Hoppa till innehåll
Anime.se

Skydda sin manga?


TheFlyingDragon
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej, antagligen mitt första inlägg här(eller startade tråd åtminstone). Men i varje fall. Nu är det så att jag precis har lyckats få hem en värdefull manga; åtminstone för mig. Och nu undrar jag hur jag kan på bästa sätt skydda den mot tidens tand, eller åtminstone dra ut på tiden innan mangan "försvinner" helt.

 

Jag hade tänkt mig skyddsfickor som finns för serietidningar, men hittade inga alternativ som riktigt passade, så jag undrar ifall ni har några tips på skyddsfickor som passar wideban manga(med andra ord a5 stora manga).

 

Sedan undrar jag ifall det vore en bra ide att försegla mangan i en lufttät påse, eller kommer luften i påsen att "äta" upp mangan?

 

Nåväl alla förslag är välkomna samt om ni har mer tips om hur lufttät påse har inverkan på mangan är det välkomnet(och vad man ska och inte ska göra).

 

 

Med vänliga hälsningar The Flying Dragon

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge du förvarar serierna i vanlig temperatur och luftfuktighet (samt långt borta från barn, djur och klåfingriga dumskallar) är det nog bara gulfärgningen av pappret att oroa sig för.

 

Gulfärgningen sker på grund av syror i pappret. När man tillverkar billigt papper separerar man inte den vita cellulosan från ämnet lignin, istället bleker man det. När detta papper utsätts för syre och UV-strålning (solljus) börjar ligninämnet att oxidera och bli mörkare. Ju bättre papper, desto mindre lignin och blekningsmedel och desto mer motståndskraft för gulfärgning.

 

Eftersom det är luft och solljus som leder till oxideringen är det en bra idé att använda lufttäta påsar, ja, speciellt om man försöker få ut luften ur den också. Men då ska man använda syrafria påsar, för även om pappret är syrafritt kan det ta upp syra av sin omgivning och färgas.

 

...gissar jag på. :x

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl självklart att inga ska röra dem^^

 

Hmm, det hade jag ingen aning om, men om man "graderar" de mangor som finns ute, syftar främst på de stora som Weekly Shonen, sedan Tankobon så bör väl tankobon vara av högre kvalité?

 

Ok, hörde också om att man kunde ha en påse som brukar finnas hos nyköpta skor för att förhindra luften eller något.

 

Förutom det, har du några tips så såna påsar? För jag har nämligen tittat lite på några påsar från företaget Aloksak som har ett samarbete med den amerikanska militären bl.a.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, det tänker jag inte berätta, men det tog ~3 månader för mig att hitta den, trodde den hade försvunnit för gott från marknaden, men som tur var hittade jag en enda butik som hitta och tog in den åt mig^^ Såg också varför det var så svårt, för utgivningsåret var 2006^^

Det där säger mig bara en sak: någon grotesk porr-manga. Du får gärna bevisa mig fel :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

No need^^ Kan säga att det inte är någon grotesk porr manga, utan... Awh, too embarrissing to tell u guys^^ A love story it is^^

 

no need to be shy ^^ vi alla här läser allt och ser på allt ^^ iaf jag :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter en snabb blick i mangaköp tråden borde väl de flesta ha tappat all blyghet angående vad de läser ;)

 

Jag skulle helt enkelt traska till en välsorterad bokhandel och efterfråga specifikt sådana plastfickor för arkivering av tidsskrifter av dimensionen x-y-z. De kan säkert beställa om de inte har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror nästan att vi skrämmer bort killen med allt detta "berätta vilken manga"-ande... men samtidigt blev jag ganska nyfiken också. Det är ingenting att vara rädd för vilken serie det är, personligen är min mangasamling till större delen shoujo <.<

 

Men för att återgå till ämnet, Jag tror nog att de flesta böcker håller helt okej i en vanlig bokhylla. Vanligt bokpapper gulnar, som tidigare nämnt, med tiden men samtidigt speglar det åldern på mästerverket i fråga och kan bli lite utav charmen. Vill du inte stoltsera med dem i bokhyllan tror jag att det kan vara en bra idé att förvara böckerna mörkt eller från direkt solljus för att undvika solblekning. Plastfickor tror jag är till störst hjälp mot direktvållande skada såsom flygande vattenglas, klåfingriga kompisar, barn och annat.

 

Jag är ingen expert på ämnet alls... men så länge det ser fint ut i bokhyllan är jag nöjd =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Azash: Hmm, det var en jäkligt bra idé faktiskt, ska dra dit och kolla då.

 

Klibbnisse: Hehe, skrämmer och skrämmer, jag tänker inte berätta^^ That's it^^

 

Men annars är det för att jag vill arkivera det för framtidens skull(till mina barnbarn bl.a). Bokhyllar är redan fylld till sin bredd av anime, så ingen idé att försöka pressa in mangan som man anser är värdefull. Eller ha sönder sin animesamling^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvärr kom de inte inplastade:(

 

Och nu verkar det som om tråden har spårat ut helt, och eftersom jag antagligen inte kommer få något vettigt svar förutom bilder på porrblaskor är det lika bra att låsa tråden. Får tacka så mycket för de som bidrog med något, ni vet vilka ni är; tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan hålla med om att trådden har spårat ur nu... Ledsen för det det, men jag tycker att sceleris har svarat på din fråga rätt bra endå, och om ingen annan har gett ett bättre svar så känns det som om du får försöka hitta svaret på annat håll om du inte är riktigt nöjd.

 

jag håller trådden öppen några dagar till om det skulle vara nån som kan tänkas ge ett bättre svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har märkt att bara ett sådant solskydd som att ha glasdörrrar för bokhyllan har gjort att en del av mina serier ser betydligt finare ut än de som inte fick plats där, fast de kommer från samma förlag och år. Så är du rädd om serierna är plast av något slag att rekommendera

 

Sen är det ju ett problem med att limmet kan torka i ryggen på gamla serier :/ Men där vet jag inte vad man kan göra, förutom läsa mkt försiktigt

 

När det gäller japanska serier brukar de tydligen göra extrafina utgåvor som är bättre än tankobon, av klassiska serier. Jag tror att de kallas "bunko" men jag minns inte riktigt.

 

Någon som vet om de här större, inbundna utgåvorna som kommer från usa (av t.ex. Death Note, Naruto, Fruits Basket) också har lite bättre kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DMs tips om glasdörrar är nog det bästa. Jag funderar själv på att sätta dörrar på mina bokhyllor, även om böckerna har hållit sig relativt vita även utan dessa. Det kan visserligen bero på att det förvarades i en massa kartonger i en garderob under mina år i Japan. Det som var kvar i bokhyllorna är däremot ganska blekt utav solen, trots att allt inte utsattes för direkt solljus.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm, det låter onekligen väldigt bra. Men det enda kruxet är att jag inte orkar sätta in solskydd på min hylla(har byggt en alldeles egen, så att ta loss plexiglasen är ett helvete). Dessutom är det väldigt fullt som det är.

 

Jag hade mer eller mindre tänkt arkivera dem, men vill även skydda dem mot fuktskador som kan tänkas uppstå(det är inte som om jag har 24/7 koll på dem). Och endast ta upp dem några enstaka gånger per år för att visa upp dem.

 

Så det bästa alternativet för mig som jag har kommit fram till är plastfickor eller lufttäta påsar, men då har vi kruxet med hur luften i påsen kommer att bete sig? För vad jag vet så kommer jag inte få ut all luft när jag ska försegla påsen, och dessutom när jag öppnar upp den igen kommer luft slinka in igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Arkiveringspåsar (Mylarpåsar ska visst vara bland de bästa, läste jag just) i en stängd låda i ett lite kallare rum istället för i en hylla i ett rum -- et voilà, din bok håller nog ungefär så bra det går utan vakuumförpackning och avancerad kryoteknik. :P

 

Jag tror inte att luft i sig är så otroligt farligt. De kanske inte kommer att vara i ultimat nyskick år 2109, men de ser nog fortfarande bra ut. Fast man kan ju kombinera det, en Mylarpåse inuti en slutbar påse som man sugit ur all luft man kan (med munnen om man måste)?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om jag får lägga mig i, när det gäller att få ut luften ur påsen osv så kan man ju använda en vackmaskin samt riktiga vackpåsar som vi använder på jobbet (Styckare). Dom är fria från bakterier och syror (jag tippar på att dom fria ifrån syror, med tanke på att vi använder dom ju till kött osv för att det ska hålla längre osv) samt så kan du ju bestämma själv hur mycket luft du vill ha kvar i påsen samt att du får en rejäl förslutning. Dock så måste du ju vacka om varje gång du öppnar påsen, och jag kan tänka mig att det inte är det billigaste alternativet heller >.>

 

 

 

Äsch hatar att vara så seg på att skriva ibland >.>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, läste om Mylar och undrade ifall de fanns till manga, men hittade absolut ingenting om det...

 

Hehe, vad tar du för att vacka in manga då;)

 

hehe nja jag skulle nog inte ta nåt, men min chef skulle inte bli så glad om jag gick och använda våra vack påsar som är rätt dyra till privat bruk :P men om man är intresserad av just vackning så borde antingen dom flesta vanliga mat affärer ha en vack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...