Hoppa till innehåll
Anime.se

Bleach-AMV


Bleach94
 Share

Rekommenderade inlägg

Men det känns som ett jättedåligt argument att inte gilla serien om det är en bleach amv... för att förbättra det måste man byta serie och då är det inte en bleach amv länge.

 

Du missförstår. Genom att soleher berättar att han inte är något fan av Bleach ger det en möjlighet för Bleach94 att väga vikten av solehers kommande kommentarer. Dessutom skriver soleher rakt ut att han tycker den är dålig, och att det kan ha något att göra med att han inte gillar varken låten eller animen. Något som betyder att de åsikter som han reflekterar inte nödvändigtvis är av anledning av videokomposeringen eller det arbete som Bleach94 lagt ner.

 

Precis som att någon skulle kunnat skriva "jag har aldrig sett Bleach, men jag tycker ändå att du fått till det riktigt bra med bilden och musiken". Där ger man signalerna att man tycker att AMVn är bra inte bara för att man själv gillar innehållets originalform, utan för att personen i fråga har komponerat verket på ett underhållande och bra vis. Dessutom är det positivt för kreatören att väga och tolka åsikter och kritik olika beroende på vem som säger vad, genom att berätta om man sett en serie eller ej och vad man tyckte om den kan man få ut så mycket mer än om man bara skriver om AMVn var bra eller kass.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En persons tonfall och ordval är inte på något sätt relaterat till kritik.

Context is king, Klibbnisse. Hur man uttrycker sina åsikter påverkar hela innebörden, som hur kroppsspråk och tonfall påverkar betydelsen i talat språk.

 

Exempel 1.

Spoiler
Först hans egna tycke om att han varken egentligen gillar serien eller låten.

Bra språkbruk, grabben, har du hittat det på soptippen? En riktigt idiotisk miss, om du frågar mig: det heter "hans eget tycke". Sådana språkmönster hör hemma på LunarStorm, ingen annanstans.

 

Är jag med detta verkligen ute efter att hjälpa dig, eller vill jag bara förnedra och trycka ner dig? Eller få utlopp för mina aggressioner från jobbet/skolan/familjen?

Exempel 2.

Spoiler
Först hans egna tycke om att han varken egentligen gillar serien eller låten.

"Tycke" är singular, så det heter "hans eget tycke". På sistone har jag sett väldigt många som har skrivit "egna" istället för "egen" eller "eget", men jag har ingen aning om vad det beror på.

 

Rakt på sak, och en liten reducering av missens betydelse.

 

Även platsen spelar in -- man tar det inte allvarligt när någon är ett arsle på 4chan, eftersom det är normen, men i sammanhang där det inte hör till normen blir normbrytningen i sig en signal. Och här på Anime.se så trycker vi inte systematiskt ner varandra.

 

Allt det spelar in till att ge intrycket av en avsiktligt offensiv kritik. Nu är jag dock inte en forumadministratör som vill tvinga folk till något sorts vänligt och rosafärgat språkbruk -- vill någon vara ett arsle så ska de också få vara det (till en viss gräns), men då ska de också få räkna med lämpligt bemötande. Så det handlar inte om att Anime.se ska vara världens stödhjul eller Bleach94:s stödföräldrar, bara om att hålla en rimligt civiliserad diskussionston. Att inte vara onödigt dryg är INTE självcensur, det är vett och etikett. Verkligen inget som kommer att göra någon oförmögen att hantera livet. (Jag vet förresten inte hur det brukar gå till på större internationella AMV-forum, men jag misstänker att deras administratörer inte heller är så förtjusta i avsiktligt negativ kritik.)

 

soleher hade kunnat uttrycka exakt samma information på ett mycket mer neutralt sätt.

Spoiler
Nu tycker jag förvisso inte om vare sig Bleach eller låten, men jag tyckte inte att videon var bra. Den inbrända undertexten är ett STORT minus i mina ögon. Jag noterade även bristen på specialeffekter.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är i stort sätt rätt det du säger, Sceleris. Men faktum kvarstår att oberoende tonfall och språkbruk är ändå den ursprungliga kritiken där, även om den är mycket otrevligare att läsa och må sänka trevlighetsnivåerna en redig bit. Det är klart att en persons skrivsätt påverkar hur ett meddelande uppfattas, det säger jag inte alls emot.

 

Jag måste dock påpeka en liten miss du gjorde angående dina två exempel. Som uppenbarligen avsett är det första exemplet grövre och mycket otrevligare att läsa än tvåan, helt klart. Det som dock snedar upp mig lite grand är att exempel 1 utelämnar något som finns med i exempel 2, jag tänker inte på god ton och sans och vett, nej, utan faktumet varför "egna" var fel. Något som naturligtvis är en bättre form av kritik än att bara ange vad som är fel och vad som är rätt.

 

Med undantag för det är kritiken i de två inläggen densamme även om andemeningen och förmodligen även författarens avsikt olika. Det enda jag specifikt argumenterar för är att kritik och åsikter är skilda saker och principen att "all kritik är bra kritik". Med det sagt tycker jag inte att man skall bete sig som ett svin och bokstavligen kasta flera kubikmeter skit på varandra, främst eftersom det är tämligen stämningssänkande. Men det anser jag trots allt vara upp till var och en skriva det man vill för att uppnå det man vill ha sagt, liksom man inte skall tvinga någon att verka trevligare än denne är =D

 

I övrigt håller jag med dig, men jag står fortfarande fast med att kritik och åsikter (med bihang) är två vitt skilda saker. Även om en kombination av de båda kan skänka ens självförtroende med ett störtdyk går det i mångt och mycket utläsa kritiken hur otrevlig personen är ifråga. Med det sagt betyder det inte att jag tycker man man kanske skall vräka ur sig vad som helst...

 

Jag tror det är bäst att jag stannar här innan jag skriver någonting jag inte är helt säker på vad jag menar med det. Angående egna vs. eget skyller jag på att det är ett rytmiskt stavfel från min sida. Antingen missade jag helt enkelt att lägga på ett "n" i "tycke", eller så tyckte jag helt enkelt att fingrarna låg bättre för ett "egna" och skrev det utan att tänka längre ^^;

 

Uppdatering: Sedan är det också lite en fråga om värdering av ord. Jag personligen tycker inte att "dålig" är speciellt förolämpande eller smutskastande så länge man vet vad man syftar på. Nu handlar det just om en specifik video så att säga att man faktiskt tyckte att videon var just dålig tycker jag inte är för grovt alls. soleher smutskastar inte varken Bleach94 eller hans kunskaper inom videoredigeringskunskaper, faktum är att Bleach94 kanske kan bättre än videon visar utan bara just denna specifika videon.

 

Att kalla den värdelös, kan i och för sig vara väldigt grovt. Men samtidigt skriver soleher rakt ut att anledningen till detta INTE inte är på grund av Bleach94s kunskaper eller tekniker utan just för att verket hade undertexter vilket kan vara enkelt att fixa till och dessutom väldigt simpelt att tänka på när man gör sin nästa video (skaffa råa videofiler/rippa sitt källmaterial utan undertexter). I mina ögon är inte den raden förolämpande, men som tidigare nämnt, det är framför allt en fråga om hur man läser och förstår, samt skriver och med vilken avsikt.

 

Visst, att dra upp YouTube och placera den bland "alla andra kassa AMVs" är kanske lite för grovt för min smak, men detta främst för att soleher går in och spelar på personlig smak. Bleach94 kanske gillar dessa "kassa AMVs" som soleher anser bör klassas som en vidrig och gudsförgäten sörja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad du gör är att förklara solehers beteende, men "han må vara ett arsel, men han är född sådan" är inte en ursäkt. Nej, det Bleach94 skrev var ett helt passande och proportionerligt svar på solehers kritik -- om inte kritikern bemödar sig att behandla dig med respekt kan han inte heller räkna med att få respekt tillbaka, och det är ju just det som Bleach94 fick kritik för -- att bekämpa eld med eld. (Bleach94 har ju dessutom uttryckligen skrivit att han inte vill ha "du suger"-kritik.)

 

Slutligen innebär ju hans svar inte att han inte tog kritiken om undertexter och effekter till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har väl inte påpekat att Bleach94 svarat fel på något sätt? Lika lite som jag antyder att uppfödda arslen har rätt att yttra sig dumt. Det enda jag påpekat är att kritik och åsikter är två separata ting och att man kan få ut någonting konstruktivt utav det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att argumentera för att solehers inlägg var helt rimligt och att det innehöll saker som Bleach94 borde ta till sig, blir i sammanhanget (där diskussionen kom ur kritik av Bleach94:s svar) att argumentera för att Bleach94 hade fel attityd i sitt bemötande -- vilket jag till viss del håller med om. Han hade inte behövt sjunka till solehers nivå, ett enklare avfärdande hade varit bättre.

 

I varje fall har Bleach94 inte sagt att han vill höra alla åsikter, positiva eller negativa, motiverade eller omotiverade. Han postade inte sin video för att få höra vad folk på forumet hade att tycka om den, han postade den i förbifarten i en annan tråd, typ "det här är vad jag ville ha hjälp med att göra, om ni undrade". Det var jag som delade tråden för att jag tänkte att han kanske ville ha lite konstruktiv kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här tråden är lol.

/me gäspar

 

Jag drog mig ur när jag ansåg det blev ganska otydligt vad folk argumenterade för egentligen. XD

 

De olika parterna ser ut att argumentera olika aspekter av posterna i fråga.

 

Kort uttryckt. Solehers post innehöll ett visst mått konstruktiv kritik.

Den innehöll även ohövlig formulering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se där, här har jag förutsatt att killen ville ha kommentarer på sitt verk, vilket jag tycker verkar helt rimligt då han publicerade den i ett forum (där själva poängen är att diskutera saker och ting). Om han inte velat ha någon som helst input borde han kanske visat upp den någon annanstans där man helt enkelt inte kan kommentera. Allvarligt talat, publicerar man något i ett forum så är det uppenbart att man vill se vad folk tycker.

 

Soleher var kanske dryg (men gav ändå konstruktiv input), Bleach94 kom kanske med ett drygare svar. Så den punkten verkar i vart fall vara avklarad. Att Bleach94 inte uttryckligen skriver i sitt ursprungliga inlägg att han ville höra åsikter, kritik eller annat får ju i princip alla användare att följa de normala rutinerna, nämligen att diskutera det som skrivs om. Hade han inte velat ha kritik skulle han skrivit det i sitt ursprungliga inlägg, men då skulle tråden också dött ut ganska snabbt för att ingen har någonting att skriva om.

 

[en massa text]
Sant.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om han inte velat ha någon som helst input borde han kanske visat upp den någon annanstans där man helt enkelt inte kan kommentera. Allvarligt talat, publicerar man något i ett forum så är det uppenbart att man vill se vad folk tycker.

Han har inte sagt att han inte vill ha kritik.

jag tar gärna i mot konstruktiv kritk men om någon säger du suger och att man är sämst så vet man ju inte vad man ska förbättra.

Vi har ju också sett att man kan ha olika åsikter huruvida solehers inlägg var [tillräckligt] konstruktivt eller ej, så han har inte gått emot sitt eget uttalande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om han inte velat ha någon som helst input borde han kanske visat upp den någon annanstans där man helt enkelt inte kan kommentera. Allvarligt talat, publicerar man något i ett forum så är det uppenbart att man vill se vad folk tycker.

Han har inte sagt att han inte vill ha kritik.

jag tar gärna i mot konstruktiv kritk men om någon säger du suger och att man är sämst så vet man ju inte vad man ska förbättra.

Vi har ju också sett att man kan ha olika åsikter huruvida solehers inlägg var [tillräckligt] konstruktivt eller ej, så han har inte gått emot sitt eget uttalande.

 

Touché!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...