Hoppa till innehåll
Anime.se

Se det här!


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Den anime jag såg klart senast var They were Eleven, eftersom Genma tyckte att jag skulle se den!

 

Det här var ett ganska spännande förslag tyckte jag, för jag är ganska dålig på att se film och allra helst sådant som är pre '95. En bit utanför min comfort zone, således.

 

Men, det var en positiv överraskning! Filmen började med sådan där härlig 'rymden är framtiden'-stuk, med olika raser (där alla påminner om människor iallafall) och massa bipetibopeti blop blop. Typiskt mysigt nostalgiskt alltså. Det som jag tyckte att filmen gjorde utomordentligt bra var tempot och storyn, och det är två saker som brukar fattas i animéer. Här tyckte jag absolut att karaktärsutvecklingen drog nytta av storyn, det byggdes upp bra och blev liksom fokus på de mest väsentliga karaktärerna istället för att alla skulle få plats! Amazon var min favorit av sidokaraktärerna, som liten sidnotering.

 

En annan kul grej var kvinnoskildringen, särskilt scenen där de klagar högt om att behöva särskilja mellan könen, då skrattade jag! :D Därför blev det absoluta slutet lite trist eftersom det både var förutsägbart och ganska hetronormativt, men skitsamma. Det känns som en petitess.

 

Fick väldigt mycket Hunter X Hunter-vibbar, vilket är lite intressant. Måste vara kombinationen av ett till synes omöjligt uppdrag, multipla raser och plottwisten!

 

Den föll lite kort vad gäller animationen, men det var heller inga underverk jag förväntade mig och det var heller inget som drog uppmärksamhet från övriga filmen.

 

Sammanfattningsvis: En bra film med engagerande story utan en enda trist minut! Jag är glad att jag blev 'tvingad', för jag hade nog inte sett den annars. Rekommenderas definitivt för alla som gillar 80-tals rymddrama, men även om man 'bara' är ute efter en skön historia i bra format. Slutgiltiga betyget blir 8/10!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom jag har avklarat min del så känns det lämpligt att kasta mig direkt på en ny!

 

Ååh Olji, det här är klurigt! Jag ser att du har en massa golligoll och en del lutning åt spännande fantasy-esque, men det mesta verkar relativt nytt så jag tänker kasta Escaflowne åt ditt håll. Ska bli kul att höra vad du tycker!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Efter många om och men har jag utfört uppdraget att se Eve no jikan. Den tog slut alldeles för snabbt så jag hann aldrig leva mig in i den och kan inte bjuda på något närmare omdöme. Framtidsvärlden med realistiska meidos var hyfsat intressant men människornas ogillande gentemot sina egna hjälpredor var inte särskilt trovärdigt. En fortsättning skulle inte skada alls.

 

Semonthy har redan sett ef - a tale of memories så hon skall ta sig an a tale of melodies för att komplettera historien.

 

Skjut mig. Animelista nedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg, för många månar sedan, de 6 första avsnitten av Sensei no Ojikan och tänkte att den inte kunde bli mycket bättre än vad den redan är (och bra är den inte). Så jag hade minimum avklarat och lade den på is för att sedan glömma bort den. Efter ett tag kom jag på mig att möjligen skriva om den, men såg istället klart hela. Mer av samma. Sensei no Ojikan är slajf-of-lajf blandad med komedi och är ganska generisk på den fronten, men bjuder på unika karaktärer. Dessutom att bland huvudkaraktärerna är pojkar närvarande som Hikari no Hohenheim pekade ut som är ovanligt i den här sortens serie. Många skämt uppfattade jag bara som grymma mot personen i fråga, men den hade sina ljusa stunder där jag drog i smilbanden. En svag 6/10 får den av mig.

 

Jag tycker att Saya ska se Gintama. Det känns inte som en Saya-animé och han ska nu se något "kontroversiellt" (från min synvinkel, dvs).

 

 

Säg något jag ska se, och varför jag ska se det! :>

Det här gäller inte längre... eller gäller det bara dig? :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ändrat en regel: Man skriver sin utvärdering direkt här i tråden.

 

Har klippt och klistrat, så nu ska nog det mesta vara samlat här.

 

Det här gäller inte längre... eller gäller det bara dig? :>

Va? Alltså, av inlägget i helhet så borde det framgå att just den raden betyder "för att få bollen att rulla, så får någon (person 2) säga åt mig (person 1) vad jag ska se, så att en tredje person (person 2) kan säga vad den föregående (person 2) ska se" och så vidare. (._.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? Alltså, av inlägget i helhet så borde det framgå att just den raden betyder "för att få bollen att rulla, så får någon (person 2) säga åt mig (person 1) vad jag ska se, så att en tredje person (person 2) kan säga vad den föregående (person 2) ska se" och så vidare. (._.)

Nu var jag otydlig, ursäkta. Jag menar att själva "motivera till varför någon ska se det här" verkar ha gått förlorat under trådens gång, tycker jag, och försökte vara lite klyftig. Det fungerar utan, men det är kul att läsa varför. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Misho ska förälska sig i bilar, du ska se Initial D. Enjoy! :)

 

Jag kan tyvärr inte hitta den här serien med fungerande ljud någonstans och jag tvivlar på att jag kan köpa den någonstans nu då den är typ 200 år gammal :D

 

Du får gärna beordra något annat alt. pma mig om var jag kan se den med ljud och sub.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var mig fan, inte så insatt i just det där, trodde inte dom hade så gamla(mindre kända?) saker i utbudet. Jag brukar vilja se iaf 5 avsnitt innan jag handlar men 160kr är väl inte så farligt för en chansning på 26 avsnitt så jag får väl slå till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är problemet så enkelt som dual audio track? Lite vobsub fixar biffen. Några äldre rippar är dual audio och amerikanska är oftast default. D:

 

 

Äh, jag försökte mig på ett par streams då nedladdningen skulle ta flera veckor men det är skitsamma nu, jag följer Sceleris link och köper grisen i säcken !

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris: Jag vill att du ser på Paradise Kiss! Den brukar gå hem lite varstans oberoende av ålder och kön och jag tror att du kommer att tycka om den! (Det känns dumt att tipsa om något komplett värdelöst, bara för att)! Enjoy!

Paradise Kiss är en sån där serie som jag har hört gott om sedan den kom, men aldrig riktigt tagit mig tiden att faktiskt se. Klart jag väntar mig att den är bra, klart jag väntar mig att jag ska tycka om den -- jag tänker mig ju att den är som Nana (baserad på en manga av samma tecknare), och Nana är ju helt jävla fenomenal!

 

Paradise Kiss är inget som Nana. Serien är regisserad av Osamu Kobayashi, knasbollen som ligger bakom Beck, men också avsnitt fyra av Gurren Lagann (det som kritiserades för sin animationsstil) och avsnitt 5B av Panty & Stocking (det om en helt annorlunda tecknad kontorsarbetare). Och nog fasen sätter Osamu sin prägel här. Serien, och nästan varje avsnitt så här långt, börjar med en liten sekvens där tjejröst har en monolog till brusiga stadsbilder (fotografier) där små hemliga, "cartoon"-tecknade monster knallar och flyger runt.

 

Mitt andra intryck var hur mycket det stred emot mina förväntningar -- jag hade ju kanske inte direkt väntat mig att det skulle se ut precis som den stiliserade animéversionen av föregångaren Gokinjo Monogatari, men det var mycket mer realistiskt än jag trodde att det skulle vara (dock utan att tappa sin omisskännliga Yazawa-stil). Just den realistiska karaktärsdesignen gör seriens superdeformeringar ännu mer kufiska -- de spelas nämligen nästan helt allvarligt, utan stark avgränsning från de realistiska delarna. Att den håller kvar tonläget trots stiländringarna känns helt enkelt egendomligt. Jäkla Osamu. :heart: (Jag får också intrycket att de används lite som ett bra tillfälle för lite roligare animation som är mer förlåtande för "off model"-teckningar.)

 

Som grädde på moset har de satt brus på bilden. Det är ju en digitalt animerad serie, och då handlar det ju mer om att rendera bildrutor i en dator än att fota fysiska målade celler i en analog process som medför ett visst brus i bilden. Med artificiellt brus ökar cellkänslan något, med effekten att bilden (paradoxalt nog) känns mindre artificiell, och "varmare". (För att få denna värme i Evangelion:1.11 på DVD/BD så gick man ju så långt att man tryckte upp biofilmrullar som man sedan fotade av till datorn, bara för att få äkta filmbrus i en annars helt digital film.)

 

Jag har egentligen mycket mer att säga om serien, men jag får nog spara på det tills jag faktiskt sett klart hela. Det kanske dröjer ett tag, för jag älskar verkligen att slå på ett avsnitt och njuta av ett så väl sammansatt paket att jag vill dra ut på det lite. Ett starkt betyg på 8/10 nu när jag har sett 6/12 avsnitt.

 

 

 

 

 

Jag såg, för många månar sedan, de 6 första avsnitten av Sensei no Ojikan och tänkte att den inte kunde bli mycket bättre än vad den redan är (och bra är den inte). [...] En svag 6/10 får den av mig.

Nu ska menige Voffe få en order:

 

Jag ser att du har sett och uppskattat flera Macross-serier... men är det inte något du har missat? Nej, inte M7, den är det nog bara Meatrose som är galen nog att se. Min order till dig är att se Macross Plus, enligt mig och många andra det bästa verket i Macross-sagan. Lämplig längd också.

 

Verkställ, soldat!

 

 

 

 

 

Så, nu är jag öppen måltavla! Gör ert värsta! (Eller bästa. Helst bästa.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då tycker jag att det är på tiden att även Volbla tar sig ann Clannad serierna.

Förutom ett fåtal ställen tycker jag draman i Clannad var på nästan samma nivå som Air, d v s jag tyckte inte om det. Det enda jag riktigt gillade var humorn i första säsongen. Mer detaljerat här.

 

Jag tänkte nästan få Sceleris att se på Digimon, men den är så lång så den får du ta dig ann för eget bevåg. Istället beordrar jag dig att se en av mina favoriter: Ghost Hunt. Sex avsnitt är sammanträffande nog vad jag själv skulle rekommendera innan man bestämmer sig för om man ska se hela eller inte. Då får du de två första arcen, för det allra första är nog det sämsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Ghost Hunt har jag hunnit se 13 avsnitt av. Tacksam att se på rasterna på sommarjobbet. Helt okej serie. Jag har inga starka intryck av den, som jag hade av Paradise Kiss. Ghost Hunt handlar om en Vanlig Gymnasietjej™ som börjar hänga med en bunt andeexperter i episodiskt format. Typ "veckans spöke", eller snarare "månadens" eftersom en typisk akt verkar vara kring fyra avsnitt. Inte direkt läskigt, inte så väldigt roligt eller spännande heller, men småintressant. Kanske inte figurerna i sig (känns ganska typiska och inte så färgstarka), men när de får ett fall så är jag tillräckligt intresserad av att få det berättat för mig vad problemet är, och det är väl poängen. Kommer att se klart.

 

 

 

Som tack för Ghost Hunt så säger jag åt Volbla att se några avsnitt av Tatami Galaxy. Jag är inte så bergsäker i denna order, men han uppskattade Mononoke (som jag inte sett) som en karaktärsstudie, och vad är väl Tatami Galaxy om inte en karaktärsstudie? Gemensamt är också att de båda är visuellt (och narrativt) okonventionella.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, inte M7, den är det nog bara Meatrose som är galen nog att se.

Den kommer jag nog till också. I sinom tid. :cool:

 

Menige Voffe är tillbaks från fältet, efter några (många) kafferaster på vägen tillbaks, och har en rapport. Jag har tittat på Macross Plus, och jag gillar't. Jag förstår varför det kan tyckas som det bästa inom Macross-franchisen. Den innehåller färgstarka och välskrivna karaktärer med synbara styrkor och svagheter, snygg animation med balla strider, bra musik (som förväntat) och en mörkare ton i handlingen, om än lite generisk och klichéartad (från nutidens perspektiv). Det kändes helt enkelt som en mognare "what if" version baserat på tidigare karaktärer i Macross, de växte upp och sattes i den här sitsen. Därför tycker jag det är en bra utbyggnad för Macross-serien i sig, men är man ny inom området är nog lite exposition i form av tidigare verk rekommenderat.

 

 

 

Sådär, nu jävlar. Mer knäpp animation ska beordras. Sceleris ska titta på Kemonozume, vilket också är något man skulle kunna kalla en karaktärsstudie. Fast mer hur man fastställer vad som gör en mänsklig och vad inte. Medan den utforskar det mänskliga psyket styrd av en stark handlng med våld och sex kombinerat med ett väldigt unikt sinne för humor.

 

Lånar Youtube-klippet från IRC

 

 

Och nu är jag en öppen måltavla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fafner (tv serie) - Kändes först som en hybrid av Evangelion och Gundam seed (fast seed var ju mest på grund av karaktärerna...) och något som man, på grund av det, "hade sett innan". Men det bättrade sig, och visade sig vara en helt okej serie i min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...