Hoppa till innehåll
Anime.se

Låt anden läsa dina tankar


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag satt och lekte med den i slutet av förra året. Tror till och med den dök upp på forumet också.

Närmare bestämt i Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)-tråden.

 

Men att ha ihjäl lite tid med den är inget problem!

För övrigt behövde anden tre försök på sig för att gissa rätt på Zoey från Left 4 Dead (antagligen för att jag tryckte "No" på att om hon var amerikan eller inte de två första gångerna). ^^;

 

Apropå ordet "tryckte", tycker ni det är godtagbart att använda ordet "tröck" istället? Ibland pekar jag ut det om folk säger/skriver det, det beror på sammanhanget, ibland inte trots att det är grammatiskt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[18] <@Saya> Gendou Ikari blev Lambo (Hitman Reborn)

[18] <@Saya> Kattflickorna i Nanoha blev också hentai girl.

[18] <@Saya> Nils Holgersson blev Fat Albert.

[18] <@Saya> Morita blev anago.

[18] <@Saya> flaskis blev "your girlfriend"

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå ordet "tryckte", tycker ni det är godtagbart att använda ordet "tröck" istället? Ibland pekar jag ut det om folk säger/skriver det, det beror på sammanhanget, ibland inte trots att det är grammatiskt fel.

"Tröck" är talspråk. Talspråk ska, som ordet avslöjar, inte skrivas. Huruvida det är godtagbart beror på sammanhang och på vem som lyssnar. Man kanske inte ska använda det i professionella föredrag eller om man håller tal inför konungen. Personligen tycker jag att det är fult och opassande överallt, även i talspråk, men jag går inte och prackar på andra min personliga estetiska uppfattning av språk. (Så länge de vet att det är talspråk och att de låter som mopperaggare när de använder ordet.)

 

Däremot kan jag ibland rätta grammatiska fel, om situationen tillåter. Om någon berättar att "mitt egna företag gick just omkull och min egna fru lämnade mig och min egna hund blev överkörd" så är det kanske inte så taktfullt att påpeka att "ja, ja, men det heter faktiskt 'EGET' och 'EGEN'..."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tröck är framför allt dialekt.

 

Exempel. "Ho ville jö, så ja tröck dit na."

 

Det är lika ok som att skriva "Hokken rau om en tökkn dega som di?"

 

 

Dessutom var det en jäkla satsradning i sceleris exempel B)

 

 

Jag är ingen språk-nazi, men jag tycker att man ska tänka på sitt språkbruk. Det är trots allt det som förmedlar din personlighet när man kommunicerar genom text.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rätta svar:

Utena (Revolutionary Girl Utena)

Ryo Saeba (City Hunter)

Asuka (NGE)

Rosette (Chrono Crusade)

Ataru (Urusei Yatsura)

Ryoko (Tenchi Muyo)

Lynn Minmay (Macross)

Lain (Serial Experiment Lain)

Taiga (ToraDora)

Akane (Ranma½)

Guts (Berserk)

Kiri Komori (Sayonara Zetsubou Sensei)

 

Fel svar:

Lina Inverse (Slayers) = Index (ToAru Majutsu no Index)

Mihoshi (Tenchi Muyo) = Excel (Excel Saga)

Belldandy (Ah! My Goddess) = Nanoha (Magical Girl Lyrical Nanoha)

Asuma (Patlabor) = Oishi (Higurashi)

Katsumi (silent möbius) = Unohana Retsu (Bleach)

Yang Wenli (Legend of the Galactic Heroes) = Noah Bright (Gundam)

Himeko (kannazuki no miko) = Rima (Vampire Knight)

Misaki (Angelic Layer) = Endou Kanna (20th Century Boys)

 

Så 12 rätt av 20 möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hihi. Lekt med honom några gånger förut. Rätt skoj.

 

Oj. Blev lite förvånad att han hade rätt på Rand al'Thor. Fast fick kolla på wiki efter hans hårfärg och blev spoilad såklart. Fuck.

 

Fel två gånger på Prot från K-Pax. Rätt på Teal'c. Kan sitta här länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa saker gissade den rätt även om man först inte trodde det (bakterien i Moyashimon t.ex. förbluffade mig). Men om man försökte vara lite obskyr så började felgissningarna komma som på räls...

 

Rätt:

Nana Osaki (Nana)

Bakterie (Moyashimon)

Kei (Moyashimon)

Hisoka (HunterxHunter)

Golgo (Golgo13)

Yamamoto Takeshi (Reborn)

Veronica Mars (Veronica Mars)

Castiel (Supernatural)

 

Fel:

Direktören (Kachou Baka Ichidai) blev en av killarna i Natsume Yuujinchou

Akira (Kaguya Hime) blev Kuchiki Rukia i Bleach

Rin (Please Save My Earth) blev Yamcha i Dragonball Z o_O

Zagi (Jyu-Oh-Sei) blev Thor i Jyu-Oh-Sei (men de är ganska lika varandra...)

Magister Narumi (Gakuen Alice) blev Kamijou Hiroki i Junjou Egoist

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många rätt, många riktigt fantastiska rätt, men Largo från Megatokyo missade den. Det mest storslagna var nog när den spikade Ryu Sasakura från Bartender. Ramlade av stolen lite grann.

 

Det fantastiska ansiktsuttrycket när Akinator får rätt gör mig glad. Känns som vi samarbetar, på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, den där anden är inte så het. Den gissade fel när jag tänkte på Kagami, Crono (Chrono Trigger), Kid (Chrono Cross), Nagisa (Strawberry Panic), Wendee Lee, Travis Willingham och Vic Mignogna.

 

Däremot fanns de flesta animekaraktärerna på alternativ-listan, och han gissade faktiskt rätt när jag tänkte på Hitler, Fei Fong Wong och Tsukasa och (hör och häpna) Ayano från Lucky Star.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och han gissade faktiskt rätt när jag tänkte på Ayano från Lucky Star.

O_O

 

Är det bara jag eller vill den att brunhåriga animekaraktärer ska vara svarthåriga? Både Minami Kana och Midou Ban. Ban är väl kanske gränsfall, men inte Kana. Det är brunt tusan!

 

Men ja, det är många han inte klarar på första försöket. Kör oftast vidare med fler frågor bara för att, men på sina fyra försök så kunde han inte Andreas Darlton från Code Geass. Det var lite synd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillade när anden ställde frågan "Is it made by Kyoto Animation?", skrattade högljutt =D

 

Nej men... jag hade kul med den ett par timmar och den plockade de flesta av mina animegissningar även de gångar jag försökte lura den lite smått då exempelvis en karaktärs hårfärg kan skiljas mellan adaptioner av en serie, men den plockade ändå =D

 

Däremot lyckades jag bräcka den med Rolf Pihlman från Grotesco! Haha!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Lite kusligt ibland när det blev rätt.

 

Rätta svar:

Bert Karlsson

Eddie Meduza

Urabe (från Mysterious Girlfriend X)

Aizen (Bleach)

 

Fel svar:

Herman Hedning blev Thorgal

Stefan Nykvist (Från Larz Kristerz) blev Sfefan Olsdal (Nåja, förnamnet var ju rätt)

Sverker Olofsson blev Hasse Aro

Sylar (från Heroes) blev Castiel (Supernatural)

Fei Wong Reed (Tsubasa Chronicle) blev Gargamel (Smurfarna)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sylar (från Heroes) blev Castiel (Supernatural)

Lite bisarrt att anden tar fel på de 2...

Spoiler för Heroes s01 och Supernatural s04

Den ena är en väldigt het psykopatisk massmördare, den andra en ännu hetare ängel... XD

Frågan som kom upp var då kanske

is your character hot? :3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler för Heroes säsong 3

Frågan "is your character hot" fick jag aldrig, men däremot frågade den om karaktären kunde flyga, och den förmågan fick ju Sylar i slutet av Säsong 3.

 

Men det var faktiskt svårt att svara på frågorna om karaktärens förmågor, för Sylars förmågor brukar ju ibland variera från avsnitt till avsnitt. Och man vet ju inte hur många avsnitt av Heroes som anden har sett ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...