Hoppa till innehåll
Anime.se

hur gör man en amv?


haruchan14
 Share

Rekommenderade inlägg

Var inte avundsjuk på dina polare som slafsar ihop Narutoklipp och Linkin Park i Windows Movie Maker för att sedan komprimera den osynkroniserade sörjan bortom igenkännlighet och ladda upp det på YouTube i fel aspect ratio. Det går tiotusen dåliga AMV på en sevärd.

 

Skaffa programmen Adobe Premiere Pro, Adobe After Effects och Photoshop, helst i samma version. De har en relativt hög inlärningskurva men erbjuder fullgott stöd för att väva samman projekt och du lär dig rätt från början. Jag antar att du går i skola än så du kan få väldigt bra rabatt via CSN.

 

Övriga program du behöver är VirtualDub, VirtualDubMod och ffdshow för encoding.

 

Sedan köper du Mastering Internet Video och börjar plugga med hjälp av http://www.animemusicvideos.org/guides/avtech3/

 

Jag har lagt upp några exempel på bra verk på (spoilers) http://www.youtube.com/profile?user=MAD ... iew=videos

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror vi flyttar den här till Konstplanket-forumet.

 

Adobe Premiere Pro

11 600 kr på dustinhome.se

Adobe After Effects

15 000 kr på dustinhome.se

Photoshop

11 700 kr på dustinhome.se

 

Studentrabatt för CS4 Master Collection (ovanstående program och många fler): 6700 kr, men då får man inte göra kommersiella alster (det kräver den dyrare versionen för 14 200 kr).

 

Rabatt eller ej är det verkligen för dyrt för de flesta att lägga ut på en hobby, om man inte har tänkt leva och andas videoredigering. Och har man inte tänkt jobba professionellt tillsammans med andra i framtiden så är det inte någon speciell fördel med att lära sig "rätt" program eller "rätt" sätt att arbeta på.

 

Jag skulle ju gärna rekommendera alternativa program, men många är ju för Linux/Unix, och jag kan inte direkt uppmana någon att formatera om sin dator för att testa program jag inte ens har provat själv (fast det kanske finns någon live-DVD av Ubuntu Studio).

 

Nä, haruchan14 bör utgå från sin budget och sin ambitionsnivå och göra de videor hon vill göra. Att göra animémusikvideor måste inte handla om att revolutionera världen; det kan vara ett personligt kreativt uttryck, oavsett om det är ooriginellt och amatörmässigt, och då behöver man inte ta ta någon elitistisk smörja om att man måste göra det på "rätt" sätt.

 

 

 

Fast om man ska försöka sig på något råd... haruchan14, har du inte frågat dina AMV-vänner? :d

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att många utav er blossar upp detta lite överdrivet mycket. Det är svinlätt att göra en AMV, det svåra är bara att göra den bra.

 

Det enda du behöver är ett videoredigeringsprogram, anime, en låt, och en massa plats över på datorn. Vill du dessutom ha AMVn bra så måste du ha ett koncept, erfarenhet, förmågan att ta kritik, och viljan att göra AMVer. Jag bryr mig inte om hur du skaffar programmen du använder och tänker inte heller ge min in i den diskussionen, det finns en mängd, ta det du känner är bäst för dig.

 

Premiere Pro är ett jättebra videoredigeringsprogram, men tvärtom vad Saya säger föreslår jag INTE att du skaffar Photoshop och After Effects, inte till din första AMV i alla fall. Faktum är att Photoshop kommer du inte ha någon större nytta utav såvida du inte tänker göra frame-by-frame-redigering, och även då använder du bara 1% av photoshop totala kraft viket gör att du lika gärna kan köra på annat valfritt grafikprogram.

 

After Effects är guld värt om du tänker gå upp en bra bit över genomsnittet rent grafiskt, men eftersom du förmodligen inte ens kan hantera ett vanligt videoredigeringsprogram föreslår jag att vi lämnar det. Jag vill också poängtera att många videoredigeringsprogram klarar av mer än de används för.

 

 

Så, för att gå på huvudämnet, hur man gör en AMV. Det är inte svårare än att ta ditt källmaterial (anime UTAN några som helst former utav undertexter eller annan varierande grafik) och importera till ditt redigeringsprogram. Därefter importerar du musiken (som skall vara utav god kvalité). Därefter är det bara att "feel the rhythm" och klippa och klistra i videon.

 

Skall du dessutom våga dig på att göra en bra AMV så skal du naturligtvis tänkt ut ett samband mellan animen och låten (så att det inte bara blir en samling klipp från en anime med en låt i bakgrunden). Det är inte alltid viktigt att en låts text hör ihop med animen, utan det kan räcka med låtens stämning eller övergripande tema.

 

När du känner att du har ett mästerverk är det dags att exportera detta! Notera först att du i vidoredigeringsprogrammet kört med sk. "square pixels" (fyrkantiga pixlar, för icke engelskkunniga personer) då pixlarna i en datorskärm 99 fall av 100 är fyrkantiga (och ökar chanserna avsevärt att aspect ration inte blir knasig när du spelar upp den i en videospelare/konverterar videoformatet/laddar upp till YouTube). Många videoprogram har fyrkantiga pixlar som standard, med undantag för vissa som verkar vara inställda på filmkamerors olika variationer (ex. Premiere Pro).

 

När du är säker på att ditt verk är asballt och fullkomligt klart så skall vi exportera. Det finns två sätt att göra detta på. Antingen exporterar du och komprimerar till det videoformat du vill ha direkt från ditt videoredigeringsprogram. Detta kan duga för en som inte orkar bry sig, men slutresultatet brukar av någon okänd anledning bli värdelöst och tämligen dåligt rent videokvalitetsmässigt. Det finns vissa program som fixar det, andra inte... jag personligen hade aldrig någon riktig lycka med Premiere (om man inte orkar krypa in ordentligt långt in i inställningarna).

 

Det andra alternativet är att exportera filmen fullkomligt okomprimerad, förvänta dig då en videofil på omkring 4GB (kan variera). Denna videofil komprimerar du till annat passande format med hjälp av ett externt komprimeringsprogram, min personliga favorit är att encoda med MeGUI och sedan köra med x264 (video), AAC (ljud) i MP4-kontainer. Något dessutom uppskattas av videosajter (som YouTube) och inte helt sällan portabla (eller ovanliga) videouppspelningsprylar. Skriv om du kommer till det här steget så kan säkert någon här hjälpa till med att encoda din videofil. När du sedan är klar går du från en GB-fil till en fin fil på omkring 20-100mb!

 

 

 

 

 

Alltså, bli inte bortskrämd utav vissa av de ovanstående posterna, att svänga ihop en AMV är ingen konst. Det finns inte ett speciellt sätt att göra på eller några speciella program man måste använda. Blir slutresultatet så som du vill ha det spelar vägen dit ingen roll. Men det är klart, vill du få till någonting riktigt, riktigt bra får du lägga ner tid, kraft och talang på det hela, det kan vara mycket, MYCKET svårare... men till skillnad från datorprogram är talang, tid och kraft fullkomligt gratis =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...