Hoppa till innehåll
Anime.se

Aktietråden


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Här kan vi diskutera och tipsa varandra om olika aktier. :)

 

Jag har sysslat med aktier i 1.5 år nu. Jag är bara en amatör men tycker att det är intressant och särskilt kul när man spår rätt.

 

Jag skrev en liten analys av Know IT förra veckan som ni kan läsa nedan. De har delårsrapport nu på fredag. Sedan jag skrev analysen så har aktien ökat med 6,9%.

2008 gjorde företaget en vinst på 6,60kr / aktie.

 

Första kvartalet 2009 gjorde bolaget en vinst per aktie på 1,68 (2,00)

 

Såhär stod det i rapporten för Q1:

Den allmänna konjunkturnedgången förväntas inte medföra någon väsentlig

negativ effekt på efterfrågan på Know IT:s tjänster under andra

kvartalet 2009. Marknadsutvecklingen längre fram är dock svårbedömd.

 

Man kan alltså anta att bolaget upprepar en vinst per aktie på 1-2kr för Q2 och en vinst på ca 6,36kr per aktie för 2009. Detta ger med dagens aktiekurs (31,80) ett P/E-tal på runt 5. För att motivera dagens aktiekurs så räknar man i princip med att bolaget för en mycket blygsam vinst de tre kommande kvartalen, något som jag inte ser några som helst tecken på. Varför värderas bolaget då så lågt av marknaden?

 

Placera.nu tror på en vinst per aktie på 6kr, dvs samma som i min linje (Jag skrev min analys innan jag läste deras): https://www.avanza.se/aza/press/press_a ... icle=82623

 

Med ovan i åtanke så värderar jag aktien till 65kr. Kommer inga obehagliga överraskningar så kan detta utan problem bli en kursdubblare.

 

Just nu ingår följande aktier i min portfölj,

Electra Gruppen

Empire B

Know IT

Paradox Entertainm..

RNB RETAIL AND BRA..

SKF B

 

Vad äger ni för aktier?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte så nergrävd i Acando, men det verkar också som en bra IT-aktie. Know IT känns dock lite mer undervärderad än Acando. De har för övrigt rapport imorgon så det kan bli spännande att se vad som händer :).

Länk till kommentar