Hoppa till innehåll
Anime.se

Romantisk anime?


Krunaldo
 Share

Rekommenderade inlägg

Mmm, den verkar intressant mr musatchio.

 

men jag vill ha ngt lite seriösare...

 

Mer seriös? Den är mycket seriös, fri från all form av övernaturlighet om det är det du inte vill ha. Eller menar du att det ska vara en romans mellan vuxna personer?

 

lite svårt att förklara... ja... vet inte riktigt men ska kolla in den kan tala om för dig vad jag tyckte om den men det är inte riktigt vad jag söker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mamabo (Marmalade Boy) kanske, om du nu ogillar 80-talet (hur man nu kan vara funtad så; du missar animéns guldålder).

 

Om du både ogillar koncepten magisk flickvän och harem-animéer kan det vara riktigt svårt. Det är helt enkelt så, nämligen, att Maison Ikkoku härskar på det området, och så är det bara. Orange Road kommer kanske på en andraplats, men det är ju också 80-tal. Att sen En mask av glas har årtusendets bästa romans invävd i sin berättelse är en annan sak, för de animéversioner som finns av dem gör den inte rättvisa.

 

Evigheten om vilken du drömmer (som jag envisas att kalla "kimmi ga nåzåmmu äjen" för är förvisso en både bra och en berättelse som förhållanden, men jag vet inte om jag skulle kalla den för så vidare romantisk. Det är ju snarare en ångesttragedi.

 

Enklare romanser är svåra att hitta i animéform. I mangaväg finns det mycket mer att välja på. Men om du inte har något emot att massa knäppheter stör bildfånget är romansen i Jag skall bli en ängel (tenshi ni naru mon!) riktigt satbra. Annars har du ganska svåra krav om du dissar Om du lyssnar noga

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimon: skulle upskatta om jag fick japanska namn eller engelska namn :P.

 

 

Jao som du säger är det riktigt svårt; därför frågar jag er.

Jag ogillar inte 80 talets stories eller ngt sådant, jag har bara ngt emot att se på dess tecknings stil i mer ett par timmar.

Marmalade Boy

Maison Ikkoku

Kimagure Orange Road

Garasu no Kamen

Kimi ga Nozomu Eien

Tenshi ni Naru mon

Mimi o Sumaseba

var de titlar Zimeon nämnde (det var väl bara Glasmasken och Om Du Lyssnar Noga som han inte nämnde de japanska namnen på?).

Förstår inte hur du kan dissa 80-talsstilen. Allt var bäst under 80-talet! Musik, anime (iaf i viss mån), frisyrer, yuppies etc. Åhh, ge mig tillbaks mitt 80-tal. Enligt mitt tycke är Kimagure Orange Road outstanding så ge den en chans om du inte sett den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säger ungefär som Sokkan skrev:

 

Maison Ikkoku. Punkt.

 

Om du däremot vill se en serie som mer kretsar kring mangabrudar och har spikat upp någon papphandling till det kan listan göras längre tills oändligheten tar vid. Hmm... (läser igenom allas svar under Sokkans) Ahaa ok inte 80-tal. hmm. Fast ändå seriös... Tjaa... Vapenflickvännen kan jag rekomendera om du vill se en serie med lite nyare stil. Går under täcknamnet She, the ultimate weapon och Saishuuheikikanojo i hemlandet.

 

Ändring: Märkte att Krunaldo redan rekomenderat saikano men men... Hmm den spricker på punkten realistisk. Hmm. Om serien ska fungera med vår fysiks lagar kan Kareshi kanojo no jijou sitta rätt ok. Den är nästan inte övernaturlig på något annat sätt än huvudpersonerna är perfekta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime med mycket romans mer eller mindre som huvudtema:

 

Kare Kano (His and Her Circumstances)

Marmalade Boy

Ceres Celestial Legend

Fushigi Yugi

Boys Over Flowers

 

Anime med romantiska element som täcker stora delar av berättelsen:

 

Tenshi ni Narumon (I'm Gonna Be An Angel)

Escaflowne

Please Save My Earth

Rahxephon (mecha där romansen spelar en avgörande roll för seriens utgång, urbra helt enkelt!)

Magic Users Club

Revolutionary Girl Utena (skulle man väl kunna placera här den med)

 

De flesta av de här är shoujo men inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Omohide Poro Poro (only yesterday) ser jag inte nämd nånstans (har dock inte letat toknoga), inte tokromantik, men en av få romantiska filmer/serier jag står ut med.

 

Kareshi Kanojo no Jijou (His and Her Circumstances) är redan nämnd, den är också helt ok.

 

Mimi wo Sumaseba (Whisper of the Hearth) och Umi ga Kikoeru (I can Hear the Sea) är två andra ghibli-filmer brevid Omohide Poro Poro som handlar mycket om kärlek och romantik, IMHO är dom dock inte lika bra som Omohide.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...