Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

Jag förstår fortfarande inte varför jag ser på serien, men en sak (avs. 6)...

...slog mig när Yui och hennes syster började sjunga om att Mamma kommer och hämtar de i regnet; var har deras mamma tagit vägen? Varför bor de egentligen ensamma? För i det sammanhanget blir deras lilla sång nästan lite snudd på rörande. Eller har det redan förklaras, och jag bara glömt bort?

 

Jag kan för övrigt se fanartister flockas i drivor över hennes "förhållande" med gitarren. Det parodiserar nästan sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en fråga till er som verkar insatta: Är K-on! mainstream?

 

Jag har aldrig läst "om anime" utan ser endast på anime då och då för mitt högst personliga nöjes skull.

Min åsikt är således helt utan tyngd utanför min egna persona och hoppas jag klargjort det tydligt.

Enligt mig så handlar K-on! inte om någonting alls och verkar enbart vara skriven för otakus som gillar små söta flickor i små söta situationer.

Å andra sidan kanske det är det de flesta animes handlar om? Jag är fortf rätt ny och har väl endast sett ett 60-tal animes varav de flesta har valts i korrelation till animes jag gillat och således hamnat litet utanför den kategorin som K-on! tillhör.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Japan (och utanför, förvisso) är det väldigt få specifika animéer som är mainstream. De flesta animé-TV-serier får omkring 0,1-5,0 % av tittarna och säljer i omkring 500-8000 exemplar per utgiven volym på DVD/Blu-ray. (1-2 avsnitt per volym.) Det har sagts att linjen mellan förlust och vinst ofta ligger på omkring 5000 sålda exemplar, så det bör inte vara till någon större överraskning att merchandising är en stor del av ekvationen.

 

K-On har sålt över 30 000 exemplar per volym, vilket gör den till en inflytelserik serie när det gäller modern animé, men det är långt ifrån verklig mainstream -- det börjar krävas familjefilmer (typ Ghiblis filmer) och morgon-TV för barn för att verkligen kunna kallas mainstream. I runda slängar kan du räkna med att det mesta du ser antingen är för barn eller för nördar.

 

Det finns strömningar i alla former av modern kommersiell underhållning, och animé är inget undantag: något blir populärt, och liknande verk produceras för att man tycker sig se en efterfrågan. En av de nyare strömningarna inom animé som förekommit i några år nu är just "små söta flickor i små söta situationer", även om få av dem haft lika stor framgång som K-On. Men man misstar sig om man tror att en strömning utgör allt av det som produceras. Om vi ser på vårkantens serier så är det ärligt talat inte alls många serier i den falangen.

 

Den här länken om kopplingen mellan försäljningssiffror och popularitetsrankning kan vara läsvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mainstream eller ej? Det beror på mätmetoden.

Man kan mycket väl anse att allt som går på reklamteve är mainstream, åtminstone om programmet inte stoppas halvvägs in i säsongen. Kommersiella tevestationer är inte intresserade av icke kommersiellt gångbara serier och därmed är Keion lika mainstream som alla andra serier.

 

Däremot är det svårt att se Keion som en typisk mainstreamserie eftersom den går klockan halv två på natten, det är så långt ifrån primetime man kan komma. De riktiga mainstreamserierna går på lördagmorgnar eller klockan 19 på kvällen. I egenskap av midnattsanimé är Keion en ren nördangelägenhet.

 

Inom nördkretsar är däremot Keion mainstream så det bara skriker om det. Ta bara Sceleris försäljningssiffror eller det faktum att serien har fått en uppföljare. Om det är någon midnattsserie som nördarna förälskat sig i är det Keion.

 

Med andra ord: Keion är inte "Allsång på Skansen"-mainstream, men som otakuserie utgör den huvudfåran.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris samt idrougge: Tack för era uttömmande svar i frågan, klarnade till viss del.

 

Jag önskar jag orkade ta till mig serier som K-on! Då (till skillnad från gängse uppfattning) de allra flesta serier jag påbörjat men ej avslutat tillhört denna kategori av "små söta flickor i små söta situationer".

 

Nåväl, återigen tack för klargörandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag har modifierat om lite i K-ON!-tråden. När det var dags att dela ut priserna från A3 2009 i de vinnande seriernas trådar såg jag att jag fortfarande inte hade editerat första posten så att den innehåller en godtycklig introduktion till serien. Det är nu åtgärdat. Jag valde dessutom att dela ämnet så att K-ON! och K-ON!! har varsin tråd.

 

Eftersom första säsongen fick en presentation valde jag att knappt skriva något i den här trådens "nya" förstapost. Den som vill ha en introduktion till karaktärerna eller serien i största allmänhet får istället ta sig till K-ON!-tråden via exemplevis relaterat-länken (se första posten).

 

Nåväl, anledningen till att jag postar nu över huvud taget är för att ta upp en sak som jag inte har sett nämnas här tidigare. Andra säsongen blir ungefär dubbelt så lång som den första. Det exakta antalet avsnitt har inte blivit officiellt bekräftat än såvitt jag vet men ända sedan slutet av april har man vetat att andra säsongens Blu-Ray-utgåva spänner över 9 volymer och av de tidiga volymerna att döma rör det sig om i regel 3 avsnitt per volym. Med andra ord; allt talar för en dubbelt så lång andra säsong i dagsläget.

 

Det här var visserligen flera månader sedan det uppdagades och jag har inte hängt med riktigt sedan dess så om någon har hört något mer dagsaktuellt och exakt angående andra säsongens längd är det fritt fram att säga till varpå jag uppdaterar första posten i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det varkar som att K-On!! plockar upp handlingen lite efter en nästan halvtråkig andra säsong i och med avsnitt 10. Blev faktiskt riktigt positivt överraskad över detta avsnitt.

Jag droppade nästan serien efter avsnitt 7, men nu kan den nog ta igen för förlorad mark.

 

10

Sawa-chan sensei sjunger!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Vol 4 of K-On manga coming out the day before ep 26 of the anime. comic description suggests it might be the last vol?!

(Källa.)

 

Ofta när animéversionen slutar samtidigt som källmaterialet så brukar de tajma in så de kan berätta samma historia. K-On kanske får ett riktigt slut? :O

 

(Åtminstone så riktigt som det kan bli i en sådan sorts serie.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, namnet på volymen är "Final Live" och det har inget med seriens slut att göra, även om jag förstår varför källan drog den slutsatsen. Det syftar emellertid till deras sista skolfestival som involverar en spelning samt en Romeo & Julia-pjäs. Detta händer på hösten och K-ON!-mangan befinner sig mitt i vintern vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm. Går de inte i trean i gymnasiet nu? För om de är mitt i vintern nu så kommer de inte att hänga kvar till hösten -- det japanska skolåret slutar ju redan i mars.

 

Texten på bilden som kommit säger något i stil med Slutligen kommer den sista skolfestivalen i lättmusikklubbens gymnasieliv! I klassens skolpjäs får Mio och Ritsu spela i "Romeo och Julia"! Blir deras sista livespelning tillsammans en succé!? (riktiga japanskläsare får gärna rätta), så jag är inte övertygad. Det kan förvisso fortsätta i universitetsåldern, men så brukar det ju sällan bli.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det jag menade var att nu (i animen) befinner vi oss i sommarsolen. Den aktuella mangavolymen, med deras "sista skolfestival" utspelar sig på hösten, och mangan befinner sig i den snöiga vintern nu. Examen kommer ju inte förrän i mars som sagt. Med andra ord; den volym som släpps dagen före sista avsnittet av animen är inte slutet på mangan. Om man ska se på det kronologiskt bör den utspela sig (löst räknat) något halvår innan examen. Mangan (om man följer utgivningen och läser varje nytt "kapitel") har gått vidare till nästa årstid. Det där är en samlingsvolym och mangan befinner sig alltså "i nästa årstid" om man ser till allt som finns utgivet. Mangavolymen "final live" eller vad man nu vill översätta den till innebär alltså inte slutet för serien.

 

Precis som du har jag dock svårt att se att de ska fortsätta in i universitetsperioden av deras liv. Visst skulle det att göra och persongalleriet skulle enligt mig utan tvekan kunna göra en sådan fortsättning till något helt annat men som fortfarande tilltalar samma målgrupp på ungefär samma sätt. Men men, det får tiden utvisa. =)

 

Edit: Och... jag ska inte uttala mig som om jag med full säkerhet vet hur det ligger till. Jag följer inte källmaterialet för fem öre, jag tittar bara på animen men hänger med i diskussionerna som hålls av de som följer källmaterialet i takt med utgivningen. Jag snubblade över följande tidigare idag:

 

 

http://yunakiti.blog79.fc2.com/blog-entry-5742.html

 

Looks like theres a chance the manga could be pulling an FMA...

 

Keyword: final live

Relax, there's no need to panic.

 

This is just an advertisement for the volume 4 of the manga and it talks about their last high school festival which had their last concert (of high school) and Romeo and Juliet play. All of that has already happened (in the fall) and right now it's winter in K-ON! manga world.

 

This is nothing new for those of us who follow the latest scanlated chapters. There's no indication on that page that the manga ends.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efterforskningar visar att skolfestivalen är överstökad i vad som blir typ tre kapitel in i fjärde boken. Senaste kapitlet är nära nyår och blir det tionde. Baserat på tidigare böcker kan man nog vänta sig 12-14 kapitel, och eftersom serien är månatlig så hinner det inte komma många delar som inte ryms i fjärde boken till slutet på september.

 

Det är inte otänkbart att det slutar med examen i slutet på fjärde volymen, men jo, konstaterandet att de inte får någon mer livespelning i gymnasiet antyder egentligen inte att serien slutar. Fast det måste sägas att det vore ganska mesigt att fortsätta en serie om musiker som inte spelar (live)... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Såg avsnitt 20 igår.

Otroligt bra avsnitt. Folk som tyckt att det varit för lite musik och för mycket slice of life borde ta och se detta avsnitt. Dvs inte se ända fram till och med detta avsnitt, utan enbart detta avsnitt. Hela avsnittet visar deras koncert på kulturfestivalen, och det är fullt (och riktigt snyggt) animerade låtar utan några "lama" klippningar så att de slipper animera när de spelar på instrumenten.

 

Spoiler är överskattat. Jag skulle inte kalla detta för en spoiler heller ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg avsnitt 20 igår.

Otroligt bra avsnitt. Folk som tyckt att det varit för lite musik och för mycket slice of life borde ta och se detta avsnitt. Dvs inte se ända fram till och med detta avsnitt, utan enbart detta avsnitt. Hela avsnittet visar deras koncert på kulturfestivalen, och det är fullt (och riktigt snyggt) animerade låtar utan några "lama" klippningar så att de slipper animera när de spelar på instrumenten.

 

Spoiler är överskattat. Jag skulle inte kalla detta för en spoiler heller ;)

 

Tror jag nämnde det i kanalen efter att jag såg avsnitt 20, K-ON har riktigt bra musik, tyvärr måste jag nog säga är handlingen förutsägbar och stundtals ganska kliché. Det är klart att K-ON har lyckats riktigt bra i sin enkelhet, men det är ju inget mästerverk. Personligen tycker jag att avsnitt 20 misslyckades med att få mig i rätt stämning för att inte förlöjliga avsnittets final i mitt huvud, även om man strax därpå ändå uppskattade det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Tror jag nämnde det i kanalen efter att jag såg avsnitt 20, K-ON har riktigt bra musik, tyvärr måste jag nog säga är handlingen förutsägbar och stundtals ganska kliché. Det är klart att K-ON har lyckats riktigt bra i sin enkelhet, men det är ju inget mästerverk. Personligen tycker jag att avsnitt 20 misslyckades med att få mig i rätt stämning för att inte förlöjliga avsnittets final i mitt huvud, även om man strax därpå ändå uppskattade det.

 

Jag tyckte avsnitt 20 var riktigt bra, håller med det "flaskis" säger där. Visst, kan hålla med dig till viss del, nej det är inget mästerverk och det tänker jag inte påstå heller, men på något sätt lyckas serien underhålla även om handlingen är så där i grunden. Framför allt så känns det som en skön serie att titta på helt enkelt. Den är en ganska kul och underhållande serie och har moe-elementet. Sen så är det ju faktiskt också bra musik precis som du säger. Nej, serien är inget mästerverk som man ger 10/10 i betyg. Men det är en underhållande och framför allt skön serie mitt i den (ibland) dystra vardagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...