Hoppa till innehåll
Anime.se

IPRED - Hur påverkar det oss?


Hardan
 Share

Rekommenderade inlägg

Syftade på att köpa de engelska versionerna via t.ex. Axelmusic eller Amazon. Svenska utgåvor är inte värda stödet nej. Manga via Bokus, Adlibris osv. Borde ju lösa dilemmat bortsett från de redan licensierade serier man ännu inte har sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om detta betyder att upphovsmakarna teoretiskt sätt kan sitta o göra massutskick av krav på ersättning från folk som tankar fansubs är det verkligen någon som kommer hända i praktiken?

Finns det intresse och resurser att faktiskt göra det? Det var ju som när FRA gick igenom och folk skulle börja kryptera sina msn diskutioner med t.ex SimpLite för att de var rädda att bli avlysnade men det finns väl inga resurser till att sitta och lyssna av hela befolkningen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Även om detta betyder att upphovsmakarna teoretiskt sätt kan sitta o göra massutskick av krav på ersättning från folk som tankar fansubs är det verkligen någon som kommer hända i praktiken?

Finns det intresse och resurser att faktiskt göra det? Det var ju som när FRA gick igenom och folk skulle börja kryptera sina msn diskutioner med t.ex SimpLite för att de var rädda att bli avlysnade men det finns väl inga resurser till att sitta och lyssna av hela befolkningen eller?

Jo då. resurserna finns och det görs.

Det har gjorts länge. skillnaden är att nu görs det lagligt.

 

Värt att reflektera över är just detta. Att de sträckte sig så långt innan det blev lagligt. vad sträcker de sig då till nu när detta blivit lagligt?

En ännu värre effekt är att andra länder, som tidigare gjorde betydligt värre saker, som följd av FRA lagen har instiftat liknande lagändringar.

 

Ta t.ex USA som i hemlighet gav CIA fullständig rätt att cencurera nyheter efter 9/11 incidenten. Något som inte uppdagades förän presidentsskiftet.

 

Hur ska en nyhetskorrespondent nu kunna bevara sitt källskydd när all deras kommunikation övervakas? Hur opartiska och korrekta kommer nyheterna att vara om det finns statliga intressenter?

 

Allt som kan brukas kan missbrukas. och det är just DÄR skon klämmer.

 

 

varje enskild sånhär liten förändring kanske inte ter sig så allvarlig. Men se till helheten och summera alla småförändringar som lirkas in nu för tiden och som trycks för att införas framöver?

 

Norge har infört en lagstiftning som innebär att norsk lag ska gälla norska medborgare även om de är utomlands. oavsätt vad det aktuella landets algar säger. (Visst. bara i en specifik sakfråga än så länge, men det är ett steg.)

Det har sedan länge funnits en övergripande lag innom eu som innebär att folk som "misstänkt kunna begå terrorism i framtiden" får fängslas och hållas på obestämd tid, oavsätt vad mänskliga rättigheter säger. Och ja det finns ett fåtal fall där den tillämpats.

 

De har dessutom skrivit upp bråttsgraden för att ladda ner en enda film, till att vara likvärdigt med grov våldtäckt!

Summera och fundera över helhetsbilden.

 

Med tanke på vilket forum dethär är, kanske man ska påpeka att det i sverige, england & japan t.ex, är olagligt att ens inneha tecknade bilder på flickor som kan tolkas som sexuelt suggestiva och minderåriga.

 

GTO är förbjuden i ryssland.

Tillochmed evangelion har en och annan scen som kan tolkas som sexuellt suggestiv. och rei är ju onekligen 14.

 

Kalla mig paranoid om ni vill.

Men betänk som sagt.

Allt som kan brukas, kan missbrukas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte riktigt tänkt så mycket på det där med IPRED och FRA men om det stämmer som Ashaz skrev så kan det bli väldigt läskigt.

 

Förstår fortfarande inte hur de två lagarna kunde röstas igenom men samtidigt tror jag inte att politikerna tänkte igenom det hela och insett vad de röstat igenom.

 

Förhoppningsvis är inte japanerna lika giriga som de i väst så att man inte berörs så mycket av lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Grejen med saker som IPRED och FRA:s utökade befogenheter är att det faller in i linjen av alla de antidemokratiska rörelser som varit på gång de senaste tio åren eller så. Här är en liten lista, läs den.

 

Om terroristhotet är en orsak eller ett svepskäl vet jag inte, men giriga och maktlystna politiker inför fler och fler lagar som underminerar rätten till privatliv, rätten till åsiktsfrihet, rättssäkerheten och många, många fler krav för ett demokratiskt och öppet samhälle. Och skyddet för kommersiell kultur är inte på långa jävla vägar viktigare än ett demokratiskt samhälle.

 

Våra politiker, dessa fruktansvärda jävla monster till människor, förstår inte att det största hotet som staten ska skydda sina medborgare från är staten själv. Oavsett hur goda deras avsikter är just nu, ska inte staten ge sig själva verktyg som kan användas av en illvillig regering eller giriga företag för att trycka ned folket.

 

Jag vet inte om det är det politiska systemet som är trasigt och självdestruktivt, eller om det är en dold penga- och maktelit som försöker ta över världen (som konspirationsteoretikerna tramsar om), men för varje år som går börjar jag mer och mer hoppas på den civiliserade världens undergång.

 

Världen börjar behöva Celestial Being.

 

Stod det inte nånstans att Japan stödjer det där kommande internationella förslaget?

ACTA? I princip alla västerländska länder stödjer väl det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med tanke på vilket forum dethär är, kanske man ska påpeka att det i sverige, england & japan t.ex, är olagligt att ens inneha tecknade bilder på flickor som kan tolkas som sexuelt suggestiva och minderåriga.

 

Va! :rolleyes: här i Sverige?

Läste för ett tag sen om nån kille från Iowa i USA som blivit åtalad för att ha innehaft "obscene" manga, och då tänkte jag att detta skulle som tur i inte kunna hända i Sverige. Men oj vad fel jag har haft i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänka sig, ännu en allmän nyhet som helt undgått mig. Tur är väl att man har anime.se.

 

Och visst låter det oroväckande. Nu tror jag inte att Viz kommer att gå på krigsstigen angående Bleach (möjligtvis Naruto, då den faktiskt streamas lagligt), men jag skulle inte lägga det bakom företag som Funimation. Jag har som tendens att ladda ner deras produkter som finns uppsatta bakom regionslåset på deras hemsida; å andra sidan, om de inte bryr sig om att låta européerna se på anime till att börja med, tror jag knappast att de bryr sig om att jaga förbrytare härifrån.

 

Är det här bara i Sverige, eller är det en internationell grej? Om så är fallet, tänk om detta är det stora genombrottet som skrämmer bort både subbare och fans, och hjälper industrin att komma på fot igen med hjälp av stream-sidor? Det skulle såklart vara en bra grej, men jag tycker allt det kom på tok för tidigt då internet-streamningen inte på långa vägar har uppnått sin fulla potential. Hur som helst bör man nog vara på sin vakt en tid framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan detalj är ju att sättet antipiratbyrån jobbar, gör att Viz mycket väl kan bli inblandade.

 

De fiskar efter olagligheter. När de hittar något att gå på så kontaktar de ansvarig utgivare och erbjuder dem materialet.

 

"oj oj oj! se bara vad denhär grabben har laddat ner från fakku.net! Kanske inte är olaglig fildelning, men nu jäklar tar vi den jäveln på pedofili! Yoko är ju bara 14 bast!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snubben blev åtalad för yaoimanga, om det nu var minderåriga grabbar vet jag ej.

Det hoppas jag verkligen. Om bögporr i sig skulle vara mot lagen på något sätt, då... då vet jag inte vad. Det är väl inte som att jag har någon respekt kvar att tappa för världen.

 

Men om ipred...

 

Politik är tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan man lita på sånt som VPN? Fungerar det ens?

 

Det fungerar till viss del men inte alls så vattentät som det målas upp.

Hemmahushållen, svensson hemma användaren kan använda sig av diverse "skydds"teknik men i självaste verket bara som en slöja.

Blåser det kallt kommer man ändå känna kylan.

 

Av mina år med teknik så skulle jag säga att om man vill vara vattentät krävs det betydligt mer än någon tilläggsprogramvara.

Det behöver dock inte vara så komplicerat och invecklat.

Skydden som erbjuds för vanliga användarna skyddar i lagom mån så att mankan sova om nätterna.

Är man å andra sidan mycket flitig brukare så kommer småprogrammen inte vara tillräckligt.

De verktygen som används för spårning är skrämmande effektiva, de som väl använder det. Det är först när man idiotiskt nog börjar kryptera självaste krypteringen som det blir för bökigt för "dem" att engagera sig mer.

Klart misstänks grövre brott kommer de lägga ner energi på det men i Sverige tror jag inte de har dom resurserna.

Just nu känns att allting är mest skrämselpropaganda där till en början en och en annan kommer drabbas av tills det ebbar ut.

Tanken bakom lagen i sig kanske har en "god" tanke men den känns varken effektiv, realistisk eller speciellt genomtänkt.

 

Bara och avvakta och se hur närmaste månaderna kommer se ut.

Finner det så idiotiskt att gnälla så mycket på piratverksamheter i Sverige när det råder tider som det är. Ekonomin är i botten men inte fasiken har några av marknadens utbud sänkt sina priser.

Skivpriserna är rena ocker, biobiljetterna ett skämt. Utsläpp av media i Sverige känns alltid sen och intill inaktuell. Ekvationen går inte alls ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En VPN tunnel är så säker som du gör den, kan man säga.

 

Du skapar en krypterad tunnel till en annan server. All din trafik ut går genom denna tunnel.

Det är först i andra ändan, alltså från servern & ut som det är okrypterat. Och där kan man inte längre se vilken data som är vems.

 

Sen hur säker krypteringen är beror ju på hur den görs.

En ordentligt gjord kryptering är teoretiskt omöjlig att knäcka.

Den vesäntliga detaljen är iallafall, att om de sitter och sniffar på anslutningar mot pie-bay, så kommer de aldrig att se DITT ip och även om de spårar en olaglig nerladdning till en server, så vet de inte vem den gick vidare till, utan att dekryptera vartenda tunnel till servern i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...