Hoppa till innehåll
Anime.se

Vargar! Död eller levande?


Razer
 Share

Rekommenderade inlägg

Detta är starten på en ganska vanlig "debatt".

Anledningen är skolarbete.

Och jag vill börja med att ursäkta att den hamnar här (anime-otakus kanske inte är bästa val av personer, men detta är det enda forum där jag är någorlunda aktiv).

 

Så jag vill börja med att ställa en fråga: Har vi för mycket varg, eller har vi för lite?

 

Det har alldeles nyss varit vargjakt i Sverige, den första på länge, och jag hade verkligen ingen förståelse för den. Den huvudsakliga anledningen var att vi hade för många vargar i Sverige, det vill säga över gränsen som var satt på 210 vargar. (Siffrorna var att sänka nuvarande antalet på 230 vargar till då 210).

Säga vad man vill om sådant, men varför har vi ens satt en gräns på antalet vargar i Sverige?

 

Jo, det är så att de skapar förödelse och kaos landet igenom om de är för många. Vargarna anfaller böndernas boskap, andra tamdjur, och skapar allmän oro. En annan anledning är för att antalet älgar minskar så drastiskt.

Men här har vi ett fel. Varför vill vi då kvar älgarna? Den glada älgjakten såklart! Det är ju jägarnas roligaste tid på året, och de för saftiga exotiska köttbitar på tallrikarna.

 

Ur en annan synvinkel: Vi håller vargarna "nere" för att hålla älgarna kvar på ett lämpligt antal så att både människor och vargar skall kunna jaga dem. Vargarna jagar för överlevnad, och människorna jagar dem för "kul".

 

Och var har faktan om att vargen dödar boskap kommit ifrån? Jag menar, kan det vara så svårt att hålla en varg borta? Använder man inte stängsel nuförtiden?

 

Det är 210 vargar mot 9 miljoner människor. Hur stor skada kan de egentligen göra? Vi bor ändå ganska glest här i Sverige, och större delen av landet består ändå av skog (där vi inte bor då!)

 

Ge mig så många och smarta kontringar ni kan.. så ska vi se om jag komma med några finurliga svar ;)

(Once again, om tråden verkligen inte passar här så må ni "låsa" den. Jag ska leta upp ett mer passande forum när jag får tid)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så länge vi inte bedriver avskjutning på den art som orsakar mest skada på naturen - människan - är all annan jakt oförsvarbart hyckleri. Det står envar fritt att jaga om man nu vill göra så men då får man också stå för den verkliga anledningen i stället för att rapa upp urvattnade och lögnaktiga ursäkter om att människan måste skapa balans i ekosystemet.

 

Jag har därmed ingen opponering att erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm... detta var ju inte bra alls.. blargh.

Jag hittar inget annat forum att skriva i heller :/

 

Jag kommer skriva ett inlägg lite senare idag (när jag kommit hem) i alla fall, men min argumentation går likt Saya att det är fel att jaga varg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm... detta var ju inte bra alls.. blargh.

Jag hittar inget annat forum att skriva i heller :/

 

Jag kommer skriva ett inlägg lite senare idag (när jag kommit hem) i alla fall, men min argumentation går likt Saya att det är fel att jaga varg.

 

Det låter bra det också. Faktum är att jag behöver någonting att kämpa med! (alltså anledningar till varför det är fel att jaga varg)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan ta på mig rollen som jaktförespråkare om ni vill =D

 

Gört! Bara du inte låter lika snobbig som bönderna och jägarna som skriver i aftonbladet m.m. XD

 

Jag har nog missat deras uttalanden, vad är det som bönder och jägare sagt? ^^;

 

De säger mest att vi "utomstående" som inte är drabbade av vargarnas, uppenbarligen, konstanta och hemska angrepp mot deras boskap och strunt... Men det är mest sättet de säger det på som stör mig. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska bara finnas en avsikt med jakt - att skapa ett balanserat ekosystem.

 

Om vargarna hotar att utrota älgen så ser jag ett syfte med vargjakt, men varför jagar människan samtidigt älg i så fall? Sträva istället efter att det ska finnas precis lagom många bytesdjur (älgar, rådjur m.m) och rovdjur (björn, varg..) så att de klarar av att reglera sig själva.

 

Jägarna vill såklart inte detta. Om vargstammen växer så får de konkurrens om sina jaktbyten. Helst vill de såklart att människan ska vara det enda rovdjuret. Det jag skrev ovan är ett perfekt exempel, varför använder man älgstammens storlek som argument samtidigt som man själv skjuter av den?

 

Det händer ju att vargar tar tamdjur. Jag vet inte så mycket om varg, men borde det inte betyda att det finns för lite byte i skogen? I vilket fall som helst är det inte bra om vargen börjar söka sig till människor och tar deras tamdjur. I så fall skulle vargjakt vara motiverat. Sen kan man tycka att bönderna får skydda sina djur bättre. Dessutom får bönderna ersättning från staten när det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska bara finnas en avsikt med jakt - att skapa ett balanserat ekosystem.

 

Om vargarna hotar att utrota älgen så ser jag ett syfte med vargjakt, men varför jagar människan samtidigt älg i så fall? Sträva istället efter att det ska finnas precis lagom många bytesdjur (älgar, rådjur m.m) och rovdjur (björn, varg..) så att de klarar av att reglera sig själva.

 

Jägarna vill såklart inte detta. Om vargstammen växer så får de konkurrens om sina jaktbyten. Helst vill de såklart att människan ska vara det enda rovdjuret. Det jag skrev ovan är ett perfekt exempel, varför använder man älgstammens storlek som argument samtidigt som man själv skjuter av den?

 

Det händer ju att vargar tar tamdjur. Jag vet inte så mycket om varg, men borde det inte betyda att det finns för lite byte i skogen? I vilket fall som helst är det inte bra om vargen börjar söka sig till människor och tar deras tamdjur. I så fall skulle vargjakt vara motiverat. Sen kan man tycka att bönderna får skydda sina djur bättre. Dessutom får bönderna ersättning från staten när det händer.

'

 

Precis. Dumma giriga älgjägare vägrar se det på det sättet -.-'

 

När det händer att vargar angriper tamdjur är det oftast de unga vandrarna som söker sig efter ett nytt hem, och en duglig partner, men det kan också vara en hel flock som flyttar... Men självklart faller också boskapen som offer om de är alldeles för nära ett vargrevir. Det är däremot människans eget fel -.-

Och ja, de får väldigt mycket ersättning, bara de dumma fåren blir skadade, så jag förstår inte varför de klagar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
Precis. Dumma giriga älgjägare vägrar se det på det sättet -.-'

 

jag vill se dig säga det i ansiktet på till gubben i grannbyn som fick sin JÄVLIGT fina Gråhundstik uppkäkad häromåret.

 

nu är det tyvärr så att min dator var tvungen att gå igenom en formatering så nu har jag tyvärr inte bilderna kvar. hade rätt fina före/efter bilder på henne.... plus en några bilder på rivna älgar och boskap härifrån västerbotten.

 

det är jävligt lätt att sitta bakom en datorskärm nånstans söder ut som nu många gör och tycka att vargar är söta och fina då man inte har dom hemma på gården som vissa andra har fått haft, och då menar jag ingen personligen här på forumet utan mest syftar på alla jävla "fjollträskare" som tror att vargen är nått jävla gosedjur efter ha sett den där förbannade fruntimmret på bolibompa som blev slickad i ansiktet av TAMA vargar som är UPPVUXEN på djurpark....

 

jag blir så förbannad då då vargjakten kommer på tal....

 

 

När det händer att vargar angriper tamdjur är det oftast de unga vandrarna som söker sig efter ett nytt hem, och en duglig partner, men det kan också vara en hel flock som flyttar... Men självklart faller också boskapen som offer om de är alldeles för nära ett vargrevir. Det är däremot människans eget fel -.-

Och ja, de får väldigt mycket ersättning, bara de dumma fåren blir skadade, så jag förstår inte varför de klagar...

 

 

vadå bosatt sig för nära ett vargrevir? vargflockar flyttar ju på sig hela tiden. och kan ge sig fan på att dom här "nybyggarna" bodde nog där långt innan dom där vargarna flyttade dit.

 

och "bara" de dumma fåren blir skadade? det är ju för tusan ett levande väsen det med, menar du att en varg är mer värd än ett får?

 

sluta ät den där skiten som hobbyträdkramarna på aftonbladet spyr ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är jävligt lätt att sitta bakom en datorskärm nånstans söder ut som nu många gör och tycka att vargar är söta och fina då man inte har dom hemma på gården som vissa andra har fått haft

Jag bor också på vischan i Västerbotten och tycker att vargar är "söta" såsom hundar är. Vilt levande vargar kan utgöra en fara men eftersom de är väldigt skygga är den logiska lösningen att undvika dem. Självklart är det synd om gubben och hans hund men sådan är naturen, bosätter man sig däri får man anpassa sig (d.v.s. hålla uppsikt över hunden) och inte försöka göra den människans nyck till fogs (d.v.s. döda alla vargar). Världen är inte en fluffig plats där döden endast inträffar på ålderdomshem.

 

Som sagt ovan tycker jag inte att jakt är något som kategoriskt ska fördömas, den är trots allt en grundläggande del i näringskedjan, men det finns i nuläget inget försvarbart argument för vargjakt i Sverige. Allt prat om att de utgör en fara mot jakten är ohållbart eftersom dagens jakt endast sker i nöjessyfte och inte har en samhällsviktig funktion. Det finns inget behov av att jaga och den som ändå väljer att göra så får finna sig i farorna. Övriga argument är också illa dolda egenintressen.

 

Om en varg angriper dig eller något av dina djur får du självklart försvara dig, allt annat "preventivt" dödande av varg gör dig värdelös i mina ögon.

 

Angående får: Lär er att bygga staket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kan säga att hunden vart släppt under jakt då den fick vittring på nått. vilket han antog var en älg, vilket det nu inte var.

 

och innan du går igång på att det finns massa andra djur som kan skada/döda en hund så är det så att en hund beter sig inte likadant mot en varg som det gör mot till ex. en björn. istället för att dra igång ett ståndskall och bli defensiv så blir den istället nyfiken och ska gå fram och nosa på den som nu hundar gör på varandra. men istället för att nosa tillbaka säger vargen *tugg* som vi kan förmoda hände i det här fallet.

 

och jag påstår inte att all varg ska utrotas. men det är ingen som har lust att vänta på att nått ska bli dödat innan man får skydda sina djur. visst det är en sak om man vet att det är en stackars varg som smyger runt i skogarna och man är medveten om det så kan man ju vara beredd. men det är ju inte så himla kul att åka på böter och ev. fängelse då den börja skutta runt på gården då den känner sig lite hungrig och man känner att det är dags att göra sig av med den innan nått blir kvällsfika till den.

 

och visst till en viss del är jakt en sorts hobbyverksamhet i dagens läge. men i mina ögon är det ingen skillnad från att gå att köpa en förpackning kotletter på ica. enda skillnaden är att man gör hela skitgörat själv och får bättre kött.

 

men det är ju min åsikt.

 

och gällande "bygga staket" så kan du ge dig tusan på att vargen ta sig in ändå. tyvärr så är det ett fruktansvärt intellegent djur. behöver nog 3 meter höga el staket Modell: koncentrationsläger för att vara säker.

 

 

och nu tror jag att jag sätter punkt för mitt debatterade här. som vanligt med dessa diskussioner så lär nog inte denna heller komma nån vart.

 

men vill ni ha kvar vargen så varsågod ta med den hem. vi vill inte ha den hemma hos oss iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojoj, här var det helt plötsligt igång igen. Om du: Civic, inte läste det så var denna tråd skapad av skäl till ett arbete för skolan, så mycket som skrevs/sades var för att skapa argument...

 

Men i varje fall. Jag förstår att sådana som du blir lätt irriterade på sådana personer som mig; ja, jag sitter bara framför datorskärmen och tycker att vargen är det bästa i världen (däremot är det av andra skäl än dess natur och så vidare..), men fram till sak.

 

Det där med hunden kan jag tyvärr inte känna medlidande för. Man vet väl riskerna när man jagar med hund? Det är typ som att man går ut i krig i Irak och förvänta sig att inte bli beskjuten. Snälla, lägg ner det argumentet.

 

vadå bosatt sig för nära ett vargrevir? vargflockar flyttar ju på sig hela tiden. och kan ge sig fan på att dom här "nybyggarna" bodde nog där långt innan dom där vargarna flyttade dit.

Här förstår jag däremot inte hur du tänker. När jag sa detta menade jag VARG som i ras. De var nog på plats där innan människan kom och utrotade dem. Vargarna som finns där nu, ja visst kanske de kom efter dagens människor, men vargen som ras, inte lika säkert.

 

och "bara" de dumma fåren blir skadade? det är ju för tusan ett levande väsen det med, menar du att en varg är mer värd än ett får?

Personligen svarar jag JA, en varg är mer värd än ett får. Och försök inte argumentera bort det, för om du fick välja mellan en vild vargs liv och ett av dina husdjur, vad skulle du välja?

Men nej, vargen är inte mer värd egentligen. Däremot skulle jag vilja veta hur mycket en bonde egentligen känner för alla sina får. Hur många kan man ha, runt 30? Kossor döps ju till Rosa 1, Rosa 2, så jag undrar hur stor del av bondens hjärta de egentligen tar..

 

Och bla bla.. detta kan pågå i århundraden (vilket det redan har gjort!) Så whatever. Vargarna har sin gräns här i Sverige och det duger väl?

 

Men öh, lite kort bara så var det en rysk-veteran-vargjägare som uttalade sig om att det var väldigt enkelt att hålla varg borta. Eftersom de är så otroligt skygga så skulle det räcka med att flytta runt grejer på sitt land. Om det verkligen fungerar vet jag dock inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För jägarna så handlar vargjakt om hat. Ett hat mot ett djur som förstör någon ägodel och '' kränker '' människans makt. Det kvittar ifall en älg dör där och ett rådjur där. För vargen jagar för att överleva, ifall jägaren inte får en väldigt bra jaktsäsong så svälter inte hela hans familj så mycket att dem inte överlever.

Det är ännu ett exempel på människor som ska visa sin makt, dem ser inte vargen som ett djur utan som ett hot mot '' deras '' land.

Jag skriver nu om olaglig jakt, för jag är nästan helt säker på att de flesta jägare där uppe i norr handskas med det lika mycket som laglig.Iallafall ifrån informationen som jag har sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...