Hoppa till innehåll
Anime.se

Betygsystem


Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

när det kommer till 1-10 skalan som MAL använder sig av, så går mina regler såhär.

10 - en anime som jag tycker är ett måste att se, allmänt awesome på alla sätt. 

9 - En anime som är precis some 10, fast dem som ligger på 10, är bättre än dem som ligger på 9. 

8 - under 9 så tycker jag inte längre att det är en måste se anime, men dem på 8 kan fortfarande vara minst lika bra som de på 9. men oftast lite sämre. 

7 - Hoppet mällan 8 och 7 är ganska stort.. Nått jag funderat på att ändra, men har inte orkat än, men dem på 7 är mediokra animes, som jag gillade men kände att den missade på ett par ställen, kanske storien var halv kass, men komedin och karaktärerna var bra. 

6 - om jag rankar nått 6 eller lägre, så skulle jag inte direkt rekommendera animen överhuvud taget, men den hade fortfarande någonting som var bra med den. men det mesta var kasst.

Om den är rankad 4 eller lägre så var den bara dålig. och bör undvikas!!!

Oftas rankar jag inget lägre än 7, för brukar skippa att kolla klart på animes som jag tycker inte är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oftas rankar jag inget lägre än 7, för brukar skippa att kolla klart på animes som jag tycker inte är bra.

 

Detta är ett misstag som många gör. Vi säger att till exempel den här påhittade serien "Minaka och den magiska Draken" är tjugofyra avsnitt. Efter åtta avsnitt säger du 'nej tack' och tappar den. Senare får du höra från alla dina kompisar att "Minaka och den magiska Draken" är världens bästa serie och att det är något fel på dig som inte tyckte om den - själv säger du samma sak till dem. Efter många om och men bestämmer du dig ändå för att fortsätta se serien från där du slutade, och det visar sig att det inte är förrän tolfte avsnittet som storyn verkligen sätter fart och blir riktigt jäkla bra. Du ser klart hela serien och ger den en tia.

 

Själv älskar jag anime för mycket för att ge mindre än sex, såvida det inte var riktigt jäkla dåligt. Har lite svårt för människor som säger sig gilla att titta på anime men aldrig ger högre betyg än sex. Däremot ger jag bara tior till de serier som har full pott på både grundpelarna (musik, animation, story etc.) och mina personliga åsikter (blev mitt otp tillsammans, fick serien ett bra slut osv).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 years later...

Jag har tänkt på “kvalitetsanalys”.

Det man vill utvärdera (t.ex. en animeserie) består ju av ett antal faktorer eller aspekter. Vilka faktorer som spelar in är individuellt, och deras relativa värden är också individuellt.

Tänk på t.ex. ett modernt TV-spel, låt säga ett JRPG. Två stora faktorer som många skulle titta på är story-och-design och gameplay.

  • För person A kanske story är väldigt viktigt, så ett spel med bra gameplay kan inte få toppbetyg när karaktärerna är skräp.
  • För person B kanske det omvända gäller; skräpkaraktärer drar ner betyget lite, men knappt märkbart.
  • Person C kanske avskyr story i spel och tycker att spel inte ens ska ha story!

En faktor kan ofta brytas upp i mindre faktorer. Faktorn “story-och-design” kanske innefattar karaktärer, miljöer, handling, dialog. “Karaktärer” kanske innefattar deras psykologiska utvecklingar så väl som deras design, medan “dialog” kan innefatta hur repliker skrivs och hur de framförs av röstskådespelare.

Poängen är att det är en logisk, trädliknande hierarki. Exakt hur är upp till var och en, men hur jag börjat tänka på anime på sistone är att det består av tre stora faktorer:

  • Första faktorn är grundplaneringen och manuset; jag kallar det för “stoffet”. En fantasyserie kanske är illa skriven, men man kan inte låta bli att tycka att magisystemet är fiffigt. Eller, en actionserie är tråkigt utförd men har en grundhandling som hade varit toppen i en bättre regissörs händer.
  • Andra faktorn är den riktning som de kreativa ledarna vill ta stoffet i; jag kallar det för “visionen”. Samma manus kan i två olika ledares händer ge upphov till två mycket olika verk, beroende på vilken stämning de vill ha, vilken takt, vilken sorts musik, vilken design och så vidare.
  • Tredje faktorn är hantverket, kvaliteten på arbetet som görs för att förverkliga visionen; jag kallar det för “implementationen”. I princip hur bra animationen, ljudsättningen och röstskådespelet är.

(I sanningens namn flyter givetvis faktorerna ihop på flera sätt, till exempel hur aspekter av bildhantverket också kan falla under visionsaspekten. Det är svårt, kanske omöjligt, att skapa helt skarpt avskilda faktorer, men man får ta det som det är.)

När jag hade skapat min egen hierarki, åtminstone ett utkast till en, så programmerade jag en helt ny “betygshjälpare”, med utgångspunkten att det ska vara enkelt att anpassa betygshjälparen till ens egna föredragna faktorer. Som en kompromiss mellan olika faktorer valde jag HTML och Javascript; betygshjälpen kan sparas ned till hårddisken och redigeras med vilket textprogram som helst, och “köras” i vilken någorlunda modern webbläsare som helst.

Man definierar sin faktorhierarki i textformat direkt i HTML-filen, så genererar den en HTML-tabell med betygsmöjligheter. I stora slängar:

Källkoden betyg_in.png ger en tabell typ betyg_out.png.

Likt min förra betygshjälpare så utgår jag ifrån det teoretiska mittbetyget: 0 poäng överallt ger ett mittbetyg, t.ex. 5/10. Positiva poäng på faktorer (tänk: procent) höjer betyget, medan negativa poäng drar ner betyget.

För att specificera hur viktiga faktorer är relativt varandra finns en möjlighet att ange en vikt (“[wght] 1”). Antag att “aaa” har vikt 1 och “aab” har vikt 2; då gäller att “aa” = (1/(1+2))“aaa” + (2/(1+2))“aab”, alltså att “aa” bestäms till 1/3 av “aaa” och 2/3 av “aab”. Standardvikten är 1.

För att faktiskt sätta poäng så kan man definiera hjälpsamma menyalternativ (se rader med “[optn]”). Antingen kan man använda trevärdessystemet – där alternativ märks med symboler “-”, “=” eller “+” och antingen har effekten -100 %, 0 %, eller 100 % – eller ett valfritt poängsystem, där alternativ inleds med siffror och vars värde räknas om till en plus-minus-procentskala. Skala 1-10, 0-3, 1-100 fungerar alltsammans.

Det är egentligen inte ett vidare komplicerat system, och jag hoppas att mitt färdiga system fungerar som förklaring i sig.

Här är min nya betygshjälpare.

Ett litet problem är dock den vanliga skalan 1-10, där 5 brukar sättas som gränsen mellan bra och dåligt, men den matematiska mittpunkten i skalan är ju egentligen 5,5, så det vet jag inte ännu hur jag ska hantera. Alltså, skalor som är icke-linjära, i princip.

(Red.)

w2k8e2N.png

Systemet kan alltså användas för vad som helst, inte bara anime, så om nån skapar en fiffig hierarki så är det ju något som kanske skulle vara trevligt att dela med sig av, och jag själv tar gärna feedback och fräscha idéer om animebetyg.

Redigerad av Sceleris
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...