Hoppa till innehåll
Anime.se

Kommer det mer Gundam?


bonum22
 Share

Rekommenderade inlägg

Oho, Origin kommer förhoppningsvis bli intressant, kommer den vara i OVA form precis som Unicorn (med andra ord hur lång tid som helst mellan delarna)?

Ja, därav min beskrivning "i form liknande den som Gundam Unicorn". :happydrop: Det vill säga att de kommer att visa den på bio och sen sälja på DVD/BD. (Se även: Yamato 2199, Kara no Kyōkai etc.)

 

Tv-seriens stil påminner på något vänster mig om Eureka seven och den verkar vara lite mer i stil med de "vanliga" gundamseriena till skillnad från build fighter och förhoppningsvis bättre än gundam age.

Det är dock för barn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja, jag kommer inte ens ihåg slutet, men jag vet inte... det kändes som att det var en hel del saker som

kändes... ologiska på någotvis o.< Visserligen var den bättre än början av Gundam Z (har jag för mig, eller så var det ZZ) då

alla gör dumma saker och tillåter dumma saker att fortsätta hända. Eller så var det bara stilen på det hela, eller så

var bara jag överdrivet svår :D

 

Vilken studio är det som kommer göra gundam G? Tycker fortfarande det ser lite eureka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken studio är det som kommer göra gundam G? Tycker fortfarande det ser lite eureka ut.

Haha, eller hur? Det är Sunrise, men med Eureka Seven-karaktärsdesignern Kenichi Yoshida. På tal om Yoshida och G-Reco (rekommenderar inte att kalla det för "Gundam G", det låter för likt något annat :happydrop:) så blir jag påmind om artikeln från några år sedan, den av en Gundam-robot som står på rymdhissen. Den målades av Yoshida. Och så hade artikeln ett antal punkter som kan vara intressanta att dra upp igen:

  • Målgrupp: högstadie- till gymnasieungdomar.
  • De vill göra en berättelse som blir minnesvärd för barnen som var med om jordbävningen 2011.
  • Tema: visa hur pojkar ska samarbeta med flickor; visa kvinnors (motstånds)kraft och stärkande/återhämtande förmåga.
  • Berättelse: om storasyster och lillebror.
  • De vill göra slut på lillasystertrenden i anime och manga.
  • Tomino tror att om man tänker om angående kvinnors kraft det kommande årtiondet så kommer storasysterkaraktärer bli mer populära.
  • Tomino vill skriva en barnorienterad berättelse som ser framåt mot århundradets slut och visar "en drottnings födelse".
  • Berättelsens lillebror vet (kanske) inte att han är släkt med storasystern. Kanske får han veta det efter hon blir "drottning".
  • Tomino vill producera något som folk fortfarande ska vilja se på hundra år i framtiden, och har därför kommit på en unik berättelse.

En intervju med Tomino från ett par år tidigare hade också ett par intressanta punkter:

  • Ring of Gundam (en 3DCG-animerad femminutersfilm om Gundam och rymdhissar och "arvet av Amuro", visad hösten 2009) "har inte påbörjat faktisk produktion", men "är färdigställd".
  • För 20-årsfirandet av Gundam gjorde Tomino Turn-A Gundam med tanken att vara positiv och bekräfta alla Gundam-serier.
  • För 30-årsfirandet gjorde han Ring of Gundam med frågan om vår moderna civilisation och vårt moderna tankesätt har förmågan att fortsätta i framtiden.
  • Tomino tror inte det. På frågan om han hade något budskap han ville sända 100 eller 200 år i framtiden så hade han inget, för att han inte trodde att det skulle vara kvar någon som skulle lyssna på oss nu. "Ni kanske inte förstår vad jag menar, men med Ring of Gundam vill jag göra en berättelse som förklarar det."

Saker som händer i Ring of Gundam (video här), i korthet:

Spoiler
Universal Century är ett minne blott, om ens det: det verkar ha varit en katastrofisk nedgång i civilisationen, men angränsande en ny tidsålder har de åter rymdfart och militära styrkor, och en rymdhiss. I rymden finns en krigisk koloni EX, och en enorm ringformad koloni som med nanobotteknik vuxit (automatiskt?) under loppet av århundraden. Vid ett berg på jorden fann man Beauty Memory, ett oöppningsbart stenskyddat artefakt som sägs bära på den tidigare civilisationens minnen. En holografliknande kvinna kommer ut från Beauty Memory och, för att kunna plocka fram jordens historia, sänder protagonisten AG/Eiji, en EX-spion, till ringkolonin och "arvet av Amuro", en Gundam. AG lyckas kapa Gundam, trots dess beskydd av en soldat, Yuria. Efter robotstrider kopplade Gundam sig till artefaktet som öppnades och avslöjade en kvinna; hon berättade att ringkolonin är ett mäktigt skepp avsett för att befolka andra solsystem, och Beauty Memory kan skicka minnen från "gamla jorden" till "nya jorden". Fler strider utbryter, ringkolonin ansluter sig till rymdhissen, och AG och Yuria får lära sig om mänsklighetens sorgliga historia.

 

Om man slår ihop allt detta, så tänker jag som följer:

Tomino tror att vår civilisation kommer att erfara en drastisk nedgång, eller/och att vår kultur kommer att bli mer... kvinnoorienterad, att kvinnor kommer ta mer makt. Och handlingen i G-Reco kommer att påminna en aning om Ring of Gundam.

 

 

Jag måste erkänna att jag är ganska taggad inför denna. Jag kan inte påstå att jag har förtroende för Tominos förmåga att leva upp till sina ambitioner, men det är intressanta ambitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...