Hoppa till innehåll
Anime.se

En animétriviadatabas


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

tp-anime.gif

 

http://tp.sceleris.net/

 

Jag har haft länken i mina signaturer i ett par år nu, men jag har aldrig presenterat den formellt här.

 

2007 fick jag nämligen en idé om att man kunde samla på triviafrågor, som man sedan kunde göra något kul med. Man skulle kunna köra frågesporter på konvent, spela med dem som sällskapsspel när man har nördkompisar på besök, eller lägga upp i en triviabot på IRC.

 

Allt som krävs är frågor, och många av dem. Det är där ni kommer in i bilden. Det är helt enkelt för mycket för bara en person att komma på frågor från alla möjliga animéer och sammanhang, så jag tar tacksamt emot hjälp! Om ni ser på något och kommer på att "det här hade blivit en bra fråga!" får ni gärna skicka in den frågan på den ovan länkade webbsidan. Svårighetsgraden får variera från barnsligt enkelt till nästintill omöjligt, för variation är bra, och det är ingen fara med felstavningar, för det går att fixa till i efterhand. Det viktigaste är volym.

 

Så sätt igång!

 

(Frågedatabasen kommer inte att utnyttjas kommersiellt, och kommer att göras fritt tillgänglig när den börjar närma sig ett respektabelt skick.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jovars, det här projektet fick jag syn på för ett bra tag sedan, men har aldrig riktigt kommit mig för att sätta mig ner och nöta frågor. Det är svårare än vad man kan tro; hur svåra ska de vara, och finns det ens några kategorier att rätta sig efter? Och man vill helst inte ställa alltför spoileraktiga frågor, som exempelvis "Vem dog i slutet av den-och-den-serien" eller "Vad är namnet på Karaktär Xs ultimata superattack som tog död på Superskurk Y". Sedan vet man ju inte vilka frågor som ställts förr.

 

Men jag hoppas det här äntligen kan ta fart nu, för det vore ju det ballaste någonsin att få spela TP med frågor som faktiskt intresserar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent spontant kan jag inte en enda av domdär frågorna, så jag är nog inte lämpad att skriva frågor heller :blush:

Hur tänker du då? Exempelfrågorna är inte till för att visa vilken svårighetsgrad man ska hålla sig på, utan för att ge exempel på hur det kan se ut. Som sagt, "svårighetsgraden får variera från barnsligt enkelt till nästintill omöjligt". Och så får du faktiskt komma ihåg att även du kan komma på svåra frågor -- jag skulle inte klara en svår fråga om, säg, Fate/stay night.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svårighetsgrad är helt fri. Från "vad heter hjälten i Dragonball?" till "vad är det för vapen Motoko Kusanagi använder i Ghost in the Shell?" (där svaret är "Zastaba Nosle CZN-M22"...).

 

Kategorier får bestämmas i efterhand.

 

Dubletter rensas av mig (och eventuella assistenter).

 

Spoilerfrågor bör undvikas, eller åtminstone uttryckas på ett sätt som inte avslöjar så mycket för någon som inte sett verket. Spoiliga frågor som skickas in kan tas bort.

 

^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svårighetsgrad är helt fri. Från "vad heter hjälten i Dragonball?" till "vad är det för vapen Motoko Kusanagi använder i Ghost in the Shell?" (där svaret är "Zastaba Nosle CZN-M22"...).

 

Har du inte kört frågan om Kusanagis vapen varje gång du nämner anime trviat?

 

f.ö. bra initativ (har nog sagt det innan), sen är misstänker jag att jag är på samma nivå som Ashaz, sist jag fick se några av frågorna var det inte många man kunde.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du inte kört frågan om Kusanagis vapen varje gång du nämner anime trviat?

Ja, jag tycker att det är ett lysande exempel på en omöjlig fråga. :P

Måste hålla med, läste den nyss och kan fortfarande inte säga vad det egentligen hetter :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett förslag på en faktisk lösning är att du gör en väldigt enkel design för en "webbapp" som lätt och snyggt kan läsas av mobila webbläsare! Nu vet jag inte riktigt hur TP i sig fungerar då jag aldrig spelat det, men att göra en minimalistisk kortslumpare för mobila enheter är inga svårigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lösning? Vilket är problemet? ;)

 

I övrigt: sluta inte skriva! ;) En fråga jag lade in själv nyss är "Vilken serie utspelar sig på ön Rokken (Rokkenjima)?". Inte så svårt, men inte något som alla kan automatiskt. Och det är generellt: man måste alltså inte ställa frågor som gäller enstaka händelser i enstaka avsnitt (eller på enstaka sidor i en manga), utan det kan vara väldigt generella grejer. Var jobbar Motoko Kusanagi? Vilket djur är Orochimaru i Naruto associerad med? Vad heter stilen som Kenshiro utövar? Enligt Rumiko Takahashi, vad ska man äta för att bli odödlig?

 

Så ni måste inte tänka ut några väldigt specifika frågor (även om ni absolut får göra det). Everything goes!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Ett sätt är väl att se verken som frågorna handlar om. ;-)

 

 

 

Nämen, det finns bara ett litet administratörsgränssnitt som är till för att korrigera stavningar, ta bort frågor och sånt, och det känner jag väl kanske inte riktigt för att dela ut. :P

 

Om du är mycket nyfiken kan du väl citera frågorna för mig via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris, du är inte sugen att bara göra ett litet JSON-api till din frågedatabas? :3

Inte speciellt, då jag inte kan JS och inte har tid att sätta mig in i det.

 

Man behöver inte kunna JS för att göra ett JSON api =D

 

Skapa en php-fil som skriver ut frågan (och svaret) i följande format så är saken biff =D

 

({
  Question : "Vilken basebollspelare har ofta nummer 56?",
  Answer : "Goro Shigeno (från Major)"
})

 

(frågan nedkortad och dålig iom att jag vill undvika wordwrapping)

 

Är du dessutom riktigt härlig så lägger du till en callback som gör att man kan anropa APIn med JSONP vilket gör att man slipper fippla med annat än endast Javascript, på så sätt skulle man kunna bygga hur balla applikationer som helst!

 

 

Jag kan fixa ett om du vill =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...