golgo 13 (nykomling)
    Gunslinger Girl: Il Teatrino
    Gyakkyou Burai Kaiji: Ultimate Survivor
    H2O: Footprints in the Sand
    Hakaba Kitarou
    Hakushaku to Yousei
    Hatenkou Yuugi
    Hayate no Gotoku!
    Hidamari Sketch x 365
    Himitsu: The Revelation
    Hyakko
    Inaka Isha
    Initial D Extra Stage 2: Tabidachi no Green
    Itazura na Kiss
    Jigoku Shoujo Mitsuganae (nykomling)
    Junjou Romantica
    Junjou Romantica 2
    Jyushin Enbu: Hero Tales
    Kaiba
    Kaitou Tenshi Twin Angel
    Kamen no Maid Guy
    Kannagi
    Kanokon
    Kappa no Coo to Natsuyasumi
    Kekkaishi
    Kemeko Deluxe!
    Kidou Senshi Gundam 00
    Kidou Senshi Gundam 00 2nd Season (nykomling)
    Kimi ga Aruji de Shitsuji ga Ore de: They Are My Noble Masters
    Kimi ga Nozomu Eien: Next Season
    KimiKiss Pure Rouge
    Kite Liberator
    Koharu Biyori
    Koihime Musou
    Koukaku Kidoutai 2.0
    Kurenai
    Kuro Shitsuji (nykomling)
    Kurozuka
    Kyou no Go no Ni
    Kyouran Kazoku Nikki
    Lucky Star OVA
    Macademi Wasshoi!
    Macross F
    Mahou Tsukai ni Taisetsu na Koto: Natsu no Sora
    Majin Tantei Nougami Neuro
    Major 4th Season
    Masuda Kousuke Gekijou Gag Manga Biyori 3
    Michiko to Hatchin (nykomling)
    Minami-ke Okawari
    Mission-E
    Mnemosyne: Mnemosyne no Musume-tachi
    Moegaku 5
    Mokke
    Monochrome Factor
    Mouryou no Hako
    Mugen no Juunin
    Nabari no Ou
    Naisho no Tsubomi
    Natsume Yuujinchou
    Neo Angelique Abyss
    Nijuu-Mensou no Musume
    Nodame Cantabile: Paris-Hen
    Nogizaka Haruka no Himitsu
    One Outs (nykomling)
    Ookami to Koushinryou
    Penguin Musume Heart
    Persona: trinity soul
    Quiz Magic Academy: The Original Animation
    RD Sennou Chousashitsu
    Rental Magica
    Rosario to Vampire
    Saiunkoku Monogatari 2nd Series
    School Days: Magical Heart Kokoro-chan
    School Days: Valentine Days
    School Rumble San Gakki
    Seiyou Kottou Yougashiten: Antique
    Sekirei
    Shakugan no Shana II
    Shigofumi
    Shikabane Hime: Aka
    Shin Kyuuseishu Densetsu Hokuto no Ken Toki-den
    Shinreigari: Ghost Hound
    Shion no Ou
    Shugo Chara!
    Skip Beat! (nykomling)
    Slayers Revolution
    Soukou Kihei Votoms: Pailsen Files
    Soul Eater (nykomling)
    Special A
    Strait Jacket
    Stranger -Mukou Hadan-
    Strike Witches
    Suteki Tantei Labyrinth
    Taiho Shichau zo: Full Throttle
    Tales of the Abyss (nykomling)
    Telepathy Shoujo Ran
    Tengen Toppa Gurren Lagann Parallel Works
    Tennis no Ouji-sama: Zenkoku Taikai hen - Final (nykomling)
    Tennis no Ouji-sama: Zenkoku Taikai hen - Semifinal
    Tentai Senshi Sunred (nykomling)
    Tetsuwan Birdy Decode
    The Idolmaster: Live for You!
    To Aru Majutsu no Index (nykomling)
    To Love-Ru
    Toradora! (nykomling)
    Toshokan Sensou
    True Tears
    Tsubasa Tokyo Revelations
    Tytania (nykomling)
    Ultraviolet: Code 044
    Vampire Knight
    Vexille - 2077 Nihon Sakoku
    Wagaya no Oinari-sama
    Wangan Midnight
    Wellber no Monogatari: Sisters of Wellber Dai ni Maku
    World Destruction: Sekai Bokumetsu no Rokunin
    xxxHOLiC: Kei
    Yakushiji Ryoko no Kaiki Jikenbo
    Yawaraka Sangokushi Tsukisase!! Ryofuko-chan
    Yotsunoha
    Yozakura Quartet
    Zero no Tsukaima: Princess no Rondo
    Zettai Karen Children (nykomling)
    Zoku Sayonara Zetsubou Sensei

 

Det finns inte mycket mer att tillägga. Omröstningsfasen är härmed inledd och vi hoppas att ni får ut så mycket som möjligt av de nominerade titlar ni eventuellt väljer att komplettera ert tittande med. Följ bara länken nedan för att komma till vallokalen! Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Det går alldeles utmärkt att fråga här i tråden men ni kan även vända er direkt till mig eller Sceleris via PM, MSN och IRC (#anime.se @ Rizon). Mycket nöje!

 

Ta mig till vallokalen!

 

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2008 är hjärtligt välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

NICE med röstnings-sidan! Förstod att det inte var meatrose som gjort den direkt när jag såg den. ;)

 

Jag har inte sett så många serier som fanns med på listan men jag röstade på dom som passade av dom jag har sett. Har inte så bra koll på studios och sånt förutom kyoto animations så jag röstade bara på dom. B)

 

Ska nöta fler serier i år så jag kan välja bland fler nästa gång. Jag kanske ser fler innan röstningen avslutas så jag kanske ändrar på någon kategori. Har redan sett dom som brorsan tipsade om från 2008 så om någon har tips på fler serier så vore det nice. True tears ska jag tydligen se men tipsa gärna om något som Lucky Star eller Clannad om ni har sett nåt som påminner om dom. Jag ser redan säsong 2 av Clannad så ingen behöver tipsa om den. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag börjar få slut på titlar från 2008 nu. För tillfället tittar jag på Mahou Tsukai ni Taisetsu na Koto ~Natsu no Sora~ och visuellt är den lite... "intressant". Saken är den att bakgrunderna/miljöerna är helt statiska i de flesta klipp och de är fotograferade. De har naturligtvis behandlats för att se animerade ut men faktum är att detaljrikedomen gör att man direkt ser att det rör sig om fotografier. I många scener har de dessutom misslyckats med att få det att se animerat ut och det leder till att det ofta verkligen ser ut som om de animerat in karaktärer i statiska fotografier. Karaktärerna är dessutom väldigt ickedetaljerade och ser ut som om de hade animerats för att synas "långt bort i bild", trots att de är i fokus. Vid close-ups ser de dock ut som de ska, oftast.

 

Hur som haver, karaktärsanimationerna är i mina ögon under all kritik och när detta förs in i statiska miljöer som väldigt tydligt är fotograferade medför det att det skär sig rejält. Jag har visserligen bara sett två avsnitt än så länge, men jag har svårt att tro att jag kommer sluta störa mig på den visuella biten.

 

Bildexempel

zFITtuzBG.png

 

tfPqzZghi.png

 

gZaYTWvIa.png

 

qTKKKHdsz.png

 

SWMwrMaBh.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mitt stora problem är att jag inte kommer hinna se en massa titlar som jag hade velat ge en ordentlig chans inför omröstningen.

 

Ska försöka hinna avsluta Kaiba, men det vete fan om det hinns.

Annat som inte kommer hinnas med är ef- a tale of Melodies, Clannad AS, Toradora... säkert ett antal fler som jag inte minns på rak arm.

 

Och sedan blir det ju inte bättre av att det är 3-4 kandidater som jag skulle vilja ge toppbetyg på ljudspår och op/ed kategorierna :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1) Mitt stora problem är att jag inte kommer hinna se en massa titlar som jag hade velat ge en ordentlig chans inför omröstningen.

 

2) Ska försöka hinna avsluta Kaiba, men det vete fan om det hinns.

Annat som inte kommer hinnas med är ef- a tale of Melodies, Clannad AS, Toradora... säkert ett antal fler som jag inte minns på rak arm.

 

1) Nu kan det ju vara så att du redan är medveten om detta, men på grund av att denna fas inleddes senare än planerat flyttade jag fram sista omröstningsdagen en bit. Du har till och med söndagen den 8:e mars på dig.

 

2) Där har du ju, enligt mig vill säga, de två bästa nykomlingarna 2008. Men, hade jag befunnit mig i din sits hade jag också prioriterat serier som gått klart under året (som Kaiba i det här fallet) eftersom de inte är begränsade till endast en kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänkte bara påminna om att omröstningen avslutas klockan 00:00 natten mellan söndag och måndag. Själv har jag hunnit med att titta på allt jag hade tänkt ge en chans inför omröstningen, så det enda som återstår är väl att ta itu med röstfördelningen.

 

Det enda jag egentligen har kvar är att skapa mig en uppfattning om Gundam 00 Season II. Eftersom jag hittills bara har givit mig på två serier som enligt reglerna får vara med och tävla om titeln (Clannad ~After Story~ och Toradora!) vore det allt bra konstigt om den inte kunde roffa åt sig åtminstone en poäng. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...