Hoppa till innehåll
Anime.se

Nybörjare!


Suteki
 Share

Rekommenderade inlägg

hej alla!

Jag har just öppnat ögonen för det här med anime och blivit väldigt intresserad! Men eftersom jag är så oerfaren vet jag inte vart jag ska börja. Just nu ser jag på Naruto och har just inhandlat min första animefilm Princess Mononoke! Är Akira köpvärd? Den låter fantastiskt bra! Jag har även sett att det finns en serie som heter evangelion som verkar überbra! Men det finns både en serie och flera filmer, i vilken ordning ska man se dom? Jag är mest intresserad av sci-fic, action, thriller och äventyr/fantasy, men det måste vara stämning i dom annars känns det plastigt! Tipsa helst om filmer som finns på nån internetbutik här i sverige!

Jättetacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är mest intresserad av sci-fic, action, thriller och äventyr/fantasy, men det måste vara stämning i dom annars känns det plastigt!

 

Det låter som om du vill ha Himmelens Escaflowne eller The Vision of Escaflowne som den heter på USA-språket. Det är både sci-fi, action och äventyr/fantasy i ett svep. Det är en TV-serie i 26 avsnitt. Om du inte är allergisk mot flickromantik kan du testa dig på Fushigi Yuugi, vars enda nackdel är att den blir dyr i inköp eftersom den är 52 avsnitt lång.

 

Vad gäller Evangelion skall du se TV-serien på 26 avsnitt först. Och där kan du faktiskt sätta stopp om du vill. Långfilmen "The End of Evangelion" är mest för de som var besvikna på det något abstrakta slutet på TV-serien. Själv tycker jag filmen var överflödig, men det är jag ganska ensam om.

 

Men i slutändan handlar det om att: ta det du tycker verkar bra. Det brukar funka i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jodå, Evangelion måste du då allt se suteki, den första jag såg förutom det lilla av pokemon och sailor moon man såg.

 

 

Annars så måste du se kult serien (enligt mig) som Love Hina

men även:

 

de fyra Samurai X Ovas(!)

Last Exile

Berserk

GTO

 

och mycket mer!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad gäller Evangelion skall du se TV-serien på 26 avsnitt först. Och där kan du faktiskt sätta stopp om du vill. Långfilmen "The End of Evangelion" är mest för de som var besvikna på det något abstrakta slutet på TV-serien. Själv tycker jag filmen var överflödig, men det är jag ganska ensam om.

 

jodå, end of evangelion var inte så nödvändig.. det vanliga slutet var ett av de bättre sluten jag sett! Men man kan inte tacka nej till mer av kakan..:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker ni jag ska pröva mej på hela evangelionserien (box) för 799:-+frakt?

Tjaaa... Förr eller senare VILL du ha Evangelion om du tänker fortsätta intressera dig för anime, tro mig. Men du kanske inte nödvändigtvis uppskattar den till fullo som första serie. Det beror på vad du vill ha.

 

Akira är också en av klassikerna. Personligen är jag väldigt svag för alla Ghiblifilmer (givetvis) men kanske då särskilt snyftaren Grave of the Fireflies (alltid bra att visa för folk som tror att anime bara är porr eller robotar).

Cowboy Bebop rekommenderar jag också, och vill man ha något mer lättsamt men ändå snyggt så är You're Under Arrest en av mina favoriter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett varningens ord dock, personligen så tycker jag Evangelion är en ganska tråkig anime. Jag vet att jag är i enorm minoritet när jag tycker så, men det bevisar att ALLA animefantaster inte gillar Evangelion.

 

Jag köpte alla avsnitt (fast på VHS) på en gång då alla sa att den var så bra, men det ångrade jag rejält sedan.

 

Fast, som sagt, 99,9% av alla animetittare tycker serien är det bästa som hänt sen herr och fru Tezuka Senior bestämde sig för att skaffa barn, så du kommer nog gilla den ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett varningens ord dock, personligen så tycker jag Evangelion är en ganska tråkig anime. Jag vet att jag är i enorm minoritet när jag tycker så, men det bevisar att ALLA animefantaster inte gillar Evangelion.

 

Jag tror inte Eva-hypen beror på att den huvudsakligen tilltalar animéfantasten inom en, utan att de allra flesta animéfantaster går och bär på den själssmärta som Evangelion gör upp med. Det är mer en psykologiskt rensning för animéfantasten än en animé i sin egen hävd, så att säga.

 

Att inte gilla Evangelion är nog mer bara ett tecken på psykisk hälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker ni jag ska pröva mej på hela evangelionserien (box) för 799:-+frakt?

 

ja ja och ja igen. om det finns en serie man måste se så är det evangelion. lätt den bästa anime serien jag sett.

du undrade även om akira var köpvärd/sevärd. och det är den :) mycket bra sci-fi film.

 

men mitt tips till dig blir att fokusera dig på evangelion först, om du har tur så kan du få en otroligt härlig upplevelse med den. lycka till :D

 

Ett varningens ord dock, personligen så tycker jag Evangelion är en ganska tråkig anime. Jag vet att jag är i enorm minoritet när jag tycker så, men det bevisar att ALLA animefantaster inte gillar Evangelion.

 

Jag tror inte Eva-hypen beror på att den huvudsakligen tilltalar animéfantasten inom en, utan att de allra flesta animéfantaster går och bär på den själssmärta som Evangelion gör upp med. Det är mer en psykologiskt rensning för animéfantasten än en animé i sin egen hävd, så att säga.

 

Att inte gilla Evangelion är nog mer bara ett tecken på psykisk hälsa.

 

kunde inte instämma mer. anledningen till att jag uppskattade den så mycket som jag gjorde berodde antagligen på detta ;)

men man behöver ju nödvändigtvis inte ha dålig psykisk hälsa för att man ska tycka om den. om man bara är någorlunda intelligent och verkligen försöker sätta sig in i karaktärernas situation så kommer man långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett varningens ord dock, personligen så tycker jag Evangelion är en ganska tråkig anime. Jag vet att jag är i enorm minoritet när jag tycker så, men det bevisar att ALLA animefantaster inte gillar Evangelion.

 

Jag tror inte Eva-hypen beror på att den huvudsakligen tilltalar animéfantasten inom en, utan att de allra flesta animéfantaster går och bär på den själssmärta som Evangelion gör upp med. Det är mer en psykologiskt rensning för animéfantasten än en animé i sin egen hävd, så att säga.

 

 

Jo, det kan nog stämma ganska så bra. Det skulle förklara varför inte jag gillar den då jag mest ser på anime / läser manga för att för en stund kunna glömma mina egna problem. Inte bli påmind om dem.

 

Det kanske inte är sunt i längden, men det är så jag vill ha det :S

 

Därför föredrar jag anime som representerar allt jag inte är, dvs karaktärer som vet vad dom vill och äventyr i jordens alla hörn vilket är en total motsats till min person som inte har en aning om vad jag vill göra av mitt liv och inte gillar att sätta foten utanför Sveriges gränser...

 

Förlåt Suteki, åter tillbaka till ämnet...

 

 

....fast du har redan fått så många bra rekommendationer av alla här så jag kommer inte på något att tillföra just nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad gäller Evangelion skall du se TV-serien på 26 avsnitt först. Och där kan du faktiskt sätta stopp om du vill. Långfilmen "The End of Evangelion" är mest för de som var besvikna på det något abstrakta slutet på TV-serien. Själv tycker jag filmen var överflödig, men det är jag ganska ensam om.

 

jodå, end of evangelion var inte så nödvändig.. det vanliga slutet var ett av de bättre sluten jag sett! Men man kan inte tacka nej till mer av kakan..:D

 

 

var kan man hitta beskrivning på vad serien handlar om och var kan man köpa den på en svensk internet sida?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

var kan man hitta beskrivning på vad serien handlar om och var kan man köpa den på en svensk internet sida?

www.animenfo.com är nog den bästa sidan för upplysningar om olika animeserier. Någon annan får upplysa dig om var man kan inhandla serien i Sverige för bäst pris. Eftersom jag sköter alla mina inköp från Kanada och Japan (Kanada för bäst pris, Japan för bäst kvalite) så vet jag inte varifrån det är bäst att skicka efter ifrån. Vet att Webhallen, discshop och dvdnorden har en del anime. Den sistnämnda kan jag dock inte rekommendera då de har verkligen hutlösa priser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Det som zimeon säger stämmer säkerligen till stor del, men jag tror att det kan vara så att många tycker den är bra pga sina psykologiska och filosofiska tankar. Just bara tankarna.

Att man inte gillar den kan bero på många saker, och inte bara att man har bra psykisk hälsa. Alla har psykiska problem mer eller mindre, i olika grader, så jag tror det kan ha med ganska mkt olika saker att göra.

 

Människor är olika helt enkelt. *_*

 

---------

 

Tänkte att jag skulle passa på att rekomendera lite också.

Escaflowne (Som redan nämts) http://www.animenfo.com/animetitle,344,duumlr,vision_of_escaf.html

LastEXILE http://www.animenfo.com/animetitle,1191,ejldke,last_exile.html

Uchuu no Stellvia http://www.animenfo.com/animetitle,1200,dqwdjq,uchuu_no_stellv.html

Vandread http://www.animenfo.com/animetitle,340,uaudmn,vandread.html, http://www.animenfo.com/animetitle,685,ziczny,vandread_2.html - Det är 26 episoder, men uppdelat i två "Stages". Alltså, Stage 1, och Stage 2.

 

Det finns mkt i denna värld, hoppas du hittar dina egna serier och skaffa egna intryck som inte påverkas av andra :)

Välkommen hit också!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bah, bara för att man råkar uppskattar intelektuell stimulation istället för hjärndöd action blir man klassad som psykfall ;)

 

Nåja, till ämnet, lite fler rekomendationer (lite saker jag inte ser rekomenderade här innan):

 

Ghost in the Shell:

En ganska trevlig Sci-Fi som har ganska skön stämmning (gillar du Blade Runner är chansen stor att du gillar GitS).

GitS är dessutom en film så du behöver bara köpa en dvd (dvs inte lägga ut 1000+ kr på en dvd-box med en serie ;) )

 

Nausciaä of the Valley of Wind:

En verkligt trevlig fantasyfilm. En liten varning dock; den har många likheter med Mononoke Hime (Princess Mononoke) (på gott och ont).

 

Serial Experiments: Lain:

Sci-Fi som dras åt psykologi och filosofi, mystisk och ibland lite "skrämande" stämmning. Är du ute efter action är det inte nått för dig, men om du uppskattar lite annorlunda saker så är den värd ett försök.

(13 episoder)

 

Följande serier är inte precis mina favoriter; men om det är lättuggad action lite i stil med naruto du söker så:

 

Outlaw Star:

Sci-Fi; action, inga speciellt djupa tankar, lättuggat. Helt ok om man vill ha en lätt sci-fi actionserie.

(26 episoder)

 

Trigun:

Sci-Fi som är mer western än sci-fi.

Går att titta på, en till action/komedi-serie, ganska lättuggad.

(26 episoder)

 

Slayers:

Lättuggad fantasy med en mycket humor (se till att det är humor du gillar innan du införskaffar).

(26 episoder/serie, det finns ett antal olika serier och filmer)

 

Record of Lodoss War:

Fantasyserie i klassiskt D&D stil; riddare, trollkarlar, drakar, äventyr, och ondingar.

 

-slut-

 

Småvarning om du inte redan förstått vad Evangelion handlar om_

Var bered på att den fokuserar på psykologi, inte action som den ger sken av att göra i början. Om du bara tittar på action-sidan av Evangelion så är serien inte så bra, och det finns i sånna fall betydligt bättre val att lägga pengarna på . OM du däremot är intereserad av männsklig psykologi, orkar använda hjärnan (no offens till folk som inte tycker om NGE) och lite mer djupare tankar så är den ett måste att se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...