Hoppa till innehåll
Anime.se

Studera i japan nästa år!


Xanan
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag gick hemma och drönade i två efter gymnasiet. Hade ingen aning om vad jag ville göra eller jobba med (gymnasieskolan jag gick i var sämst också - ingen som helst vägledning eller hjälp om vidare studier/jobb). Så jag var 21 när jag åkte till Japan på språkresa. Men tack vare det vet jag vad jag vill nu :P

 

 

Jag har redan drönat bort 4 månader, inte hitta jobb. Ska vara ärlig så har jag inte direkt ansträngt mig men har alla polare runt mig som söker men inte får något så vet ju att mina chanser är inte så stora så att komma iväg och göra något man verkligen vill är ju som en dream come true =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HULK!

 

Jag är också jätteintresserad, speciellt på SI-Språkresor, men lika kluven som er ang. pengar. Jag vet att jag vill, och kommer åka på språkresa, men frågan är ju som sagt om man ska göra det före eller efter man pluggar vidare här i Sverige. Om man pluggar på någon KY-utbildning eller bra högskola här i Sverige, kanske hittar något jobb samtidigt som man får lån, så kanske man kan skrapa ihop lite stålar till en språkresa i framtiden.

 

Dock känns 2 år som sagt lite långt, men ändå inte om man tänker kunskapsmässigt. Sen kommer ju boendet kosta rätt mycket varje vecka. Hade nästan varit skönt att åka ner med någon från sitt hemland och dela rum med för att spara lite pengar, och möjligtvis minska på hemlängtan. ;)

 

Hur känner ni som redan gått språkkurser i Japan? Hur har det gått för er, och vad har ni för tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

HULK!

 

Jag är också jätteintresserad, speciellt på SI-Språkresor, men lika kluven som er ang. pengar. Jag vet att jag vill, och kommer åka på språkresa, men frågan är ju som sagt om man ska göra det före eller efter man pluggar vidare här i Sverige. Om man pluggar på någon KY-utbildning eller bra högskola här i Sverige, kanske hittar något jobb samtidigt som man får lån, så kanske man kan skrapa ihop lite stålar till en språkresa i framtiden.

 

Dock känns 2 år som sagt lite långt, men ändå inte om man tänker kunskapsmässigt. Sen kommer ju boendet kosta rätt mycket varje vecka. Hade nästan varit skönt att åka ner med någon från sitt hemland och dela rum med för att spara lite pengar, och möjligtvis minska på hemlängtan. ;)

 

Hur känner ni som redan gått språkkurser i Japan? Hur har det gått för er, och vad har ni för tips?

 

Frågan du bör ställa dig är nog om du är ute efter "äventyret att semestra i ett främmande land" eller om du "vill lära dig om landet, dess språk och kultur".

 

Vid det förstnämnda skulle jag tro att spänningen att befinna sig i Japan försvinner efter ett tag då man "sett allt man från början vill se" och man "vänjer sig" med att se Japaner över axeln.

 

Det sistnämnda är alltid bättre ju längre man är där, 20 lektioner i veckan i två år är nog ett riktigt bra kliv på vägen till bruklig Japanska, man får nog också tid till sig att se sig omkring, besöka både turistfällor så som mindre platser av intresse.

 

Om du är inne på punkt ett är en vän alltid att föredra, är det punkt två du fokuserar på tror jag att en svensktalande vän kan vara i vägen då du förmodligen att snacka mer svenska än japanska, såvida din kompis inte är lika motiverad (eller mer) som du att lära sig språket, för då kan ni lära er det tillsammans och öva på för godan ro där hemma! Dessutom blir levnadskostnaderna nog marginellt mindre då ni delar på den lite högre hyran.

 

 

Angående det där med priser ovanför...

 

Jag tror att man på två år skulle kunna samla ihop ganska gott om pengar, precis som riyu poängterar. Nu har jag i och för sig aldrig satt en fot på japansk mark, så jag vet inte hur detta fungerar. Men förslagsvis tycker jag man skall försöka lägga lite kraft på att få ett deltidsjobb i någon form när man är där nere. Jag vet inte hur det fungerar i praktiken mer än jag läst mig till, och hört av andra. Men lyckas man få sig ett jobb kan man dels höja sin levnandsstandard, dels ha något att göra utöver studierna så man inte bara sitter och rullar tummarna, dels träffa folk (kanske pratglada japaner?) och framför allt dels ha kvar en stor summa av sina surt förvärvade slantar kvar när man kommer hem. Värt att läsa på mer om tycker jag.

 

Deltidsjobb i Japan

När du befinner dig i Japan på ett studentvisum har du möjlghet att jobba halvtid (20 timmar i veckan) vid sidan av dina studier. Några av våra studenter har bland annat fått jobb som modeller, servitör, lärare i engelska och på IKEA vid sidan av sina studier. Efter avslutade studier har några av våra studenter fått heltidsjobb på IKEA i Japan.

 

Det är lite det där jag syftar på, 20 lektioner i veckan är väl ungefär drygt 20 timmar. Lägg till ett deltidsjobb på det och du har ungefär lika mycket tid över som vanligt =D

 

 

Sektionen om CSN

 

Som sagt, att ta lån är jag inte mycket för, hur mycket jag än skulle älska att bara packa väskan och bosätta mig två år i Japan (eller något annat land heller, för den delen) så vill jag inte betala av upplevelsen resten av livet och låta den hindra mig från att göra andar saker ;)

 

Sedan, när jag kikar på CSNs hemsida, så är jag inte heller så sugen på att betala de drygt 90000 kronorna i ränta heller <.<

 

UPPDATERING! Lekte lite med CSNs simulerings-system, och betalar man in merparten av sin lön (som om man sparade in pengarna i förväg) och betalar extra till CSN kan man klara sig med bara 14 000 - 20 000 kronor i ränta =D

 

 

 

 

 

(inte) Helt orelaterat

Haha! Haruhi och Sailor Mars delar ut näsdukar? http://www.spin.se/galleri/japanska/tokyo/boende.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Sektionen om CSN

Sedan, när jag kikar på CSNs hemsida, så är jag inte heller så sugen på att betala de drygt 90000 kronorna i ränta heller <.<

 

Precis. Var också inne ett tag på att köra universitet i Japan n shit, men en god vän fick mig på andra tankar när han visade mig räntan. :3

 

Det finns ju andra vägar att gå~

http://www.se.emb-japan.go.jp/studier.htm

eller utbyte genom ett svenskt universitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså jag kan ju inte vara den ända svensken som ska till tokyo nästa år, har postat över hela internet men fortfarande bara hitta 1 och han ska till Fukouka, Ingen som vet någon som ska ner?

Om du läste lite nogrannare kanske du skulle hitta fler.

 

Jag ska också åka dit i mars. /.../

Men vad är egentligen vitsen med att du vill hitta svenskar som ska dit samtidigt som du? Du åker väl inte till andra sidan jordklotet för att träffa svenskar? Du växer mycket mer på att umgås med japaner eller såna som du inte kan prata svenska/engelska med. Om det är fyllekompisar du är ute efter så finns det gott om sådana också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag satsar på att åka dit 2011, i en månad, för att prova på + att jag inte har råd med längre tid...

Får man CSN:s studie bidrag när man är där? (OBSAVERA studiebidrag, inte lån)

kan man ansöka om stipendier innan men bokar? jag skulle gärna vara där längre om jag visste att jag fick hjälp med betalningen...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får man CSN:s studie bidrag när man är där? (OBSAVERA studiebidrag, inte lån)
För att få CSN:s studiemedel (d.v.s. pengar för universitetsstudier) måste man vara där i minst 13 veckor (eller något sådant). Dessutom måste en massa andra saker också vara uppfyllda. Vet dock inte vad som gäller för att få studiebidrag (d.v.s. pengar för gymnasiestudier) eller om det ens är möjligt, men om det är det, skulle jag misstänka att man fortfarande måste vara där i minst 13 veckor för att få något.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Funderar starkt på att åka nästa år (2011) och planerar en spaningsresa nu till sommaren.

 

En massa tankar som man går igenom många gånger... CSN-lån som det största men även att jag nyss fått ett fint jobb här i Sverige, men det är ju en dröm att få vistas en längre tid i Japan och få uppleva vardagen man inte hinner med under en semester liksom...

 

näh, får klura lite till på det och se vad resan i sommar ger, än är man inte för gammal för att tänka på det i ett år till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur gör du/ni med boende? Nått förbokat via skolan först och sedan leta egen lght?

 

Jag funderar på inneboende för att få ut maximal hemmakänsla men också "tvingas" använda Japanska hemma, dock kanske det inte är så intressant för folk att ta in en 22 årig jätte :P Som sagt tidigare, mycket kvar att tänka på och planera men är verkligen sugen på att dra iväg nästa år så försöker höra med folk som har varit/ska iväg snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur gör du/ni med boende? Nått förbokat via skolan först och sedan leta egen lght?

 

Jag funderar på inneboende för att få ut maximal hemmakänsla men också "tvingas" använda Japanska hemma, dock kanske det inte är så intressant för folk att ta in en 22 årig jätte :P Som sagt tidigare, mycket kvar att tänka på och planera men är verkligen sugen på att dra iväg nästa år så försöker höra med folk som har varit/ska iväg snart.

 

Vi har bokat boende genom SPIN, tror det blir ett guesthouse =)

 

 

Jajo man blir ju "tvingad" att lära sig mer men att vara inneboende har ju både för och nackdelar. I guesthouse är det fler i den egen ålder som man kan bekanta sig med (koreaner, svenskar, euroeér, kinseser etc) Och lite mer fritt än att vara i någon annans hus, sen är det dyrare, men hört några som bott så och varit nöjda :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter helt underbart! Hade också velat göra det och har ev planer på att göra det efter min högskoleutbildning. Hade en kompis som pluggade japanska i Tokyo i två år för nåt år sen o han har massa underbart att berätta!

 

Förstår dock inte klagan på studielånen, de får du ju numer i Sverige också vare sig du vill eller inte. Nästan alla tvingas ju plugga högskola här. Så två år språkskola och 3 års yrkesutbildning som riyu skulle göra ger samma lån som för mig som läser till gymnasielärare i 5 år.

Så länge man inte tar några extralån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter helt underbart! Hade också velat göra det och har ev planer på att göra det efter min högskoleutbildning. Hade en kompis som pluggade japanska i Tokyo i två år för nåt år sen o han har massa underbart att berätta!

 

Förstår dock inte klagan på studielånen, de får du ju numer i Sverige också vare sig du vill eller inte. Nästan alla tvingas ju plugga högskola här. Så två år språkskola och 3 års yrkesutbildning som riyu skulle göra ger samma lån som för mig som läser till gymnasielärare i 5 år.

Så länge man inte tar några extralån.

 

 

Jo jag hakade också upp mig på när jag berättade att jag skulle åka och ta studielån. Om jag istället skulle jobba och spara så skulle det iallafall ta mig 2 år iallafall minst för 1: Det finns inga jobb jag kan få och dem jag skulle ha möjlighet att kanske få get piss betalt. Sen 2: behöver ju runt 160 tusen såe.

 

Och vill ju komma iväg nu när jag är ung och inte jobba och spara, sen efter 2 års sparande kanske man har tappat "gnistan" och så lever man ett dö tråkigt liv.. Så mitt lån som är på 179k + 30k i bidrag :D Är inte så extremt mycket så hellre lån nu och jobba och snåla i några år och betala av det än att inte komma iväg alls.

 

 

Blev lite rörigt men men ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ballade ur. Allt var klart och skulle ha åkt nu i mars men tycker det blir för mycket lån egentligen. Jag måste ju låna till skolavgiften också. Jag vill nog inte leva som en student (dvs fattigt och snålt) när jag är 30+. Jag har fortfarande planer på att åka dit om några år, för att känna på hur det är att jobba där. Till dess får jag nöja mig med semester - en planeras redan till sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ballade ur. Allt var klart och skulle ha åkt nu i mars men tycker det blir för mycket lån egentligen. Jag måste ju låna till skolavgiften också. Jag vill nog inte leva som en student (dvs fattigt och snålt) när jag är 30+. Jag har fortfarande planer på att åka dit om några år, för att känna på hur det är att jobba där. Till dess får jag nöja mig med semester - en planeras redan till sommaren.

Jag fick intrycket av att du redan hade pluggat där - eller var det bara nöjesresa? :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo jag har redan pluggat där 2 år. Planen var att plugga 3 år till nu.

 

 

Läste du på en språkskola då eller universitet? Vad hade du tänkt plugga vidare till/ Och var det i japan som du tänkt plugga 3 år till?

 

 

Jag har tänkt dra 2 år i japan på språkskola, sen försöka hitta jobb, eller ja undertiden jag är där ska jag leta jobb. Helst skulle d va bra att få jobb på ett svenskt företag i japan eller liknande, annars möjligen plugga vidarer i sverige / japan och försöka få jobb i japan ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag ska ta och strunta i att bry mig om allt vad studielån heter precis som du säger Xanan, det finns gott om tid att betala igen dem sen även om man kanske får snåla lite mer än vanligt under några år.

 

Riyu, när planerar du att åka i sommar ? Jag planerar en tripp på några veckor i July månad, förstagångsresenär till Japan så om du har några tips vore det uppskattat ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror lite på när skolorna börjar här i höst, men tänkte åka i juli och vara kvar till mitten av augusti, så man hinner med Comiket. Så länge du kan stå ut med olidlig hetta. Jag kan inte rekommendera att åka i juni, om man inte gillar regn.

 

Var förberedd bara. Och gå inte i Akihabara för mycket. Ska du bara ha boende i Tokyo så tycker jag att du ska göra några endagsutflykter till Yokohama, Kamakura, Nikko, eller vart du nu vill åka. Med tåg kan man enkelt och billigt åka till de flesta platser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...