Hoppa till innehåll
Anime.se

Studera i japan nästa år!


Xanan
 Share

Rekommenderade inlägg

Tja, man kan väl ställa lite frågor när man ändå har chansen ;)

 

 

Varför valde du just Tokyo? Jag har sett olika former av språkresor, men två år är jag inte speciellt bekant med, hur mycket pröjsar du för allt det där? (Vänta lite, hittade på hemsidan... "Pris: SEK 100 800"! Låt mig gissa att du sparat länge? ^^)

 

Bor du med familj eller eget rum/lägenhet? Har du några förkunskaper?

 

 

Med alla de vanliga obligatoriska frågorna frågade önskar jag dig en trevlig resa, och jag hoppas samtidigt att du håller dig aktiv på Anime.se så att vi har en målvakt*/** som vi kan slita med hälsa =D

 

 

 

(* Målvakt avser egentligen en person som man skyller ett brott på, men i det här fallet syftar jag på en person vars adress man kan skicka saker och ting med när man köper grejer som inte skickas utanför Japan. Personen skickar sedan vidare grejerna till sina rättmätiga ägare i Sverige efteråt på dennes bekostnad, på så vis kan vi köpa grejer som från Amazon.co.jp som vanligtvis inte skickas utanför Japan ^^)

 

(** Något som är helt målvakts-orelaterat men ändå bra är att vi kan ha dig som personlig slav då du fysiskt kan promenera runt och köpa allt vi ber dig om, exempelvis på Comiket eller alla de underbara butiker som råkar infinna sig i delar av Japan. Du är också en viktig importpunkt för oss!)

 

 

[Driver med dig, men vissa skulle säkert uppskatta en "målvakt" =D]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hey :) Har läst runt MYCKET och länge kollat kollat runt och alltid velat dra till en stor stad ( då jag är med av en lantis och närmaste stad är en håla på 20 tusen) så då efter rekommendationer så blev det självklart Tokyo.

 

Jag har precis eller a "precis" tagit studenten och är arbetssökande, med andra ord en fattig arbetslös som fortfarande bor hemma =) så nej jag har inte sparat något förutom själva anmälningsavgiften och visum, vilket gick på 6000 kronor för mig.

 

Jag ska finansiera det hela med studielån från CSN, samt kanske söka några stipendium, samt om man pluggar hårt och visar liten - noll frånvara kan man få ett till stipendium med en fin summa (minns inte hur stor).

 

Planen är att köra hårt i 2 år på språkskola, kanske hitta deltidsjobb efter första året sen alternativt om jag får lån hoppa in på universitet och plugga vidare om inte så försöka fixa jobb på några av dem svenska företagen där nere.

 

Blir en fin summa pengar att betala tillbaka men det tycker jag är värt det, jag byter gärna 250 tusen mot erfarenheter som räcker livet ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(* Målvakt avser egentligen en person som man skyller ett brott på, men i det här fallet syftar jag på en person vars adress man kan skicka saker och ting med när man köper grejer som inte skickas utanför Japan. Personen skickar sedan vidare grejerna till sina rättmätiga ägare i Sverige efteråt på dennes bekostnad, på så vis kan vi köpa grejer som från Amazon.co.jp som vanligtvis inte skickas utanför Japan ^^)
Jag har hittat två målvaktsföretag på nätet: Japonic Express och Tensō. Någon som vet om företagen är pålitliga?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gogo: för en fattig student är det iaf något! XD Vet du vad stipendiet heter?

 

Jag ska också åka dit i mars. Eller flytta dit snarare. Har redan gått de där två åren i språkskola som du ska gå nu. Gick också i Tokyo, april 2007-mars 2009. Så nu är det 3 år yrkesutbildning som förhoppningsvis kan ge mig ett kul jobb sen. Det är Tokyo som gäller. Jag har i nuläget inga som helst avsikter att flytta hem sen igen.

 

Anonym2: har aldrig använt något målvaktsföretag själv, men känner många som gått via http://www.rinkya.com/ och de leverar alltid. Så länge man är beredd på att betala alla avgifter bara så. Tur att man har lite privata kontakter som inte tar lika mycket för jobbet :P

 

Var själv "målvakt" när jag gick på språkskolan. Dock köpte jag sällan specifika saker åt någon, utan köade istället för limiterade utgåvor som sedan såldes dyrt >:D Tror dock inte jag kommer att ha tid för det lika mycket de kommande 3 åren. På språkskolan var det bara halvdag, så jag hade massa tid till att göra annat resten av dagen. Jag pluggade inte så mycket utanför skolan vilket jag ångrar så här i efterhand, och vill inte göra samma misstag igen.

 

Räkna dock inte med att du kan ha så mycket nytta av 2 års språkutbildning bara. Om du söka jobb i Japan sen är det i de flesta fall självklart att man kan språket (man ska helst ha JLPT1), och i Sverige spelar det inte så stor roll. Har själv sökt jobb aktivt i snart ett halvår med bara gymnasiestudenten och språkskola bakom mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gogo: för en fattig student är det iaf något! XD Vet du vad stipendiet heter?

 

Jag ska också åka dit i mars. Eller flytta dit snarare. Har redan gått de där två åren i språkskola som du ska gå nu. Gick också i Tokyo, april 2007-mars 2009. Så nu är det 3 år yrkesutbildning som förhoppningsvis kan ge mig ett kul jobb sen. Det är Tokyo som gäller. Jag har i nuläget inga som helst avsikter att flytta hem sen igen.

 

Anonym2: har aldrig använt något målvaktsföretag själv, men känner många som gått via http://www.rinkya.com/ och de leverar alltid. Så länge man är beredd på att betala alla avgifter bara så. Tur att man har lite privata kontakter som inte tar lika mycket för jobbet :P

 

Var själv "målvakt" när jag gick på språkskolan. Dock köpte jag sällan specifika saker åt någon, utan köade istället för limiterade utgåvor som sedan såldes dyrt >:D Tror dock inte jag kommer att ha tid för det lika mycket de kommande 3 åren. På språkskolan var det bara halvdag, så jag hade massa tid till att göra annat resten av dagen. Jag pluggade inte så mycket utanför skolan vilket jag ångrar så här i efterhand, och vill inte göra samma misstag igen.

 

Räkna dock inte med att du kan ha så mycket nytta av 2 års språkutbildning bara. Om du söka jobb i Japan sen är det i de flesta fall självklart att man kan språket (man ska helst ha JLPT1), och i Sverige spelar det inte så stor roll. Har själv sökt jobb aktivt i snart ett halvår med bara gymnasiestudenten och språkskola bakom mig.

 

är dem dära 3 år yrkesutbildningen i japan ? fick du studiestöd till det eller egna pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så man kan alltså ta CSN lån för själva grundsumman också? Den summan som står för utbildningen d.v.s.

Ja, det kan man. Det kallas merkostnadslån. Men man kan tidigast få pengar från CSN 3 veckor före studierna börjar, och oftast vill skolan ha betalt 1-2 månader innan. Så det får man lösa på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så man kan alltså ta CSN lån för själva grundsumman också? Den summan som står för utbildningen d.v.s.

Ja, det kan man. Det kallas merkostnadslån. Men man kan tidigast få pengar från CSN 3 veckor före studierna börjar, och oftast vill skolan ha betalt 1-2 månader innan. Så det får man lösa på något sätt.

 

Men vadfan gör jag kvar här då?! Brb, Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så man kan alltså ta CSN lån för själva grundsumman också? Den summan som står för utbildningen d.v.s.

Ja, det kan man. Det kallas merkostnadslån. Men man kan tidigast få pengar från CSN 3 veckor före studierna börjar, och oftast vill skolan ha betalt 1-2 månader innan. Så det får man lösa på något sätt.

 

Men vadfan gör jag kvar här då?! Brb, Japan.

 

http://www.spin.se/spraken/japanska/japan/tokyo/

 

Där har du sen https://www.flashback.info/showthread.p ... 719&page=1 Ger dig lite extra info

 

Du hinner än boka så du kan dra iväg i juli :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det där stipendiet man får ifall man har perfekt närvaro låg på kanske 1000 - 2000 SEK. ^^

 

A men 2000 extra i månaden i några månander är inte helt fel heller =),

 

Det är en engångssumma vad jag vet..

 

Riyu: Nope, vet ej vad det heter.

 

Asså, inte för att vara jobbig o så, men sjukt tråkiga lån ni kommer att få i framtiden sedan om ni kör på språkskola i 2 år och sedan universitet eller yrkesutbildningar... :X

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns olika stipendium, dem jag läst om var under en tid allt från några veckor till flera månader till engångs summa.

 

Javisst kommer ju vara tärt när man har en skud på 500 tusen, men tänk också om jag istället skulle börja jobba och spara ihop för betala allt själv så räkna mer 3-4 år bara för språkskolan, sen resterande. Då skulle jag vara 30 när jag hade råd med allt.

 

Så jag tycker det definitivt är helt klart värt varenda krona

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inne lite på samma spår som Gogo, det kommer bli riktigt träligt att betala av de där lånen xD

 

Det är klart att det är roligt att ni tar tillfället i akt och gör någonting ni tycker om, hade jag varit lika våghalsig hade jag säkert gjort samma sak!

 

Dock är jag personligen väldigt försiktig med pengar (i den mening att jag vill slippa betala stora lån), blir det någon språkresa för min del så skall jag arbeta ihop större delen av pengarna själv.

 

Det behöver inte ta speciellt lång tid egentligen, fixar man ett fulltidsarbete under ett år eller två och bor hemma har man ett guldläge att lägga undan ett stort antal tusenlappar varje månad och inom ett år eller två så har man pengarna där.

 

Visst, skall man läsa vidare krävs andra planer, men men =D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är inne lite på samma spår som Gogo, det kommer bli riktigt träligt att betala av de där lånen xD

 

Det är klart att det är roligt att ni tar tillfället i akt och gör någonting ni tycker om, hade jag varit lika våghalsig hade jag säkert gjort samma sak!

 

Dock är jag personligen väldigt försiktig med pengar (i den mening att jag vill slippa betala stora lån), blir det någon språkresa för min del så skall jag arbeta ihop större delen av pengarna själv.

 

Det behöver inte ta speciellt lång tid egentligen, fixar man ett fulltidsarbete under ett år eller två och bor hemma har man ett guldläge att lägga undan ett stort antal tusenlappar varje månad och inom ett år eller två så har man pengarna där.

 

Visst, skall man läsa vidare krävs andra planer, men men =D

 

För att få ihop 250 tusen på 2 år krävs att du lägger undan 10 tusen rent vare månad, galet bra jobb du måste ha då eller jobba skiten ur dig :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att få ihop 250 tusen på 2 år krävs att du lägger undan 10 tusen rent vare månad, galet bra jobb du måste ha då eller jobba skiten ur dig :P

Jag tänkte precis säga tvärtom. Säg att man får 13 tusen i lön efter skatt, sen ska man leva för kanske 3 tusen och kan lägga undan 10. 13 tusen efter skatt är vad jag förstått ingångslön på de flesta "skit"jobben (brevbärare, lagerarbetare, telefonförsäljare, städare, osv).

 

Då kan man spara ihop 240 tusen på två år, det räcker ju till en språkresa på två år med skolavgifter och levnadskostnader (om man lever snålt).

 

Och det funkar ju, om man är villig att jobba två år (först ska man ju faktiskt hitta ett jobb också), och bo hemma. Att be hemma efter att man prövat på att bo själv är enligt mig det bland det värsta som finns. Skulle aldrig palla.

 

Men alla kan göra på sitt sätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att få ihop 250 tusen på 2 år krävs att du lägger undan 10 tusen rent vare månad, galet bra jobb du måste ha då eller jobba skiten ur dig :P

Jag tänkte precis säga tvärtom. Säg att man får 13 tusen i lön efter skatt, sen ska man leva för kanske 3 tusen och kan lägga undan 10. 13 tusen efter skatt är vad jag förstått ingångslön på de flesta "skit"jobben (brevbärare, lagerarbetare, telefonförsäljare, städare, osv).

 

Då kan man spara ihop 240 tusen på två år, det räcker ju till en språkresa på två år med skolavgifter och levnadskostnader (om man lever snålt).

 

Och det funkar ju, om man är villig att jobba två år (först ska man ju faktiskt hitta ett jobb också), och bo hemma. Att be hemma efter att man prövat på att bo själv är enligt mig det bland det värsta som finns. Skulle aldrig palla.

 

Men alla kan göra på sitt sätt :)

 

 

Eller så börjar man jobba när man studerat klart och bli samma sak ungefär OM man kan bo hemma medans man betalar av fast hur kul är det, säg dubbla tiden om man får bra jobb och lägger undan varje månad.

 

Grejjen e d att jag vill åka NU när jag e ung och ha kul innan jag bli äldre och det är dags att bli löneslav om du förstår =)

 

Sen också säg att jag skulle jobba hemma för betala språkresan, 2 år då skulle jag vara 21 när jag e klar, och ska börja plugga istället för vara 21 och e klar =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gick hemma och drönade i två efter gymnasiet. Hade ingen aning om vad jag ville göra eller jobba med (gymnasieskolan jag gick i var sämst också - ingen som helst vägledning eller hjälp om vidare studier/jobb). Så jag var 21 när jag åkte till Japan på språkresa. Men tack vare det vet jag vad jag vill nu :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...