Hoppa till innehåll
Anime.se

Angel Beats!


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

Angel Beats: Track Zero

Ah. Kan kolla upp. Om jag bryr mig.

 

12

So yeah. Alla kunde försvinna på ett acceptabelt sätt utan bakgrundshistoria. Utöver det... fighter och monologer.

 

Så få se om jag fattat det här. Om det uppstår kärlek i världen så kommer man kunna vara lycklig men ändå vilja stanna kvar. Då kommer världen bli ett evigt paradis. Och det är... inte bra?

 

Det här avsnittet försökte göra så mycket men misslyckades med det mesta. Varför försvann inte Yuri? Reglerna i världen verkar vara rätt lätta att kringgå. När hon satt i klassrummet var trevligt. Och TK. Men det är inga intressanta grejer och påverkar inte storyn på något egentligt sätt. Nah, hela idéen med Angel Beats var nog inte så lajban från början. Det är som ett projektarbete i gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

själv gillade jag denna serie skarpt. Den hade en härlig mix av action,drama och humor. Vanligtvis brukar jag ha svårt för humor när det kommer till anime då jag finner många seriers humor för överdriven men denna serie tyckte jag inte humorn var så överdriven utan hölls på en lagom nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serien överlag har riktigt bra tycker jag, otroligt rolig och suveränt tajmad humor.

 

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall tolka slutet...

Kanade försvann, men vad hände med Otonashi? Blev han lämnad kvar vind för våg, vilket på sätt och vis refererades i avsnitt 12 (vill jag minnas), där killen som Yuri mötte nämnde något om att det fanns någon som älskade en annan, och gjorde sig själv till NPC för att inte försvinna medan han väntade. Kan detta vara någon slags homage till det? Eller försvann Otonashi också som följd av Kanades försvinnande?

 

Samt, scenen efter eftertexterna, där Otonashi möter Kanade i en värld som antyds vara "den riktiga", kommer man tillbaka till den riktiga världen när man försvann i den andra? Är det ungefär som en enda stor komadröm, där man vaknar upp när man försvinner?

 

DOCK! Om nu Kanade hade fått Otonashis hjärta är det fler saker som inte stämmer, varför var Kanade i världen innan Otonashi om hon hade hans hjärta? Om Kanade nu fick Otonashis hjärta, varför vill hon tacka honom när hon ändå dog?

 

Jag behöver hjälp att tyda vad det egentligen är som serien vill förmedla, för inga av mina små hålost-teorier håller för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall tolka slutet...
Spoiler
Kanade försvann, men vad hände med Otonashi? Blev han lämnad kvar vind för våg, vilket på sätt och vis refererades i avsnitt 12 (vill jag minnas), där killen som Yuri mötte nämnde något om att det fanns någon som älskade en annan, och gjorde sig själv till NPC för att inte försvinna medan han väntade. Kan detta vara någon slags homage till det? Eller försvann Otonashi också som följd av Kanades försvinnande?

 

[...]

 

DOCK! Om nu Kanade hade fått Otonashis hjärta är det fler saker som inte stämmer, varför var Kanade i världen innan Otonashi om hon hade hans hjärta?

Angel Beats avsnitt 13.

Spoiler
I eftertexterna försvinner de en efter en i vad som ser ut att vara seriens ordning, vilket antyder att Otonashi försvann efter Kanade. (Han var ju redan nöjd och kunde försvinna. Han blev väl ledsen över att hon försvann, men det borde ju inte ge upphov till en vilja att stanna kvar i de dödas värld -- hon kommer ju inte tillbaka.)

 

Men eftersom Kanade kom dit långt före Otonashi fastän han dog före så innebär det att de dödas värld inte är samtidig med de levandes värld. Den kanske till och med kan vara cyklisk -- kanske till och med Otonashi var den tidigare sabotören... men det tror jag inte. Det var nog bara tänkt som "så här hade Otonashi kunnat bli" -- om ens det.

 

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall tolka slutet...
Spoiler
Samt, scenen efter eftertexterna, där Otonashi möter Kanade i en värld som antyds vara "den riktiga", kommer man tillbaka till den riktiga världen när man försvann i den andra? Är det ungefär som en enda stor komadröm, där man vaknar upp när man försvinner?

Angel Beats avsnitt 13.

Spoiler
Jag tycker att det antyds att de reinkarnerades och lyckades träffa varandra i sitt nya liv tack vare den tid de ägnade tillsammans i efterlivet (eller, öh, mellanlivet).

 

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall tolka slutet...
Spoiler
Om Kanade nu fick Otonashis hjärta, varför vill hon tacka honom när hon ändå dog?

Angel Beats avsnitt 13.

Spoiler
Eftersom tiden i de dödas och de levandes värld löper så olika hade hon lika väl kunnat leva flera år med hans hjärta. Om hennes dåliga hjärta gjorde henne svag och hans hjärta lät henne vara aktiv istället, så hade väl det varit något att tacka för.

 

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall tolka slutet...
Spoiler
Jag behöver hjälp att tyda vad det egentligen är som serien vill förmedla, för inga av mina små hålost-teorier håller för mig!

Angel Beats avsnitt 13.

Spoiler
Antingen vill den säga att man ska acceptera motgångarna i sitt liv för att man kan få en ny chans att bli lycklig, vilket symboliseras av livet-efter-detta (utan att mena att man måste vänta tills man dör för den chansen)...

 

...eller så är skolmiljön mer direkt, och det är ett samhällsmeddelande om konformism: de vägrar "försvinna" genom att anpassa sig till skolan (samhälssstrukturen), och deras vägran yttrar sig genom att spela otillåtna rockkonserter och bråka med elevrådsordföranden. Eftersom den slutar som den gör hade det i så fall varit med sensmoralen om att man borde smälta in och finna lyckan i att leva i samhället i stället för att leva emot det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

13

Då var det alltså slut och jag måste säga att jag är lite besviken på slutet. Det var helt för mycket som var mer eller mindre oklart och desutom gillade jag inte alls att alla bara försvann sådär på en gång.

Det var ju en riktigt skön grupp deras battlefront och jag tyckte att det var lite dåligt att alla bara försvann utan att man fick veta varför. Visst de kanske ändrade sig och inte ville stanna men jag hade hällre sätt att man fick veta mer om varför, som varför varje enskild karaktär i gruppen var där från första början och vad de ville få gjort för att kunna komma därifrån.

 

Man fick heller inte veta någonting alls om Kanade mer än att hon kom dit för att tacka Otonashi, men hon var där innan honom när hon inte ens skulle vara död alls? Och varför slogs hon över huvud taget mot Jurippe o co om hon bara kom dit för att träffa Otonashi?

 

Nä serien började helt ok men jag tyckte den föll ihop mot slutet när allt gick för snabbt fram och sen så avslutades den utan att man fick reda på någonting om mer än hälften av karaktärerna. Synd helt klart på en serie som hade potential.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

13 - en blandning av spoiler och icke-spoiler

Jag måste nog gå i samma linje som Sceleris som han sa i sett klart anime-tråden och säga att Maeda verkar ha lekt runt lite här och inte riktigt lyckats. Nu vet jag inte om han försökte, men de gånger det var en scen som skulle bli en tårdrypare (Yui försvann eller när Yuzuru fick reda på vem Kanade var mot slutet) så blev mina ögon inte ens fuktiga.

 

Jag vill nog konstatera att om Kyoto Animation hade gjort denna serie skulle vi ha blivit mer fästa vid karaktärerna och säkert gråtit en skvätt både när Yui försvann och mot slutet.

 

Förresten, var det bara jag som inte kände mig påverkad av Yuris försvinnande? Alltså, jag minns inte ens hur scenen var när hon försvann.

 

6/10 får denna på min skala. Den lyckades inte riktigt leverera.

 

Däremot så gillar jag slutet där Yuzuru går förbi Kanade när hon nynnar på melodin och räcker ut sin hand mot henne <3

 

 

13
Man fick heller inte veta någonting alls om Kanade mer än att hon kom dit för att tacka Otonashi, men hon var där innan honom när hon inte ens skulle vara död alls? Och varför slogs hon över huvud taget mot Jurippe o co om hon bara kom dit för att träffa Otonashi?

Det kan ju vara som så

att Otonashi flera år senare drogs in i världen som serien utspelar sig i, och på så sätt varit "korrekt död" under flera år. Det känns som att vi kanske borde fått detta förklarat bättre när den där npc:n som styrde skuggorna förklarade hur världen fungerar
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill nog konstatera att om Kyoto Animation hade gjort denna serie skulle vi ha blivit mer fästa vid karaktärerna och säkert gråtit en skvätt

Det tror jag inte. Problemet var seriens längd och Maedas till synes totala kontroll över manuset. (Han är varken van att skriva för denna längd eller för detta medium.) Hade KyoAni arbetat under samma omständigheter hade det sannolikt blivit samma resultat.

 

Fast med K-On-karaktärsdesign.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vill nog konstatera att om Kyoto Animation hade gjort denna serie skulle vi ha blivit mer fästa vid karaktärerna och säkert gråtit en skvätt

Det tror jag inte. Problemet var seriens längd och Maedas till synes totala kontroll över manuset. (Han är varken van att skriva för denna längd eller för detta medium.) Hade KyoAni arbetat under samma omständigheter hade det sannolikt blivit samma resultat.

 

Fast med K-On-karaktärsdesign.

Jag tror nog snarare att med Kyoto Animation skulle han kanske underkastat sig deras metoder och låtit dem bidra med sin erfarenhet.

 

..kanske. Maeda verkar ju ha varit lite naiv och trott att han själv kunde klara detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Le Grand Finale

Så det tog slut. Jag ekar Scellans observation i den andra tråden. Nästan allt i mitten kunde bytts ut mot vad som helst. Mycket hade egentligen ingen anknytning till resten av serien alls. Inte ett bra sätt att berätta.

 

Det enda jag tycker serien lyckades riktigt bra med är humorn. Förutom i sista avsnittet. Den var också lite fin på sina ställen, men mest var det irrelevanta grejer och misslyckat berättande. Jag skulle dock gärna rekomendera den för gobitarna och för att den är så kort, men kommer nog aldrig se om hela. Det skulle bli avsnitt 3 i så fall :)

 

Då var det alltså slut och jag måste säga att jag är lite besviken på slutet. Det var helt för mycket som var mer eller mindre oklart och desutom gillade jag inte alls att alla bara försvann sådär på en gång.

Det var ju en riktigt skön grupp deras battlefront och jag tyckte att det var lite dåligt att alla bara försvann utan att man fick veta varför. Visst de kanske ändrade sig och inte ville stanna men jag hade hällre sätt att man fick veta mer om varför, som varför varje enskild karaktär i gruppen var där från första början och vad de ville få gjort för att kunna komma därifrån.

Menar du varför ALLA var där? Det fanns det ju ingen tid till och skulle dessutom bli tråkig i längden. Vi fick veta för de viktigaste karaktärerna. Eftersom alla andra redan fått berättat för sig vad som pågick med världen så tänker jag mig att de helt enkelt satte sig och tänkte/pratade igenom allting och kom fram till att livet är gött. Det såg vi ju egentligen i slutet av avsnitt... 11? Alla i SSS sitter för sig själva och tänker igenom saker. Btw gillade jag Shiinas segment där, och även bilden på uppskruvbara mjukisdjur i det här avsnittet.

 

Det är väl lite det som är grejen och gör den här serien något tilldragande. Även om inga scener fick mig till tårar så var många trevliga att titta på. De var bara inte ihopsnörda på något bra sätt. Maeda borde köra ihop sig med någon annan och göra en riktigt grym serie? Och apropå det:

 

Han är varken van att skriva för denna längd eller för detta medium.
Vad brukar han skriva för nåt då? Och hur långt?

 

Och varför slogs hon över huvud taget mot Jurippe o co om hon bara kom dit för att träffa Otonashi?
Hon sa själv att alla hennes vapen var utvecklade för självförsvar. Det är snarare tvärtom att när Yuri kom dit och upptäckte att folk försvinner om de följer skolans vardag, vilket Kanade försöker få alla att göra, så trodde hon att Kanade var evul och började föra sitt krig mot henne. Kanade å sin sida kanske missförstod Yuri som någon som försökte hålla kvar folk i den här världen, eller så tänkte hon att hon inte själv skulle kunna övertala henne och gjorde istället vad hon kunde för att skydda sig och NPCerna. Eller nåt. Och hon kom väl inte direkt till världen för att tacka Otonashi utan för att hon ångrar att hon inte kunnat tacka honom i sitt liv.

 

Grejen med att hon kom före honom är dock weird. Jag kallar det hellre ett hål än förklara det med att tiden är annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror nog snarare att med Kyoto Animation skulle han kanske underkastat sig deras metoder och låtit dem bidra med sin erfarenhet.

Det verkar mer som att animationsstudion "bara" anlitades att realisera Maedas och producentens vision mer än vara med i utvecklingen av storyn, så jag tror inte det.

 

Kanske är därför det inte blev KyoAni? För att de inte ville göra något utan lite mer kontroll? ^_~

 

Han är varken van att skriva för denna längd eller för detta medium.
Vad brukar han skriva för nåt då? Och hur långt?

Porrspel*. Enligt VNDB.org är Kanon 30-50 timmar, Air 10-30 timmar, Clannad 50+ timmar (jag har hört 100+), Tomoyo After 10-30 timmar, Little Busters 50+ timmar.

 

* "Porrspel", slang för "visuella romaner med eller utan porr".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Underbar anime med grym musik (Opening / Ending + Girls Dead Monster).

Är det Sakurai Harumi (Yurippe) som sjunger ending sången?

 

Pinsamt men sant.. (Angel Beats avsnitt 11)

så trodde jag att Tachibana Kanade (Tenshi) var en ängel innan Nakamura Yuri (Yurippe) sa något annat i avsnitt 11: Change the World.

 

Det var först efter avsnitt 10: Goodbye Days som jag upptäckte att Kanade har vingar i slutet av My Soul, Your Beats! (Opening).

 

Första gången jag lade märke till TK's halsband med handbojor var sista avsnittet 13: Graduation.

 

Riktigt uselt av mig att inte höra direkt att Hinata också är Takizawa Akira från Eden of the East. Skam.

 

Jag kommer i framtiden nynna på My Song och hoppas att en tjej stoppar mig på gatan.

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skall tolka slutet...
[...]

DOCK! Om nu Kanade hade fått Otonashis hjärta är det fler saker som inte stämmer, varför var Kanade i världen innan Otonashi om hon hade hans hjärta?

[...]

Jag behöver hjälp att tyda vad det egentligen är som serien vill förmedla, för inga av mina små hålost-teorier håller för mig!

My two cents (Angel Beats avsnitt 13)

Du kan bli skjuten, styckad, mosad, dränkt och till och med bokstavligt talat sakna ett hjärta utan att dö. Du kan också skapa i princip vad som helst av jord och smuts. Samtidigt som folk omkring dig kan försvinna. Klibbnisse, försöker du dra en parallel med verkligheten?; Failed. No offense.

 

Jag tycker själv att Kanade's ord säger allt;

"Let me believe what you've always believed! That living is wonderful!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oklart javisst (Angel Beats avsnitt 13)

 

Och varför slogs hon över huvud taget mot Jurippe o co om hon bara kom dit för att träffa Otonashi?

 

Hon sa själv att alla hennes vapen var utvecklade för självförsvar. Det är snarare tvärtom att när Yuri kom dit och upptäckte att folk försvinner om de följer skolans vardag, vilket Kanade försöker få alla att göra, så trodde hon att Kanade var evul och började föra sitt krig mot henne. Kanade å sin sida kanske missförstod Yuri som någon som försökte hålla kvar folk i den här världen, eller så tänkte hon att hon inte själv skulle kunna övertala henne och gjorde istället vad hon kunde för att skydda sig och NPCerna. Eller nåt. Och hon kom väl inte direkt till världen för att tacka Otonashi utan för att hon ångrar att hon inte kunnat tacka honom i sitt liv.

 

Grejen med att hon kom före honom är dock weird. Jag kallar det hellre ett hål än förklara det med att tiden är annorlunda.

 

Men varför kunde Kanade uppgradera sig själv då ifall ingen annan kunde det? Det var ju fortfarande oklart vad skillnaden mellan henne och de övriga människorna var som hade hamnat där.

 

Och det känns skumt om hon kom dit för att tacka Otonashi om hon ångrade att hon inte kunnat göra det i verkliga livet eftersom man bara skulle komma dit om man var död. Det framgick aldrig att hon hade dött öht, Otonashi kom ju dit när han dog sen användes hans hjärta för att rädda Kanade hur kunde hon åka dit då och vara där innan honom?

 

Jag tycker i vilket fall att det var väldigt mycket som var oklart och inte tillräckligt utvecklat.

[/hide]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

* "Porrspel", slang för "visuella romaner med eller utan porr".

Japaner~

 

Mjao du, Pthia (Angel Beats avsnitt 13)

Men varför kunde Kanade uppgradera sig själv då ifall ingen annan kunde det?

För att hon hade kommit över 'Angel Player'-programmet som han som blev kär för länge sen hade skapat. Han bögen bland datorerna berättade ju det i avsnitt 12. Hur hon kom över det tycker jag inte spelar jättestor roll. Hon verkar ju varit där mycket längre än alla andra.

 

Och det känns skumt om hon kom dit för att tacka Otonashi om hon ångrade att hon inte kunnat göra det i verkliga livet eftersom man bara skulle komma dit om man var död. Det framgick aldrig att hon hade dött öht

Nä, men det är väl bara gissa. Hon kanske kunde göra/se något tack vare sitt förlängda liv, men dog något/några år senare i alla fall. Hon är så extremt jäkla tacksam för den extra tiden att hon liksom formade ett band med Otonashi utan att ha träffat honom. Exakt hur hon dog bryr jag mig inte heller riktigt om. Bara en petitess som inte skulle ha någon inverkan även om vi fick veta det.

 

Otonashi kom ju dit när han dog sen användes hans hjärta för att rädda Kanade hur kunde hon åka dit då och vara där innan honom?

Jag vet inte. Det tycker jag också är dumt :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

sitter och kollar på denna den är faktist bra mer än jag förväntade mig och den på minner mig om 28days later och 28 weeks later inlk doomsday filmerna har aldrig sett på action anime innan 10/10 på denna :) får hoppas att de gör season 2 :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...