Hoppa till innehåll
Anime.se

Aktietråden


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Här kan vi diskutera och tipsa varandra om olika aktier. :)

 

Jag har sysslat med aktier i 1.5 år nu. Jag är bara en amatör men tycker att det är intressant och särskilt kul när man spår rätt.

 

Jag skrev en liten analys av Know IT förra veckan som ni kan läsa nedan. De har delårsrapport nu på fredag. Sedan jag skrev analysen så har aktien ökat med 6,9%.

2008 gjorde företaget en vinst på 6,60kr / aktie.

 

Första kvartalet 2009 gjorde bolaget en vinst per aktie på 1,68 (2,00)

 

Såhär stod det i rapporten för Q1:

Den allmänna konjunkturnedgången förväntas inte medföra någon väsentlig

negativ effekt på efterfrågan på Know IT:s tjänster under andra

kvartalet 2009. Marknadsutvecklingen längre fram är dock svårbedömd.

 

Man kan alltså anta att bolaget upprepar en vinst per aktie på 1-2kr för Q2 och en vinst på ca 6,36kr per aktie för 2009. Detta ger med dagens aktiekurs (31,80) ett P/E-tal på runt 5. För att motivera dagens aktiekurs så räknar man i princip med att bolaget för en mycket blygsam vinst de tre kommande kvartalen, något som jag inte ser några som helst tecken på. Varför värderas bolaget då så lågt av marknaden?

 

Placera.nu tror på en vinst per aktie på 6kr, dvs samma som i min linje (Jag skrev min analys innan jag läste deras): https://www.avanza.se/aza/press/press_a ... icle=82623

 

Med ovan i åtanke så värderar jag aktien till 65kr. Kommer inga obehagliga överraskningar så kan detta utan problem bli en kursdubblare.

 

Just nu ingår följande aktier i min portfölj,

Electra Gruppen

Empire B

Know IT

Paradox Entertainm..

RNB RETAIL AND BRA..

SKF B

 

Vad äger ni för aktier?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är inte så nergrävd i Acando, men det verkar också som en bra IT-aktie. Know IT känns dock lite mer undervärderad än Acando. De har för övrigt rapport imorgon så det kan bli spännande att se vad som händer :).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

30% plus hittils i know IT och med denna artikeln i börsveckan kan man inte vara annat än nöjd med affären :).

Köpläge i Know IT

Know IT har länge varit en BV-favorit som levererat starka försäljnings- och

resultatsiffror under åren. Och trots att aktien mer än dubblats i år så anser

vi att det finns mer att hämta här.

 

För någon månad sedan köpte jag AstraZeneca där jag ligger -9,5% nu, men jag tror stenhårt på den aktien. P/E som normalt sett bör ligga på minst 15 ligger nu på runt 9, så den känns ganska undervärderad.

 

Mina två osäkra aktier i portföljen är Empire och Paradox Entertainment.

 

Empire tillverkar Soda Stream och lite andra köksredskap och det har gått lite knakigt för dem på sista tiden, men lyckas de vända och gå som de har gjort tidigare så kommer jag göra bra vinst på den aktien.

 

Paradox Entertainment äger immateriella rättigheter, med Conan Barbaren som deras största varumärke. Jag väntar på att det ska släppas lite nyheter om den kommande Conan-filmen, som förhoppningsvis får aktien att rusa, så jag kan sälja av aktierna till en vinst.

 

Har mina ögon på några andra aktier också som jag inte vill tillkännage riktigt än :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...