Hoppa till innehåll
Anime.se

Durarara!!


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Hmm, tycker rent allmänt att denna anime inte känns mycket bättre än 'ok' hittills. Såsom Baccano framstår för mig serien som fräsch fast ganska opersonlig och trots allt som händer - inte alltför händelserik, hoppas de separata handlingar vävs ihop snart så att det blir lite fart på saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Sunoharas bröst är för stora.

Ja, lite oproportionerlig är hon, men inte så pass att det känns onaturligt för en tonåring i största allmänhet. Däremot har jag svårt att se hur någon som är så smal i övrigt skulle kunna få en sådan byst. Men visst, visst, man ska så klart inte försöka tänka realistiskt när man tittar på anime, jag vet. ;)

 

Hur som helst, 6 avsnitt in är jag hyfsat fångad av berättelsen. Inget direkt nytt under solen, men serien hanterar sitt material väl, musiken är skön, karaktärerna tjusigt designade och några intressanta röstskådisar har dykt upp. Izaya och Shizuo får gärna vara med mer för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nog dom flesta tänkt
Det jag funderar över om det är så simpelt som att Sejis blivande flickvän (hon med ärret runt halsen) är Seltis huvud?

 

Jag har inte riktigt fattat handlingen riktigt än så jag vill inte spekulera allt för mycket men några tankar har man ju iaf om dom flesta karaktärer osv

9

Visade sig att Boda hade helt rätt... har faktiskt ingen aning var handlingen är på väg just nu men det är kanske trots allt det som är lite av tjusningen av denna anime. Så många karaktärer som introducerats utan att visa sig särskilt mycket - får väl bara vänta och se var allt bär.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

10
Mikado som framgår vara huvudperson får äntligen lite uppmärksamhet - känns som att Durarara äntligen lagt i ytterliggare en växel så att säga. Överlag tycker jag detta avsnittet var kanske det mest underhållande hittills i serien...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

10 avsnitt in i serien börjar jag äntligen känna att det finns någon slags övergripande historia till alla berättelsetrådar som har lagts ut. I vilket fall som helst är det gött med en anime som blir bättre och bättre istället för att börja strålande och sedan falla sönder på vägen. Jag har inte varit så spänd på vad som kommer härnäst i en serie på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

9&10

Det här var det grymmaste jag sett på länge
grab20047.png

 

Men jo, nu verkar det börja ta fart ordentligt. Men också, är det rättvist att anta att Izaya är grundaren av Dollars? Han verkar som om han skulle göra ett dylikt gäng, till synes utan regler eller mål bara för skojs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

9&10
Det här var det grymmaste jag sett på länge
grab20047.png

 

Men jo, nu verkar det börja ta fart ordentligt. Men också, är det rättvist att anta att Izaya är grundaren av Dollars? Han verkar som om han skulle göra ett dylikt gäng, till synes utan regler eller mål bara för skojs skull.

Nja...

Jag funderar snarare på vad Mikados polare Masaomi har för roll - känns som han vet mer om t.ex. Dollars än vad han medger. Jag har i alla fall uppfattat det som om han har något han döljer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

9&10
Det här var det grymmaste jag sett på länge
grab20047.png

 

Men jo, nu verkar det börja ta fart ordentligt. Men också, är det rättvist att anta att Izaya är grundaren av Dollars? Han verkar som om han skulle göra ett dylikt gäng, till synes utan regler eller mål bara för skojs skull.

Nja...

Jag funderar snarare på vad Mikados polare Masaomi har för roll - känns som han vet mer om t.ex. Dollars än vad han medger. Jag har i alla fall uppfattat det som om han har något han döljer.

 

Det är ju uppenbart...

...att Masaomi var medlem i det "blåa gänget", vad de nu var för något. Att hans (ex?)flickvän ligger på sjukhus, vilket tycks ge honom så dåligt samvete att han inte ens klarar av att besöka henne, samt det faktum att de dessutom har Izaya som gemensam vän, lär ju ha något med det hela att veta. Kanske var han gängets ledare och klantade till det så att hans tjej blev skadad. Han tycks ju vara väldigt noga med att han inte vill att Mikado ska gå med i Dollars (tyvärr försent...), så han ser ut att ha dåliga erfarenheter av gäng.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

wuuut 11

Hmm, kom riktigt oväntat att Mikado var grundaren av Dollars - vet inte riktigt var detta kommer betyda för utvecklingen av serien, ska inte ge mig in på några spekulationer.

 

Vad jag inte riktigt förstår är Seltys agerande i detta avsnitt... accepterade hon sitt öde att vara utan sitt huvud eller har jag missuppfattat det?

 

Överlag ett bra avsnitt fastän gillade förra desto bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

wuuut 11
Hmm, kom riktigt oväntat att Mikado var grundaren av Dollars - vet inte riktigt var detta kommer betyda för utvecklingen av serien, ska inte ge mig in på några spekulationer.

 

Vad jag inte riktigt förstår är Seltys agerande i detta avsnitt... accepterade hon sitt öde att vara utan sitt huvud eller har jag missuppfattat det?

 

Överlag ett bra avsnitt fastän gillade förra desto bättre.

 

Som jag förstod det...

...fick Celty/Selty lite existentiell ångest, när hon insåg att de där minnena, som hon i 20 år trott skulle komma tillbaka om hon bara hittade sitt huvud, inte fanns hos huvudet heller. Det ledde till en släng av "jag skiter i allt nu", men när hon sedan tappade hjälmen framför folk blev hon självmedveten igen. Inte helt förvånande, med tanke på hur de stirrade.

 

I övrigt var det nog det sämsta avsnittet hittills i serien. Det enda som var lite kul att se var hur stackars Mikado råkade organisera Dollars, utan att ens befinna sig i samma stad. I övrigt var avsnittet onödigt utdraget, framförallt med tanke på att de flesta tittare troligtvis hade räknat ut att Mikado hade mer med Dollars att göra än vad han hade sagt. Telefonscenen var ju sjukt fånig. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 11

Jag tyckte att avsnittet var bra och det blev ännu bättre när Isac och Miria var med, väldigt positiv överraskning som gjorde min dag :)

 

Förövrigt måste jag säga att jag gillar serien än så länge, roligt att följa historier från olika personer samt samma händelse i olika perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 11

Jag tyckte att avsnittet var bra och det blev ännu bättre när Isac och Miria var med, väldigt positiv överraskning som gjorde min dag :)

 

Vet inte hur proffsigt det är att ta med karaktärer från en tidigare anime men tycker också det var ett kul inslag eftersom de två är så sköna på något sätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

wuuut 11
Spoiler
Vad jag inte riktigt förstår är Seltys agerande i detta avsnitt... accepterade hon sitt öde att vara utan sitt huvud eller har jag missuppfattat det?

Jag såg det ungefär likadant. Avsnitt 11.

Spoiler
I avsnitt 9 pratar Celty och Shinra. "Vad ska du göra [när du hittar huvudet som har en ny kropp]? Slita av det?" och Celty säger liksom att hon inte har velat erkänna att huvudet och minnena är borta, att letandet i 20 år har varit förgäves. När hon träffar sitt huvud på kroppen i takscenen så känner hon att de nu är olika personer. Huvudet lever som en människa, medan hon själv löser sin identitetskris med att hon inte behöver sitt huvud eftersom hon är ett monster, och att hennes 20 år inte var bortkastade utan var till för att skapa sig ett nytt namn i Ikebukuro.

 

Det var vad jag tänkte, men...

Spoiler som sätter takscenen i ett nytt ljus. (Vet inte när det kommer, det kan vara spoiler för avsnitt 12 så väl som avsnitt 24.)

Spoiler
Från Wikipedia (kan ju vara fel):

[seiji's sister] Namie made [seiji's stalker] Mika undergo surgery to her badly-beaten face and added a "scar" to make it appear as though Celty's head had been surgically attached.

 

Seiji tror alltså att han är med huvudet, medan han egentligen är med sin stalkare (sv. för stalker)! :D

 

När Celty träffar huvudet så förstår hon alltså att det inte var hennes. Men hennes reaktion tror jag fortfarande är densamma som jag skrev i den tidigare dolda texten, förutom att det är mer "åt helvete med det här, nu orkar jag inte leta mer!" än ett accepterande av huvudets förehavande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 12

Jag önskar så att jag inte hade råkat klicka på Sceleris spoiler, för självklart stämde ju detta.

 

Hursomhelst var det ett mycket bättre avsnitt än förra. Jag är glad att de såg till att knyta ihop en bunt trådar istället för att dra ut på det i all oändlighet. Det var även kul att i slutet av avsnittet få se exakt hur mycket Izaya har dragit i trådarna i bakgrunden. Vissa saker kunde man ana sig till, medan han i andra fall var djupare insyltad än jag hade misstänkt.

 

Nu vill jag bara veta var Shizuo passar in i Izayas planer, förutsatt att han inte bara leker med elden vill säga. I princip borde ju Shizuo vara den enda som vid det här laget kan stoppa Izaya, med tanke på att denne nu har placerat sig väldigt fint på spelbrädet inför nästa spelrunda. Med mer eller mindre full kontroll över Dollars ledare OCH Celtys huvud, samt ett gäng galna vetenskapsmän, kan han ju åstadkomma lite vad som helst.

 

Mina tankar efter halva serien är att jag har förlikat mig med tanken på Celty och den där störde läkaren som par, nu när de har fått en hel del saker sagt. Så länge Celty är medveten om att läkaren hellre ser henne som bara en yppig kropp än komplett med huvud, och doktorn inte hymlar med att han med flit har försökt motarbeta hennes längtan efter att få vara hel, så försvinner det jag hade mest problem med.

 

I övrigt så fortsätter Mikado och den där glasögonbruden med stora tuttar att totalt misslyckas med att få mig det minsta engagerad i deras romans. Jag antar att alla andra karaktärer fick så mycket intressanta personlighetsdrag att det liksom inte blev något över till dem. Framförallt inte "jag förkroppsligar alla löjliga mangafetischer i ett"-bruden. Om jag var hennes mamma skulle jag köpa en längre kjol till henne, alternativt utrusta henne med pepparspray.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 12
Spoiler

Jag önskar så att jag inte hade råkat klicka på Sceleris spoiler, för självklart stämde ju detta.

Avsnitt 12.

Spoiler
Ja, jag ville inte heller veta. Jäkla Wikipedia. :/

Men vi hade tur i oturen, då det åtminstone bara var för avsnitt 12.

 

Avsnitt 12
Spoiler
I övrigt så fortsätter Mikado och den där glasögonbruden med stora tuttar att totalt misslyckas med att få mig det minsta engagerad i deras romans. Jag antar att alla andra karaktärer fick så mycket intressanta personlighetsdrag att det liksom inte blev något över till dem.

Avsnitt 12.

Spoiler
Med tanke på att ungefär all kärlek i serien (ett slags tema?) är skruvad så kanske även en romans mellan dem skulle ha några konstiga vändningar. Hennes beteende när han kom till hennes hem för att återlämna vad-det-nu-var fick det att verka lite som att hon hade något att dölja.

 

Förresten känns det som att doktor Shinras attraktion till Celty är mer makabert än sexuellt grundad. Vet inte riktigt om det gör det värre eller bättre... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 12.
Med tanke på att ungefär all kärlek i serien (ett slags tema?) är skruvad så kanske även en romans mellan dem skulle ha några konstiga vändningar. Hennes beteende när han kom till hennes hem för att återlämna vad-det-nu-var fick det att verka lite som att hon hade något att dölja.

Avsnitt 12

Inte omöjligt. Det verkar ju vara något med henne och den där slemmige läraren som hela tiden glor på henne i smyg. Detta, samt den blondes flickvän på sjukhuset, hoppas jag att vi får veta lite mer om i den återstående halvan av serien. Men jag hyser inget större hopp om ett eventuell utvecklande av en intressant personlighet hos den unga damen.

 

Avsnitt 12.
Förresten känns det som att doktor Shinras attraktion till Celty är mer makabert än sexuellt grundad. Vet inte riktigt om det gör det värre eller bättre... ;)

Avsnitt 12

Med tanke på att han spenderade hela sin barndom med att dissekera henne så ja, det tror jag också. Men samma sak gäller Celty, som ju inte bara var medveten om vad som hände henne utan troligtvis vaken också medan han skar i henne.

 

Nåja, de är ju två ganska udda typer båda två, och tycks spendera rätt mycket tid med att sitta och chatta med varandra, så de kommer säkert att passa bra ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

12

Men jag hyser inget större hopp om ett eventuell utvecklande av en intressant personlighet hos den unga damen.

Kanske inte personlighet, men en intressant roll i serien förväntar jag mig.

 

Det här avsnittet var väldigt uppenbart mittpunkten. Serien skulle nästan kunna sluta här och sedan ha resten som en andra säsong. Seltys "arc" är väl över då hon nu är nöjd med sig själv. Och jag var väl inte så ute å cyklade när jag trodde att Izaya hade grundat Dollars. Fast det här var förstås mycket mer intressant.

 

Som vanligt har jag inte en susning om var serien skulle kunna gå härifrån, men jag hoppas att jag som vanligt blir positivt överraskad. Det skulle väl vara om Yagiristället fortsätter kidnappa folk, men det låter lite enkelt. Om inte Izaya hittar på nåt för... för han är galen. Apropå det så är jag mer intresserad av bruden som ha jäklades med i början än t ex Kidas flickvän. Vem är hon? Kommer hon ha någon roll alls eller var hon bara där för att visa hur cool Izaya är? Det låter också för enkelt.

 

Och juste. Det fanns nån slasher villian som sprang omkring i området. Jobbade hon för Yagiri? Nåja. Överraska mig tack~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Mikados chattpolare... (spoilers upp till avsnitt 12)

Rätta mig om jag är ute och cyklar, men var inte tjejen som sprang runt och knivskar folk en av de som Mikado brukade chatta med i Dollars chatrum? Celty och Izaya var väl de övriga två. Jag borde egentligen se om avsnitten med detta i åtanke. :)

I övrigt vet jag vad jag vill se i nästa halva av serien, men det är jag säkert ensam om i det här forumet. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 13

Okej, det gav ju svar på några av frågorna som fanns kvar. Jag tycks ha gissat rätt angående Masaomi, förutom att det var en annan färg på hans gäng (gul). Jag undrar dock fortfarande hur Masaomis exflickvän Saki och Izaya känner varandra. Från att ha varit med i samma gäng, kanske...

 

Det vore även intressant att få veta om glasögontjejen Sonohara är en "Carrie" (där förtryckta känslor manifesteras som övernaturliga förmågor), eller om hon helt enkelt har en personlighetsklyvning. I början av avsnitt 5 kan man nämligen se att flickan med kniven/svärdet har lugg, men i andra scener har hon långt hår, utan lugg. Så antingen tar hon på sig en peruk, eller så är det någon slags manifestation av hennes medvetande som kan ändra form. :S

 

Hur som helst ser jag fram emot kommande avsnitt. Nu när både Masaomis exflickvän, Shinras pappa och Shizuos lillebror är med i introt, borde man ju få veta lite mer om deras roll i det hela. Den nya karaktären som har siktet inställt på Celty tycks också ha potential att röra om lite i grytan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är väl inget speciellt avsnitt. Man får ledtrådar allt eftersom, när man märker att det personerna i chatten säger överensstämmer med sånt som bara den karaktären kan veta alt. spelar in i hans/hennes agenda. Det var faktiskt ganska intressant att gå tillbaka och ta sig en titt på några av de tidigare chattkonversationerna, innan man visste vem som dolde sig bakom deras chattnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 14

En tanke dök upp under slutet av avsnittet när "Saika" dök upp bakom Enri och riktade ett knivhugg mot henne. Jag känner på mig att "Saika" står på Enri's sida och vill beskydda henne. Denna teori bygger på förra avsnittets incident där "Saika" knivmördade Enri's mobbare men inte henne. Därmed tror jag att det knivhugget man fick se i slutet var riktat mot någon annan person.

 

Jag ser framemot att se om min teori stämmer och nästa avsnitt ser ju ut att kretsa kring reportern Shuji Niekawa som med stor sannorlikhet måste vara Haruna Niekawa's pappa vilket också ska bli intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
fram till 19
Det som är så jäkla jobbigt med den här serien är väl att det är mycket mer flashbacks och bakgrundsstory än saker som faktiskt händer. Och med en berättarröst till på köpet. Är inte så kär i hur serien ser ut nu.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Så jag såg sista avsnittet

Är jag den enda som tycker att serien verkligen tappade stinget i andra halvan? Vi hade redan fått lära känna de flesta karaktärer och Celty blev tappad på en båt nånstans. Utöver det så fanns det inget som intresserade mig direkt. Det var flera grejer jag hade velat se utforskas mer, men istället så avslutade serien nästan allt där och började på en tråkig plot om gängkrig istället. Och tre vänner som nästan är fiender men återförenas i sista avsnittet. Konceptet med Saika kändes väldigt överflödigt när vi redan hade Celty. Fast hon var förstås inte med längre. Hej, huvud. Hej då, huvud.

 

Javene. Det är så många idéer som jag bara tycker var till det sämre. Och monologer. Monologer från helvetet. Om vi struntat i låtsasproblem hos trion och låtsasspänning mellan gängen så kanske vi kunnat få lite intressant drama (riktigt osämja och inte bara missförstånd) och lite riktigt intrigerande istället för att Izaya inte gör någonting och Horada är ful. Vad hände med Shinras pappa? Varför blev Namie hemmafru istället för att fortsätta med intressanta experiment? (ok, där kan jag ha glömt, så upplys mig om någon kan) Och varför i hela hallabalula introducerades trafikpolisen om han inte skulle göra annat än att ha en cameo i sista avsnittet och få Celty att se ut som en mes?

 

Sväng åt höger. Inte fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...