Hoppa till innehåll
Anime.se

Japanska löner


riyu
 Share

Rekommenderade inlägg

Finns det någon här som har koll på löner inom IT i Japan?

 

Jag har kikat på den här sidan, som är en jobbsökarsida för folk som ska gå ut yrkesutbildning eller universitet 2010/2011.

http://job.rikunabi.com/2011/search/company/

 

Om man t.ex. söker efter mjukvara - spel, så dyker massa företag som Square Enix, Capcom, KOEI m.fl. upp. Men alla har en ingångslön på ca 200,000 yen/månad, vilket är ruggigt lite. Nu till saken.

 

Okej att man kan få nöja sig med 200k/månad första året eller så, men för att kunna leva bekvämt i Japan så räcker det inte på långa vägar. Självklart är det olika för olika personer och företag, men generellt sett, vad kan man tänkas få efter 5 år, respektive 10 år? Förutsatt att man jobbar sig upp någorlunda och blir bättre på det man gör.

 

Finns det någon hake? Bonusar har de ju men vad brukar de ligga på per år? Har jag missat något?

 

Vill väldigt gärna veta mer om detta så att jag vet vad jag ger mig in på. Annars lär det inte vara så konstigt att man hoppar framför ett tåg efter 10 år på företget och fortfarande bara tjänar 250,000 yen/månad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ohh... jag minns att jag kikade på detta tidigare i år, minns dock inte några speciella siffror mer än att de verkade ligga omkring 200k som du redan nämner.

 

Det skulle dock inte förvåna mig om ingångslönerna är ganska låga och så förväntar jag mig att företaget vill att man klättrar i karriärstegarna och således får mer och mer pengar. Det borde ju finnas någon sajt för detta... hmm... om du har möjligheten kan du ju försöka få uppehållstillstånd och arbeta ett tag för att få någon insikt inom hur det fungerar. Är du inte nöjd finns alltid möjligheten att säga upp dig och flytta tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag hört så ska det dels vara relativt lågavlönat, sen ska det vara otroligt svårt att få jobb också. (Man ska väl till och med ha special kunskaper som inte finns i japan för att få lov att jobba där?)

Vad skulle det vara för specialkunskapaer? Och varför skulle man behöva de om de inte ens finns i Japan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad skulle det vara för specialkunskapaer? Och varför skulle man behöva de om de inte ens finns i Japan?
Japanerna föredrar japansk arbetskraft framför utländsk arbetskraft. Därför får man inte alltid invandra om man inte är en ovärderlig tillgång för företaget. Om man inte är en sådan ovärderlig tillgång, kan företaget lika gärna anställa en japan, som utför jobbet lika bra.

 

Sverige (EU) har liknande regler. Läs till exempel denna fil och se hur lätt det är för en japan att få jobb i Sverige. Jobbet måste alltså utannonseras i Sverige och EU i 10 dagar innan en japan kan få jobbet (så att folk inom EU får förtur). Om man på 10 dagar inte hittar någon inom EU med rätt kunskaper som är villig att utföra jobbet, tillåts man anställa japanen istället.

 

En annan sak är att det blir en massa byråkrati både för dig och för din arbetsgivare för att få ordning på alla tillstånd och papper. Arbetsgivaren kanske inte tycker att det är värt besväret...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej. De får fan nöja sig med att jag kan engelska och svenska också. Jag ska prova iaf. Skiter sig allt kan man iaf få jobb här (eller prova i andra länder).

 

Jag läste en artikel någonstans att flera svenska företag inte har någonting emot att placera sin personal utomlands, såvida man nu har ett jobb som går att utföra på distans. Var några som var nere i Thailand och semestrade och tänkte att det skulle vara sjukt härligt att kunna bo där nere. Så de ringde till sin arbetsplats och när de kom fram till att det uppenbarligen inte kostade så mycket extra samt att de uppenbarligen jobbade väldigt bra där nere så blev det klart att de kunde stanna.

 

Jag har dock ingen riktig aning om hur det praktiska arbetet kring själva grejen gick till, men uppehållstillstånd och sånt. Om du vill testa det så kan ju ett bra argument vara att om du arbetar på andra sidan jorden så kommer du utföra allt ditt arbete medan företaget "sover" i Sverige, vilket fördubblad produktiviteten (om du nu har ett sånt jobb villsäga).

 

Ett annat bra sätt att få ett jobb i Japan utan kruxet att smussla in sig på den japanska arbetsmarknaden kan vara att ta anställning på ett multinationellt företag i Sverige som har en rörelse i Japan, sedan slickar du lite bakar på rätt sätt och lägger upp bra argument över varför du skulle passa på deras japanska filial. Om det inte kostar företaget något extra utan istället gynnar, det så finns det stora chanser att du kan bli flyttad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej. De får fan nöja sig med att jag kan engelska och svenska också.

Vad kan du, utöver tre språk då?

 

Jag tippar på japanska <.<

Läs om, läs rätt.

 

Läste om, läste rätt.

 

Nej men... skrev riyu något om tre språk? "också":t uppfattar, åtminstone jag, som så att han kan det utöver japanskan....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej. De får fan nöja sig med att jag kan engelska och svenska också.
betyder
Okej. De får fan nöja sig med att jag kan engelska och svenska också [utöver japanska].

(så som jag läser det; kan också vara "utöver mina andra kvalifikationer"' date=' vilka han inte nämnt.)

 

Vad kan du, utöver tre språk då?
betyder
Vad kan du' date=' utöver [de tre språk vilka utgörs av engelska och svenska och japanska'] då?
Alltså, "vad är du kvalificerad att jobba med?"

 

Huruvida

Jag tippar på japanska <.> då blir ett vettigt i sammanhanget låter jag vara osagt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej. De får fan nöja sig med att jag kan engelska och svenska också.
betyder
Okej. De får fan nöja sig med att jag kan engelska och svenska också [utöver japanska].

(så som jag läser det; kan också vara "utöver mina andra kvalifikationer"' date=' vilka han inte nämnt.)

 

Vad kan du, utöver tre språk då?
betyder
Vad kan du' date=' utöver [de tre språk vilka utgörs av engelska och svenska och japanska'] då?
Alltså, "vad är du kvalificerad att jobba med?"

 

Huruvida

Jag tippar på japanska <.<
då blir ett vettigt i sammanhanget låter jag vara osagt.

 

Jag tänkte precis som du, med den lilla skillnaden att jag i min fantasi placerade om lite ord i ditt inlägg så att du frågade vilket det tredje språket han kunde var. Nästa gånge jag kikade låtsades jag istället att du undrade vilka andra språk han kunde utöver engelska, japanska och svenska.

 

Så enkelt är det, dagens analys avklarad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att kunna språket som talas i det land man vill jobba i ser jag som en självklarhet.

 

Andra kvalifikationer ska jag gå en yrkesutbildning för först. Så det är inte förrän om 2-3 år som jag ska börja jobba. Men jag vill planera lite långsiktigt, och veta på ett ungefär vad man kan vänta sig. Hoppas lågkonjukturen lagt sig när jag går ut skolan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hörde lite av en svensk som sedan ca tio år bodde i Japan och jobbade inom IT. Han hade väl civilingenjörsexamen i data härifrån. Enligt honom var det framförallt skickliga programmerare det var en oerhörd brist på. Massa grafiker, massa designers, väldigt lite folk som kunde knacka avancerad kod. Därför var japanska IT-världen full med invandrade indier, för kompetensen saknades i Japan. Jag vet att han nämnde koreaner också, men fattade inte riktigt om de också var programmerare eller jobbade med något annat.

 

Det kunde ju också förklara varför lönerna var lägre inom det området? Låg inhemsk tillgång på kompetens, så man hämtar arbetskraft från ett land där meddelinkomsten är lägre, borde ju ge effekter på löneläget

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...