Hoppa till innehåll
Anime.se

Angel Beats!


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

7
Kan det inte vara så att något hände när hon förlorade sin uppgift som studentrådets president? Hennes uppgift har kanske alltid bl.a varit att upprätthålla ordningen så när hon förlorade sin position så kanske hon även förlorade tron på att det hon gjorde var rätt. Hon fick då någon sorts personlighetsklyvning som resulterade i att hon delade upp sig i två när hon hjälpte studenterna som gjorde fel.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

7
Kan det inte vara så att något hände när hon förlorade sin uppgift som studentrådets president? Hennes uppgift har kanske alltid bl.a varit att upprätthålla ordningen så när hon förlorade sin position så kanske hon även förlorade tron på att det hon gjorde var rätt. Hon fick då någon sorts personlighetsklyvning som resulterade i att hon delade upp sig i två när hon hjälpte studenterna som gjorde fel.

Mjao (7)

Då går vi ju in mer på exakt vad hon är för något. Hon är ingen människa för då skulle hon försvunnit för länge sen, och jag har svårt att se henne som en npc som bara råkade bli elevrådspresident. Igen undrar jag om inte hennes "Jag måste rädda dem" har varit hennes mål hela tiden. Som en exorcist som får spökena att sluta plåga sig själva genom att vilja fortsätta leva. Det jobbet skulle i för sig kunna hanteras bättre än såhär...

 

Förresten, det var väl inte bara jag som först trodde att Naoi försvann i slutet på förra avsnittet ._.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mjao (7)
Förresten, det var väl inte bara jag som först trodde att Naoi försvann i slutet på förra avsnittet ._.

7

Ja? :roll:

Jag såg inga indikationer på att han skulle försvinna.

[hide=]Jag som tyckte att det passade så bra. Han blev lycklig etc, och det sista vi såg var en droppe som föll i marken. Typ han försvann fast en tår fanns kvar.

 

Det var lite därför jag tyckte avsnitt 6 och hela Naoigrejen kändes rätt menlöst. Lite bättre nu när han faktiskt tjänade ett syfte med att ge Otonashi tillbaka hans minnen.[/hide]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7.

Spoiler
Jag hoppas då att det inte var hennes kage no bunshin-jutsu (lol) vid fisket som gav upphov till den onda kopian, eftersom fiskescenen mest var upplagd som en liten engångsgrej. Kopieringen i sig hamnade i skymundan, så att då ha det som en nyckelhändelse gör att det känns dumt att ha som orsak till en intrigvändning.

 

Å andra sidan kanske det inte är en intrigvändning, utan bara en kort liten akt, typ "kopian-akten", ungefär som hur "den onda elevordföranden-akten" var ett framlagt som "här är den nya onda bossen" komplett med final, bara för att sluta med att han blir en i gänget utan att fortsättningen kretsar kring den tidigare motsättningen. I så fall kommer de att säga "åh nej, hon fick en kopia när hon bestämde sig för att rädda alla därför att det stred mot hennes natur" och sen besegra kopian med en sentimental monolog och sen är det business as usual. (Å tredje sidan borde det bli sammanhängande snart, om de inte vill dra en Soranowoto...)

 

Mjao (7)
Spoiler
Då går vi ju in mer på exakt vad hon är för något. Hon är ingen människa för då skulle hon försvunnit för länge sen, och jag har svårt att se henne som en npc som bara råkade bli elevrådspresident.

Avsnitt 7.

Spoiler
Hon skulle kunna vara människa. Att hon har inte försvunnit fastän hon varit laglydig skulle kunna vara för att det är något annat som fattas henne (kanske något som Otonashi kan ge henne).

 

Men normal är hon uppenbarligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7.
Jag hoppas då att det inte var hennes kage no bunshin-jutsu (lol) vid fisket som gav upphov till den onda kopian, eftersom fiskescenen mest var upplagd som en liten engångsgrej.

7

Men, som jag tidigare skrev, så hinner man se att hennes "bunshin" har röda ögon istället för gula. Det var ju då vi såg en närbild på Kanames läppar när hon säger "Jag måste rädda dem". Det kan ju vara så att hon på något sätt är förbannad att aldrig kunna bli vän med någon.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7

Jag hoppas då att det inte var hennes kage no bunshin-jutsu (lol) vid fisket som gav upphov till den onda kopian, eftersom fiskescenen mest var upplagd som en liten engångsgrej. Kopieringen i sig hamnade i skymundan, så att då ha det som en nyckelhändelse gör att det känns dumt att ha som orsak till en intrigvändning.

Är det inte det som är så genialiskt med det? Vi får se vad som händer utan att det blir tryckt i ansiktet på oss. Hellre såhär och en flashback sen där Otonashi tänker "Javisst. Det hände ju" än att ha det off screen och sen en flashback. Också hellre såhär än en stor förklaring innan det händer, eller dramatisk scen när det händer. Den dramatiska scenen fick vi ju på ett annat sätt i slutet av avsnittet, något som också blev en rätt trevlig överraskning.

Som i Bleach

Det hade ju varit coolare om vi fått se Mayuris bankai innan Yoruichi stått och förklarat vad det är precis innan.

Det tråkiga om det är en god och en ond sida är att jag får något ovälkomna Dragonballvibbar av det hela. Eller! Det här kanske är hennes sätt att både vara deras vän och följa reglerna.

 

Då går vi ju in mer på exakt vad hon är för något. Hon är ingen människa för då skulle hon försvunnit för länge sen, och jag har svårt att se henne som en npc som bara råkade bli elevrådspresident.

Hon skulle kunna vara människa. Att hon har inte försvunnit fastän hon varit laglydig skulle kunna vara för att det är något annat som fattas henne (kanske något som Otonashi kan ge henne).

Hmm. Det skulle medföra en hel del implikationer. Till exempel borde hon förstått vid det här laget att de som följer reglerna försvinner. Är det vad hon själv försöker göra då också? Var skulle hon annars ha fått sin laglydiga natur ifrån? Också om man tänker på Otonashis tankar på hur alla som blir hennes vänner försvinner, hur länge har hon egentligen varit här? Det skulle behövas många år för att ge henne den personlighet hon har nu.

 

Men jo, med tanke på olika känslor hon visat så är det inte omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 7.

Spoiler
Men, som jag tidigare skrev, så hinner man se att hennes "bunshin" har röda ögon istället för gula. Det var ju då vi såg en närbild på Kanames läppar när hon säger "Jag måste rädda dem". Det kan ju vara så att hon på något sätt är förbannad att aldrig kunna bli vän med någon.

Grejen är att det för mig hade varit så osnyggt att ha ursprunget till en ny allvarlig konflikt i en simpel handling som inte fick någon egentlig fokus i skämtscenen där den ägde rum, ungefär som att mjölken Tomoya tar här skulle inleda en liten delberättelse där han blir haffad för snatteri... men visst, det lutar väl åt att det ändå är den klonscenen som är början. Det är som sagt inte det första konstiga de har gjort i så fall. :P

 

Hellre såhär och en flashback sen där Otonashi tänker "Javisst. Det hände ju" än att ha det off screen och sen en flashback. Också hellre såhär än en stor förklaring innan det händer, eller dramatisk scen när det händer. Den dramatiska scenen fick vi ju på ett annat sätt i slutet av avsnittet, något som också blev en rätt trevlig överraskning.

Hellre att det läggs lite mer vikt på det i en lite mer allvarlig scen. Som det var nu var det en knappt synlig grej i ett skämt där alla faller yttrandes sina respektive slagord mot en stor fisks gap. Innan jag kollade på scenen igen tyckte jag till och med inte att det såg ut som en delning: jag tolkade det som en typisk representation av snabba rörelser, där den/det som rör sig snabbt visas med en tätt placerad skuggbild.

 

Visst, att göra till synes obetydliga händelser till ett slags pivåer är väl en idé, men om de är så pass obetydliga eller tvetydiga att tittaren inte märker eller tänker på dem så tycker jag att det slår tillbaka. Då hade det lika väl kunnat hända "off-screen".

 

Hmm. Det skulle medföra en hel del implikationer. Till exempel borde hon förstått vid det här laget att de som följer reglerna försvinner. Är det vad hon själv försöker göra då också? Var skulle hon annars ha fått sin laglydiga natur ifrån? Också om man tänker på Otonashis tankar på hur alla som blir hennes vänner försvinner, hur länge har hon egentligen varit här? Det skulle behövas många år för att ge henne den personlighet hon har nu.

Nu tror jag förvisso att hon är en designad och viktig del i efterlivssystemet, men eftersom vi inte vet något om det så kan man inte utesluta att hon är människa. Som jag ser det skulle hon kunna vara en tjej som var undergiven i livet och fortsätter vara undergiven i döden -- hon kan ha varit där i tusen år så vitt vi vet. Det är lite för tidigt att avfärda henne som "ängel".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Offtopic, men haha :D:D

 

7

Men ja, det vore lite konstigt om det blir något stort av det här. Speciellt som vi fått lite småhints att Kaname verkar vara någon typ av person som inte verkar försvinna ur denna värld. Å andra sidan verkar det lite konstigt om det inte blir något stort av detta nu, eftersom vi är så pass långt inne i serien. Förhoppningsvis blir det här en två-cour serie, för jag vill veta mer om deras förflutna, denna värld och vad som händer när man försvinner

 

Helvete! Jag skulle ju sluta analysera och njuta av åkturen! Nu kommer jag sluta skriva i denna tråd! *snip*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7

Svårt att se det som att det var hennes "harmonics (kopian)" som skadade Yurippe. Det var ju den som slaktade fisken.

Sen att försvara elever mot att ställa dem till rätta är två olika saker!?

Kanske harmonics är en aggressivare version av originalet. Då e frågan vart tog den vägen då ingen sa något eller får vi flashback i nästa avnitt (med en liten förklaring)?

Förresten var va Yurippe mot slutet av avsnittet?

Kan de va så att hon aktiverade Tachibanas hamonics från hennes dator och skapade en ny Angel?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

8

Varje gång något mystiskt är i görningen så verkar det som gänget - speciellt Yuri - drar en hypotes ur luften och den bara råkar vara rätt. Jag vet inte om jag tycker det är så lajban.

 

Fast jag gillar någorlunda hur serien blandar in humor i allt. Om den vill ha de flesta karaktärer ur vägen så låtsas den inte ha en bra idé till hur att fixa det utan bara löjlar till det istället. Tror inte jag har sett det på samma nivå i en annars så allvarlig story förut. Skär sig lite gör det väl, men jag tycker att det är minst lika mycket uppfriskande.

 

Fast jag vet inte hur sött det är att låtsas kunna engelska längre. "Get chance and luck" >_>

 

Vad som kommer hända nu är lika oklart som alltid. Ingen mer elak Angel. Såvida inte smärtan blir henne övermäktig! Dun dun duuuun! Eller så var det här avsnittet ungefär lika meningsfullt som Naois. Det känns lite som en halvt allvarlig sketchshow.

 

-Det här är ju en bra idé. Och det här också.

-Men hur ska vi knyta ihop det till en sammanhängande handling?

-*axelryck*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jefflar! Nu faller serien verkligen mig i smaken då det äntligen känns som att man börjar knyta samman säcken!

 

Visst, vissa saker kanske inte skall grävas så djupt i... (9)

Tänker då på ettor och nollor, mmorpg och så vidare som det talades om innan, med regenererande lampor och sånt. Ettor och nollor känns som att man helt enkelt bara valt det som ett medium för Kanade att hantera sina superkrafter.

 

Det som jag väntar mig nu är ett par tämligen händelsefria sista avsnitt där Otonashi och Kanade tar reda på samtligas bakgrunder och låter dem få leva "ett normalt liv" för att sedan försvinna. Och sedan en liten tvist i slutet och det slutar med ett traditionellt thailändskt "happy ending"!

 

Några saker jag dock är lite fundersam över, kan NPC-erna dö? Tänker på när vice-presidenten slaktade NPCare, reagerade inte skolan då? Sedan är Kanades egna bakgrund förmodligen den mest intressanta, vad gör hon där? Sist men inte minst, guildet som består av alla de där pojkarna, de är väl också "icke-npcare"? Det bör ju betyda att alla har sina egna anledningar till varför de är där, och teoretiskt sett så bör ju även Otonashi ta reda på dessa för att lyckas med sin plan att "skicka alla vidare".

 

Det här kommer bli otroligt kul!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

9

Som sagt, Kanade är snel :)

 

Otonashis död blev mycket trevligare nu. Synd att det bara går att donera organ om man dör i sjukhussäng.

 

Och igen med alla lotto hypoteser. Hinata bara gissade att hon slogs om sin kropp med alla andra Angels, och så är det så. Dessutom erkände hon nästan rakt ut att man återföds när man försvinner. Om det inte gör sense att låta huvudkaraktärerna veta, så låt dem inte veta! Hade det blivit någon skillnad om Hinata och Yuri helt enkelt inte sagt det där?

 

Det som jag väntar mig nu är ett par tämligen händelsefria sista avsnitt där Otonashi och Kanade tar reda på samtligas bakgrunder och låter dem få leva "ett normalt liv" för att sedan försvinna.

Nah. Med tanke på hur serien fungerat hittills så förväntar jag mig att något speciellt händer. Nej, jag föväntar mig att två speciella saker händer. Ändå fyra avsnitt kvar. Tror nog inte att alla försvinner i slutet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

9
Som sagt, Kanade är snel :)

 

Otonashis död blev mycket trevligare nu. Synd att det bara går att donera organ om man dör i sjukhussäng.

 

Och igen med alla lotto hypoteser. Hinata bara gissade att hon slogs om sin kropp med alla andra Angels, och så är det så. Dessutom erkände hon nästan rakt ut att man återföds när man försvinner. Om det inte gör sense att låta huvudkaraktärerna veta, så låt dem inte veta! Hade det blivit någon skillnad om Hinata och Yuri helt enkelt inte sagt det där?

 

Det som jag väntar mig nu är ett par tämligen händelsefria sista avsnitt där Otonashi och Kanade tar reda på samtligas bakgrunder och låter dem få leva "ett normalt liv" för att sedan försvinna.

Nah. Med tanke på hur serien fungerat hittills så förväntar jag mig att något speciellt händer. Nej, jag föväntar mig att två speciella saker händer. Ändå fyra avsnitt kvar. Tror nog inte att alla försvinner i slutet heller.

 

Mja, alltså... (9)

Jag tänkte mig mer att de kommer försvinna från världen de är i nu. Förmodligen så återföds de allihopa på något vis i "originalvärlden", där Otonashi inte dör i krashen och det blir någon skum lösning med alternativa slut, men samtidigt tror jag att det skulle ta död på en hel del av seriens drama, liksom slutet i Clannad After Story. I vilken...
... de dör i slutet, men sedan magiskt lyckas ändra alltsammans till ett lyckligt slut... meh -.-
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

liksom slutet i Clannad After Story. I vilken...
... de dör i slutet, men sedan magiskt lyckas ändra alltsammans till ett lyckligt slut... meh -.-

Fast nu har jag ju inte sett Clannad så jag kan inte läsa det där och förstå hur du tänker :(

 

10

Ett förutsägbart och uppenbart tearjerking slut för Yui, men ändå rätt fint :)

 

Jag gillar hur Yuis och Hinatas relation 'utvecklade' sig. Vi visste väl i stort sett från början att det var något mellan dem, men istället för ett *dai shokku* avslöjande - som typ... som alla Kugimiya Rie romanse jag kommer på - så fick vi en komisk scen i avsnitt 8 och det här. Rätt schyst.

 

Men nu är det väl bara att vänta och se vad för out of the blue problem som kommer nu, och fråga sig själv om även detta bara kommer ha relevans i ett avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 10.
Ja, det var ett förhållandevis fint och värdigt hanterat slut för en annars ganska ofin och "ovärdig" figur. Men det kan ju inte gå i den här takten när det bara är tre avsnitt kvar. Hm.

 

10

Jag tänkte lite på samma grej, hur ska de lyckas knyta ihop säcken här på bara 3 avsnitt. De kanske gör så att de drar igång en säsong till om inte allt för lång tid så serien inte får något riktigt slut. Det hade ju inte varit första gången det händer...

 

I vilken...

... de dör i slutet, men sedan magiskt lyckas ändra alltsammans till ett lyckligt slut... meh -.-

 

clannad AS slutet

Detta var jag heller inte alls nöjd med. Problemet är att i visual noveln så är det 2 helt olika slut, ett där nagisa dör och sen ushio, ett där allt slutar lyckligt. De valde att först animera det olyckliga slutet och sen slänga in det lyckliga efteråt. Enligt mig ett misslyckat slut, jag hade hellre sätt att serien slutade olyckligt och de sen släpte det lyckliga som en OVA eller nåt för det blev inte alls bra som de gjorde det enligt mig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 10.
Ja, det var ett förhållandevis fint och värdigt hanterat slut för en annars ganska ofin och "ovärdig" figur. Men det kan ju inte gå i den här takten när det bara är tre avsnitt kvar. Hm.

10

Jag tänkte lite på samma grej, hur ska de lyckas knyta ihop säcken här på bara 3 avsnitt. De kanske gör så att de drar igång en säsong till om inte allt för lång tid så serien inte får något riktigt slut. Det hade ju inte varit första gången det händer...

Mjaa (10)

Jag har svårt att föreställa mig att alla vi känner till kommer att få försvinna. Det skulle inte riktigt passa sig att klimaxet/den stora uppenbarelsen var förra avsnittet och resten är bara vad som händer efter det. Snarare att det kommer någon sorts löst definierad frid till världen de lever i, eller kanske att det slutar med att Otonashi försvinner. Eller Yuri. Typ att hon kommer på hemligheten med världen och gör någon sista attack mot Tenshi/Gud/whatever, men så får Otonashi henne att finna frid i slutet.

 

Jag sätter i alla fall mina pengar på att det slutar på något dylikt 'speciellt' sätt och helt enkelt inte visar vad som händer med de som är kvar i världen efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag inte sett serien än men jag tänkte bara dela med mig av Maeda Juns egna ord om de två avsnitten som ni tycks ha diskuterat mest.

 

Maeda Jun om episod 7

Episode 7 was personally a really scary episode for myself. Because Otonashi had lost his memory all this time and when people see this episode they might go “Wha? That’s all?” or All he needed to get his memory back was via Naoi’s hypnotism?” and think that the scriptwriting was too lazy or cheap. If this was a game, when the player continues on he’d find out that there’s one deeper level to his memory that has not been revealed yet, but in an anime, it stops for a week after the episode ends.

 

So people will probably say stuff like “Maeda is bringing the sick sister out of the hospital and letting her die again, that’s no different from before. There’s no more to Maeda.” and that I’m just repeating the same stories again.

 

 

Maeda Jun om episod 10

Yui doesn’t get to speak much in the main story, so a large part of this was saved by the presentation. Also, episode 10 is personally where it’ll decide victory or defeat for me. If this episode doesn’t work, then it means I wasn’t able to live up to viewer’s expectations that they want to see a story that will make them cry, so I really want to know what people think of this episode when it airs.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Maeda Jun om episod 10
If this episode doesn’t work, then it means I wasn’t able to live up to viewer’s expectations that they want to see a story that will make them cry, so I really want to know what people think of this episode when it airs.

Åsikt

Det var en fin scen i slutet av avsnittet men jag blev inte berörd så enligt mig förlorade Maeda Jun.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 11.

Spoiler
Avsnitt 7.
Spoiler
Hon skulle kunna vara människa. Att hon har inte försvunnit fastän hon varit laglydig skulle kunna vara för att det är något annat som fattas henne (kanske något som Otonashi kan ge henne).

 

Men normal är hon uppenbarligen inte.

omfg jag hade rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och 11

If this episode doesn’t work, then it means I wasn’t able to live up to viewer’s expectations that they want to see a story that will make them cry, so I really want to know what people think of this episode when it airs.
Det var en fin scen i slutet av avsnittet men jag blev inte berörd så enligt mig förlorade Maeda Jun.
Om det var vad han försökte göra håller jag med om att han misslyckades, men det är lyckligtvis inte samma sak som att det var dåligt. Egentligen har mina förväntningar aldrig varit att gråta av Angel Beats. Betyder det att han är förlåten eller att han också failade med att visa sina intentioner från början?

 

omfg jag hade rätt.
Oh mai gah! Och uppenbarligen var det enda speciella med henne att hon hade en dator. Men hur länge har Yuri vetat (läs:gissat) det? Jag har för mig att även hon verkade ovetandes i början av serien.

 

Gillade det här avsnittet. Problemet löstes inte utan vidare och förklarades på ett bra sätt. Och så avslöjades Otonashis plan. Tummen upp! Då skulle ju egentligen folk kunna försvinna lite här och var utan att vi får ett helt avsnitt till deras bakgrundshistoria, och det skulle inte vara så dåligt om det görst snyggt. Det enda jag riktigt saknar nu är hur länge alla har varit där. Yuri och Hinata var först?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev också förvånad i avsnitt 11!

Visste inte alla att "Angel" var en vanlig människa? Jag trodde att de gav upp allt det där i samband med att de knäckte henne och hon blev "god", så att säga.

 

Samtidigt undrar jag varför Yuri inte själv kommit på idén att kunna modifiera sig själv (och sina medmänniskor?) med hjälp av samma datorprogram eftersom att de båda bevisligen är människor och spelar på samma grunder.

 

Hur som helst, det viktiga... ännu en vändning!? Detta blir otroligt intressant! Om inte annat imponeras jag fortfarande över den otroligt suveräna tajmingen som alla skämten levereras med, svinbra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag riktigt saknar nu är hur länge alla har varit där. Yuri och Hinata var först?

Jag har bara läst första delen, men Maeda har skrivit en (i publikation uppdelad) korthistoria om när Hinata kom dit. De refererade lite till den tiden i avsnitt elva. För den nyfikne finns delvisa översättningar -- sök efter Angel Beats: Track Zero.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...